Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 588359 gånger)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #885 skrivet: torsdag 22, december 2016, 01:52:16 »
Jag såg nu att det inte var den bild jag trodde. Såhär menade jag.

Den här lila kanalen är lite väl brant. Priset kommer förmodligen trilla ur nedåt någon gång. Frågan är om vi inte ska upp och testa ATH (zonen mellan lila grov streckad och tunn streckad) några gånger.

En vecka senare ser det ut såhär för priset på guld i kronor:

Vi trillade igenom kanalbotten och testar nu av botten i den tidigare kanalen. Det ger en illusion av att den lila kanalen var en utopi. Observera, en illusion... Jämför med tidigare år vid årsskiftet. Jag har skrivit om det några gånger. Guldet måste stänga lågt och börsen högt. Då ser det bra ut.

Det är inte orimligt att vi temporärt kliver under den blå kanalen för att nudda fib 50 (halva vägen mellan topen 2011 och botten 2013) d.v.s. gränsen till det ljusgröna fältet.

De senaste åren har vi fått vänja oss vid en massiv katastrof för guld i december. Det är den största leveransmånaden och den månad som har flest utestående kontrakt och massiva optionspositioner även OTC. När kontrakten rullas (slutet av nov) minskar OI drastiskt och då säljpriset gäller före köppriset kan kartellen dra stor nytta av det. När det gäller optionslösen är dessa så massiva så kartellen kan tillåtas göra stora förluster i terminskontrakt (vilket de ändå inte gör då de köper billigare än de säljer för) för att trycka ned guldpriset så att de kan tjäna så mycket som möjligt på optionerna. Snart rullas januarikontrakten och veckan med optionslösen på LBMA och COMEX stundar. Det betyder att guldet inte tillåts stiga. Trots att jag visste detta trodde jag priset (i SEK) skulle stiga i dec av fyra skäl:

1. Det finns bara ångor av guld kvar i London. Indierna handlar mycket guld under sin bröllopssäsong. Som vi vet blev det inget av med det då Modi ogiltigförklarade de större sedlarna och dessutom såg till att låsa bankkonton till fler än 50 av de största indiska guldhandlarna. Det tar ett par veckor innan smugglingen tar fart men hur detta kommer te sig vet vi inte.

2. Jag trodde mot alla odds inte att FED skulle höja räntan, men om de gjorde det trodde jag inte att det skulle falla väl ut och genomskådas i guldet relativt snart. Det kommer inte heller falla väl ut vilket framtiden kommer visa.

3. Jag trodde Riksbanken skulle sänka räntan och hade förväntat mig lite svagare krona.

4. Eftersom detta blivit ett mönster så går det att dra nytta av och då brukar de större aktörerna göra det varpå kartellen når ekonomisk vinning av att göra tvärt om. Tyvärr var jag naiv och tänkte inte så långt att en stor del av decemberkontrakten och optionerna tagits långt tidigare under året.

Nåväl, det är historia och det har inte påverkat guldpriset (i kronor) mer än några procent och gruvbolagen har inte tagit speciellt mycket stryk sedan mitten på nov då de redan var kraftigt misshandlade. Jag är hoppfull, men det har man ju varit förr :/ Det är emellertid mycket som försämrats i finansvärlden och trollkarlarna behöver göra ytterligare ett par "Modi" för att reda ut den sörja de satt sig i.

Det råder m.a.o. enorma spänningar i det finansiella systemet nu. De amerikanska långa räntorna har stigit kraftigt vilket jag beskrev tidigare indirekt (och därför direkt) påverkar guldpriset i dollar negativt. Kina agerar smart, de pytsar ut sina amerikanska statsobligationer "lite" åt gången så att de får så mycket betalt som möjligt samtidigt som de devalverar sin egen valuta. Bangs for the bucks så att säga. Västmedia försöker få oss att tro att det är för att Kina håller på att kollapsa ekonomiskt och det kommer vi få läsa mer om. Att dollar försvinner från Kina är för att de inte vill ha dollar och de köper istället fabriker, land, råvaruproducenter och guld för dollar som är övervärderade. De kommer hålla på så så länge det bara går och under tiden ägnar jag mig åt samma sak (i den mån jag kan :) ) För guldpriset kan det initialt vara oroande om räntorna fortsätter stiga. Indirekt betyder det en finansiell kollaps och det kommer efter hand troligtvis synas genom stigande guldpriser parallellt med stigande räntor. Vi får se hur det går.

