Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 574749 gånger)

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1155 skrivet: tisdag 30, juli 2019, 23:56:23 »
Jag tror på att antingen sänks enbart räntan med 25 punkter eller så sänks räntan med 25 punkter samtidigt som QT avslutas. Planen är ju att QT ska avslutas vid septembermötet ändå så de kanske låter QT pågå under den relativt korta tiden som är kvar.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1156 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 03:39:37 »
Lägesbeskrivning:

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1107
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #1157 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 18:53:10 »
Det känns som marknaden är mer nervös än den vill ge sken av.
Men jag ligger närmare Sarek 50 punkter ner men något kliar olustigt någonstans :-\
Kanske bara behöver en Dusch :D

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 337
  • Affärsomdömen: 35
« Svar #1158 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 19:31:42 »
Min uppfattning är att man från storbolagen försöker hålla lågan vid liv så länge som möjligt för att göra transiten från den gångna konjunkturens innovationer skalbara och tillämpbara in i den djupa lågkonjukturen. Det har pumpats in otroligt mycket inom parablybegreppet/luftslottet ”tech”, utan hänsyn till vad detta gjort för jobbmarknaden. Miljöhysterins uppumpade metafysik är ett annat sätt att få unga att säkra fortsatt utveckling och framtida avkastning, en metafysik med trött semantik som är inbäddat i nästan alla företags värdegrunder - allt för att knyta till sig (och i processen förstöra) ung potential. Ger även en känga till snygga gröna/feministkonsulter som ser till att produkter som skulle slängts på soptippen, kan ompaketeras och säljas billigare, väl medvetna om att 80% av konsumtionen styrs av kvinnor.

Det var vad jag hade att säga om guldspot, tror att ekonomins giganter hellre tar ett par mindre skrämselhickor fram till den stora vid årsskiftet för att säkerställa att rätt produktion, konsumtion och avställningar är på plats innan pluggen dras och myndigheters schablonmässiga upptaxeringar börjar slå på allt, smått som stort. Sen om man lyckas är en annan sak.

« Senast ändrad: onsdag 31, juli 2019, 19:36:55 av Ritva »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1159 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 20:54:56 »
Jag tror på att antingen sänks enbart räntan med 25 punkter eller så sänks räntan med 25 punkter samtidigt som QT avslutas.
Spot on. Bra gissat!

Nu har guldpriset vinglat fram och tillbaka som ett skepp i storm under en stund efter beskedet. Jag tror att det skulle vara bra om det vinglade lite mer nedåt så att vi kanske kan få bort lite av den överdrivna bullishness som rått i veckor.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1160 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 21:35:11 »
Jag tror på att antingen sänks enbart räntan med 25 punkter eller så sänks räntan med 25 punkter samtidigt som QT avslutas.
Spot on. Bra gissat!

Nu har guldpriset vinglat fram och tillbaka som ett skepp i storm under en stund efter beskedet. Jag tror att det skulle vara bra om det vinglade lite mer nedåt så att vi kanske kan få bort lite av den överdrivna bullishness som rått i veckor.
Neråt :o :o :o :o :o
Herregud människa hur mår du det ska uppppp så jag kan avyttra för att köpa in mig i nästa dipp
Lyfter oxå på hatten för en träffsäker gissning :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1161 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 21:37:49 »
Spot on. Bra gissat!

Neråt :o :o :o :o :o
Herregud människa hur mår du det ska uppppp så jag kan avyttra för att köpa in mig i nästa dipp
Lyfter oxå på hatten för en träffsäker gissning :)
Neeeej hela skärmen lyser rött nu hoppar jag ut genom fönstret :D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1162 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 22:50:08 »
Det låter som om du skulle vilja att jag köper med mig lite lugnande medel innan jag åker hem igen.

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
« Svar #1163 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 22:53:01 »
Jag tycker att det hela är lite bakvänt? Om US sänker räntan så borde investerare investera i guld tycker jag. Varför går guldspot ner vi räntesänkning??

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1164 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 22:53:18 »
Det låter som om du skulle vilja att jag köper med mig lite lugnande medel innan jag åker hem igen.
Japp gärna i bulk om det går :D

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1165 skrivet: onsdag 31, juli 2019, 23:04:11 »
Jag tycker att det hela är lite bakvänt? Om US sänker räntan så borde investerare investera i guld tycker jag. Varför går guldspot ner vi räntesänkning??

Sänkningen var mindre än vissa förväntade sig, och allt prissätts efter förväntansbilden.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1166 skrivet: torsdag 01, augusti 2019, 00:17:36 »
Min teori: Ingen vet riktigt hur de skall värdera saker i dessa dagar av bortmanipulerad ”price discovery”. Det gör att istället för att gå på värde så går man på trend.

