Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1807185 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #765 skrivet: söndag 17, april 2016, 15:24:29 »
Som världens största tillverkare, importör och konsument av guld, har Kina varit missnöjt med att vara beroende av prissättningen i dollar för guldet i internationell handel, och anser att dess marknadsvikt bör ge dem rätt att själva sätta priset.

Sammanlagt 18 medlemmar, några kinesiska storbanker och två utländska, ett par gruvbolag, tillsammans med världens största smyckes återförsäljare, kommer således den 19 april att i Peking inleda den nya i yuan denominerade guldfixen.

Det kinesiska referenspriset ska komma från ett 1kilos kontrakt på Shanghai Gold Exchange (SGE), som kommer att fungera som den centrala motparten.

Den nya guldfixen i yuan förväntas dock inte utgöra något omedelbart hot mot guldprissättardominansen från London eller New York, men det kan i slutändan ge Asien mer makt, i synnerhet om den kinesiska valutan blir helt konvertibel.

Reuters - China's yuan gold benchmark to launch

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #766 skrivet: fredag 29, april 2016, 15:17:11 »
Nu är det spännande. Guld och framförallt silver har ju gått väldigt bra under April.
Silver upp drygt $2,5.
Nu strax innan stängning skall det bli intressant att se hur långt ner banditerna vill ha
valutapriset på metallerna.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #767 skrivet: fredag 29, april 2016, 18:27:10 »
Nu är det spännande. Guld och framförallt silver har ju gått väldigt bra under April.
Silver upp drygt $2,5.
Nu strax innan stängning skall det bli intressant att se hur långt ner banditerna vill ha
valutapriset på metallerna.

Fint uppställ i guldet och silvret. Guldet slickade 1300 USD och silvret 18 USD.

Undrar hur mycket starten av Shanghai Gold Exchange den 21:a april påverkar och har påverkat den senaste tiden. Kina och Ryssland har ju uttalat att de vill kunna vara med och påverka ädelmetallpriserna och därav öppningen av en fysisk guldmarknad - gillas förstås av oss med intresse för ädelmetallerna.

Annars går guldet upp speciellt i dollar eftersom det sker en de-dollarisering med högre Yen och Yuan och det kanske är som Jim Rickards påstår resultatet av ett nytt Plaza Accord, från ett möte i Shanghai i februari mellan de mäktigaste riksbankscheferna, där en ny valutaturtagning utarbetades.

Otroligt tryck i silvret senaste tiden - gillas.
« Senast ändrad: fredag 29, april 2016, 18:37:06 av ManoleteSTHLM »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #768 skrivet: måndag 02, maj 2016, 12:04:23 »
Där gick guldet över $1300  :)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #769 skrivet: lördag 07, maj 2016, 10:09:57 »
Där gick guldet över $1300  :)
Inte än :)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #770 skrivet: söndag 08, maj 2016, 07:56:23 »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #771 skrivet: onsdag 11, maj 2016, 15:22:20 »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #772 skrivet: onsdag 11, maj 2016, 15:29:26 »

Inloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 88
« Svar #773 skrivet: onsdag 11, maj 2016, 16:09:25 »
Det verkar vara mest Goldman Sachs som är negativa till en gulduppgång.
Bloombergs har haft flera rätt så positiva inslag i år om guld, även Wall Street.
Det börjar m.a.o se lite ljusare ut i Mainstream media i alla fall i USA.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #774 skrivet: onsdag 11, maj 2016, 20:09:13 »
Det verkar vara mest Goldman Sachs som är negativa till en gulduppgång.

Jo så är det. Men dom gör ju bort sig också.
http://www.zerohedge.com/print/531039

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #775 skrivet: söndag 15, maj 2016, 20:31:14 »
Det var en motsägelsefull vecka för guldet med dels en stegring av dollar index (detta märkliga balansmått för att trycka valuta där dollarn vägs mot en valutakorg med euron som ankare), rapporter om minskad guldförsäljning i Indien och Kina samt rekordstora shorts i pappersguldet på Comex - men också med ett ovanligt haussande uttalande från JP Morgan kring guldet. De påstår sig nu rekommendera guld till sina klienter och att centralbanker nu bör diversifiera delar av sina tillgångar från statsobligationer in till guld. Speciellt orden "very long bull market for gold" fick mig att höja ögonbrynen.

Nästa vecka så finns det goda möjligheter att det blir all-time high guld i australiensiska dollar - ett uppställ på 2% och saken är biff.

