Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 500823 gånger)

Inloggad Au

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #960 skrivet: torsdag 03, januari 2019, 20:36:01 »
Kronan ser lika stark ut som den gör i verkligheten. Se på våra nya fina mynt och man förstår vilken skräpvaluta vi har. Förut skrattade man åt Polackernas Złoty, nu får man skrattet i halsen.......

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 772
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #961 skrivet: torsdag 03, januari 2019, 20:48:00 »
Kronan ser lika stark ut som den gör i verkligheten. Se på våra nya fina mynt och man förstår vilken skräpvaluta vi har. Förut skrattade man åt Polackernas Złoty, nu får man skrattet i halsen.......
Koppar plätterade stål mynt  :o
U own what u hold in your hands.....
326 spänn till all tim high 6 Sep 2011.
Det var bara att vi hade mycket mer pengar i plånboken för 8år sedan än nu.
Allt var billigare, fastigheter, mat, bränsle och bilar.
Jaja....inflationen lurar dem som inte har guld.
Skönt att inte känna sig lurad längre på sina surt förvärvade sparpengar, för att inte snacka om pensionen vi aldrig får :-[
« Senast ändrad: torsdag 03, januari 2019, 21:02:24 av Krugerangel »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #962 skrivet: fredag 04, januari 2019, 16:13:25 »
https://www.privataaffarer.se/danske-bopriserna-ska-ner-5-10-procent-ytterligare/

Danske bank tror inte på fler räntehöjningar 2019 pga svagare än väntat inflation.

Lägg till allmän börsoro och lågkonjunktur så tror jag att vi kan få ett riktigt bra guld och silverår :D

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 120
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #963 skrivet: fredag 04, januari 2019, 16:50:02 »
Skrev för några dagar sedan köp olja ,och  köpte olja nu går aktierna upp bra.
Sen att jag gillar guld men guldet backar om inte marknaderna kraschar,.

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 262
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #964 skrivet: fredag 04, januari 2019, 16:52:56 »
https://www.privataaffarer.se/danske-bopriserna-ska-ner-5-10-procent-ytterligare/

Danske bank tror inte på fler räntehöjningar 2019 pga svagare än väntat inflation.

Lägg till allmän börsoro och lågkonjunktur så tror jag att vi kan få ett riktigt bra guld och silverår :D

Beror på om man är köpare eller säljare 2019 :)
För enkelhetens skull så köper jag vidare till toppen, vart den nu är och pytsar endast av om något annat är lågt. En lång resa mot botten är bra så att jag hinner köpa mer, en kort resa gör förmodligen det jag har väldigt mycket mer värdefullt. Så jag tar 2019 med en positiv ansatts vilket som men hoppas på att tech-pessimism inte utlöser någon dominoeffekt.
« Senast ändrad: fredag 04, januari 2019, 17:01:13 av Ritva »

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
« Svar #965 skrivet: fredag 04, januari 2019, 16:58:51 »

Dollarn är ju stark och då blir man ju nyfiken på hur du gjorde analysen. Kollade du på oljan i sig eller antaganden om korrelation med dollarn, vilket skulle antyda en svagare dollarutveckling.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
« Svar #966 skrivet: fredag 04, januari 2019, 17:13:09 »

Dollarn är ju stark och då blir man ju nyfiken på hur du gjorde analysen. Kollade du på oljan i sig eller antaganden om korrelation med dollarn, vilket skulle antyda en svagare dollarutveckling.

Min analys är inte bättre än någon annan. Jag förljer marknaden och om alla är pessimistiska om en åsikt köper jag. Tex dyker oljan från 85 usd till 50 usd pga att marknaden säger att det finns överproduktion .

Här kommer min tes .Olja kan inte produceras under 55 usd långsiktigt. Nu är detta ett guldforum, men jag byter mellan olika tillgångar. Nu hyllar olja, men har kvar mina guldmynt.

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
« Svar #967 skrivet: fredag 04, januari 2019, 17:47:32 »

Min analys är inte bättre än någon annan. Jag förljer marknaden och om alla är pessimistiska om en åsikt köper jag. Tex dyker oljan från 85 usd till 50 usd pga att marknaden säger att det finns överproduktion .

Här kommer min tes .Olja kan inte produceras under 55 usd långsiktigt. Nu är detta ett guldforum, men jag byter mellan olika tillgångar. Nu hyllar olja, men har kvar mina guldmynt.

Mycket intressant. Jag kommer beröra lite kring mina tankar i min summering i bloggen. Det som oftast ter sig väldigt komplext på rationell basis har oftast en enklare lösning än vad man vill göra gällande.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
« Svar #968 skrivet: torsdag 17, januari 2019, 19:55:09 »
Verkar som om guldet i SEK väger nu om det skall upp eller ner... har närmast sig 375 kr flera gångar. Frågan är får vi ett utbrott uppåt eller faller priset tillbaka. Jag börjar bli orolig att jag har för lite guld om ett utbrott uppåt sker.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1752
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #969 skrivet: torsdag 17, januari 2019, 20:15:00 »
Man har alltid för lite guld.  :)

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #970 skrivet: torsdag 17, januari 2019, 20:20:58 »
När guldpriset går upp betalar jag av mer på studieskulden. Omvänt när guldpriset går ner. Det känns lite som en win-win-situation. Om guldpriset går upp ökar, i SEK, det guld jag redan har köpt. Om guldpriset går ner får jag tillfälle att köpa billigt. Den enda nackdelen är, som ni två ovan säger, att man alltid har för lite guld.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1269
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #971 skrivet: fredag 18, januari 2019, 07:35:24 »
När guldpriset går upp betalar jag av mer på studieskulden. Omvänt när guldpriset går ner. ... Den enda nackdelen är, som ni två ovan säger, att man alltid har för lite guld.
Jag gör exakt likadant, sånär som på att det i mitt fall är huslånet som hyvlas på.