« Senast ändrad: torsdag 22, december 2016, 02:28:40 av Asrael »

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 439
« Svar #886 skrivet: torsdag 22, december 2016, 10:00:11 »
Hej! Tack för intressant analys!

Två frågor:

* Är det verkligen vettigt att titta på trender/TA i guldpriset i SEK? Är inte priset i SEK bara en konsekvens av priset i USD + USD/SEK växelkurs? Jag menar, guldhandeln i USD är ju så mycket större..
* Has the system collapsed yet: Är den överhuvudtaget intressant när ena marknaden är stängd? Då kan det ju se ut som att den ena eller andra marknaden har väldigt annorlunda prissättning, bara pga en allmänna prisförändring efter den marknaden stängde..

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #887 skrivet: torsdag 22, december 2016, 11:11:29 »
Hej! Tack för intressant analys!

Två frågor:

* Är det verkligen vettigt att titta på trender/TA i guldpriset i SEK? Är inte priset i SEK bara en konsekvens av priset i USD + USD/SEK växelkurs? Jag menar, guldhandeln i USD är ju så mycket större..
* Has the system collapsed yet: Är den överhuvudtaget intressant när ena marknaden är stängd? Då kan det ju se ut som att den ena eller andra marknaden har väldigt annorlunda prissättning, bara pga en allmänna prisförändring efter den marknaden stängde..

Jag tog skärmdumpen när SGE var stängd. Den var öppen tidigare under dagen och spreaden var då t.o.m. större. Det som är viktigt att förstå är att guld handlas till premium i Kina. ca 5-10 dollar högre pris vore normalt då SGE har guldhalt 999,9 som standard medan god delivery bars som gäller för LBMA/COMEX är guldfattigare. Andrew Maguire beskriver också att han i början på dec levererade ca 100 ton guld till SGE med betydligt högre premier. D.v.s. köpare betalar mer än spot på SGE vilket enligt min uppfattning egentligen betyder att någon behöver guldet för att kunna sälja kontrakt på SGE eftersom det först måste finnas guld i valvet innan kontrakt kan säljas. En forwardratio på 2 kontrakt mot 1 guld tror jag gäller men jag är osäker på det. På COMEX kan bankerna skapa kontrakt ur tomma intet och kan sälja hur mycket som helst utan att det finns guld i valven.

Guldpriset i andra valutor än dollar är absolut av intresse och av vikt och för oss svenskar är givetvis SEK den mest betydande. Du handlar väl inte en guldpeng med dollar och du tjänar väl heller inte dollar? Svenskar räknar priser på matvaror, teknikvaror och bostäder i kronor. Inte i dollar. Svenskar tror de blivit rikare trots att kronan tappat nära 50 % mot dollarn på två år och så får man för sig att titta på guldpriset i dollar. Lurade? Egentligen är det inte priset på guld vi bör titta på utan priset på kronor mätt i guld: Hur många gram guld kostar 10.000 kronor? Då ser vi att kronan blivit 40 % billigare sedan ett par år tillbaka. (Trots manipulation på ädelmetallmarknaden)

Om man betänker att finansmedia vid årsskiftet kommer skriva att OMXS30 gått upp 7 % i år och guldet endast 3 % så tänk då på att OMXS30 mäts i SEK och guldpriset i dollar. Dividerar du OMXS30 med dollarkursen ser du att börsen inte stigit i år eller om du tittar på guldpriset i SEK ser du att det stigit 18 % och därmed gått bättre än börs inklusive utdelning. Allt är en illusion för att du ska känna dig rikare och för att det ska se ut som om Sveriges ekonomi sprudlar av glädje. När inflationen är 3.6 % och detaljhandeln ökar sin försäljning med 3.6 % så betyder det mycket enkelt (och felaktigt) 0 % tillväxt. Egentligen är det värre för inflationen är egentligen högre och det i sin tur betyder att svenskar handlar mindre men man vill få det till att vi handlar mer. Tramsigt va?

