Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 559938 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2072
  • Affärsomdömen: 64
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1290 skrivet: onsdag 14, augusti 2019, 18:48:41 »
Hur är det egentligen med spotpriset på guld. Är det priset på fysiskt guld per gram plus att man räknar in pappersguldskojeriet för det väger ju inga gram? (Mest ironi och lite allvar)  ::)

Inloggad Nils

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #1291 skrivet: onsdag 14, augusti 2019, 18:59:26 »
Vad är guldets  rätta värde, när det är papperet dom sätter ett pris på?

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1493
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #1292 skrivet: onsdag 14, augusti 2019, 19:00:10 »
Hur är det egentligen med spotpriset på guld. Är det priset på fysiskt guld per gram plus att man räknar in pappersguldskojeriet för det väger ju inga gram? (Mest ironi och lite allvar)  ::)
Priset på guld sätts på "pappersmarknaden" där man köper kontrakt. Samtidigt är det priset som alla som handlar med fysisikt guld får betala.

Annars så fick vi idag ett nytt ATH i SEKetas räknat. Nu över 471:- per gram. Prisuppgången idag beror till nästa 50% på kronförsvagningen mot dollarn.

Vi får väl se hur länge det dröjer innan man inte längre kan skicka en 100 gram guldtacka med värdepost, som begränsar försäkringen till värde på högst 50.000:-

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1293 skrivet: onsdag 14, augusti 2019, 19:05:52 »
Man får väl snart skicka tackan med Securitas värdetransport.  :o

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 321
  • Affärsomdömen: 31
« Svar #1294 skrivet: onsdag 14, augusti 2019, 19:06:30 »
Slog mig idag att ”race to the bottom” även gäller PM :P

Inloggad Au

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1295 skrivet: onsdag 14, augusti 2019, 22:26:59 »
KÖÖÖÖÖÖÖP!! Har köpt 4st Au 1 oz på 4 dgr, vet inte om det är klokt men med allt som händer runtom så känns det bättre än att sitta i den sjunkande båten.....

Hong Kong protester, US/China valuta krig, Handelskrig, Brexit, BNP varningar (US - Tyskland), Svensk krona värde, kommer inte ihåg mer men det är förmodligen en hel del mer som man kan fundera över........

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1296 skrivet: onsdag 14, augusti 2019, 23:29:21 »
Typ konflikten mellan USA och Iran.

Inloggad Tole

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1297 skrivet: torsdag 15, augusti 2019, 10:47:59 »
Hej, har följt forumet ett tag men inte skrivit något innan.

Jag är ingen guldfanatiker och har inget fysiskt guld som säkerhet ifall allt kollapsar. Utan är bara en investerare som försöker investera i det som för närvarande ligger i en stigande trend. Har sällan några tyngre egna analyser där jag försöker gissa framtiden, utan försöker hitta stigande marknader och har lågt tröskelvärde för nedgång innan jag kliver av. Pga detta kom jag in i guldfonder under våren och har under sommaren även köpt en del guld EFTS och guld cert. Ligger nu tungt i ovanstående.

Om jag nu försöker göra en av mina ovanliga framtidsgissningar ändå, så upplever jag att den senaste veckan så har inte guldaktierna orkat stiga i takt med guldet. Tvärtom igår när guld spott i usd gick upp dryga halvprocenten och i SEK knappa procenten så gick sjönk en hel del guldaktier. Jag tycker jag sett liknade beteende på fler handelsdagar under den senare tiden. Att oron på aktiemarknaden överskuggar det stigande guldpriset och att aktiemarknaden kommer att dra med sig guldaktierna i ett eventuellt kommande ras. Detta även om guldpriser kan stå emot. Sett på kursutvecklingen har de ju en viss fallhöjd. Och större börsoroöigheter har en tendens att dra med sig allt neråt. Även guld 

När jag jämför historiskt med IT kraschen 2000/2001 var guld och guldaktier svagt nedåt innan medans övriga aktiemarknaden steg kraftigt. När aktiemarknaden kollapsade så var guld o guld aktier först opåverkade för att på slutet av 2001 börja stiga en bit innan övriga aktiemarknaden vände upp igen.