Vad gäller detta med mängd guld så är det lite märkligt, men efter att ha köpt och sålt i tio år så är det helt klart att det är försäljningarna som är jobbigast. Det är svårt nog att sälja aktier, men där har man trots allt ingen direkt relation med en enskild aktie och det gäller bara att bestämma sig. Men med mynt man ägt i flera år och hållit i handen är separationsångesten betydligt större. Jag kan intellektuellt försvara affärerna, men jag saknar guldet och önskar att jag hade det kvar.

Det finns kanske en särskild gen för denna åkomma? Smauggenen :-)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #972 skrivet: fredag 18, januari 2019, 08:47:06 »
Det var både en hastig resa ner i höstas och en lika hastig resa upp igen nu vid årsskiftet, det jag försöker påminna mig om är att vi ännu inte riktigt har sett lågkonjunkturen.

Utan någon vidare TA kunskap så anser jag att guld och silver borde gå upp i pris när vi kommer längre in i lågkonjunkturen. Sen lär det svänga lite både upp och ner

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1269
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #973 skrivet: fredag 18, januari 2019, 12:41:05 »
Det var både en hastig resa ner i höstas och en lika hastig resa upp igen nu vid årsskiftet, det jag försöker påminna mig om är att vi ännu inte riktigt har sett lågkonjunkturen.

Utan någon vidare TA kunskap så anser jag att guld och silver borde gå upp i pris när vi kommer längre in i lågkonjunkturen. Sen lär det svänga lite både upp och ner
Jag tror på följande scenario: om (när) det smäller på riktigt så blir det en akut flykt till likviditet, vilket till väldigt stor del betyder USD. Då säljer man allt som inte är fastskruvat, vilket inkluderar aktier, fastigheter och PM men även hunden och gamla mormor. I samma veva börjar diverse banker att skälva som asplöv och en sekund i midnatt så kommer Fed, ECB, BOE och andra CB att rädda dem. Detta kommer att kräva kolossala kapitalinjektioner och enda sättet att skapa det kapitalet i en handvändning är via expansion av CBs balansräkning, dvs QE. Sedan går det lite tid medan alla begrundar det som hänt och sen så faller myntet ner med ett pling.

Sen drar guldet.

Strax därefter drar silver och PM-aktier. Min poäng är att även om jag håller med om att PM "borde gå upp" när vi kommer längre in i lågkonjunkturen så ser jag det som sannolikt att PM först går ner, pga att flykten till likviditet kommer före flykten till säkerhet. Se t ex vad som hände 2008/2009. Nu skall det sägas att jag inte tror att det kommer att bli en exakt upprepning utan jag tror (som många andra) att det blir värre denna gång. Dessutom så tror jag att det går fortare, dvs om man förra gången hade flera månader på sig innan PM drog så kanske man denna gång bara kommer att ha veckor. Eller dagar.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #974 skrivet: fredag 18, januari 2019, 16:19:04 »

Jag tror på följande scenario: om (när) det smäller på riktigt så blir det en akut flykt till likviditet, vilket till väldigt stor del betyder USD. Då säljer man allt som inte är fastskruvat, vilket inkluderar aktier, fastigheter och PM men även hunden och gamla mormor. I samma veva börjar diverse banker att skälva som asplöv och en sekund i midnatt så kommer Fed, ECB, BOE och andra CB att rädda dem. Detta kommer att kräva kolossala kapitalinjektioner och enda sättet att skapa det kapitalet i en handvändning är via expansion av CBs balansräkning, dvs QE. Sedan går det lite tid medan alla begrundar det som hänt och sen så faller myntet ner med ett pling.

Sen drar guldet.

Strax därefter drar silver och PM-aktier. Min poäng är att även om jag håller med om att PM "borde gå upp" när vi kommer längre in i lågkonjunkturen så ser jag det som sannolikt att PM först går ner, pga att flykten till likviditet kommer före flykten till säkerhet. Se t ex vad som hände 2008/2009. Nu skall det sägas att jag inte tror att det kommer att bli en exakt upprepning utan jag tror (som många andra) att det blir värre denna gång. Dessutom så tror jag att det går fortare, dvs om man förra gången hade flera månader på sig innan PM drog så kanske man denna gång bara kommer att ha veckor. Eller dagar.

Tror du ligger väldigt nära sanningen!
Förundras alltid över hur dina tankar har lite mer djup än ens egna :D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Gömställen till salu! by Tyr
Idag kl. 20:43

[Säljes] 2 x 10 g Umicore guldtacka. by Birka
Idag kl. 15:06

[atfär pågår] 20 maples by sff123
Igår kl. 13:54

Hatmynt. by Birka
tisdag 16, april 2019, 20:14:19