Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 681140 gånger)

Inloggad Coltrane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1560 skrivet: torsdag 02, april 2020, 05:09:04 »
Det vore onekligen intressant om handlarna, när vi återgår till något slags normalläge inom handeln med ädelmetaller, fortsätter ligga långt över spotpriserna. Vilket värde har då t.ex. en silver-ETF och borde inte köparna i det läget driva upp priset så att det är i närheten av "verkligheten"? Eller tror ni handlarna börjar följa spot igen när den värsta rushen lagt sig?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1588
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #1561 skrivet: torsdag 02, april 2020, 08:22:31 »
Det vore onekligen intressant om handlarna, när vi återgår till något slags normalläge inom handeln med ädelmetaller, fortsätter ligga långt över spotpriserna. Vilket värde har då t.ex. en silver-ETF och borde inte köparna i det läget driva upp priset så att det är i närheten av "verkligheten"? Eller tror ni handlarna börjar följa spot igen när den värsta rushen lagt sig?
Bra fråga, jag önskar att jag visste svaret. Jag tror dock att nyckeln till svaret ligger utanför detta med premier för physical vs spot.

Om ”normalläget” som vi återgår till är:
  • ungefär som ”pre-corona” (börsen går bra, guldet tickar, men inte nog för en storskalig flykt till guld, leveranser funkar, etc)... då tror jag att premierna kommer att sjunka tillbaka till ungefär där de var tidigare
  • börsen hackar, guldet drar bättre än börsen, MMT överallt och vikande förtroende för fiat... då tror jag att det finns förutsättningar för en mer permanent separation mellan papper och fysisk metall
Det finns en massa andra scenarion, men dessa två är väl de mest intressanta extremerna. Och jag måste säga att jag tror nog mer på det första alternativet. Det är väldigt viktigt att komma ihåg att alla dessa pengar som trycks och hälls ut i ekonomin i grunden är positivt för börsen. Så jag ser det som närmast givet att när saker ”normaliseras” så kommer tonvis med papperspengar att börja jaga aktier igen.

Så min huvudtes just nu är att på något års sikt kommer det blåsas i börsbubblan på nytt och premierna på fysiskt PM kommer att krypa ner i takt med att leveranserna börjar funka.

Outliern i detta är om vi når en punkt med ”vikande förtroende för fiat”. Vi här har nog alla ungefär samma syn att det går inte att trycka obegränsat med fiat för att hålla samhället igång under och efter coronakrisen utan att det har negativa konsekvenser för värdet på valutan. Men samtidigt så kan jag inte påstå att jag ser någon nämnvärd oro för detta ute i samhället. Tvärtom så är allting fokuserat på mer lättnader, mer stöd och mer MMT.

Detta gör att när krisen är över så blir det kritiskt att titta på var alla dessa pengar tar vägen. Efter förra finanskrisen så hamnade pengarna till stor del på börsen. Dvs de bidrog till ökande klyftor i samhället snarare än till galopperande inflation. Om samma sak sker denna gång... så tror jag att resultatet också blir det samma (folk reagerar inte på att de sakta blir allt fattigare).

Om pengarna däremot verkligen kommer ut i samhället och driver fram en mer kännbar inflation, då, men endast då, kan jag börja tro på att förtroendet för fiat kan börja svikta. Men detta är inte mitt huvudscenario, utan jag tror att det kommer att bli mer som förra gången, ny börsbubbla, ytterligare ”wealth transfer”, etc.

Långt svar som bara sitter ihop med frågan via en relativt utdragen tråd...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1562 skrivet: torsdag 02, april 2020, 08:41:15 »
Lite visdomsord ( kopierat från ZeroHedge ) :

So with physical gold demand being unprecedented and with very little supply or stocks available, we are very soon likely to see the physical and paper gold market going separate ways.
...
The paper gold market can break at any time.
...
The whole paper gold market is a total illusion like most markets today. There is zero underlying value.
Time will very soon reveal that the paper gold market is just standing on a foundation of quicksand.
For anyone who doesn’t own physical gold, I suggest to acquire gold at virtually any price.
You cannot buy physical gold at the paper gold price you see on the screen.
You can of course buy unlimited paper gold at that price but that will soon have zero value.

- Egon von Greyerz
Den gode Egon har låtit exakt likadant i tio års tid. Det är alltid ”fysiskt och papper kommer att separera snart, dock senast på måndag”, ”pappersmarknaden kommer att brinna på ett bål och ingenting kommer att återstå”, etc.

Synd att han driver ett företag som lever på att sälja och förvara PM åt kunder. Han kan givetvis ha rätt, men det är bara så svårt att tro på någon som främst pushar sitt eget affärsintresse (och dessutom har haft fel i tio år).