"We're recommending our clients to position for a new and very long bull market for gold," JPMorgan Private Bank's Solita Marcelli said Tuesday on CNBC's "Futures Now." After seeing three back-to-back years of losses, the precious metal has rallied 20 percent in 2016. And that's just the start of the next leg higher, according to Marcelli. "$1,400 is very much in the cards this year."

The firm's global head of fixed income, currencies and commodities reasoned that, with so many negative interest rate policies around the world, gold will continue to be bought as an alternative currency. And, with expectations that investors will seek to hedge against the resulting volatility, Marcelli believes that gold will remain attractive in a world where bonds and U.S. rates may cease to be the main risk-off asset.

"Central Banks may consider diversifying their reserves [as they anticipate] negative rates on existing holdings," said Marcelli, when discussing the commodity as safe-haven trade. "Gold is a great portfolio hedge in an environment where the world government bonds are yielding at historically low levels."

http://unvis.it/www.cnbc.com/2016/05/10/gold-has-entered-a-new-bull-market-jpmorgan.html
« Senast ändrad: söndag 15, maj 2016, 20:33:04 av ManoleteSTHLM »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #776 skrivet: måndag 16, maj 2016, 19:03:28 »
Dagen puttrade på och guldet var uppe på 1288 för att sedan hastigt åka ner till 1274. Någon dumpade sedan runt 16:20 guldkontrakt till ett värde av 20 miljarder SEK. Den där någon har stora fickor med fiat att tillgå. Och just när detta skrivs så åker vi ner på minus för första gången idag.

http://www.zerohedge.com/news/2016-05-16/gold-silver-are-being-dumped
« Senast ändrad: måndag 16, maj 2016, 19:05:13 av ManoleteSTHLM »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #777 skrivet: onsdag 18, maj 2016, 21:32:00 »
FOMC (Fed) har nu två gånger på två dagar varit ute och snackat upp dollarn kring att det ska bli en räntehöjning i juni. Guld, Silver, Olja och andra råvaror åker rakt ner i backen av denna manipulation. Guldet är ner runt 30 dollar sedan toppen i måndags.

Måndag: Smash ner där 18.000 guldkontrakt med ett värde till 20 miljarder vräktes ut på 10 minuter.
Tisdag: Pre-FOMC där de hintades om räntehöjning i juni och guldet ner i en hast några dollar.
Onsdag: Mer officiellt påstående på FOMC briefingen om att det KANSKE blir en räntehöjning i juni och guldet ner 17 USD.

https://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do

Förutom en allmän oro kring dollarsvaghet och de-dollarisering, genom bland annat att Kina ska starta ett eget SWIFT system för banktransaktioner, så är det min tro att det finns en stor oro för att oljepriset skall stiga eftersom det nu verkar kunna uppstå en utbudsbrist genom skogsbränderna i Alberta som tar bort 1 miljon fat/dag, sjunkande amerikansk oljeproduktion, kriget i Libyen och sabotagen mot oljeproduktionen av rebeller i Nigerdeltat som kräver självständighet och kontroll över de utländskt ägda och drivna oljetillgångarna - med mera. En svagare dollar och rusande oljepris är en mardröm för västvärldens centralbanker och fiatvalutor. Ett högt oljepris är negativt för nettokonsumenter som USA och EU och positivt för Ryssland, Venezuela, Brasilien, Iran. Det är främst Europa som behöver lägre energipriser då hoten mot hela EU-bygget kommer från så många håll - Brexit, italienska banker, Deutche Bank, osluga energisatsningar i Tyskland och Spanien med mera. Och det är billig kung olja, och gas, som möjliggör de västerländska välfärdssamhällena där energin blir allt dyrare att framställa - tyvärr är det inte ens svårt att förstå eller se en tydlig koppling mellan sjunkande energi EROI-tal och de otaliga krig som inträffat i mellanöstern. Mer om det någon annan gång men jag länkar nedan till en artikel av Robert F Kennedy Jr, brorson till fd presidenten John F Kennedy, som träffar helt rätt i det ämnet.

Jag länkar till en purfärsk rapport från Nigeria där nu 800.000 fat/dag, det är en hög siffra, av olja faller bort från världsmarknaden genom att rebellgruppen som lystrar till det benhårda namnet Niger Delta Avengers saboterar oljeproduktionen. Smaka igen på namnet - Niger Delta Avengers...

http://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Nigerian-Oil-Output-Falls-800000-Barrels-As-Militants-Step-Up-Attacks.html

The Niger Delta Avengers have fiercely stepped up assaults on the likes of Chevron, Shell and Eni in recent weeks. Oil prices have increased over the same time period as the disruptions – combined with the major outages in Canada – have erased the global glut for crude oil.