Dollarpriset är viktigt av andra skäl, t.ex. när man handlar pappersguld med hävstång eller producenter och prospekteringsbolag då deras bokföring sker i dollar och vinst/förlust sker först efter omkostnader vilket gör att det blir en hävstång mot priset (i dollar). För att göra det mer komplicerat så är inte guldpriset i kronor en konsekvens av dollarkursen utan en konsekvens av priset på SEK i guld. Alla valutor handlas i par, d.v.s. man ställer en valuta i relation till en annan. Överst i den hierarkin står guldet oavsett vad någon försöker inbilla oss. Det betyder att USDSEK är en konsekvens av två andra valutapar - nämligen XAUUSD och XAUSEK.  I år är det i princip endast de amerikanska börserna som gått bättre än guldet och det högst marginellt.

Lägger till att SEB idag med sin sparbarometer påstår att svenskar blivit rikare. Allt är en illusions om sagt. Mot guld och dollar har de blivit fattigare till att börja med. Än värre är att de blivit mer skuldsatta. Om alla försöker sälja sina bostäder och aktier måste någon annan låna pengar för att köpa dessa och det förstår vi alla att det inte går hur länge som helst utan att räntor och inflation stiger. De stigande priserna på aktier och bostäder är en konsekvens av lättillgängliga krediter. När dessa krediter inte längre finns kommer värden i bostäder och aktier försvinna rasande snabbt medan privatskulderna kommer bestå. Då får svenskar känna på hur "rika" de egentligen är.

« Senast ändrad: torsdag 22, december 2016, 11:19:03 av Asrael »

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 439
« Svar #888 skrivet: torsdag 22, december 2016, 12:22:09 »
Asrael, jag tror du missförstod mig lite, jag ifrågasatte inte alls att priset i SEK är viktigt för oss. Jag ville bara höra ditt resonemang för varför trendspaningar/teknisk analys av XAUSEK är relevant. Grunden för TA är ju att historiska priser påverkar framtiden och eftersom priset på guld i kronor bara är ett resultat av två underliggande faktorer (XAUUSD + USDSEK, som handlas mycket mer än "XAUSEK") så ser jag inte hur det ska kunna ge någon information om framtiden.

Angående has the system collapsed, finns det något sätt att se diffen mellan de olika guldmarknaderna över tid? Den absoluta skillnaden är ju lite intressant, men för att kunna avgöra om nåt håller på att kollapsa så vill man ju kunna jämföra med det "normala".

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #889 skrivet: torsdag 22, december 2016, 13:01:39 »
Asrael, jag tror du missförstod mig lite, jag ifrågasatte inte alls att priset i SEK är viktigt för oss. Jag ville bara höra ditt resonemang för varför trendspaningar/teknisk analys av XAUSEK är relevant. Grunden för TA är ju att historiska priser påverkar framtiden och eftersom priset på guld i kronor bara är ett resultat av två underliggande faktorer (XAUUSD + USDSEK, som handlas mycket mer än "XAUSEK") så ser jag inte hur det ska kunna ge någon information om framtiden.

Angående has the system collapsed, finns det något sätt att se diffen mellan de olika guldmarknaderna över tid? Den absoluta skillnaden är ju lite intressant, men för att kunna avgöra om nåt håller på att kollapsa så vill man ju kunna jämföra med det "normala".

SGE tillgängliggjorde handel i våras så det finns inte så mycket historisk data. Harvey Organ listar numer skillnaderna varje dag så om man vill kan man ju alltid titta igenom hans blogg och dagligen föra ner datapunkter. I Somras låg spot korta stunder högre på COMEX när spekulanterna rusade in i guldet. Inför större leveransmånader och i slutet på dessa har annars tendensen varit att spot ligger betydligt lägre på COMEX. Sedan valet i USA har det varit mer extremt, men det är också en extrem leveransmånad och bokslut för året vi står inför.

Om du tittar på grafen så ser du mönster precis som i vilken annan graf som helst. Det finns fler om du går tillbaka i tråden. Lägger man till lite indikatorer ser man samma saker man brukar se. Trenderna är lika tydliga i denna graf som någon annanstans om man tittar i de större perspektiven. Intradag blir det väldigt mycket brus och även i dagsgrafen. Rörelserna blir lite större och påverkas givetvis av att centralbankerna spelar lite mot varandra och överreaktioner hos marknaden. Dessa utnyttjas frekvent av andra aktörer. Tydligt exempel i ovan graf är i jan 2015 - strax efter att Ingves sänk räntan igen och guldet var kraftigt sålt precis som i år och åren dessförinnan. Reaktionen blev kraftig då kronan sänktes och guldet steg och sedan blev motreaktionen lika kraftig då kronan stärktes samtidigt som guldet hamrades ned och vi bottnade (än en gång) i slutet på december. Jag ser samma sak i år igen och tror att guldpriset räknat i SEK kommer nå nya ATH innan sommarn utefter det. Det tror jag oavsett de fyra punkterna jag listade ovan.