Jag inser att jag låter rätt knarrig när jag envisas med att vara skeptisk till uttalanden från de som lever på att driva teser om hur fantastiskt det kommer att vara att äga fysisk metall i framtiden. Ted Butler... David Morgan... Egon...etc. Tomtar allihop enligt min uppfattning (och nu blir väl halva forumet arga på mig igen :-).

Detta betyder givetvis inte att jag inte skulle tro på PM. Tvärtom, jag har hängt här längre än de flesta (och är därför rätt luttrad). Det är bara att jag vill fatta mina beslut på en aning mer objektiv analys än man får från dessa experter som ingår i samma kör och alltid sjunger exakt samma sång.

Vad heter sången? Den heter ”Confirmation bias”.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #1563 skrivet: torsdag 02, april 2020, 15:15:31 »
Jag håller helt med dig august, tänkte ungefär samma sak när jag såg den. Visst, det kan ju vara annorlunda den här gången men jag vill nog gärna se det innan jag tror det. Med det sagt så är jag också gammal forummedlem och tror på ädelmetall..bara inte i samma omfattning som en del "experter" gör..

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 592
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1564 skrivet: torsdag 02, april 2020, 20:41:08 »
ZeroHedge läser man lämpligen bara som ett komplement, för ett alternativt perspektiv. Det mesta som skrivs där är total alarmism och rysk propaganda så det gäller att sålla rätt hårt.

Tror man på mer än 20% av det som skrivs där så är man minst lika lurad som om man bara kollar SVT...

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1565 skrivet: fredag 03, april 2020, 13:12:36 »
Guld spotpris har dött, "flatline" !!  ???

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 592
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1566 skrivet: fredag 03, april 2020, 13:54:51 »

Vad menar du?

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
« Svar #1567 skrivet: fredag 03, april 2020, 14:02:26 »

Vad menar du?

12:57, ja nu ja! Men det laggade väldigt länge, hände inte så mycket.......

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #1568 skrivet: fredag 03, april 2020, 17:54:46 »
Jaha,
då var vi minsann uppe och nosar på ATH igen i SEK.
530 kr/g i nuläget.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1569 skrivet: lördag 04, april 2020, 13:06:40 »

Den gode Egon har låtit likadant i tio års tid. Det är alltid ”fysiskt och papper kommer att separera snart, dock senast på måndag”, ”pappersmarknaden kommer att brinna på ett bål och ingenting kommer att återstå”, etc.

Synd att han driver ett företag som lever på att sälja och förvara PM åt kunder. Han kan givetvis ha rätt, men det är bara så svårt att tro på någon som främst pushar sitt eget affärsintresse (och dessutom har haft fel i tio år).

Jag inser att jag låter rätt knarrig när jag envisas med att vara skeptisk till uttalanden från de som lever på att driva teser om hur fantastiskt det kommer att vara att äga fysisk metall i framtiden. Ted Butler... David Morgan... Egon...etc. Tomtar allihop enligt min uppfattning (och nu blir väl halva forumet arga på mig igen :-).

Det kanske snarare är så att dessa 'tomtar' hela tiden haft rätt, men att det befintliga systemen har lyckats
hanka sig kvar i sitt befintliga ohållbara tillstånd därför att det inte utsatts för en utmaning som varit stor nog för
att knäcka det.

Enter Corona viruset...

Lika väl som börsbubblan behövde en svart svan för att få pyspunka, kanske även guldfutures marknaden behövde det.
Och att det nu plötsligt blir helt uppenbart för alla att systemet är ohållbart.
Det funkar så länge som alla rullar över sina positioner vid ny månad, eller väljer att ta sin vinst i cash.
Men det funkar inte när allt fler väljer att ta physical delivery.
Det finns helt enkelt inte tillräckligt med underliggande guld tillgängligt.

Om nu guldfutures marknaden skulle kollapsa i närtid, har dessa 'tomtar' haft fel, bara för att de påtalat bristerna i alla dessa år utan att något har hänt ?
Eller har de haft rätt, det var bara det att det krävdes en unik yttre händelse för att påvisa att systemet inte var hållbart ?

Jämför med ett Ponzi Scheme.
Det kan kritiseras av utomstående som helt ohållbart, trots att det initialt rullar på och ger fina vinster till de som gått med.
Har då kritikerna fel ?
Är det först då systemet brister som kritikerna får rätt ?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1570 skrivet: lördag 04, april 2020, 20:50:16 »

Den gode Egon har låtit likadant i tio års tid. Det är alltid ”fysiskt och papper kommer att separera snart, dock senast på måndag”, ”pappersmarknaden kommer att brinna på ett bål och ingenting kommer att återstå”, etc.

