Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 588993 gånger)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1503
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1125 skrivet: onsdag 03, juli 2019, 08:55:54 »
Då fick vi ett nytt All Time High för guldet i svenska kronor idag. Under natten var det ett tag uppe i 430 SEK/gram.
Libery Silvers diagram

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1041
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #1126 skrivet: onsdag 03, juli 2019, 11:12:47 »
Guld verkar ha stor potential i USD enligt teknisk analys, jag vågar knappt drömma på vad det kan innebära för guldpriset i sek om inte kronan skärper sig snart

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1503
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #1127 skrivet: söndag 14, juli 2019, 19:11:16 »
"Det finns bara ett sätt att värdera guld, och det är att kvantifiera expansionen av fiat valutan som den är prissatt i."

Valuing gold - USD FMQ (Fiat Money Quantity)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #1128 skrivet: söndag 14, juli 2019, 23:16:06 »
"Det finns bara ett sätt att värdera guld, och det är att kvantifiera expansionen av fiat valutan som den är prissatt i."
Kanske det. Men eftersom det finns lika många sätt att räkna ut vilket värde guld (eller något annat) borde ha som det finns analytiker/kommentatorer/besserwissrar så kan det ju vara att det är någon av de andra som har rätt :-) Nu tycker jag iofs att Alasdair Macleod är ganska vettig, så det handlar mer om att mitt BS-filter slår till så snart någon säger ”det finns bara ett sätt...” än att jag invänder mot hans resonemang.

Det sagt så handlar det ju om den långa trenden. Mer kortsiktigt så noterar jag att vi sedan guldet bröt över 1400 har tre st lower highs. Möjligen har vi dessutom några higher lows, lite beroende på hur man ser det. Om vi väljer att tolka det som en wedge så bör priset bryta ut antingen uppåt eller nedåt inom drygt tre veckor. Min mage säger att det blir nedåt för att sedan följas av mer uppåt framåt september/oktober.

Det har varit väldigt kul sen i början på juni, men jag kommer nog att sälja av lite nu i början på veckan. Vi får se om det visar sig vara rätt eller fel.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1129 skrivet: onsdag 17, juli 2019, 22:36:38 »
Det har varit väldigt kul sen i början på juni, men jag kommer nog att sälja av lite nu i början på veckan. Vi får se om det visar sig vara rätt eller fel.
Det var ett av mina sämre calls. Kors vilken eld i baken gruvorna fått de senaste två dagarna.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1130 skrivet: onsdag 17, juli 2019, 22:50:59 »
Det var ett av mina sämre calls. Kors vilken eld i baken gruvorna fått de senaste två dagarna.

Jag var också lite osäker, men jag stod emot och höll kvar mina gruvaktier. Men tre veckor är inte gångna än. Intressant igår var också hur silvret stod sig vid guldets dipp då till och med silvergruvaktier ökade markant igår (och idag).

Frågan är vad som sker med guldet dagarna innan och efter nästa räntebesked från Fed. Är Feds sannolika räntesänkning (25 punkter) redan inprisad? Eller inte? Hur reagerar marknaden om Fed överraskar med en räntesänkning på 50 punkter? Eller sänker med 25 punkter samtidigt som de avslutar QT i förtid? Många kombinationer...

Jag håller nog kvar det jag har. Mycket hänger nu på, tror jag, huruvida guldet får momentum och bryter igenom 1440-1450 USD/oz. Frågan är då om ett besked från Fed om räntesänkning kommer bidra till detta.
« Senast ändrad: onsdag 17, juli 2019, 22:53:52 av Lu »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1131 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 00:18:04 »
Jag var också lite osäker, men jag stod emot och höll kvar mina gruvaktier. Men tre veckor är inte gångna än. Intressant igår var också hur silvret stod sig vid guldets dipp då till och med silvergruvaktier ökade markant igår (och idag).

Frågan är vad som sker med guldet dagarna innan och efter nästa räntebesked från Fed. Är Feds sannolika räntesänkning (25 punkter) redan inprisad? Eller inte? Hur reagerar marknaden om Fed överraskar med en räntesänkning på 50 punkter? Eller sänker med 25 punkter samtidigt som de avslutar QT i förtid? Många kombinationer...

Jag håller nog kvar det jag har. Mycket hänger nu på, tror jag, huruvida guldet får momentum och bryter igenom 1440-1450 USD/oz. Frågan är då om ett besked från Fed om räntesänkning kommer bidra till detta.
Det tror jag att det gör (bidrar). Vad gäller vad som händer om Fed överraskar med en större sänkning än väntat så verkar svaret vara att börsen rusar men att guldet också gör det. Så gruvorna kommer i en sådan situation sannolikt stiga mer än börsen generellt. Det var en artikel om exakt detta av Frank Holmes för ett par dagar sedan.

Notera även att guldet idag verkar ha brutit ur tre veckors-kilen du refererar till. En dag är ingen dag, men om det håller över avslut på fredag så kanske konsolideringen i 1400-1420 är över.

Men det slår mig att detta är en tråd för guldpriset, inte för gruvor. Mea culpa. Vi borde kanske ha en separat tråd för sånt.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1132 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 10:31:54 »

Vis av många år på börsen så har jag lärt mig att inte ta exit fullt ut. PPM'en har gått riktigt bra i år nästan 22% tack vare 60-40 guldgruvor/räntor som jag vareftersom de senaste veckorna minskat till 30/70 fördel räntor. På så vis har jag tagit hem en del av guldruschen samtidigt som jag fortfarande har 30% med i leken ifall det inte blir en dipp i närtid som jag tror.