Oljan har tappat runt 2.25% sedan Feds intervention:

http://www.investing.com/commodities/crude-oil-commentary

Dollar-index stiger som fågeln Fenix ur askan och är nu uppe på samma nivå som den 29/3. Sedan Fed-medlemmen Lockhart uttalade sig igår har nu dollar-index reverserat från trenden och gått upp 94.36 till 95.17.

http://se.investing.com/quotes/us-dollar-index/

Här ser ni korrelationen mellan dollar, guld och olja - och därmed ser ni också hur västvärldens elit styr världen genom dollar index (Fed som balanserar dollarn mot ECB, BOJ, BOE, Riksbanken och Schweiz Nationalbank):

http://goldsilverworlds.com/price/long-term-correlations-between-the-dollar-and-oil-stocks-bonds-gold/

The correlations between Dollar-Oil and Dollar-Gold are much stronger, and negative. The relationship between gold and the Dollar is by far the strongest, and a strong Dollar is clearly hurting gold.

Länk som förklarar energins betydelse och varför det alltid interveneras med krig och konflikt i mellanöstern. Ta er gärna tid och läs detta (observera att det är 4 sidor). Skippa Läckberg, Nietzsche eller porrsurfningen för en kväll och läs om de underliggande variablerna till Syrienkriget som har sitt ursprung i jakten på det som driver ekonomin - energi:

http://ecowatch.com/2016/02/25/robert-kennedy-jr-syria-pipeline-war/

Vi måste sätta stopp för de globalister som styr vår värld och den första åtgärden bör vara avskaffandet av en fiatvärldsvaluta som kontrolleras av en globalistisk och hänsynslös elit.
« Senast ändrad: onsdag 18, maj 2016, 23:20:51 av ManoleteSTHLM »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #778 skrivet: onsdag 18, maj 2016, 23:43:35 »
FOMC (Fed) har nu två gånger på två dagar varit ute och snackat upp dollarn kring att det ska bli en räntehöjning i juni. Guld, Silver, Olja och andra råvaror åker rakt ner i backen av denna manipulation.
Jag måste erkänna att jag inte håller med om detta. Manipulation är någonting dolt. Att man "snackar upp dollarn" är per definition publikt och görs för att till varje pris undvika att överraska.
Citera
Måndag: Smash ner där 18.000 guldkontrakt med ett värde till 20 miljarder vräktes ut på 10 minuter.
Tisdag: Pre-FOMC där de hintades om räntehöjning i juni och guldet ner i en hast några dollar.
Det första är sannolikt manipulation. Det andra är det däremot inte.
Citera
Vi måste sätta stopp för de globalister som styr vår värld och den första åtgärden bör vara avskaffandet av en fiatvärldsvaluta som kontrolleras av en globalistisk och hänsynslös elit.
Tja. Det finns ett gammalt klokt råd som går ut på att man skall fokusera på det man kan påverka och inte förbruka för mycket energi annat. Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel om den "hänsynslösa eliten", men däremot så är jag övertygad om att jag inte kan påverka detta. Dessutom så är jag helt övertygad om att om jag höll på och blev upprörd varje gång guldpriset droppar några 10-tals dollar, dollarn går upp några ören, oljan går upp eller ner, etc, så skulle jag få magsår inom några år.

Jag tycker faktiskt inte att det är någonting särskilt upphetsande med att guldet droppar 20 USD idag. Det är ju mindre än 1.7%. Vem bryr sig? För det första så går ju USD och XAU nästan ofelbart i olika riktning, så effekten i Sverige blir normalt minimal (idag rörde sig XAU/SEK mindre än 0.5%...). För det andra, om priset faktiskt går ner så blir det ju billigare att köpa lite till... så bra. Och om priset faktiskt går upp så stiger ju värdet på det jag redan har... också bra.

Jag ser detta som "the long game". Om man är intresserad av kortsiktiga vinster (eller förluster för den delen) så skall man inte syssla med PM, åtminstone inte fysiskt. Long game innebär att jag i princip ignorerar allting kortare än kvartal. Det som händer från dag till dag eller från vecka till vecka är normalt bara brus. Du och jag är ju överens om att tids nog kommer kraschen. Jag tror att vi är överens om att då kommer det att bli jobbigt för oss alla. Så varför ha så bråttom dit? Om 5-10 år tror jag att det är sannolikt att vi ser tillbaka på maj 2016 som lugnet före stormen. För allt vad jag vet kan det mycket väl bli storm redan i höst. Eller så blir det inte det.

