Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 453965 gånger)

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 10
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #915 skrivet: fredag 15, juni 2018, 21:06:53 »
Någon som har koll på varför guldpriset rasar när USA lägger straffskatter på kinesiska importer? Gick ned 25 usd/oz på ett par timmar, det borde väl gå upp i det läget?

Skulle gissa på att det har med att guldet är lite volatilt om det ska upp eller ned efter Nordkorea samtalen som gått bra samtidigt som FED drog upp räntan.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 159
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #916 skrivet: måndag 18, juni 2018, 10:23:06 »
Varför dök den inte mot kronan? Var det så att kronan dök samtidigt och tog ut nedgången?

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 648
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #917 skrivet: måndag 18, juni 2018, 21:37:33 »
Varför dök den inte mot kronan? Var det så att kronan dök samtidigt och tog ut nedgången?

Inte alltid kronan som dyker, ibland är det dollarn som går upp ;)
Skämt åsido, effekten är den samma men vid positiva besked som att FED höjer räntorna så stärks dollarn.

Sen kommer kronan få ytterligare motvind om inte riksbanken följer resten av världens räntepolitik

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 422
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #918 skrivet: tisdag 26, juni 2018, 12:43:17 »
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/06/26/dodskors-i-guldet.html     Tydligen ingen som hittar någon logik....manipulering? Jag tänker att ett guldpris som skjuter i höjden kan krascha aktiemarknaden i orostider?

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 648
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #919 skrivet: tisdag 26, juni 2018, 12:53:34 »
Jag hade inte oroat mig så mycket för vad guldet står i USD.
En av de stora anledningarna till att jag äger guld är just skydd för valutaförändringar

En stigande dollar iom stigande räntor I USA indikerar en fungerande marknad oavsett vad man kan ha för åsikter kring detta. Naturligt sjunker då priset på guld i USD.
Höjer inte riksbanken räntan också så kommer kronan falla mot dollarn och vi ser ingen större förändring i priset mätt i SEK

Utloggad Krippa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #920 skrivet: tisdag 26, juni 2018, 12:54:45 »
Puck tvåa på detta såg jag ..

Dödskors för Guldet i USD.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/06/26/dodskors-i-guldet.html

Från artikel:
”Ett dödskors uppenbaras när det korta glidande medelvärdet MA50 faller igenom det längre glidande medelvärdet MA 200. Den illavarslande signalen indikerar enligt teknisk analys att priset ska falla vidare och att den negativa trenden förväntas bli mer långvarig.”

Guldet verkar se svagt ut, även om det kanske ser bättre ut i SEK än USD. Men om nu USA höjer räntan ytterligare ser det mörkt ut. Långsiktigt tror jag inte att USA klarar högre räntor innan en recession kommer igen. Men vad vet jag.

Går vi under 1200 USD/uns ?

Vad tror ni andra ?

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #921 skrivet: tisdag 26, juni 2018, 17:14:34 »

Från artikel:
”Ett dödskors uppenbaras när det korta glidande medelvärdet MA50 faller igenom det längre glidande medelvärdet MA 200. Den illavarslande signalen indikerar enligt teknisk analys att priset ska falla vidare och att den negativa trenden förväntas bli mer långvarig.”

Guldet verkar se svagt ut, även om det kanske ser bättre ut i SEK än USD. Men om nu USA höjer räntan ytterligare ser det mörkt ut. Långsiktigt tror jag inte att USA klarar högre räntor innan en recession kommer igen. Men vad vet jag.

Vad tror ni andra ?

Jag vet inte hur det kommer utveckla sig nedåt men jag delar analysen med tilläget att vi återigen bör blicka mot hur vi är exponerade mot svenska kronan i relation till PM-innehav. Stor belåning, avstannad nybyggnation och underskott på bostäder i princip hela landet. Minskad konsumtion, trots eller på grund av ränteläget, ett stundande val som oavsett utgång förmodligen kommer prioriterar välfärd. Idel utgifter och lite intäkter.

USA kommer höja räntan flera gånger och eftersom det redan är aviserat så tror jag att förtroendet på marknaden består. Jag ser införandet av Xiconomics som intressantare för världsmarknaden då lånegraden till infrastruktur samt för att upprätthålla medelklassens jobb och löner är väldigt hög. Lyckas man minska statsskulden utan att stänga av motorn helt? Vart tar utlandsinvestarnas pengar vägen?

Jag kan verkligen inte den kinesiska marknaden men en väldigt vild gissning är att oron för USA:s statsskuld kvittas mot Kinas när investerare tar beslut. Vad det får för konsekvenser i längden är svårare att sia om.
« Senast ändrad: tisdag 26, juni 2018, 17:22:05 av Ritva »

Inloggad pezon

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #922 skrivet: torsdag 16, augusti 2018, 12:06:46 »

Från artikel:

Vad tror ni andra ?

Tydligen gjorde vi det, guldet står nu i ca 1180 och verkar falla ytterligare.
Synd bara att kronan har fallit som en sten så priset i sek är ju inte lika lågt.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 159
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #923 skrivet: torsdag 16, augusti 2018, 12:27:34 »
Tydligen gjorde vi det, guldet står nu i ca 1180 och verkar falla ytterligare.
Synd bara att kronan har fallit som en sten så priset i sek är ju inte lika lågt.

Å andra sidan, om man tror på att guldet snart vänder uppåt i USD så borde vi kunna se samma ökning i SEK, om inte kronan samtidigt faller ytterligare förstås. Det kan absolut vara köpläge på guld även i svenska kronor, även om man tänker kortsiktigt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Investera i ädelmetaller på börsen by Lu
Idag kl. 21:34

Sålt: 1oz och 2 oz mynt, graderat och inte by niklassthlm
Idag kl. 19:52

(AVSLUTAD) Lunar 2–Goat 10oz by Birka
Idag kl. 10:30

Nybörjare söker hjälp från er experter. by Birka
Igår kl. 15:35

Köpes: Guldmynt! Krugerrand,Eagle,Maple,Sovereigns.m.m by cherokee
söndag 23, september 2018, 20:01:28