Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 683743 gånger)

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 161
  • Affärsomdömen: 20
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1545 skrivet: söndag 29, mars 2020, 11:58:23 »
Tja, varför skulle denna Tradera säljare nöjt sig med 18.000 kr ?

Är det egentligen någon som vet vad 1 oz fysiskt guld 'ska' kosta idag ?
Förhållandet till spotpriset känns ju helt ointressant.

De flesta bullionbutiket har inget att sälja, då därifrån kan vi inte få någon prisindikation.
Jag ser dock att vår svenska LibertySilver har till salu med leveranstid på några dagar.
Pris : ca 22.000 SEK / oz !!

Som sagt, varför nöja sig med 18.000 om en annnan säljare vill ha 22.000 ?

Denna vecka blir mycket intressant vad gäller spotpriset.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #1546 skrivet: söndag 29, mars 2020, 12:27:12 »
I Tyskland som "vi" handlar mycket ifrån verkar priset för guldmynt ligga på ca 17.800kr/oz och silvermynt på ca 247kr/oz.
Men då tillkommer ju kanske lite frakt och osäkerhet om leverans i nuläget. Så rimliga priser är kanske lite mer än ovan...
Det kan dock ändra sig snabbt beroende på vad som händer...

/H

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 396
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1547 skrivet: söndag 29, mars 2020, 12:29:24 »
Tja, varför skulle denna Tradera säljare nöjt sig med 18.000 kr ?

Är det egentligen någon som vet vad 1 oz fysiskt guld 'ska' kosta idag ?
Förhållandet till spotpriset känns ju helt ointressant.

Som sagt, varför nöja sig med 18.000 om en annnan säljare vill ha 22.000 ?

Det är just spotpriset man bör jämföra med, och inte handlare som har det som business. Vem som helst får ju sälja till vilket pris som de vill, men jag tänker mer på folk som köper. Den dagen kommer ju när den fysiska guldhandel fungerar igen, och då är det väl inte så trevligt att sitta med dyrköpt guld.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1548 skrivet: söndag 29, mars 2020, 12:49:41 »
I Tyskland som "vi" handlar mycket ifrån verkar priset för guldmynt ligga på ca 17.800kr/oz och silvermynt på ca 247kr/oz.
Men då tillkommer ju kanske lite frakt och osäkerhet om leverans i nuläget. Så rimliga priser är kanske lite mer än ovan...

Jag kikade också runt på vissa tyska siter.
De jag såg som hade de priser du nämner verkar ha leveranstider på uppemot en månad.
Dessutom verkar det som att ett flertal av dem inte längre är så sugna på att leverera försäkrat till andra länder.
Andra siter har helt slutat med att ta upp nya beställningar ( t.ex. 'min' leverantör Kettner ) helt enkelt för att de inte har något att sälja.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1591
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #1549 skrivet: söndag 29, mars 2020, 16:26:45 »
Den dagen kommer ju när den fysiska guldhandel fungerar igen, och då är det väl inte så trevligt att sitta med dyrköpt guld.
Det beror ju rimligen på vad spotpriset är då.

Dessutom, om man idag har noll guld och, som alla vi andra, inte vet vad som kommer att hända framöver, då skulle jag nog allvarligt överväga att betala rätt extrema premier initialt. För att säkerställa att jag åtminstone har något guld om SHTF. Om det visar sig att jag längre fram kan köpa lite mer till ett lägre pris så är ju det bara bra, det betyder inte att det initiala köpandet var fel.

Det första guldet köper man som en ren försäkring. Senare köp får undan för undan mer karaktär av investering.

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1150
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #1550 skrivet: söndag 29, mars 2020, 18:49:13 »
Den dagen kommer ju när den fysiska guldhandel fungerar igen, och då är det väl inte så trevligt att sitta med dyrköpt guld.
Det beror ju rimligen på vad spotpriset är då.

Dessutom, om man idag har noll guld och, som alla vi andra, inte vet vad som kommer att hända framöver, då skulle jag nog allvarligt överväga att betala rätt extrema premier initialt. För att säkerställa att jag åtminstone har något guld om SHTF. Om det visar sig att jag längre fram kan köpa lite mer till ett lägre pris så är ju det bara bra, det betyder inte att det initiala köpandet var fel.