Idag hittade jag en ny myntbutik som jag aldrig varit i tidigare. De råkade ha en gammal sovereign Young Head Shield Reverse från 1853 till ett utmärkt pris. Den ligger nu i mitt bagage på hotellrummet och butiken fick lite Euros av mig. Jag är supernöjd och detta var mycket viktigare än att guldpriset gick ner 1.70 kr per gram (dvs hela 12 kr för min sovereign, helt irrelevant). Guldpriset kommer att hämta sig, men gamla sovereigns blir allt svårare att hitta till rimliga priser.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #779 skrivet: torsdag 19, maj 2016, 00:40:26 »
FOMC (Fed) har nu två gånger på två dagar varit ute och snackat upp dollarn kring att det ska bli en räntehöjning i juni. Guld, Silver, Olja och andra råvaror åker rakt ner i backen av denna manipulation.
Jag måste erkänna att jag inte håller med om detta. Manipulation är någonting dolt. Att man "snackar upp dollarn" är per definition publikt och görs för att till varje pris undvika att överraska.
Citera
Det första är sannolikt manipulation. Det andra är det däremot inte.
Citera
Tja. Det finns ett gammalt klokt råd som går ut på att man skall fokusera på det man kan påverka och inte förbruka för mycket energi annat. Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel om den "hänsynslösa eliten", men däremot så är jag övertygad om att jag inte kan påverka detta. Dessutom så är jag helt övertygad om att om jag höll på och blev upprörd varje gång guldpriset droppar några 10-tals dollar, dollarn går upp några ören, oljan går upp eller ner, etc, så skulle jag få magsår inom några år.

Jag tycker faktiskt inte att det är någonting särskilt upphetsande med att guldet droppar 20 USD idag. Det är ju mindre än 1.7%. Vem bryr sig? För det första så går ju USD och XAU nästan ofelbart i olika riktning, så effekten i Sverige blir normalt minimal (idag rörde sig XAU/SEK mindre än 0.5%...). För det andra, om priset faktiskt går ner så blir det ju billigare att köpa lite till... så bra. Och om priset faktiskt går upp så stiger ju värdet på det jag redan har... också bra.

Jag ser detta som "the long game". Om man är intresserad av kortsiktiga vinster (eller förluster för den delen) så skall man inte syssla med PM, åtminstone inte fysiskt. Long game innebär att jag i princip ignorerar allting kortare än kvartal. Det som händer från dag till dag eller från vecka till vecka är normalt bara brus. Du och jag är ju överens om att tids nog kommer kraschen. Jag tror att vi är överens om att då kommer det att bli jobbigt för oss alla. Så varför ha så bråttom dit? Om 5-10 år tror jag att det är sannolikt att vi ser tillbaka på maj 2016 som lugnet före stormen. För allt vad jag vet kan det mycket väl bli storm redan i höst. Eller så blir det inte det.

Idag hittade jag en ny myntbutik som jag aldrig varit i tidigare. De råkade ha en gammal sovereign Young Head Shield Reverse från 1853 till ett utmärkt pris. Den ligger nu i mitt bagage på hotellrummet och butiken fick lite Euros av mig. Jag är supernöjd och detta var mycket viktigare än att guldpriset gick ner 1.70 kr per gram (dvs hela 12 kr för min sovereign, helt irrelevant). Guldpriset kommer att hämta sig, men gamla sovereigns blir allt svårare att hitta till rimliga priser.

Det blir ett lite kort svar då jag är på väg i säng. Jag tycker det är manipulation eftersom budskapet från Fed om att höja räntan sägs vara den starka amerikanska ekonomin medan jag anför att det finns andra underliggande orsaker till att de snackar upp dollarn just nu - det vill säga att avsikterna är andra än de som meddelas och då är det manipulation.

Sen är jag inte upprörd per se att guldet går ner 12 dollar utan jag blir ibland upprörd att världens ekonomi styrs utav ett gäng bankirer som till varje pris vill behålla nuvarande system och att det diskuteras alldeles för lite i västvärlden kring orättvisorna och konsekvenserna kring detta. Det går inte heller att vara rationell i alla lägen, och att bara fokusera på sig själv och att inte bry sig om den makrovärlden vi lever i. Dollarstandarden får negativa konsekvenser för folk runt om i världen och inte minst de ofta fattiga råvaruproducerande länderna och det ska inte accepteras.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane