Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 559260 gånger)

Inloggad Carambola

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 9
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1245 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 22:43:29 »
Mina ppm gick upp med tio tusen igår. Fan va gött.  :)

Detta är helt OT, kan ta bort inlägget sen, men vad står egentligen PPM för som många av er pratar om? Grattis i vilket fall och ursäkta min okunskap :)

Utloggad JL_GBG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #1246 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 22:53:14 »

Detta är helt OT, kan ta bort inlägget sen, men vad står egentligen PPM för som många av er pratar om? Grattis i vilket fall och ursäkta min okunskap :)

Hyfsat lätt att googla, kan man tycka men :
PPM = PremiePensionsMyndigheten

= den del av den allmänna pensionen som man själv kan välja förvaltning för.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 413
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1247 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 23:01:30 »

Hyfsat lätt att googla, kan man tycka men :
PPM = PremiePensionsMyndigheten

= den del av den allmänna pensionen som man själv kan välja förvaltning för.

PPM finns inte längre, utan det heter bara "premiepension" och den ligger numera under "vanliga" pensionsmyndigheten. Men det funkar likadant som förut och "PP" är en rätt trist förkortning, så jag förstår att det hänger kvar :)

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 318
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1248 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 07:22:30 »
Jag tror inte som många andra, att guldprisets stora ökning de senaste halvåret beror på "tjafset" mellan Donald Trump och Kina.
(Jag tycker att guldet borde kostat 450 kronor /gram redan för 4-5 år sen)
Därför tror jag inte heller som vissa på nån nämnvärd dipp.
Det är lätt å tro att man låter klok och påläst bara för att man kan upprepa det som "experterna" på SVT och DI har sagt tidigare.
Som jag skrivit tidigare, så tror jag det är ganska lönnlöst att sitta å vänta på "billigt" guld igen.
Redan när guldet kostade 375 kronor/gram så läste jag att det va många som inte ville köpa "nu när priset har stigit så otroligt mycke".

Låt dem fortsätta att ösa ut Fiatpengar nära på gratis, och låt de svenska politikerna fortsätta köra "Sverigeskutan" mot stupet och avgrunden, med sin vansinniga politik, så står det inte på innan guldet kostar 1000 kronor/gram.

« Senast ändrad: fredag 09, augusti 2019, 08:56:54 av Rödlöga »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1044
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #1249 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 08:39:01 »
Det är nog inte så många på forumet som tror att "tjafset" har ökat värdet på guldet :)
Guldet till skillnad mot annat saknar motpartsrisk vilket gör att i oroliga tider säkrar man upp sina tillgångar i guldet"Safe Haven"

Sen när det lugnar ner sig igen så ser man samma förskjutning åt andra hållet och guldet går ner igen.
Att guldet varit underskattat som värdebevarande investering är nog alla överens om.

Vad som har hänt är att är att både finansmarknaden/riksbanker och investerare ändrat sin inställning till guldet,
och insett att guldet både nu och historiskt alltid varit det bästa verktyget att använda i kristider,
ekonomin går upp och ner i cykler har alltid gjort och kommer så göra även i framtiden.

Så man kan väl säga att man insett att guldet inte är en RELIK i den finansiella strukturen utan tvärtom en förutsättnig,
för att systemet ska kunna fungera.

Sist vi hade en finanskris så använde Riksbanken guldreserven som hävstång för att rida ut stormen för ingen ville ha betalt,
i svenska kronor och då vill det till att du har något annat att betala med annars är man illa ute :)

Nu när vi lever i cyberspace så skulle jag varken visa upp hur mycket guld jag har eller vart jag gömmer det :)
Det krävs inte speciellt mycket ansträngning trots Avatarer och nics för att i stort sett ta reda på vad du äter till frukost eller var sommarstugan ligger ;)

Det värsta som kan hända är att någon hälsar på när du är där på semestern ger dig en spade och säger PRONTO :o
Om någon åker dit när du inte är där må vara för guld är bara guld det finns viktigare saker i livet ;)

Summan av kardemumman Guldet kommer sakta men säkert återta sin rättmätiga plats i vårt finansiella system :)

Utloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 982
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1250 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 09:04:38 »
Det är lätt å tro att man låter klok och påläst bara för att man kan upprepa det som "experterna" på SVT och DI har sagt tidigare.