Det första guldet köper man som en ren försäkring. Senare köp får undan för undan mer karaktär av investering.
Det är lite troligt att det kommer finnas guld i form av moderna bullion hos handlare framöver.
Raffinaderier och myntverk stänger igen och handlare sitter i saxen då dem inte får in nytt business to business.
Inte alla handlare köper från privatmarknaden så då är eventuellt den kanalen stängd för dem.
Ovanpå är det få som vill sälja.
Den dagen, om några veckor tidigast som allt är uppe och går igen så laggar lagerbehållningen igen hos de flesta handlare.
Samtidigt som det är långa köer för att återigen säkra sina pengar mot de nergångstider som svallar efter corona-nerstängningar och karantän av stora delar av västvärlden.
Som August säger. Har man inget guld så köp nu. Imorgon är det försent.
Hade jag inte haft guld hade jag avtalat(inte betalat eftersom han inte har den i handen ) 20.000.- för eaglen som Tyr har lagt ut.
Det finns bara andrahands marknaden att gå till.
Dem som handlar stort, dem betalar som sagt nästan vilka premier som helst för guldet idag. Några handlare tar +25% av spot för en bullion 1 Oz guld idag.
Det finns ändå inget mer så ska man ha så vänta inte.
Chansen att guldet går ner i pris den närmaste tiden eller i år 2020 borde man nog förstå att det inte kommer att hända.

Glöm spot och glöm att pruta.....
« Senast ändrad: söndag 29, mars 2020, 18:55:20 av Krugerangel »

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1551 skrivet: söndag 29, mars 2020, 19:24:54 »
Här är två superintressanta korta videos från en av de skarpaste hjärnorna därute på 'Tuben'
De behandlar de senaste dagarnas oordning på futures/spot marknaderna på ett annorlunda sätt.
Min hjärna är tyvärr inte lika skarp, jag har lite svårt att begripa alla teknikaliteter på futuresmarknaden.
Jag känner intuitivt att denne videobloggare har total kontroll på ämnet.
Faktum är att alla hans tidigare videor är oerhört sevärda.
Egentligen handlar de i princip om att vi förr eller senare kommer hamna i den situation vi är i nu.

Se dem i denna ordning, den andra är en vidareutveckling av den första ( de är endast 6 minuter långa ) :

https://www.youtube.com/watch?v=n6k0ZfDsmf0

https://www.youtube.com/watch?v=la8odjzAIcw

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 599
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1552 skrivet: onsdag 01, april 2020, 15:01:50 »
Bra analys av hur guldpriset rör sig av han som skapade ETF:en GLD

"Some think gold is just an inflation hedge.  In my view, gold is a hedge against the unexpected, whether it is a hedge against macroeconomics, or geopolitical like wars or pestilence.  It has always been protection against the unexpected, whatever that might be.  Gold tends to perform whenever anything unexpected happens."

https://www.cnbc.com/2020/04/01/investors-should-have-up-to-10percent-in-this-hedge-against-the-unexpected-says-the-godfather-of-gold.html

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #1553 skrivet: onsdag 01, april 2020, 16:05:26 »
Även svensk media P1 "Plånboken" nämner idag (jo, jag vet att det är första april, men detta är inget skämt) att man faktiskt kan spara/investera i guld...
En lyssnarfråga o minutlång svar: "...man kan ha några små guldtackor hemma... spara i guldfonder... krydda i sparandet...".

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/?programid=2778&date=2010-03-01

45:00 minuter in i avsnittet.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1554 skrivet: onsdag 01, april 2020, 16:21:48 »
Papperspriset vill verkligen inte lyfta.
Känns som att 'något/någon' hela tiden kämpar för att hålla priset nere.
Jag misstänker starkt att man gör allt för att undvika flykt från USD till guld.

Helt sjukt att handlarna erbjuder spot + några procent som inköpspris !

