Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1805646 gånger)

Utloggad kashe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 4
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #345 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 19:11:43 »
Vad tror folket här, hamstrar ni på nu eller väntar ni på lite mer nedkörning? Kliar i fingrarna på mig....

Utloggad the-end

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #346 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 19:15:44 »
Fyller på då och då. I princip oavsett vad priset står på. Tills jag har nått mitt mål..............

Tycker att det är överkomligt pris just nu med tanke på när jag hoppade på ädelmetaller för ett tag sen. Spott låg 400 dollar högre då.

Utloggad Goldfinger

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #347 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 19:51:21 »
Vad tror folket här, hamstrar ni på nu eller väntar ni på lite mer nedkörning? Kliar i fingrarna på mig....

Om du nu har kommit fram till att i dessa tider är det bra att äga PM och ännu inte nått målet för ditt innehav så spelar det väl ingen roll om priset står några 10 dollar upp eller ner?

Glöm inte att snålhet och girighet är investerarens värsta fiende ;)

Utloggad Bina

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #348 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 20:30:11 »
Ja, en mycket intressant film Condor2000.

Undrar om det är sant som hon påstår (efter 14 minuters sträcket) att det finns mycket mera guld en vad de flesta tror. Hon påstår att det finns 170000 ton bara i Hawaii. Om detta är sant så är ju Kinesernas 5000 eller om det är 8000 ton guld rena rama småpotatisen.

Utloggad kashe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 4
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #349 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 20:44:43 »
Helt rätt som du säger, kvittar vad priset står på..fastän man alltid vill köpa då det är som lägst. Tror jag drar en order snart.

Ang den stora mängden guld i hawaii tvivlarjagstarkt på då det är omöjligt att hålla en sådan stor mängd hemligt från allmänheten. Hur många "loose ends" det uppstår vid en sån stor mängd vet jag inte, men förmodligen väääldigt många.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #350 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 21:32:01 »
Ja, en mycket intressant film Condor2000.

Undrar om det är sant som hon påstår (efter 14 minuters sträcket) att det finns mycket mera guld en vad de flesta tror. Hon påstår att det finns 170000 ton bara i Hawaii.

För att ha haft så många bra saker som hon kom med så förvånade mig mycket när hon sa att de fanns 170.000 ton guld på Hawaii.
Man har uppskattat att de brutits 165.000 ton guld fram till 2012.  Och nu skulle det alltså finnas lika mycket guld till på Hawaii. Och det har inte varit allmänt känt fram tills nu då, förutom de som i så fall skulle vakta den stora mängden. Ett oerhört stort utrymme måste de allt ha tillgång till för den mängden. Och vem skulle äga det guldet? Det kan ju inte vara USA, fast Hawaii är en av dess delstater, när det skall ta 7 år för Tyskland att få hem 350 ton av sitt guld. Nä, jag tvivlar starkt.
   

Guld500

  • Gäst
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #351 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 21:49:19 »
Ja, en mycket intressant film Condor2000.

Undrar om det är sant som hon påstår (efter 14 minuters sträcket) att det finns mycket mera guld en vad de flesta tror. Hon påstår att det finns 170000 ton bara i Hawaii.

Ett oerhört stort utrymme måste de allt ha tillgång till för den mängden. Och vem skulle äga det guldet? Det kan ju inte vara USA, fast Hawaii är en av dess


Nja, 3.2 OS simbassänger med guld räcker för all produktion någonsin Ungefär lika mycket som det nu påstås att Hawaii har.
http://www.numbersleuth.org/worlds-gold/
« Senast ändrad: fredag 11, oktober 2013, 21:51:46 av Guld500 »

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #352 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 22:02:17 »
Nja, 3.2 OS simbassänger med guld räcker för all produktion någonsin Ungefär lika mycket som det nu påstås att Hawaii har.
http://www.numbersleuth.org/worlds-gold/

Ja, om man smälter ner allt det guldet till en stor klump så blir det så. Men då blir det ganska svårhanterligt. Utan man får allt räkna med att de håller det i, som brukligt, 400 oz tackor, och lägger dem i hyllor med gångar emellan. Räkna åtminstone med den dubbla mängden OS-simbassänger för så mycket guld på samma ställe.