På lång sikt så tror jag guldet kommer fortsätta men även här, vis av erfarenhet, så är det dumt att bara blint sitta och vänta och därför är jag ganska nöjd med min nuvarande strategi om att ha successivt minskat guldet.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1133 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 15:11:04 »
Vis av många år på börsen så har jag lärt mig att inte ta exit fullt ut.

På lång sikt så tror jag guldet kommer fortsätta men även här, vis av erfarenhet, så är det dumt att bara blint sitta och vänta och därför är jag ganska nöjd med min nuvarande strategi om att ha successivt minskat guldet.
Självklart gjorde jag inte exit fullt ut några veckor efter det guldet brutit igenom vad som varit motstånd i sex år. Jag sålde en del av min tradingdel, ingen ko på isen.

Men det du säger om din strategi att successivt minska på guldet är intressant. Givetvis är det så man skall agera (sälj in i en stigande marknad), men problemet är ju att åtminstone jag ser vanliga aktier och även räntepapper som dåliga alternativ. Och att ligga kontant är inte alltid möjligt (t ex i pensionsportföljer).

Detta gör att när jag tittar på både min PM-portfölj och min ”vanliga” portfölj så säger huvudet ”guldet har gått upp, säkra hem, flytta från PM till vanligt”. Magen däremot säger ”normalbörsen är mer övervärderad än gruvorna, säkra hem, flytta från vanligt till PM”.

Resultatet blir att jag inte gör någonting alls (annat än någon kortsiktig trading som denna vecka pga att jag väntar mig en dipp). Men jag balanserar inte om mellan mina portföljer just nu. En dag måste jag säkert göra det, men inte nu.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1134 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 16:30:11 »
Vis av många år på börsen så har jag lärt mig att inte ta exit fullt ut.

Självklart gjorde jag inte exit fullt ut några veckor efter det guldet brutit igenom vad som varit motstånd i sex år. Jag sålde en del av min tradingdel, ingen ko på isen.

Men det du säger om din strategi att successivt minska på guldet är intressant. Givetvis är det så man skall agera (sälj in i en stigande marknad), men problemet är ju att åtminstone jag ser vanliga aktier och även räntepapper som dåliga alternativ. Och att ligga kontant är inte alltid möjligt (t ex i pensionsportföljer).

Detta gör att när jag tittar på både min PM-portfölj och min ”vanliga” portfölj så säger huvudet ”guldet har gått upp, säkra hem, flytta från PM till vanligt”. Magen däremot säger ”normalbörsen är mer övervärderad än gruvorna, säkra hem, flytta från vanligt till PM”.

Resultatet blir att jag inte gör någonting alls (annat än någon kortsiktig trading som denna vecka pga att jag väntar mig en dipp). Men jag balanserar inte om mellan mina portföljer just nu. En dag måste jag säkert göra det, men inte nu.

Helt enig, börsen är ingen plats man vill vara på just nu, jag ligger väldigt likvid för att jag ska köpa bostad i närtid annars hade jag varit i samma situation att jag inte visste var jag skulle lägga pengarna i väntan på att köpa tillbaka guldet.

Just nu äger jag bara guld i PPM'en (förutom fysiskt och det rör jag inte för tillfället) och då blir räntefond enda alternativet

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2222
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #1135 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 16:42:20 »
Jag tänker följa vår käre Eriks råd att vänta på börskrashen och då delvis sälja mitt guld när det skjuter i höjden och sedan köpa på börsen när den ligger och pyr i sin aska.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1136 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 17:19:15 »
Jag tänker följa vår käre Eriks råd att vänta på börskrashen och då delvis sälja mitt guld när det skjuter i höjden och sedan köpa på börsen när den ligger och pyr i sin aska.

Det är ett gott råd, svårigheten ligger i att veta när det är.
"marknaden kan vara irrationell längre än du kan vara solvent" gäller även här och inte bara i uppgång.

Klassikern är att köpa en upprekyl när man tror att det har vänt bara för att se en ytterligare och djupare nedgång.

Min plan är att börja sakta men säkert köpa tillbaka börsen när konjunkturbarometern varit under 90 ett tag. Den kan alltid gå djupare och börsnedgången kan fortsätta ett tag och av just den anledningen gäller det att sprida sina inköp

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2222
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #1137 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 17:45:04 »

Det är ett gott råd, svårigheten ligger i att veta när det är.
"marknaden kan vara irrationell längre än du kan vara solvent" gäller även här och inte bara i uppgång.

Klassikern är att köpa en upprekyl när man tror att det har vänt bara för att se en ytterligare och djupare nedgång.

Min plan är att börja sakta men säkert köpa tillbaka börsen när konjunkturbarometern varit under 90 ett tag. Den kan alltid gå djupare och börsnedgången kan fortsätta ett tag och av just den anledningen gäller det att sprida sina inköp
Jag är inte den typen som analyserar börsen och försöker förutsäga hur det ska gå för olika företag. Har genom åren tjänat en del på börsen men det har varit oförtjänt slump och tur.
Har börjat gilla Eric mer och mer. Han säger inte så mycket men det han säger är förbannat bra. Han är som en ledfyr i mörkret för oss mindre vetande. Och så är han en guldkille.  :)

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1138 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 21:30:41 »
Vilket ryck uppåt. 1445 i skrivande stund. Vad drog igång detta, om vi ska spekulera?

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 439
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1139 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 21:37:49 »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guld 100g, silver större mängd tackor och mynt by Saiifo
Igår kl. 23:05

Silver köpes 20-45oz by Hodja
Igår kl. 15:15

Köpes: 1/2 oz Australisk Guld Kangaroo (nugget) by Carambola
Igår kl. 14:52

1oz guld Känguru -19 by Morgan
Igår kl. 14:11

Falsk Walking Liberty halvdollar 1944 by figure4