Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1804076 gånger)

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1305 skrivet: söndag 18, augusti 2019, 19:05:19 »
Det var nog ironi.  :)

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1306 skrivet: söndag 18, augusti 2019, 19:27:52 »
När de amerikanska guld-investerarna ska få tillbaka "sina" 10% över "lång tids avkastning" i Dollar blir det 1525  x10% x 7år = c:a 3000dollar.(ta det med en räknar-prapparat :o om ni vill veta exakt belopp ).

Ränta på räntans beräkning är som följer: 1525 x (1 + 0,1 )7 = 1525 x 1,9487171 = 2970  dollar var det frågan om. Så det är ju en helt riktig beräkning som du gjorde.

Men sedan, det som du skrev innan det, så har jag samma kommentar som Cyber:

Vad?

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1307 skrivet: söndag 18, augusti 2019, 22:16:34 »
När de amerikanska guld-investerarna ska få tillbaka "sina" 10% över "lång tids avkastning" i Dollar blir det 1525  x10% x 7år = c:a 3000dollar.(ta det med en räknar-prapparat :o om ni vill veta exakt belopp ).
Ränta på räntans beräkning är som följer: 1525 x (1 + 0,1 )7 = 1525 x 1,9487171 = 2970  dollar var det frågan om. Så det är ju en helt riktig beräkning som du gjorde.

Vad?
Jag vet inte men jag tror att Krugern menar att även om vi (som bor i en SEK-ekonomi) har sett upprepade ATH och därmed avkastning på vårt guld så gäller det inte för sparare i PM med USD som lokal valuta. För att de skulle ha uppnått 10% avkastning per år sedan senast guldpriset var 1525 (dvs 2013) måste guldet först nå 3000 (i år).

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1308 skrivet: tisdag 20, augusti 2019, 09:12:04 »
Försök till en TA analys av guldpriset:
I det korta perspektivet, cirka 2 veckor, så skall guldet gå ner i dollar räknat, detta enligt de korta cykelmönstren. Till det kommer att sentimentet för guld nu är på rekordhöga nivåer och indikerar en topp. Se diagrammet nedan.

Inloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1309 skrivet: tisdag 20, augusti 2019, 10:24:11 »
Någon som vet varför priset på guld spot o termin skiljer på Investing.com jfr mot Avanza o IG. Investing ligger hela tiden ca 10-15 högre än de andra. I dag visar de även olika riktning. Avanza o IG har positiv dagsutveckling medan inbesting ligger minus idag. Det sista kan iofs kanske bero på var de bryter för ny dag? Men priset borde vara samma. Synd då jag använder investing för att få snabb enkel överblick över marknaderna. Men på guldpriset ger de en felaktig bild. Kan någon förklara denna skillnad?

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1310 skrivet: tisdag 20, augusti 2019, 12:22:44 »
Priset på spot guld är det pris som handlas just nu (idag).
Priset som du ser på Investing.com är guldkontrakt där guldet levereras ett par månader framåt. Det du ser just nu på Investing.com  är december kontrakten som köpes och säljes.

Inloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1311 skrivet: onsdag 21, augusti 2019, 10:16:08 »
Priset på spot guld är det pris som handlas just nu (idag).
Priset som du ser på Investing.com är guldkontrakt där guldet levereras ett par månader framåt. Det du ser just nu på Investing.com  är december kontrakten som köpes och säljes.

Tack för svar. Givetvis, jag gjorde en tankevurpa, Tänkte att priser i realtid skulle vara spot, men det kan givetvis lika gärna vara terminer i realtid. Ibland är man så inställd på vad man förväntas se att man ser det förväntade och inte det som det verkligen är.

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1312 skrivet: torsdag 22, augusti 2019, 20:21:54 »
Nu har jag sålt 40% av mina guldgruvfonder och antagligen gjort bort mig som vanligt.  :)

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1313 skrivet: torsdag 22, augusti 2019, 20:51:09 »
Nu har jag sålt 40% av mina guldgruvfonder och antagligen gjort bort mig som vanligt.  :)
Det är, som du vet, precis som med fysisk metall: man skall sälja så mycket att man är lika orolig för att missa ytterligare uppgång (”FOMO”) som förväntad nedgång (”borde sålt mer”). Själv är jag just nu knappt 70% investerad.

Det som i någon mån oroar mig är att vi ligger kvar och skvalpar runt 1500 dag efter dag, samtidigt som det hörs allt fler röster om ”gold bracing for coming correction”. En bra korrektion skall komma plötsligt och överraskande, detta segande skrämmer inte folk tillräckligt.

Facit får vi i nästa avsnitt, gissningsvis inom några veckor.

fredrikwall67

  • Gäst
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1314 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 08:16:26 »
Det är CB konferens i Jackson Hole idag. Håller guldet runt 1500  för uttalanden som kommer runt 17.00 så är det starkt.

Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1315 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 17:18:42 »
Det är CB konferens i Jackson Hole idag. Håller guldet runt 1500  för uttalanden som kommer runt 17.00 så är det starkt.
Med bred marginal :)

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1316 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 17:48:53 »
Nu är det nära igen - det vore fint att avsluta arbetsveckan med ett all-time high guld i euro. 9 euro ifrån igen...


Inloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1317 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 17:52:31 »
Det är CB konferens i Jackson Hole idag. Håller guldet runt 1500  för uttalanden som kommer runt 17.00 så är det starkt.
Powell blev vist bara en sidekick. Det var Xi och Trump som satte agendan. Och Trump lovade att föreställningen ska fortsätta i em utrikisk tid

Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1318 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 20:08:55 »
Tack för info :)

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1319 skrivet: lördag 24, augusti 2019, 08:35:37 »
Härligt med nya rekord.
Och vi fick se en stängning på över 1525USD för första gången på många år.
Valuta-krig, handels-krig och sanktioner gör att bullshit walks and gold talks.
Dem som sitter på guldet vinner i det långa loppet.
Jag gissar på en guld-spot i USD på 17-1800 innan året är slut.
Vad det gör med guldpriset i SEK beror på hur myckt en dollar kostar framöver.
Dollarn måste inflatera inom kort tror jag.

Krugern

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by hasse_A
Idag kl. 14:42

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23