Guld500

  • Gäst
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #353 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 22:15:12 »
Nja, 3.2 OS simbassänger med guld räcker för all produktion någonsin Ungefär lika mycket som det nu påstås att Hawaii har.
http://www.numbersleuth.org/worlds-gold/

Ja, om man smälter ner allt det guldet till en stor klump så blir det så. Men då blir det ganska svårhanterligt. Utan man får allt räkna med att de håller det i, som brukligt, 400 oz tackor, och lägger dem i hyllor med gångar emellan. Räkna åtminstone med den dubbla mängden OS-simbassänger för så mycket guld på samma ställe.


Sant, men det är ändå inte ett "oerhört utrymme", det är ett i förhållande ganska litet utrymme.
Tänk bara hur många simbassänger det går åt till allt producerat silver.  :)
http://demonocracy.info/infographics/world/silver/silver.html

Guld500

  • Gäst
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #354 skrivet: lördag 12, oktober 2013, 08:31:51 »
Nja, 3.2 OS simbassänger med guld räcker för all produktion någonsin Ungefär lika mycket som det nu påstås att Hawaii har.
http://www.numbersleuth.org/worlds-gold/

Ja, om man smälter ner allt det guldet till en stor klump så blir det så. Men då blir det ganska svårhanterligt. Utan man får allt räkna med att de håller det i, som brukligt, 400 oz tackor, och lägger dem i hyllor med gångar emellan. Räkna åtminstone med den dubbla mängden OS-simbassänger för så mycket guld på samma ställe.


Ähh, du har rätt, det krävs några hangarer för att lagra det. Hittade denna på samma site. Rätt kul med visuella jämförelser.
http://demonocracy.info/infographics/world/gold/gold.html

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #355 skrivet: lördag 12, oktober 2013, 15:34:58 »
Nja, 3.2 OS simbassänger med guld räcker för all produktion någonsin Ungefär lika mycket som det nu påstås att Hawaii har.
http://www.numbersleuth.org/worlds-gold/

Ja, om man smälter ner allt det guldet till en stor klump så blir det så. Men då blir det ganska svårhanterligt. Utan man får allt räkna med att de håller det i, som brukligt, 400 oz tackor, och lägger dem i hyllor med gångar emellan. Räkna åtminstone med den dubbla mängden OS-simbassänger för så mycket guld på samma ställe.


Sant, men det är ändå inte ett "oerhört utrymme", det är ett i förhållande ganska litet utrymme.


Teoretisk volym av 170.000 ton är enkel att räkna ut och blir som sagt inte så mycket. "Praktisk" volym, som Sarek påpekar, blir en multipel av detta pga tackor, hyllor, gångar, etc. Men jag tror att (om vi nu springer på tanken om 170.000 ton på Hawaii, vilken jag själv inte köper) om man stuvar in 170.000 ton i ett valv med gångar och hyllor motsvarande vad vi sett från diverse bilder och filmer så kommer hela rasket att kollapsa. Det går helt enkelt inte att bygga så att man tar upp vikten av så stor massa på ett litet område. Och det blir inte ett dugg bättre om att man försöker bygga på höjden, tvärtom. Så området måste alltså vara större. Och då blir säkerhetssystemen ännu större. Och allt detta utan att det blir känt.

Jämför med all teater kring Fort Knox (där jag tror att man hävdar att ca 5.000 ton av USAs 8.000 ton skall förvaras). Hur mycket mark, soldater, taggtråd och buffertzoner som helst.

Jag har för mig att ett "vällastat" hyllplan med 400oz tackor är ca ett ton, dvs en "hylla" på 1x1 meter är ca 3 ton. Det skulle innebära 55.000 meter hyllor, plus minst lika mycket "gångar". Det skulle betyda ett valv på ca 350x350 meter, lämpligtvis byggt direkt på urberget, plus säkerhetsbuffert runt om.

Som Stefan Sauk brukade säga: "Jag é schkeptischk".

august

Utloggad klindstein

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #356 skrivet: lördag 12, oktober 2013, 16:00:19 »
Hur brukar guld/silver reagera på att skuldtaket höjs? Funderar på om det är rätt tillfälle att dra en beställning eller vänta ett par dagar..

edit: efter en snabb googling fick jag mitt svar. blir nog att dra en beställning innan det skuldtakethöjs

edit2: efter en närmare titt på grafen ser jag att det kortsiktiga spot-priset på guld har både gått upp och ner efter höjning av skuldtaket så inte säkert att det blir + direkt.


