Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 494768 gånger)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1020 skrivet: onsdag 13, februari 2019, 00:20:45 »
Nej nu är det riktigt nära all-time high guld i svenska kronor. I skrivande stund kostar ett oz 12134 kr (spot). All time high är från september 2011 på 12292 kr.

1.3% från all-time high därmed.

Höjer inte Ingves & Co räntan nu under Riksbankens februarimöte så är nog prisrekordet ett faktum inom kort.

https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=XAU&to=SEK&view=10Y
« Senast ändrad: onsdag 13, februari 2019, 00:26:35 av ManoleteSTHLM »

Utloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 843
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #1021 skrivet: onsdag 13, februari 2019, 05:49:14 »
Nej nu är det riktigt nära all-time high guld i svenska kronor. I skrivande stund kostar ett oz 12134 kr (spot). All time high är från september 2011 på 12292 kr.

1.3% från all-time high därmed.

Höjer inte Ingves & Co räntan nu under Riksbankens februarimöte så är nog prisrekordet ett faktum inom kort.

Jag tror en stor anledning till att kronkursen ser ut som den gör är att marknaden redan har bestämt sig för att det inte blir någon höjning.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #1022 skrivet: torsdag 14, februari 2019, 22:00:36 »
Nu är det endast 0.73% (90 kr) från all-time high guld i svenska kronor.

En uppstuds imorgon i guldet imorgon och rekordet kommer att slås. Spännande fredag och eventuellt nästkommande vecka.

Detta är den dag som jag har väntat på när jag började hedga med guld 2013. Jag vet inte hur det är med er men jag tänker fira när (om) rekordet ryker och detta främst för att jag tänkte rätt.

Utloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 843
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #1023 skrivet: fredag 15, februari 2019, 05:22:15 »
Nu är det endast 0.73% (90 kr) från all-time high guld i svenska kronor.

En uppstuds imorgon i guldet imorgon och rekordet kommer att slås. Spännande fredag och eventuellt nästkommande vecka.

Detta är den dag som jag har väntat på när jag började hedga med guld 2013. Jag vet inte hur det är med er men jag tänker fira när (om) rekordet ryker och detta främst för att jag tänkte rätt.

Att säga att det går som tåget nu hade varit rimligt om inte kollektivtrafiken urholkats lika mycket som den svenska kronan :)

Själv började jag 2017 och det senaste året har jag koncentrerat mig på bospar så jag önskar att jag hade haft större plånbok för guld men å andra sidan har jag hela PPM'en i guld och ändå en hyfsad post fysiskt så jag får väl vara nöjd ändå

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #1024 skrivet: fredag 15, februari 2019, 09:56:55 »

[/quote]

Att säga att det går som tåget nu hade varit rimligt om inte kollektivtrafiken urholkats lika mycket som den svenska kronan :)

Själv började jag 2017 och det senaste året har jag koncentrerat mig på bospar så jag önskar att jag hade haft större plånbok för guld men å andra sidan har jag hela PPM'en i guld och ändå en hyfsad post fysiskt så jag får väl vara nöjd ändå
[/quote]

Låter som ett bra upplägg och det gäller att diversifiera (börjar låta klyschigt men det gäller fortsatt).

Nu är vi uppe på 12250 i skrivande stund och det är 43 kr till all time high guld i sek (oz). 0.35%.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #1025 skrivet: fredag 15, februari 2019, 17:23:30 »
Vi var 13 kr ifrån guldrekordet i SEK (12280-12293) tidigare under dagen men sen dök ECB upp och talade om fortsatta stimulanspaket och aktiemarknaden stärktes och guldet retirerade. Det blir nog inget rekord idag utan nya tag nästa vecka.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #1026 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 09:09:51 »
Forumvänner, nu på morgonen blev det ett prydligt all-time high guld i svenska kronor. I skrivande stund så är vi på 12305 kr per oz och det tidigare rekordet från 2011 på 12293 slogs därmed.

Detta enligt Xe.com och Goldprice.

Smolken i glädjebägaren är att Liberty Silver har listat 12447 (från 2011) kr som rekordnivån för guld i sek. Vilket gäller och hur kan det vara olika uppgifter lite överallt?

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 768
  • Affärsomdömen: 52
« Svar #1027 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 09:34:52 »
Detta har även jag noterat med "all-time-high"-kursen.
Kan vara att de olika websidorna baserar guldpriset utefter valutakurs som har tagits ifrån XXX-sida.
Då ger det olika utslag på guldpriset.
Någon annan hemmasydd orsak kanske finns.

När jag funderar på vilken valuta i Norden som borde vara svagast i dessa tider 2019 så känns det som om den svenska kronan kunde få sjunka 20% till mot guldet. Alltså ett guldpris på 480.-(= urkass SEK ).
Det finns en del positiva saker som backar upp den svenska kronan jämnfört med de andra nordiska länderna. Industri m.m.
Dock finns det alldeles för mycket inhemsk geopolitisk "oro" som inte ser ut att bättra sig med det första i Sverige.
Internationella ekonomi-experter sparar inte på kritiken när det gäller Sveriges dåliga ekonomiska utgångsläge inför framtiden.
Så ett guldpris närmare 500 än 400 vid årets slut anser jag som helt ok. Då är vi tillbaka där vi var för 10 år sedan 25% dyrare för NOK och 50% påslag för DKK och dollar över 10SEK.
Små valutor för ofta stryk när det är turbulent på världsmarknaden. Och nästan hälften av världens valutor har redan sjunkit 50% mot guld de sista 4-5åren.

