Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 650425 gånger)

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 16
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1425 skrivet: måndag 24, februari 2020, 00:11:10 »
Då var guldbörsen öppnad igen för en ny vecka & nya möjligheter.

Och vi satte direkt ett nytt präktigt ATH för guldpriset i SEK, just nu drygt 521 kr/g !

Passerar vi även 1700 USD/oz denna vecka, tro ?
Man har ju inte ens hunnit vänja sig vid ett pris på 1600  8)

Det här är inte roligt längre...

Inloggad morotspinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1426 skrivet: måndag 24, februari 2020, 00:16:33 »
Jag som funderade hela helgen om man borde börja sälja av lite, för så snabb uppgång kan väl inte va hållbar. Så blir det en sånhär öppning. Sjukt

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1539
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #1427 skrivet: måndag 24, februari 2020, 08:18:41 »
Jag hängde på ett annat forum (som inte längre finns) under toppen 2011. När guldpriset började dra så döptes den stående tråden om från ”Current gold price” till ”Hello 1400”, ”Hello 1450” (steg om 50), etc

Sen blev det ”Hello 1700”, ”Hello 1800” och slutligen ”Hello 1900”... följt av den stora kraschen.

Vi gillar inte blow-off tops (a la Tesla), vi vill ha ett sakta men kontinuerligt stigande pris. Så jag håller med om att detta är lite oroande.

En annan sak som manar till eftertanke är att gruvorna (tills förra veckan) inte alls hängt med. Normalt så leder gruvorna metallen, så när de inte är med så kan det vara ett tecken på att en uppgång inte kommer att bestå så länge. Detta gör att jag nu mer tittar på gruvorna än guldpriset. Om inte gruvorna börjar ta i fatt så tror jag att jag vi får en rejäl korrektion senare i vår.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1137
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #1428 skrivet: måndag 24, februari 2020, 08:26:36 »
Jag tycker denna video förklarar väldigt väl varför jag äger guld
Vi är många som spekulerar kring en valutakrasch och att det bara är en tidsfråga.

Vill man spekulera och köpa/sälja guld så kan man ha otur och bli den som sålde guld för 13k bolivar innan det drog iväg mot 30 miljoner och vidare

Fundera på varför ni äger guld

Error 404 (Not Found)!!1

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #1429 skrivet: måndag 24, februari 2020, 09:19:18 »
Citat från: august
En annan sak som manar till eftertanke är att gruvorna (tills förra veckan) inte alls hängt med. Normalt så leder gruvorna metallen, så när de inte är med så kan det vara ett tecken på att en uppgång inte kommer att bestå så länge. Detta gör att jag nu mer tittar på gruvorna än guldpriset. Om inte gruvorna börjar ta i fatt så tror jag att jag vi får en rejäl korrektion senare i vår.

Idag kan bli en bra dag att se vad som händer med guldgruvebolagen när guldet går upp i kombination med att börsen dyker.
 - Kommer bolagen betraktas som en aktie och följa börsen neråt ?
 - Eller kommer bolagen följa guldpriset uppåt eftersom de faktiskt är en enda stor hävstång mot guldpriset.

Inte helt självklart vad utfallet blir.
Kl 15:30 får vi svaret när Canada börsen öppnar.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1430 skrivet: måndag 24, februari 2020, 10:04:11 »
Om man tar en titt på Stockholmsbörsen ser det ut som att guldbolagen kommer följa guldpriset uppåt, och inte övriga aktier neråt.

Lundin Gold är nästan enda bolag på plus, på en i övrigt blodröd börs.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1065
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #1431 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 11:23:08 »
Då var guldbörsen öppnad igen för en ny vecka & nya möjligheter.
Och vi satte direkt ett nytt präktigt ATH för guldpriset i SEK, just nu drygt 521 kr/g !
Det här är inte roligt längre...
Roligare nu då med en liten dip, Lassiter  :P
Bävar för 600 inom kort.....

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1750
  • Affärsomdömen: 178
« Svar #1432 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 17:59:37 »
Silver är nu 92.5 ggr billigare än guld...

/H

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 536
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1433 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 18:06:40 »

Tänk så fel det blev för alla som inbillade sig att GSR betydde någonting och agerade på det...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1750
  • Affärsomdömen: 178
« Svar #1434 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 18:59:20 »

Tänk så fel det blev för alla som inbillade sig att GSR betydde någonting och agerade på det...

Bytesläge för guld till silver. Förstår inte vad du menar... Nu bättre tillfälle än på mycket länge...
« Senast ändrad: torsdag 27, februari 2020, 19:12:57 av mega_n »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 536
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1435 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 19:39:17 »
Bytesläge för guld till silver. Förstår inte vad du menar... Nu bättre tillfälle än på mycket länge...

Jag menar att GSR är lika oanvändbart för att förutspå framtida priser som guld-koppar, guld-järn eller silver-brunsås-ration.

Guld och silver är inte utbytbara varor och deras priser har väldigt lite med varandra att göra. Silver är inte (i någon betydande utsträckning) pengar.
När t ex guld är dyrt/billigt uttryckt i silver så finns det ingen naturlag (eller ekonomisk lag) som säger att det inte kan bli dyrare/billigare.

Många tittade bakåt och tyckte sig se att vid vissa nivåer så hade det lönat sig att sälja när den ena tillgången var "dyr" och den andra "billig", men det är en metod som bara funkar genom att sätta intervallen när man redan vet resultatet (backtrading), och man kan välja nästan vilka tillgångspar som helst och hitta såna intervall.