Sänkt ränta borde då betyda stocks upp, dvs ”risk off”, dvs guld ner. Men nu blev det inte riktigt så eftersom det verkar vara stocks ner efter FEDs besked (vilket tyder på att åtminstone vissa prisat in en större sänkning). Det gör att guldet inte riktigt vet vart det skall gå. Gruvorna däremot visste tydligen (ner kraftigt, vilket gav sff panikångest).

För egen del tycker jag nog att det egentligen är ganska ointressant vad som hände med guldet. Mycket mer betydelsefullt att börsen gick ner efter den första räntesänkningen på åratal. Om en extremt trendföljande börs inte klarar av att ens hålla tidigare nivå efter denna räntesänkning känns det som att den befinner sig på en nivå där luften är väldigt tunn. Detta tycker jag stärker caset för att börsen rullar över senare i höst.

Men vad vet jag? Ingenting.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 271
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #1167 skrivet: torsdag 01, augusti 2019, 02:04:56 »
Observera att den fantastiska kronan följde med guldet ner till stor del, så guldet gick knappt ner något på kvällen prisat i kronor. Men alla amerikaner med dollarn som huvudsaklig viktning blev plötsligt lite rikare.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1168 skrivet: torsdag 01, augusti 2019, 08:54:20 »
Min teori: Ingen vet riktigt hur de skall värdera saker i dessa dagar av bortmanipulerad ”price discovery”. Det gör att istället för att gå på värde så går man på trend.

Sänkt ränta borde då betyda stocks upp, dvs ”risk off”, dvs guld ner. Men nu blev det inte riktigt så eftersom det verkar vara stocks ner efter FEDs besked (vilket tyder på att åtminstone vissa prisat in en större sänkning). Det gör att guldet inte riktigt vet vart det skall gå. Gruvorna däremot visste tydligen (ner kraftigt, vilket gav sff panikångest).

För egen del tycker jag nog att det egentligen är ganska ointressant vad som hände med guldet. Mycket mer betydelsefullt att börsen gick ner efter den första räntesänkningen på åratal. Om en extremt trendföljande börs inte klarar av att ens hålla tidigare nivå efter denna räntesänkning känns det som att den befinner sig på en nivå där luften är väldigt tunn. Detta tycker jag stärker caset för att börsen rullar över senare i höst.

Men vad vet jag? Ingenting.
Vad skönt att höra August då är vi två som inte vet någonting ;)
Jag tog beslutet att mina pengar mådde bättre om dom inte förvaltades av banksystemet :)
Så därför investerade jag dom på börsen och fysiskt innehav i form av guld och silver.

I början mest i respekterade börsbolag som TELIA :D Nej den gick jag inte på riktigt på så dum var jag inte.
Men tilläggas kan att dom första åren så lyssnade jag mest på vad andra tyckte och tänkte så mitt innehav var nog,
ett bra exempel på vad en trygg aktieportfölj skulle innehålla enligt Veckans Affärer :)

Ovanstående gav ett förträffligt resultat med några få undantag av eget tänkande vilket gav mig några nyttiga erfarenheter.
Resultatet av detta gjorde att jag kunde köpa mitt första hus med minimal belåning trots alla protester "allt skulle belånas till taknocken" ???

Senare träffade jag min bättre hälft då började mina barn bli vuxna och flyttade hemifrån så huset såldes och jag flyttade in med min bättre hälft,
i hennes hyresrätt på Kungsholmen i stockholm som ombildades till bostadsrätt :)

Bostadsrätten såldes då jag igenom en bekant fick ta över en hyresrätt i Sollentuna som ett år senare ombildades till BR :)
Nu ska bostadsrätten säljas till förmån för köp av en liten gård i småland.

Nej jag är inte 75år men börjar närma mig 60 min bättre hälft har alldrig förstått mitt sjukliga hamstrande av PM men låter mig hållas,
trots en väldigt skeptisk hållning till det.

Vad jag tänker göra efter min omlokalisering vet jag inte det får tiden utvisa.

Varför denna lilla Anekdot :)
Oavsett vilka förutsättningar du har så behöver man ha lite KARMA eller kalla det vad du vill för fru fortuna är ingen rättvis DAM 8)

« Senast ändrad: torsdag 01, augusti 2019, 08:56:43 av sff123 »

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
« Svar #1169 skrivet: torsdag 01, augusti 2019, 12:43:48 »
Ja, gårdagens Fed-besked prickade jag hyfsat okej. Marknadsreaktionen prickade jag inte alls. Nåväl. Man kan inte få allt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. by jerseph
Igår kl. 19:04

[Avslutad] by jerseph
Igår kl. 17:45

Säljes Lunar II guldmynt 1/4oz by Boko
Igår kl. 13:05

[Säljes] Silver: 2019 PM Coinbar, Britannia. by Cyberdyne
Igår kl. 10:05

1oz Kookaburra flera årtal by dmannen74
tisdag 12, november 2019, 21:47:59