Det kanske snarare är så att dessa 'tomtar' hela tiden haft rätt, men att det befintliga systemen har lyckats
hanka sig kvar i sitt befintliga ohållbara tillstånd därför att det inte utsatts för en utmaning som varit stor nog för
att knäcka det.

Enter Corona viruset...

Lika väl som börsbubblan behövde en svart svan för att få pyspunka, kanske även guldfutures marknaden behövde det.
Och att det nu plötsligt blir helt uppenbart för alla att systemet är ohållbart.
Det funkar så länge som alla rullar över sina positioner vid ny månad, eller väljer att ta sin vinst i cash.
Men det funkar inte när allt fler väljer att ta physical delivery.
Det finns helt enkelt inte tillräckligt med underliggande guld tillgängligt.

Om nu guldfutures marknaden skulle kollapsa i närtid, har dessa 'tomtar' haft fel, bara för att de påtalat bristerna i alla dessa år utan att något har hänt ?
Eller har de haft rätt, det var bara det att det krävdes en unik yttre händelse för att påvisa att systemet inte var hållbart ?

Jämför med ett Ponzi Scheme.
Det kan kritiseras av utomstående som helt ohållbart, trots att det initialt rullar på och ger fina vinster till de som gått med.
Har då kritikerna fel ?
Är det först då systemet brister som kritikerna får rätt ?
Om de hade sagt ”detta system är inte hållbart i längden, det måste krascha förr eller senare” så hade jag sagt ”amen” och inte haft några invändningar. Men problemet för de som lever på att kränga metall till retail investors är att man får för dålig udelning på att säga ”förr eller senare”, det triggar inte till köp.

Så därför blir refrängen ”we are very soon likely to see...” och ”can break at any time” som i Egoncitatet ovan, eftersom man vill få folk att lägga pengen på metallen nu, inte nästa år.

Så när du verkar anse att ”de har haft rätt hela tiden” (sedan 2009 eller ännu tidigare) så låter det för mig exakt som att du säger ”även en trasig klocka går rätt en gång om dan”. Det är inte samma sak som att ha rätt hela tiden, det är att ha fel 98% av tiden.

Som jag skrev redan innan så håller jag hel med om grundtesen att nuvarande system inte kommer att hålla för evigt och därför har jag sedan massor med år placerat en del av mina besparingar i förberedelse därpå. Så jag ingår inte i målgruppen. Målgruppen är de som inte har koll (samt de som går igång på att få sina åsikter bekräftade). Och det som irriterar mig med dessa ”experter” är att de stressar upp folk genom att alltid signalera brådska. Det får folk att, under stress, fatta felaktiga beslut.

Det är detta som gör att jag ser dem som tomtar. De utger sig för att agera från någon sorts altruistiskt perpektiv, men i själva verket utnyttjar de grundtesen (”systemet är ohållbart”) i kombination med det egna påhittet (”allt flyger i luften senast på måndag”) för att främja sin affärsverksamhet.

Utloggad morotspinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #1571 skrivet: söndag 05, april 2020, 12:18:28 »
Dom pratade om exakt den här grejen i macrovoices tidigare i veckan. Gå hit för att lyssna:
https://www.podbean.com/ew/pb-rm4rc-d80944
38:28 in i avsnittet.

Om man ska sammanfatta. Det är ett stort underskott på fysisk metall i nuläget. Det märks eftersom det är ovanligt att det blir underskott även på kilo, 100oz och 400oz bars. Det är vanligare att det blir brister inom mynt och tackor i mindre storlekar och ännu vanligare med brister på silvermynt och tackor då den marknaden är mindre. Så att underskottet spridit sig så brett säger något. Sen om detta beror på faktiskt underskott eller tillfälliga leveransproblem pga corona är han nog mer inne på att det rör sig om det senare.

Ska tilläggas att han som svarar på frågorna ju inte heller är helt opartisk. Han lever också på att sälja guld så ta det med en nypa salt. Fortfarande intressant lyssning.
« Senast ändrad: söndag 05, april 2020, 12:26:30 av morotspinne »

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1572 skrivet: söndag 05, april 2020, 19:54:21 »
Someone had demanded delivery on Gold futures from the CME’s COMEX exchange in NY, home of the paper futures markets, in such size that the CME had to make the unprecedented move to request the London Bullion Market Association (LBMA) supply them with Gold to meet the delivery request.