(obs att jag inte dissar vare sig guld eller silver i sig, bara GSR. jag äger bägge metallerna själv...)

edit: Jag inser att jag kanske inte riktigt svarade på frågan: Vad jag menade var att alla som bytte över till silver när GSR nådde tidigare vändpunktsnivåer kring 75-80 nu ligger rejält back på det och att det är dags att begrava hela teorin, nu när den så tydligt krockat med verkligheten.
« Senast ändrad: torsdag 27, februari 2020, 21:23:26 av cyber »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1271
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #1436 skrivet: fredag 28, februari 2020, 00:25:02 »
Cyber har i lite svepande drag i huvudsak rätt till 98% ;)
Den riktiga ration på t.ex AU/AG är 1:17 men så enkel är ju inte verkligheten tyvärr.
Utan att ge sig in i Brunsåsen så har utvecklingen gjort att allt måste värderas utifrån dess funktion i systemet.
För 100 år sedan var det lite lättare att göra en dylig jämförelse idag är det nästintill omöjligt.
En djupanalys av detta står det fritt för den som har gott om tid att göra.
Det är ungefär som när ögonen växer på folk när man säger att Guld är det enda som inte har någon motpartsrisk detta ligger förvisso,
en hel del sanning i men även det är en 98 procentare men till skillnad mot silver så är guld på sikt en bra hedge.
Men att investeringsmässigt lägga alla ägg i den korgen är lika tokigt som att ha 100% i värdepapper och aktier :)
Hur man procentuellt lägger upp sin riskspridning är upp till gemene man sjäv försöker jag vara så bred som möjligt.

Oavsett hur mycket stimulans man ger ekonomin i form av minusräntor samtidigt som man konstant trycker in mer valuta i systemen,
så håller jag mig till min strategi noll belåning på all investering inklusive bostad och konsumtion.
Då vet jag åtminstonde vad jag har både i låg och högkonjuktur.

Men som man säger det finns lika många teorier som profeter :)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1137
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #1437 skrivet: fredag 28, februari 2020, 08:22:13 »
För att flika in på Gold/silver ratio och den fysiska tillgången och dess innebörd på värdet.

Tillgången gör det inte så enkelt som att säga att det finns 2 av dessa och 1 av dessa då borde värdet på denna vara dubbelt eller hälften

En 16 dels tillgång av guld kan mycket väl motivera en 100ggr högre kurs pga efterfrågan framförallt för att den 16delen har blivit så otillgänglig att den idag kostar mer att utvinna för att möta den efterfrågan, guld i marken blir bara ovanligare och dyrare att utvinna för var år som går.

När det blir så ovanligt att priset skjuter i höjden kanske vi börjar utvinna asteroider men då är nog priset ännu högre

Det finns heller inget som säger att efterfrågan på silver inte exploderar och drar ner GSR men det mesta talar för en ökad skillnad

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1539
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #1438 skrivet: fredag 28, februari 2020, 09:02:06 »
I grund och botten är jag helt i samma läger som cyber, m fl. Dvs jag tror inte vare sig på en prisrelation baserad på relativ förekomst i marken (en fantastisk stollighet) eller på en relation baserad på historiska värderingar.

Men det sagt så är jag fullt medveten om att det finns massor med saker som jag inte tror på men som ändå fungerar rätt bra. Fiatvalutor är ett uppenbart exempel, men det finns många andra. Nyckeln är uppenbart att om bara tillräckligt många tror på någonting så funkar det, eftersom det då blir någon sorts socialt kontrakt.

Problemet med att investera efter ett socialt kontrakt snarare än efter fundamentala värderingar är att ibland så ändrar sig världen och det som tidigare var en självklarhet är det inte längre. Det sker inte varje år, men ibland, och efter en sådan förändring så återkommer det gamla kontraktet i princip aldrig.

En gång i tiden hade världen i stor utsträckning bi-metallism. Det har upphört och idag har vi fiat. Fiat har vissa problem och vi spekulerar lite till mans om att guld kanske har en framtid som någon sorts komponent i ett framtida post-fiatsystem och att det kommer att leda till en uppvärdering av guld (mätt i fiat).

Den stora frågan är nu om det blir så, kommer då silver att följa med på resan pga någon sorts underliggande GSR som obevekligt drar mot någon sorts historisk relation och därmed katapultar silvret uppåt med en multipel av guldets stigning.

Jag är oerhört skeptisk till detta. Även här är jag i cybers läger: jag gillar metallen silver men tror inte på GSR.

För några år sedan ingick jag ett vad med någon annan medlem här (kommer för ögonblicket inte ihåg vem) om att GSR skulle gå över 100 det året. Jag förlorade. Men kanske blir 2020 året då det händer.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1439 skrivet: fredag 28, februari 2020, 09:39:52 »
Citat från: cyber
Jag menar att GSR är lika oanvändbart för att förutspå framtida priser som guld-koppar, guld-järn eller silver-brunsås-ration.
[/quote

Va ?!
Vad är det ni påstår ?
Skulle inte silver-brunsås-ration fungera som investeringsbeslut ?
Det är ju denna ratio jag byggt upp hela min investering på !  ;)

Tillbaka till skrivbordet med andra ord....
Kanske hovmästarsås funkar bättre ?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by Tyr
Igår kl. 21:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 17:54

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 17:03

Säljes Guldtacka 10gram 3st by sff123
Igår kl. 17:00

1 kilo silvertacka säljes by Sarek