Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1807092 gånger)

Utloggad zupay

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #690 skrivet: onsdag 09, december 2015, 20:02:19 »
Jag passade på idag. Så mycket bättre än så här tror jag inte det kan bli!
Det var väl runt de här priserna för nåt år sen som premierna gick upp?

Utloggad toblov

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #691 skrivet: onsdag 09, december 2015, 20:09:01 »
Jag passade på idag. Så mycket bättre än så här tror jag inte det kan bli!
Det var väl runt de här priserna för nåt år sen som premierna gick upp?
Jag har en lustig känsla av det samma. Så slängde faktiskt iväg en lite större beställning igår.
« Senast ändrad: onsdag 09, december 2015, 21:13:54 av toblov »

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #692 skrivet: onsdag 09, december 2015, 20:55:56 »
De flesta saker är "cykliska" så kanske PM är den sista bubblan att spricka.
Guldet har gått från ca. 1900 till dryga 1100.

Så vem vet om det blir deflation på riktigt så går det säkert mycket lägre ned.
Frågan är bara då vad som finns att köpa på dessa lägre nivåer.

(Missförstå mig lagom är en PM bugg och samlar på mig över tid.)
Menar bara att man inte ska vara enögd, utan se det i ett större sammanhang.

Utloggad Gripen

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #693 skrivet: fredag 11, december 2015, 18:16:45 »
Så roligt detta att guld och silver går hand i hand med börsen. Mentalt tänker man ju sig guld som ett alternativ till börsen, men statistiken talar ju för något annat.

Ja jag vet att det beror på papperguld osv men ändå.

Utloggad toblov

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #694 skrivet: fredag 11, december 2015, 18:58:13 »
Guldet är väl ändå upp idag? Annat med silver dock.

Utloggad zupay

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #695 skrivet: måndag 14, december 2015, 10:28:16 »
Ojojo vilka priser nu, maples för 144kr!!  :o

Mod. Antar att du pratar om silvermaples ;-)
« Senast ändrad: måndag 14, december 2015, 16:08:03 av mega_n »

Utloggad Silverpoppe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #696 skrivet: onsdag 20, januari 2016, 19:30:02 »
Den som gapar över mycket...
Satt och plitade på en order till tyskland igår kväll. Fick se att en Golden Buffalo låg på €1043, hm, inte illa.
Jag köper gärna nån då och då om priset är det rätta, helst vill jag finna dem under sek 10'
Kanske dags att köpa en nu då. Det kom lite annat emellan så jag fick avbryta men bestämde att ta det på lunchen idag istället.
Då hade den ökat till €1049. Men det var väl då katten, ok tar det ikväll då då.
Ja nu är det ju perfekt, €1060. Grattis!
Nu väntar jag några dar så får vi se om det blir glad eller ledsen smiley. 😁 😢

Utloggad toblov

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #697 skrivet: onsdag 20, januari 2016, 21:08:12 »
Den som gapar över mycket...
Satt och plitade på en order till tyskland igår kväll. Fick se att en Golden Buffalo låg på €1043, hm, inte illa.
Jag köper gärna nån då och då om priset är det rätta, helst vill jag finna dem under sek 10'
Kanske dags att köpa en nu då. Det kom lite annat emellan så jag fick avbryta men bestämde att ta det på lunchen idag istället.
Då hade den ökat till €1049. Men det var väl då katten, ok tar det ikväll då då.
Ja nu är det ju perfekt, €1060. Grattis!
Nu väntar jag några dar så får vi se om det blir glad eller ledsen smiley. 😁 😢
Plus att Euron blivit 0,5% dyrare jämfört med igår också ;)

Utloggad Silverpoppe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #698 skrivet: onsdag 20, januari 2016, 21:57:00 »
Åh fy fasen, det hade jag missat. Tack för tipset! 😱

Utloggad Asrael

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #699 skrivet: lördag 06, februari 2016, 00:40:47 »
Guld i ett intressant läge. Pris i kronor vilket jag tycker är av större betydelse än i dollar.



Intressant är att guldet presterat bättre än börsen sedan 2014. Det skriver inte tidningarna om och få vet om det.

Sedan januaritoppen 2015 har guldet handlats i en nedåtgående trendkanal (röda linjer) och nu stängt veckan strax ovanför taket i den kanalen.

Ett annant lite flackare motstånd ses som en prickad lila linje i grafen vilken kan sätta punkt för vidare resa uppåt.