Vid  finanskrisen 2007/2008 hade både guld guldaktier o övriga aktiemarknaden haft en stigande trend. Vanliga aktiemarknaden bröt kraftigt ner medans guld o guldaktier fortsatte upp ett tag till för sedan störtdyka och bottna samtidigt med övriga aktiemarknad.

Tittar vi på sättningen 2015 så följdes alla dessa tre nedåt.

Och om vi slutligen ser på sättningen förra hösten så stog både guld o guldaktier emot och steg medans övrig börs sjönk. Men då guld och guldaktier legat i en sjunkande trend innan.

Normalt kliver jag inte av en trend innan jag bedömer att den vikt ner, men nu tycker jag att jag ser svaghetstecken och det kliar i att trycka på säljknappen för guldaktierna.

Ni som har mer och längre erfarenhet hur guldaktierna rör sig när det är stora sättningar på marknaden, vad är er erfarenhet?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1298 skrivet: torsdag 15, augusti 2019, 11:48:19 »
Tänkvärt det du skriver. Jag har endast guldgruvfonder och de har ovanligtvis börjat följa guldspot.
Jag har gott hopp om guldet och tänker inte fega ur nu.  :)

Välkommen i gänget!

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 985
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1299 skrivet: torsdag 15, augusti 2019, 12:20:24 »
Jag har sålt av största delen av min gruvfond men behåller allt mitt fysiska.

Välkommen hit! Dela gärna med dig av andra trender du tror på framöver, det är fler på forumet som inte enbart investerar i Guld

*edit, ska tilläggas att jag inte besitter efterfrågad erfarenhet av guldhistoriken utan går på min egen känsla

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 414
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1300 skrivet: torsdag 15, augusti 2019, 12:33:58 »
Hej, har följt forumet ett tag men inte skrivit något innan.

Jag är ingen guldfanatiker och har inget fysiskt guld som säkerhet ifall allt kollapsar. Utan är bara en investerare som försöker investera i det som för närvarande ligger i en stigande trend. Har sällan några tyngre egna analyser där jag försöker gissa framtiden, utan försöker hitta stigande marknader och har lågt tröskelvärde för nedgång innan jag kliver av. Pga detta kom jag in i guldfonder under våren och har under sommaren även köpt en del guld EFTS och guld cert. Ligger nu tungt i ovanstående.

Om jag nu försöker göra en av mina ovanliga framtidsgissningar ändå, så upplever jag att den senaste veckan så har inte guldaktierna orkat stiga i takt med guldet. Tvärtom igår när guld spott i usd gick upp dryga halvprocenten och i SEK knappa procenten så gick sjönk en hel del guldaktier. Jag tycker jag sett liknade beteende på fler handelsdagar under den senare tiden. Att oron på aktiemarknaden överskuggar det stigande guldpriset och att aktiemarknaden kommer att dra med sig guldaktierna i ett eventuellt kommande ras. Detta även om guldpriser kan stå emot. Sett på kursutvecklingen har de ju en viss fallhöjd. Och större börsoroöigheter har en tendens att dra med sig allt neråt. Även guld 

När jag jämför historiskt med IT kraschen 2000/2001 var guld och guldaktier svagt nedåt innan medans övriga aktiemarknaden steg kraftigt. När aktiemarknaden kollapsade så var guld o guld aktier först opåverkade för att på slutet av 2001 börja stiga en bit innan övriga aktiemarknaden vände upp igen.

Vid  finanskrisen 2007/2008 hade både guld guldaktier o övriga aktiemarknaden haft en stigande trend. Vanliga aktiemarknaden bröt kraftigt ner medans guld o guldaktier fortsatte upp ett tag till för sedan störtdyka och bottna samtidigt med övriga aktiemarknad.

Tittar vi på sättningen 2015 så följdes alla dessa tre nedåt.

Och om vi slutligen ser på sättningen förra hösten så stog både guld o guldaktier emot och steg medans övrig börs sjönk. Men då guld och guldaktier legat i en sjunkande trend innan.

Normalt kliver jag inte av en trend innan jag bedömer att den vikt ner, men nu tycker jag att jag ser svaghetstecken och det kliar i att trycka på säljknappen för guldaktierna.

Ni som har mer och längre erfarenhet hur guldaktierna rör sig när det är stora sättningar på marknaden, vad är er erfarenhet?