För vilken annan vara som helst på detta jordklot skulle priset tokrusa när efterfrågan överstiger tillgången så som sker just nu i guldmarknaden.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1555 skrivet: onsdag 01, april 2020, 16:33:23 »
Ja varför erbjuder handlarna så lite i inköpspris? De tjänar ju inga pengar om de inte har några mynt att sälja, och de skulle säkert få in mer mynt att sälja om de höjde inköpspriset. De kan ju fortfarande göra en liten hacka på varje mynt. Bättre än inga pengar alls tänker jag.

Är de rädda att priset ska rasa, och törs därför inte köpa in för mer än spot?

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1556 skrivet: onsdag 01, april 2020, 16:45:08 »
Aldrig tidigare har det så tydligt som nu bevisats att spotpris, aka pappersguld, inte korrelerar med fysiskt guld. På den öppna handeln säljer 1OZ fysiskt guld mellan 18000-20000SEK (1800-2000USD), eller mer, medan spot ligger och laggar runt 16000SEK (1600USD).

Samtidigt i Sydafrika tvingas mindre gruvor sälja sitt guld på den inhemska marknaden med upp till 40% rabatt!!
https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-mining-artisanal/subsistence-miners-lose-out-as-coronavirus-crushes-local-gold-prices-idUSL8N2BN670

Upp och nedvända världen, kort sagt!!
« Senast ändrad: onsdag 01, april 2020, 18:21:22 av Au »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 599
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1557 skrivet: onsdag 01, april 2020, 17:31:04 »
Ja varför erbjuder handlarna så lite i inköpspris? De tjänar ju inga pengar om de inte har några mynt att sälja, och de skulle säkert få in mer mynt att sälja om de höjde inköpspriset. De kan ju fortfarande göra en liten hacka på varje mynt. Bättre än inga pengar alls tänker jag.

Är de rädda att priset ska rasa, och törs därför inte köpa in för mer än spot?

Det korta svaret är: Ja, det är precis vad de tror.

Jag tror personligen att marknaderna kommer mötas någonstans i mitten. Pappersmarknaden är så mycket större än den fysiska till privatsparare, så antagligen kommer fysiskt falla mer än papper går upp.

Men samtidigt så finns det säkert många som vill köpa fysiskt, men inte vill betala premien, och på så sätt dämpas den totala efterfrågan lite. Så därför tänker jag mig att när tillverknings/leveransproblemen lösts kommer flödet till privata investerare igång igen och mängden som är tillgänglig för "resten" av systemet minskar lite, varpå papperspriserna drivs upp lite.
« Senast ändrad: onsdag 01, april 2020, 19:54:06 av cyber »

Inloggad Kalle4001

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 29
« Svar #1558 skrivet: onsdag 01, april 2020, 19:41:02 »
Fick mail av Tavex att de under April köper alla tackor och mynt för spotpris. Känns som många tror på en större uppgång!

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1559 skrivet: onsdag 01, april 2020, 23:28:19 »
Lite visdomsord ( kopierat från ZeroHedge ) :

So with physical gold demand being unprecedented and with very little supply or stocks available, we are very soon likely to see the physical and paper gold market going separate ways.
Who would like to own even 1 ounce of paper gold when there is no physical supply and many hundred times more paper gold outstanding than available physical gold.
The paper gold market can break at any time.
If I owned paper gold or a gold ETF (which I naturally don’t) I would ask for delivery on Monday.
The whole paper gold market is a total illusion like most markets today. There is zero underlying value.
Time will very soon reveal that the paper gold market is just standing on a foundation of quicksand.
For anyone who doesn’t own physical gold, I suggest to acquire gold at virtually any price.
You cannot buy physical gold at the paper gold price you see on the screen.
You can of course buy unlimited paper gold at that price but that will soon have zero value.

To make it very clear, the screen price for gold bears no resemblance to reality.
If you can get hold of gold buy it now without worrying about the markup.
Silver is even worse.
There is no physical silver available in large amounts.
Whatever smaller amounts are available can fetch a 100% premium.

- Egon von Greyerz

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld och silver på youtube by glimbert
Idag kl. 05:02

Lunar 2 year of the snake 1 oz 310:- st + 10 kr porto by dmannen74
Igår kl. 21:53

Falsk silvertacka? by Coltrane
Igår kl. 18:46

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
Igår kl. 17:59

Att köpa hus som anställd i Sverige by cyber