Det märkliga är att allt verkar hänga samman och på ett mycket märkligt sätt. Som om någon högre makt knappade in siffror i en dator som sedan styrde marknaderna. T.ex. är det tydligt att man har fått för sig att prisrörelser i MICEX-index tillsammans med priset på rubel är exakt desamma som på WTI nominerat i dollar. Det kan inte äga rum av en slump. Detsamma gäller guld-yen vilket inte borde ha något samband alls. Ändå har korrelationen verkat i 6 år.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #890 skrivet: fredag 23, december 2016, 00:11:04 »
Jag lägger in bilden som visar korrelationen mellan WTI-olja (dollar) och RTSI, ryska börsen nominerat i dollar vilket är detsamma som MICEX/USDRUB.

Detta kan inte vara av en slump då det pågått så länge. Rådande situation visar en diskrepans som säger mig att inom överskådlig tid kommer WTI och RTSI att mötas. Jämför med 2006 då Ryssland var stekhett och det flödade in fiat i ryssfonder i Sverige t.ex. via PPM. Oljan hann ifatt och sedan var den sagan slut. När WTI handlades under 30 dollar var den kraftigt översåld även om förståsigpåare (t.ex. Goldman Sachs) menade att oljan skulle gå ned till 15 dollar fatet. Bolagen på MICEX handlades då för mindre än 4 gånger pengarna och värderades lägre än var och en av de största amerikanska bankerna. Inte konstigt att varken MICEX eller Rubeln som redan tappat stort ville följa med ned. Nu börjar pengar flöda in i ryska börsen igen samtidigt som konspirationen avslöjas vilket betyder att RTSI "ligger före" WTI trots den starka dollarn. Under året har RTSI stigit 75 % och det har därför varit en bra affär att ligga inne på ryska börsen. Frågan är vad som händer nu? Kommer RTSI möta WTI eller tvärt om. Ryska börsen är fortfarande billig och rubeln inte heller speciellt dyr så om korrelationen skall fortsätta måste WTI förr eller senare uppvärderas rejält vilket jag är inne på. Det kan dröja ett år eller två men dit kommer vi.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #891 skrivet: fredag 23, december 2016, 00:18:43 »
Samt här den inverterade grafen av Yen (1/USDJPY) mot guld

Det betyder att det går att förutse riktning på guldpriset (i dollar) genom att förutse förhållandet mellan USD och JPY. Priset på dollar eller guld står kanske mer i relation till vad BOJ och Kuroda hittar på snarare än vad Yellen säger och hur den amerikanska ekonomin mår.

Jag har sökt en vettig förklaring på denna korrelation som existerat sedan QE1 drog igång i USA. Det enda jag kommer fram till är att det sitter en alien på en av Saturnus månar och styr vår värld med en spak. Hjälp mig här snälla!
« Senast ändrad: fredag 23, december 2016, 00:23:25 av Asrael »

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #892 skrivet: lördag 14, januari 2017, 00:17:12 »
GLD orkar inte befästa 1200.

I´m out ur mina miners. Hur resonerar ni andra ?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #893 skrivet: söndag 15, januari 2017, 01:08:14 »
GLD orkar inte befästa 1200.

I´m out ur mina miners. Hur resonerar ni andra ?

En kort fråga kanske förtjänar ett kort svar, men jag kan inte ge ett sådant, utan väljer att dela med mig av några tankar för att motivera min ståndpunkt. Först det korta svaret:

Jag säljer absolut inga miners nu!

Hjälper det dig? Förmodligen inte. Du känner t.ex. inte till mina strategier och övergripande mål. Jag känner heller inte till dina så därför kan jag inte ens ifrågasätta ditt beslut.

Varför väljer jag att behålla?