Skuldtaket har höjts ca: 70 gånger sedan mitten av -60 talet. USA kommer aldrig att defaulta. När jag säger aldrig så menar jag aldrig. Detta är enbart en politisk fråga som går ut på en massa rävspel hit o dit.

Se denna från Bill. Bill är en "foliehatt" utav rang och en av få som verkligen förstår sig på dagens monetära system. För er som ej sett dokumentären moneymasters som han har gjort så rekommenderas dennaa varmt.

The Money Masters ~ Full Movie

Här nedan är klippet där han redogör varför USA aldrig kan/kommer defaulta.

Still Report 105 - No U S Default


"We will Not default, never ever". Nähä, klart de kan betala 16 trilljoner dollar, likaväl som weimarrepubliken kunde trycka 16 trillioner mark, men pengarna blir ju värdelösa så räntan kommer sticka till 1000% och dollarn kommer krasha då ingen vill ha dollar längre.

Utloggad 2818181

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #357 skrivet: söndag 13, oktober 2013, 10:22:19 »
Ja, om man smälter ner allt det guldet till en stor klump så blir det så. Men då blir det ganska svårhanterligt.

Ha ha! Dagens underdrift!
" -Bob, kan du ta trucken och flytta tackan? Den ligger lite i vägen..."

Frånsett detta, så är siffran så orimlig att man häpnar. Och på Hawaii av alla ställen!?
Den snälla tolkningen är att någon har missat ett kommatecken, och den mindre snälla att sanningen är av mindre vikt i sammanhanget.

Är det någon här som har kollat upp damens CV?
Hon kanske representanter dessa glada gossar? http://theyesmen.org

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #358 skrivet: söndag 13, oktober 2013, 11:24:38 »

Skuldtaket har höjts ca: 70 gånger sedan mitten av -60 talet. USA kommer aldrig att defaulta. När jag säger aldrig så menar jag aldrig. Detta är enbart en politisk fråga som går ut på en massa rävspel hit o dit.

Se denna från Bill. Bill är en "foliehatt" utav rang och en av få som verkligen förstår sig på dagens monetära system. För er som ej sett dokumentären moneymasters som han har gjort så rekommenderas dennaa varmt.

Jag bli lite osäker på din syn på Bill Still när du både kallar honom foliehatt och säger att han en av de som verkligen förstår. Själv tycker jag att han är en galenpanna, om än med en viss förmåga att låta vettig.

Bill Still hör till de s.k "Greenbackers", vilka driver tesen att det är korkat att ha en statsskuld som man betalar ränta på när staten istället helt enkelt borde trycka de pengar den behöver rakt av. Dvs Greenbackers är i pricip motsatsen till Austrians.

Med tanke på att ingen stat lyckas hålla sin budget under kontroll ens när det finns en piska (skuldtak, risk för skenande yield på statsobligationer, etc) så är det väl skäligen uppenbart att tog man bort piskan så skulle de inte direkt hänga in spenderbyxorna i garderoben. Resultatet måste (förr eller senare) bli inflation och att valutan förstörs. Dvs, ur mitt perspektiv vore deras förslag bara ett sätt att accelerera den process som redan pågår. Det må rädda staten från konkurs, men till priset av än snabbare förstörelse av den egna valutan.

august

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #359 skrivet: söndag 13, oktober 2013, 12:53:26 »
Undrar om det är sant som hon påstår (efter 14 minuters sträcket) att det finns mycket mera guld en vad de flesta tror.


Angående mängden guld som brutits...

Ingen vet egentligen. Alla återupprepar bara samma siffra på 170.000 ton som alla verkar bygga på en inventering(uppskattning) gjord på typ 1960-talet av en person från De Beers. (Och alla vet väl hur mycket diamanter som undanhålls marknaden för att hålla uppe priserna...) Detta enligt Bix Weir iallafall... Siffran har bara räknats upp med moderna rapporterad produktion per år.

Enligt Bix kan totala mängden guld  som brutits röra sig om 10x dessa siffror.
Innan modern tid är det mycket svårt att bestämma produktionssiffror. Tex hur mycket guld har katolska kyrkan accumulerat under 2000 år. Kina, Ryssland, (Rothschilds etc)...

Om det skulle finnas 170.000 ton bara på Hawaii, kanske det finns flera andra lika stora stackar.

Golden Secrets

/H
« Senast ändrad: söndag 13, oktober 2013, 12:57:50 av mega_n »

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23