Guldet har också just nått 50 % av prisintervallet sedan januaritoppen 2015 och årslägsta 2015 som också mycket påpassligt skedde årets sista handelsdag. 50 % nivån indikerar att guldet återtagit sin position jämte kronan vilken varit förvånansvärt stark under året som gått.

Vid årsskiftet slog också guldpriset i botten av den långa stödlinje (blå) som bekräftade en första trendvändning nov 2014.

Grön stödlinje representerar en brantare stigande trend från den lägre lägsta (än tidigare nämda blå) som uppstod i dec 2013. Den gröna linjen punkterades temporärt i dec 2015.

Notera här några betydande vetskaper.

* De senaste åren har guld handlats ned rejält inför årsskiftet. Detta har varit tvunget för att guld inte ska vara en bättre presterande valuta än de som ingår i SDR. (Ändå har man misslyckats med det.) Vad det också betyder är att dessa utbrott nedåt skulle kunna ses som överskjutande temporära tillstånd varpå de kan ignoreras för att beskriva en trendriktning och med vilken hastighet den rör sig. En parentes är att tidigare bullmarknader varit betydligt mer explosiva än den gröna linjen, men när vändningarna mejslats ut under år av bottenharvande samtidigt som börsen stått på topp har vinkeln på stödlinjerna sett ut ungefär som den blå och den gröna. Rasar börserna vilket de ser ut att göra kan vi framöver tänkas se än brantare stigning.

* För att ett utbrott från den röda trendkanalen skall vara säkerställd behövs priset vara över taket ett par dagar (enstaka dippar är ok eftersom marknaden är volatil och det är tre valutapar som handlas EURSEK, USDEUR, USDAUX) CCI (och likvärdiga indikatorer) visar på höga nivåer så vi kan vänta oss en rekyl. Blir rekylen svag (den gröna linjen håller emot) är även den brantare långa trenden (grön) bekräftad.

* En viktig nivå är 0,618 fibonachi, eller 10120 kronor. Det är föregående topp och för en trendvändning i ett lite kortare perspektiv än det långa tidigare beskrivet behöver kursen nå högre.

* Om priset rekylerar tillbaka i kanalen vilket troligtvis sker är nästa botten viktig. Blå linje vill man ska hålla, annars harvar guldet vidare i röda kanalen och risken att återse lägstanivåer från 2013 och 2014 ökar markant. Undantag kan vara om en total urblåsning kommer eller vi lite längre fram står inför ett årsbokslut. (Gud bevare oss!)

Vi får se om jag får anledning att återkomma i denna tråd eller om jag fortsätter vara tyst i ett år. För ca ett år sedan trodde jag marknaderna hade förstått att världen stannade in och då hade jag prisat in ett drygt år av strutsmentalitet. Förvånad och fascinerande har det varit att få se ytterligare ett år passera och en avslutande räntehöjning från FED ovanpå det. Nåväl, den höjningen tycks vara droppen som fick bägaren att rinna över. Vi får se vilka kaninen trollkarlarna hittar i hatten nästa gång. Jag har slutat att förvånas.
« Senast ändrad: lördag 06, februari 2016, 13:54:44 av Asrael »

fredrikwall67

  • Gäst
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #700 skrivet: lördag 06, februari 2016, 17:14:14 »
Så bra skrivet och förklarat, ibland saknar man en like-knapp. Nu blir det ett berömmande svar istället. :)

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #701 skrivet: torsdag 11, februari 2016, 17:49:23 »
Märke nu hur Kitko beslutade att göra underhåll på sin website just då guld passerade +5% nyss ;-)
Smart timing...

/H

Utloggad vonswartz

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 23
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #702 skrivet: fredag 12, februari 2016, 09:41:36 »
Mycket bra av Asrael. Dock förstår jag inte grejen med hänvisning till Fibonacci...?


Utloggad silverhamstern

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #703 skrivet: fredag 12, februari 2016, 09:44:04 »
Det var väl själva fan att man inte haft pengar o handla pm nu på 2 månader med jul och halv lön i januari :'(
Är det för sent o köpa guld nu eller kommer det fortsätta stiga?
Nån expert på tv sa att guld oftast stiger i början på året för att sedan sjunka...

Utloggad LongJohnSilver

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 5
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #704 skrivet: fredag 12, februari 2016, 19:50:41 »
Har följt den här kanalen nu ett tag och tycker deras presentation är intressant att följa. TA-analys av aktier, guld och silver. Sedan kan man givetvis diskutera om TA av pappersguld och silver är något som korrelerar allt för mycket med fysisk bullion.

https://www.youtube.com/watch?v=HLN3a46XJlE

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23