1. Jag är långsiktig vad gäller guld- och silvergruvor och agerar inte utefter vad som händer per dagsbasis eller kanske inte ens veckovis. Det betyder att jag måste tåla väldigt stora svängningar vilket jag också gör. Fördelen är att jag också får göra stora vinster. Det handlar om vinster i relation till förluster. För en daghandlare är det andra perspektiv och hade jag varit en sådan hade jag givetvis sålt eftersom marknaderna är stängda.

2. Eftersom jag jagar de större svängningarna (positionstrading) tillåter jag mig inte att sälja eftersom föga indikerar att jag ska det och inga bekräftelser på sjunkande guldpris inkommit. Guldpriset (i dollar) har stigit 3 veckor i följd - precis enligt plan. Du försöker kanske förekomma marknaden, men visa mig gärna var bekräftelsen finns ens i ett 240min-perspektiv! Positionstrading kan sägas innebära en slags köp och behåll strategi, men betyder i praktiken att man behåller ett innehav i dagar, veckor, månader eller så långt trenden är intakt. Det beror som sagt på den underliggande trenden (även i guldet), marknadstron och en massa annat.

3. Jag vet att miners kan röra sig 15 % utan synlig anledning. (Ok, räntorna sjönk, guldpriset steg men ingenting förklarade varför) Att jaga små vinster under sådana förutsättningar blir lite för mycket lotteri i min smak. (3 månaders högsta från 3 månaders lägsta kan komma på en förmiddag.) Jag jagar betydligt mer än så och köper därför miners när de tryckts ned och bekräftelse finns i dem men endast tidiga signaler finns i guldet. Under sådana situationer kan man "lura sig själv" men tillåts större svängrum är det oftast inte ett problem. En intressant och tidig indikator är GDXJ/GDX. Minors rör sig kraftigare än majors och GDXJ/GDX indikerar i förtid guldprisets framtida riktning. Se det som så att om kartellen planerar sälja guld så säljer de guldbolag före guldet och det syns då minors rör sig kraftigare än majors. Eftersom det rör sig om så stora volymer är det frågan om veckovisa svängningar. (I grafen nedan syns en tydlig "skatteplanering" i slutet av december och de som sålde köper tillbaka i jan)

4. Min övergripande marknadstro säger mig att guldpriset kommer fortsätta stiga på sikt. En vecka ned rör mig inte så mycket eftersom vi testade av 1200 tidigare i veckan. Jag skall dock erkänna att jag är kluven för jag tror även att räntorna på US-T kommer stiga och det rimmar illa om man läser skolboken. Jag anser att skolboken är ett falsarium, men om 99 % av alla stora pengar följer den så inverkar det givetvis. Även de facto att manipulatörerna kan skapa hur mycket pappersguld som helst bidrar till att skolboken på pappret ser ut att gälla, men betydelsefulla händelser i världen indikerar att systemet skakar i sina grundvalar och om korthuset rasar kommer vi kanske få se det genom stigande räntor och guldpris vid en och samma gång. Hur mycket guldet reser sig får framtiden utvisa och jag kommer ändra mig när jag ändrar min marknadstro vilken baserar sig på framtiden så inget är hugget i sten.

5. Min investeringsstrategi och de faktorer jag handlar efter säger mig att jag ska sitta kvar och invänta framtiden. Nya beslut fattas utefter framtida händelseförlopp. (Andra strategier skulle kunna säga sälj eller köp...) Ingen vet säkert och därför finns inte heller några rätt eller fel. Det viktiga är att få avkastning på - eller åtminstone skydda - sitt kapital eftersom det är det man strävar efter om man investerar (eller spekulerar)

Mycket mer kan jag skriva, men bättre är att titta på grafer.

Först följer jag upp tidigare graf om guldpris i SEK.

Se så fint priset vände vid kanalbotten. Nästan magiskt. Röda pilar är årsavslut - där ser man hur guldpriset dumpas (och/eller SEK stärks) till extremer. Jag la in flaggor för reporäntesänkningarna för att visa hur "liten" betydelse de har i det korta perspektivet. Överraskningen från RB kom 2014-11 då man började prata om negativa räntor och obligationsköp. Det höll OMX under armarna men fick också stor effekt på guldpriset i SEK.

Nu guldpris i dollar W Heikin-Ashi.

Bekräftelse på att guldpriset skall ned finns när vi får två röda i följd utan svans på ovansidan. Nu är det omvänd situation. Två gröna i följd utan svans på nedsidan. Dessutom har vi en "hook" i MACD samt även har Stochastics och RSI börjat röra sig från extremnivåer och det brukar betyda upp på sikt. (Fler indikatorer jag utelämnat visar samma sak) Månadsgrafen visar dock det omvända och tillsammans med den sista indikator i grafen stödjer det många teorier om att guldpriset först ska upp och sedan ska ned i helvetet. Commersials netposition rapporterat i COT-datat visar att kartellen fortfarande är kraftigt net short. Innan de gjort sig av med sina korta och blir netlong (tangerar gula streckade linjen) vill de hindra ett stigande guldpris för allt i världen. För att det skall ske måste också motparten sälja sitt  (pappers)-guld. Jag spelar på att den situationen inte kommer uppstå, men om det sker blir jag inte förvånad. Tyvärr innehåller COT-rapporterna falsk data så jag lägger inte största vikt vid dessa, men eftersom andra gör det behöver medvetenheten finnas. Summa summarum tror jag först vi ska upp en bit till och när pöbeln inser att guldgruvor är lukrativa finns stor risk för att vi ska ned lägre igen. Den dagen bör man vara på sin vakt, men invänta bekräftelse på att det sker.

Slutligen två ETF:er i jämförelse. GDXJ/GDX W Heikin-Ashi. Grafen beskrivs enklast som små guldgruvors (juniors) prestation jämte stora guldgruvor. Se punkt 3 ovan.

1.90 är mitt mål utan att gå in för djupt på varför. Jag kan dock tänka mig det blir "rörigt" på alla marknader i samband med att Trump intar tronen och kommer sitta still i båten tills jag har en idé om vad som händer.

Till de som orkat läsa såhär långt vill jag säga att jag utelämnat väldigt mycket samt att så pass få professionella analytiker får det mer rätt än att det kan liknas vid slump. För mig personligen ligger min marknadstro (som ständigt förändras) till grund för på vilket sätt jag skall investera kapital i en marknad, sektor o.s.v. om jag nu överhuvudtaget ska göra det. Själva investeringsbesluten har jag andra strategier för och det handlar då (vad gäller värdepapper) mer om matematik (spelteori) - vinst och chans i förhållande till förlust och risk. Det kan innebära att jag på kort sikt handlar tvärt emot min tro. Vad gäller guldgruvor har jag kommit fram till att mig passar det bäst att investera utefter vad jag definierar som den långsiktiga trenden i guldpriset mätt i dollar. Jag vill ju fortfarande tro att den vänt upp och att vi nu endast blåser bort de lyckosökare som gav sig in i en marknad våren 2016 de inte förstod sig på. Många sitter kvar med orealiserade förluster och de kommer kanske vara nervösa den närmaste tiden och inte ovanligt är att de säljer av när de ligger svagt på plus. Om de inte gör det blir de byxis om guldet rasar kraftigt igen (kort efter att man kan läsa på DI att Soros köpt) och efter det finns bara en väg och det är upp.
« Senast ändrad: söndag 15, januari 2017, 01:12:42 av Asrael »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #894 skrivet: måndag 16, januari 2017, 09:12:28 »
Jag är av naturen till 100% i Asraels läger, normalt inga korta affärer, utan försöker att identifiera trenden och sedan rida den länge.

Men samtidigt så försöker jag faktiskt att tvinga mig att vara lite mer adaptiv, framförallt när det gäller miners eftersom det är så oerhört volatilt. Detta gör att jag försöker köpa i fallande marknad (detta är enkelt, gillade jag aktien innan så gillar jag den mer när den gått ner ytterligare) men även sälja in i stigande marknad. Det senare är för mig väldigt svårt, tänderna gnisslar. Men det verkar vara rätt strategi.

Min nuvarande strategi är att låta minst 60% ligga långt och att alltid ha minst 15% cash. Det ger 25% för "trading", vilket jag oftast inte utnyttjar (hinner inte, för mycket annat att göra). Men även om jag inte utnyttjar det så ger det mig en trygghet att ha tagit ett beslut, så att jag vet Inom vilka ramar jag vill röra mig om jag t ex som FdL känner tveksamhet inför fortsatt upp de närmaste veckorna.