Jag vet inte om det är meningen men jag känner mig träffad även om min egen analys inte har något stöd i någon DI artikel.
Hur som haver, du kan få rätt om guldpriset och jag har beskrivit i detalj hur jag resonerar och tagit höjd för att jag kan ha fel.

Vad jag vill ha sagt är att du kunde ha fått ut ditt budskap utan att låta så nedlåtande...

Väldigt fin samling för övrigt, lätt att bli avundsjuk ;)

Utloggad snus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1251 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 09:08:25 »

Finns det några rena guldfonder hos PPM? Som inte är kopplade till gruvnäringen?
Jag hade en som de plockade bort från PPM tidigare i år.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2071
  • Affärsomdömen: 64
« Svar #1252 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 09:39:30 »
Eric Strand kör väl igång sina nya fonder snart.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1044
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #1253 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 09:52:27 »
Eric Strand kör väl igång sina nya fonder snart.
någon gång i höst den verkar superintressant :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1390
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1254 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 12:35:19 »
Jag vet inte om det är meningen men jag känner mig träffad även om min egen analys inte har något stöd i någon DI artikel.
Hur som haver, du kan få rätt om guldpriset och jag har beskrivit i detalj hur jag resonerar och tagit höjd för att jag kan ha fel.

Vad jag vill ha sagt är att du kunde ha fått ut ditt budskap utan att låta så nedlåtande...
I grunden så hejar vi nog alla på samma lag, så skillnaderna är detaljer snarare än något annat. Vad gäller detta med vad guldpriset borde varit för länge sedan så är Rödlöga och jag överens.

Men frågan om korrektioner handlar inte om vad ett pris borde vara, dvs korrektionen uppstår inte därför att priset blivit för högt. Korrektion uppstår därför att marknaden blivit alltför bullish. När ”alla” tror att det bara kan fortsätta upp så betyder det att ”alla” redan har köpt. Och finns det inga ytterligare köpare så bromsar uppgången, några som hoppat på i sista sekunden och inte har någon vinst att vila på blir rädda och hoppar av (typiskt pga tight stop-loss) och dippen inleds.

Dvs korrektioner är till 100% en funktion av marknadspsykologi, inte fundamentalt värde. Det spelar ingen roll att vi här tittar på guldpriset, det kunde lika väl vara koppar, bitcoin eller kaffe (modulo att koppar och kaffe har konjunkturberoenden och tidsvärde som guld och BTC saknar). Men det är också så att när någonting är rejält undervärderat så kan det stanna i överköpt läge mycket längre än ”normalt” så de (som jag) som väntar på en korrektion kanske får vänta betydligt längre än planerat. Men rätt vad det är så kommer korrektionen, och ju längre den har dröjt, desto rejälare blir den. Men eftersom grundtrenden är tydligt upp är det inte någonting att förlora sömn över.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2071
  • Affärsomdömen: 64
« Svar #1255 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 12:40:45 »
Jag tror att om alla har köpt för allt de har så skulle guldpriset vara uppe på minst 1000:-/g.

Inloggad Carambola

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1256 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 15:52:32 »
JL_GBG och cyber, tack för svar. Tar på mig dumstruten (!); i den bemärkelsen vet jag vad PPM är, men trodde ju i min ädelmetallfeber att det fanns en annan betydelse av PPM där PM i förkortningen stod för precious metal. 