Pause and think about that for a second.
The paper futures market in New York is supposedly backed by ‘some’ Gold, but when someone demanded delivery, they didn’t have any and had to go crawling to London to get it.
Otherwise they would have had to default on the futures contract and effectively close the COMEX altogether, causing a run on Gold (and Silver).
Again, the paper futures market in Gold had no Gold to back it!
I often say that if you are investing in Gold and Silver, buy the physical, not futures or ETFs, as they are just paper substitutes.
This is why. When you want delivery of the underlying metal, it may not be there.
Even the counterparty behind the ETF may have gone bankrupt or at best will simply “cash settle” the contract.
This was yet further confirmation that the world, including even the COMEX, had virtually run out of physical Gold and Silver.
Yet people still follow the paper price. Go figure.
This situation is fraught with risk for the Bullion Banks that are still short precious metals.
Should the price skyrocket, and it already has to some extent, they would be bankrupt, or at best, forced to accept a bailout.
Some banks are already exiting the business altogether for this reason.
ABN Amro is one of the first, but it won’t be the last.

In conclusion, the paper markets have become a mirage given that there is little product to back their derivatives.
The physical market has completely seized up because there is virtually zero inventory or supply.
We see the paper prices daily, but we have little idea of what the true physical price is now.
What does an economics textbook chart look like for price when there is enormous demand but no supply?

Two final points.
Who demanded physical delivery of Gold from the COMEX?
Although everyone is supposed to be able to demand delivery, in reality they cannot.
As I always say when people consider doing this: “Go ahead and try!”
The banks will cash settle.
Only someone with considerable resources could force the COMEX to deliver physical Gold in size at a time when the world is running out of Gold and thus knowingly risk breaking the paper markets in physical metals altogether.
But who?
The answer to this could have major implications for financial markets and geopolitics as a whole.
What if it were an agency of the Russian or Chinese government?
Whoever it was, they had the power to demand it and get it.

The second and final point is: where do we go from here?
The risk to the COMEX futures market remains very real until supply comes back on line.
The lifeline from London will only last so long if physical demand continues to remain strong, or worse, increase.
We can only guess at what the true physical price is now.
As I tweeted before, the paper price is now about as real as a game of monopoly, imho.
Once physical supply comes back online (and that could be some time from now), we could see the physical price dip “temporarily”, then soar again.
Central banks around the world will keep on printing, and the governments will keep on spending until this pandemic passes and markets recover (and likely thereafter), massively debasing their currencies in the process.
Stagflation is the biggest risk, followed by hyperinflation, then the Great Depression 2.0.
What assets perform best in those scenarios?
Hard assets like “physical” Gold and Silver.
There is no alternative, imho.

- David Brady

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1573 skrivet: söndag 05, april 2020, 20:19:10 »
Ovanstående text från David Brady belyser situationen på Comex marknaden ur en lite annorlunda synvinkel.
Tydligen är det inte vem som helst som kan tvinga fram en physical delivery, de flesta tvingas till Cash uppgörelse.
Tänk om det hela ska ses ur ett geo-politiskt perspektiv ?
Både Ryssland och Kina har ju köpt stora mängder guld till sina reserver under de senaste åren.
Kan ju verka vettigt att de vill skaka liv i guldpriset och samtidigt visa sina finansiella muskler vs USA.

Fortsättning följer, tror vi har en hel del intressanta saker som väntar runt hörnet....

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1574 skrivet: måndag 06, april 2020, 02:15:46 »
Både Ryssland och Kina har ju köpt stora mängder guld till sina reserver under de senaste åren.

Ja, men de agerar väl inte på pappersmarknaden med derivat och kontrakt? De köper fysiskt och lägger i valven. Vore helt meningslöst för Kina och Ryssland att äga en massa pappersguld. De vet lika väl som alla andra insatta att guldmarknaden är helt trasig och när allt faller samman så skulle de erbjudas cash settlement i USD, en valuta som de försöker komma bort ifrån.

Nej, jag tror inte att det är stater som är i farten här. Bör vara någon mycket tung finansiell spelare som anses systemkritisk och därför too big to fail, typ någon av de största hedgefonderna eller de fyra amerikanska storbankerna. Ett kort telefonsamtal till Comex från rätt person (Powell?) så är saken klar.
« Senast ändrad: måndag 06, april 2020, 02:19:38 av Stacker »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

End of WWII 75th anniversary coins by Krugerangel
Igår kl. 23:12

Sotkamo Silver by Condor2ooo
Igår kl. 23:04

USA anställer hel grupp åklagare för att åtala bankirer för guldfiffel by Krugerangel
Igår kl. 22:58

Tavex och marknaden by Coltrane
Igår kl. 21:52

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Tyr
Igår kl. 20:31

Valcambi silvertackor by antoper
Igår kl. 13:07

[Säljes] Guld. Samlarmynt Kookaburra 1/10 oz.SÄNKT PRIS! by Birka
Igår kl. 11:06

Incrementum - IGWT rapporten 2020 by SilverHulken
Igår kl. 09:19

Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer by Cash Is King