Vad sedan gäller detta med gnisslande tänder så sålde jag faktiskt av nära 20% i juli/augusti och kände mig givetvis som kungen själv när det sackade nedåt. Köpte tillbaka det mesta stegvis under september/oktober och var nästan fullinvesterad inför valet där jag satsade på seger för Trump. Droppet efter Trumps seger träffade därför min portfölj mitt mellan ögonen. Men idag är läget trots allt bättre än om jag inte sålt någonting alls i juli/augusti. Och hade jag inte fullständigt missbedömt Trumpeffekten utan fått den "traden" rätt så skulle det varit ännu bättre.

Min poäng är att även vi som inte gillar kortsiktig trading kan minska både volatilitet och risk  i våra portföljer med relativt enkla grepp samtidigt som som avkastningen ökar. Priset man betalar är lite tandagnissel samt att det kostar tid. Dessutom så riskerar man ju att tappa lite av efterbrännkammaren om man just sålt av sin tradingdel in i en stigande marknad och vi precis därefter får ett "moonshoot". Men det kan det vara värt.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 271
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #895 skrivet: torsdag 19, januari 2017, 11:03:19 »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 471
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #896 skrivet: torsdag 04, maj 2017, 18:12:29 »
Guld i Euro har gått ner med mer än 100 euro sedan 15:e april. Det franska valet, nyval i Storbritannien (där Brexit ska mildras eller tas bort), sjunkande oljepriser via Saudi, en utvidgning av EUs makt österut där tysta "statskupper" har ägt rum i Vitryssland, Moldavien och Makedonien cementerar elitstyret över Europa. Game over om inte en ekonomisk krasch eller våldsam konflikt uppstår.

Globalismen, där makten utgår från rådande dollarsystem och Washington och Bryssel, blir ur ett globalt perspektiv allt mäktigare. Tre betydande länder står i vägen för total makt över världen. Kina, Ryssland och Iran. När Indien valde Modi såg det lovande ut från ett multipolärt perspektiv men Indien har hamnat helt i IMFs klor, tråkigt.

Inga triggers i närtid och teknisk analys indikerar, även om jag hellre ser till makrohändelser, att guldet kan gå hela vägen ner till 1140 USD.

Utloggad fredrikwall67

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #897 skrivet: torsdag 04, maj 2017, 18:39:35 »
Asraels graf Yen / Guld (inverterat) håller fortfarande. 

Utloggad fredrikwall67

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #898 skrivet: torsdag 04, maj 2017, 18:42:48 »
Fast jag säger att det bottnar på 1163, i denna nedgång.  8) Som är imitten/slutet av Juni.
« Senast ändrad: torsdag 04, maj 2017, 18:45:37 av fredrikwall67 »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 471
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #899 skrivet: torsdag 04, maj 2017, 19:04:15 »
Asraels graf Yen / Guld (inverterat) håller fortfarande.

Sant. Jag tror det är 94% korrelation mellan guld och yen sedan 2011 (eller 2013). För mycket för att det skulle vara en slump trots att jag har läst källor som menar på det. Korrelationen "råkade" tillkomma när Abe startade stora digitala sedelpressen.

Jag håller med Asrael på det stora hela. Men när spelregler och sentiment hela tiden ändras så kan inte historiska data predicera framtida utfall fullt ut.

Jag har själv inte sålt något guld eller silver men har sedan december köpt aktier istället. Detta eftersom centralbankerna mer eller mindre garanterar aktievärderna och gör allt för börserna och BNP ska gå upp. De köper junk bonds från företag och stater, det är noll och minusräntor över hela linjen, det är ett riggat inflationsmått som inte sätter begränsningar i stimulanspaketen, de boostar infrastruktursatsningar, de satsar enorma summor på energiomställningen till förnybara energikällor 20/20/20, och löneslavens pengar via "sparande"och konsumtion hamnar hos placerare och fonder som mekaniskt köper index. Det kan bara gå upp tills det en dag mycket snabbt KOMMER att gå väldigt fort ner...
« Senast ändrad: torsdag 04, maj 2017, 19:18:32 av ManoleteSTHLM »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guld 100g, silver större mängd tackor och mynt by Morgan
Idag kl. 18:50

Silver köpes 20-45oz by Hodja
Idag kl. 15:15

Köpes: 1/2 oz Australisk Guld Kangaroo (nugget) by Carambola
Idag kl. 14:52

1oz guld Känguru -19 by Morgan
Idag kl. 14:11

Falsk Walking Liberty halvdollar 1944 by figure4