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 867
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1257 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 16:53:38 »
Brände 5 uns under våren i utbyte mot humankapital och ökad exponering mot silver. Hoppas det betalar av sig, måttlig roligt att sitta på sidlinjen när uppgången äntligen händer och kronan pulveriseras samtidigt. Hoppas att silvret får en liknande/bättre utveckling framöver.
Ingen fara!
Historiskt sett under 40års tid har silver inte gett någon vidare avkastning.
Dock MÅSTE tilläggas att pengar sparat i silver är pengar sparat i silver. Det man sparar i silver har man historiskt sett kunnat plocka ut i fiat utan större förlust(om man man nu inte vill hitta spikar och vinner i lotto eller tappar bort/blir bestulen ). Vi pratar om generella villkår.
Har man lite av varje i livet så kan man alltid ha mellan 200 och ett par tusen Oz fram och tillbaka.
Vi vet att silvret har tagit "slut" om 10-20 eller 30år. Därför stackar vi silver :)
Guld ser vi på att priset historiskt sett under 40 år spikar rätt upp mot vår SEK.
Därför är det bra att ha guld för resten utöver de 200-2000 Ozt med silver man kan "leka och bolla fram och tillbaka" med. Man tröttnar alltid lite på det man håller på med så ibland vill man göra sig av med sina hårt ihopsamlade mynt.
DONT DO IT!
Själv har jag nästan komplett Fab12 från 2006-16 med sert och box, komplett......Vad ska man med det till? Ställa fram på bordet och titta? Hur länge då? Antagligen aldrig längre än till man ska äta nästa gång.
Sälja? Nej, inte idag och inte imorgon heller.
Guld kan tänkas på som en investering som ska räcka längre än till pensionen.
Det blir barnbarnen som frågar;
-Farfar guldtroll....vart kommer alla guldpengar ifrån?
Och att kunna täcka hela matbordet med guldmynt med dagens spot får stanna i drömmarna.
« Senast ändrad: fredag 09, augusti 2019, 16:55:52 av Krugerangel »

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 867
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1258 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 19:09:34 »
Jag håller bara på med lite TA men länkar till en artikel i Zerohedge (av Sprott).

https://www.zerohedge.com/news/2019-08-06/golds-next-target

Dom följer noga vad som händer mellan $ 1485 - $ 1525:

Why is $1485-$1525 so important? Three major reasons:

3. At the end of the 2003-2011 bull market, $1525 acted as strong support for over nineteen months before being taken out in that April 2013 smash. You should expect that area to now be stout resistance on the way back up.

The stage will be set for a return to the old, all-time dollar-priced highs. Once this happens, we'll update the charts again with the next level of projections.
Är vi där nu? Nu som alla valutor har sjunkit mot dollarn/guldet globalt sedan f-krisen 2008.
När dollarn/guldet har fått stiga i köpkraft mot alla andra valutor sjunker vår köpkraft mot dollar/guld.
Âr det då och nu vi får se riktiga priser i en dollarvaluta som blir prisad til 15-20 eller 100 kronor per dollar.
Det blir alltså inflation i dollar/guldet och eftersom allt handlas i dollar/guld så.....
På gamla dollarmynt som eagles står det bara 30 dollar. Värdet i 1 Ozt guld då var ganska rejält med varor, gods och mark.
Jag tror fortfarande på hyfsat stabila priser på de flesta valutor, dollar och guld fram till hösten 2020 och valet i USA.
Krugern
« Senast ändrad: fredag 09, augusti 2019, 19:11:30 av Krugerangel »

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #1259 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 19:21:31 »
Min sämsta investering över tid är nog mina gamla silvermynt. Hunt brothers betalade mer på 80 talet än jag får betalt idag.  Hade jag sålt och köpt aktier hade jag fått säker 25 ggr mer än värdet på mina stackars silvermynt och kunde pensionerat mig vid 50. Nu jobbar jag till 55 :).

Men samtidigt tycker jag om mina mynt som jag själv samlat ihop och att ha en liten buffert med silver och guld gör att jag sover lite  bättre.

Men någon investeringsguru är jag inte vad gäller metaller.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tillverkning av guld & silvertackor. by laban77
Idag kl. 12:39

Nybörjare - vill beställa Krugerrand från Belgien by Birka
Idag kl. 11:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Rödlöga
Igår kl. 21:45

Panda i Shanghai 2019 by pezon
Igår kl. 10:54

U.S. Federal Reserve by Cash Is King
Igår kl. 00:32