Det ser bra ut för guld framöver.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 134
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1028 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 09:43:36 »
Snart har vi nog ett rekord oavsett vilken källa vi än använder.

Utloggad Rödlöga

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 240
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1029 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 10:01:16 »
Jag har läst och hört att vissa drar sig för att köpa guld just nu, och kanske ska inhandla silver istället, för att "nu när guldet är så dyrt".
Jag tror att dessa kommer ångra sig om några år.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om guldet passerar 500 kr/gram inom 3-4 år. ;D

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 134
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1030 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 10:17:42 »
Jag har läst och hört att vissa drar sig för att köpa guld just nu, och kanske ska inhandla silver istället, för att "nu när guldet är så dyrt".
Jag tror att dessa kommer ångra sig om några år.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om guldet passerar 500 kr/gram inom 3-4 år. ;D

Det skulle nog inte förvåna många här, men jag tror poängen är att det är bättre att hålla ÄM än kronor.

Jag går själv i dessa tankar om att vikta över till mer silver, men då ändras min ursprungliga strategi vilket jag inte gillar. Därför ser jag, motsägelsefullt som det är, passivt på vad som händer med guldpriset i SEK. Samtidigt är guld fortfarande billigt jämfört med 2011. Mycket annat har blivit dyrare. En liter mjölk kostade år 2011 ca. 7-8 kronor litern, idag kostar den ca. 12 kronor litern.

Med andra ord kommer jag nog ändå till slutsatsen att jag ska köpa guld oavsett pris, men inte med en lika rolig känsla.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #1031 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 10:35:38 »
Snart har vi nog ett rekord oavsett vilken källa vi än använder.

Det några minuter och du fick rätt. Nu rök även 12447 kr och därmed är det konstaterat att vi har ett all-time high guld i SEK.

Jag tänker fira ikväll och överraska frun med lite god lax och en påse paranötter (fira för att vi har en hedge mot kronan).

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1254
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #1032 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 11:18:49 »
Jag tänker fira ikväll och överraska frun med lite god lax och en påse paranötter (fira för att vi har en hedge mot kronan).
Det känns ju lite kluvet när spiken upp mer bestod av kronfall än guldförstärkning, men jag håller med om att detta skall firas, så även hos oss.

Gammal maxim från universitetsåren: ”man skall alltid ha en flaska champagne i kylen, för närsomhelst kan man behöva fira någonting”.

Next stop 500kr/g mot slutet på året, a la Krugern? Jag har ingen aning, men med en ny börsfrossa, ytterligare kronförsvagning och guldet förbi 1380 med lite kraft så kan ärligt talat detta absolut hända i år.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 768
  • Affärsomdömen: 52
« Svar #1033 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 12:40:07 »
Guldet stiger ungefär 10% om året över lång tid.
Eftersom guldet tappade c:a 15% på 18månader innan dagens återhämtning, mot vart guldpriset var för 18månaders sedan, så har inte guld-priset rört sig nämnvärdigt. Tillbaka till all time high Juni 2017.
Lägger man till "om" dollarn får tillbaka 30% under 2019 av det dollarn har tappat i värde så kan det bli en "normal återhämtning" av guldpriset mot inflation + skulder på cirka 50%.
Det händer kanske i år med fler centralbanker som stakkar, fortsatt QE och minusränta året ut.
Guldpriset stannar då på ungefär 15-16.000.- SEK / Ozt.
Inte onarmalt eller onaturligt sett på det stora hela i mini makro ekonomi och lite om och kanske.....

Den som har guld går aldrig hungrig.
« Senast ändrad: tisdag 19, februari 2019, 12:42:51 av Krugerangel »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1416
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #1034 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 21:42:03 »
Guldet har haft en bra utveckling i år. Under ett typiskt år, och enligt bild, så skall det toppa här och nu för ett tag framöver.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

"Centralbankerna och ETF:er tankar guld" by JohanB
Idag kl. 12:55

[AVSLUTAD][SÄLJES] Silver till bra priser! Kookaburra, Lunar II, SWEA mm. by Silver
Igår kl. 19:17

USA - hur har dom det by grinne
Igår kl. 19:10

Rwanda/Perth proofs by Ritva
Igår kl. 19:04

Vad är ett bra pris på 1 Oz silver Liberty Silver från 2010? by sff123
Igår kl. 08:59

Vill köpa swea 1oz av årgång 2013 by Arvefalk
torsdag 21, mars 2019, 23:19:16

Högpremiemynt Topp eller Flopp by Krugerangel
torsdag 21, mars 2019, 13:39:06

[Säljes] Diverse silvertackor/mynt by Grimi