Hej! Välkommen!

Intressant analys. Jag har inte heller någon kristallkula så jag kan inte säga så mycket om framtiden, men jag kan erbjuda ytterligare en förklaring till varför guldaktier och guldpris ibland rör sig i olika riktning: tidsaspekten. Tittar man på guldpriset så är det ju oftast spotpris just ni som man följer, men gruvaktier påverkas framför allt av förväntat framtida guldpris (eftersom priset över tid påverkar bolagens intjäningsförmåga mycket mer än vad priset är just idag). En tillfällig blip (oro i mellanöstern, raketer från raketmannen, whatever) kanske driver upp priset på guld idag, men om marknaden tror att det är övergående så påverkas inte det förväntade framtida priset nödvändigtvis på samma sätt. Se t ex https://www.barchart.com/futures/quotes/GC*0/futures-prices

Sen finns det även andra saker som påverkar *alla* avkastande tillgångar (aktier, obligationer etc), nämligen den "riskfria" räntan (oftast menar man med det korta statsobligationer). Om den stiger så faller alla avkastande tillgångar i pris.

Utloggad Dealer67

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 104
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #1301 skrivet: torsdag 15, augusti 2019, 19:06:58 »

Det är ju väldigt svårt att sätta ett exakt pris på guldet idag, men om dollarn fortfarande hade varit peggad till guldet idag, så hade priset idag varit 5958 usd/oz som då blir 57.435 sek/oz eller 1846:-/gram!!!
Herr Trump har tidigare sagt att han vill återinföra peggen USD/Gold....
Personligen så tycker jag att Bitcoin kunde få vara med i snacket!

https://www.usdebtclock.org/

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 414
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1302 skrivet: torsdag 15, augusti 2019, 19:39:26 »

Det är ju väldigt svårt att sätta ett exakt pris på guldet idag, men om dollarn fortfarande hade varit peggad till guldet idag, så hade priset idag varit 5958 usd/oz som då blir 57.435 sek/oz eller 1846:-/gram!!!
Herr Trump har tidigare sagt att han vill återinföra peggen USD/Gold....

Va? Om dollarn är peggad till guldet så är priset på guld det man peggar det till. Om guldet fortfarande varit peggat till dollarn så hade priset varit oförändrat (men värdet på en dollar varit mycket högre).

Knaskillen med håret har sagt precis allt som går att säga, och bytte tydligen åsikt efter han blivit vald och kör nu ”full retard” med största budgetunderskottet någonsin och påtryckningar mot centralbanken för att sänka räntan. Att han skulle återinföra guldstandarden är ungefär lika sannolikt som att Bernie Sanders plötsligt börjar predika kapitalismens fördelar och går till val på att avskaffa Obamacare.
« Senast ändrad: torsdag 15, augusti 2019, 19:49:32 av cyber »

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 318
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1303 skrivet: torsdag 15, augusti 2019, 20:00:18 »
Jag skrev tidigare i den här tråden (#1081 - den 5 Juni 2019) att jag trodde att guldet skulle kunna nå 500 kronor/gram innan 2020 va slut.
(Vi hade nyss passerat 400 kronor/gram då)
Nu får jag nog ändra mig, för det verkar ju som om vi kommer nån 500 kronor/gram innan 2019 är slut ?

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 471
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1304 skrivet: torsdag 15, augusti 2019, 22:54:52 »
Det är nära nu.

7 euro från all-time high guld i euro (världens näst största valuta)

1379.08 från 1 okt 2012 - nu 1371.8

https://www.xe.com/currencycharts/?from=XAU&to=EUR&view=10Y

Guldet i dollar har ett motstånd 1525-1550 och kommer vi över kan det braka uppåt rejält igen.
« Senast ändrad: torsdag 15, augusti 2019, 23:03:18 av ManoleteSTHLM »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Hodja
Idag kl. 03:03

SÄLJES: 1 oz silver Lunar 1 Dragon år 2000. by MrLibertad
Igår kl. 12:52

U.S. Federal Reserve by JPM
Igår kl. 08:35

[Säljes] 10 x 3 gr Guld Pandor 2016 by Fantom
Igår kl. 03:17

(Såld) Säljer 10 st 1 Oz Kookaburra 2013 by Andreaass