Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1778364 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #255 skrivet: fredag 17, maj 2013, 11:57:46 »
Guld/Silver har nu fallit kraftigt men priserna hos våra återförsäljare är fortfarande ca. 5% högre än vad de var vid förra nedkörningen i April.

Ju närmre slutet vi kommer desto mer kommer det att svänga.
Jag tror att vi just nu upplever något unikt såsom att FIAT håller på att krackelera.

En stor del av det beror på att USD/SEK är nära 5% högre nu än vid förra nedkörningen.

august

Japp, helt rätt.

Det finns flera faktorer förutom spotpriset som avgör vad vi som köpare få betala.
Även premiumen har en stigande trend då den fysiska efterfrågan ökar.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #256 skrivet: fredag 17, maj 2013, 14:34:28 »
Detta innebär att jag kommer att ha alla tillgångar i fiat vilket känns sådär. Vid vilket pris skulle ni köpa guld i min situation?

Funderar på att ha närmare 50 % av tillgångarna i guld, en hyfsad del fiat på sparkonto samt möjligen en del i några investmentbolag. Verkar det vettigt?

Jag skulle undvika att köpa för mycket vid ett och samma tillfälle. Köp 15% nu och sprid ut resten över ett lämpligt långt intervall. Svårt att säga hur långt, dock, men åtminstone till efter sommaren eftersom det normalt är prispress över sommaren.

Fundera noga på om du skall köpa allt för egen förvaring eller lägga en del i mer likvid form (typ BullionVault eller GoldMoney).

august

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #257 skrivet: fredag 17, maj 2013, 18:08:45 »
Hur kan det fortsätta droppa? Stora röda siffror idag återigen.

En guld maple är idag 3000:- billigare än vad den var kring december.

Det är ju nästan så att köpsuget övergår till rädsla för att köpa...
« Senast ändrad: fredag 17, maj 2013, 18:11:01 av Shiv »

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #258 skrivet: fredag 17, maj 2013, 19:00:21 »
Det är aldrig försent att ge upp tids nog kommer metallerna tillbaka.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #259 skrivet: fredag 17, maj 2013, 19:19:23 »

Fram till 2011, när priset på 1 oz guld låg på 1900 dollar, var guldet en ”hedge” mot en dollar vars värde höll på att urholkas med FED som tryckte nya pengar. Men den väntade infaltionen har uteblivit och nu tyxs man tro att de skall kunna hålla igång spelet som om den ökande statsskulden inte betyder någonting.
Nya pengar flödar in i amerikanska aktier trots att realekonomin i landet står stilla. Vem bryr sig då om att köpa ädelmetaller som inte ger avkastning när börsen stiger på både goda och dåliga nyheter.

Utloggad KJG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #260 skrivet: fredag 17, maj 2013, 19:45:45 »
Detta innebär att jag kommer att ha alla tillgångar i fiat vilket känns sådär. Vid vilket pris skulle ni köpa guld i min situation?

Funderar på att ha närmare 50 % av tillgångarna i guld, en hyfsad del fiat på sparkonto samt möjligen en del i några investmentbolag. Verkar det vettigt?

Jag skulle undvika att köpa för mycket vid ett och samma tillfälle. Köp 15% nu och sprid ut resten över ett lämpligt långt intervall. Svårt att säga hur långt, dock, men åtminstone till efter sommaren eftersom det normalt är prispress över sommaren.

Fundera noga på om du skall köpa allt för egen förvaring eller lägga en del i mer likvid form (typ BullionVault eller GoldMoney).

august

Tack för tipsen! Inte lätt det här med placering av pengar, när en stor del ligger i boende är det ju bra mycket lättare.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #261 skrivet: fredag 17, maj 2013, 20:37:02 »

Fram till 2011, när priset på 1 oz guld låg på 1900 dollar, var guldet en ”hedge” mot en dollar vars värde höll på att urholkas med FED som tryckte nya pengar. Men den väntade infaltionen har uteblivit och nu tyxs man tro att de skall kunna hålla igång spelet som om den ökande statsskulden inte betyder någonting.
Nya pengar flödar in i amerikanska aktier trots att realekonomin i landet står stilla. Vem bryr sig då om att köpa ädelmetaller som inte ger avkastning när börsen stiger på både goda och dåliga nyheter.

Bra beskrivning.

Jag skulle vilja lägga till att det pratas mycket om deflationstendenser (i USA). Jag tror iofs själv att det inte stämmer utan snarare är en artifakt av tricksande med CPI-beräkningarna i USA. Men det spelar ingen roll, för när folk frågar sin finansrådgivare så säger han "deflationsrisk, vad som helst utom guld och silver". Fråga t ex Nicole Foss vad hon tror om guld...

En ytterligare sak att ha i bakhuvudet är att om det trots allt skulle bli deflation så är det många som missar att deflation oftast övergår i hyperinflation snarare än tillbaka till någon sorts normalläge. Dvs både D och HI kännetecknas av "pengar blir en bristvara". Om detta skulle ske (D -> HI) så kommer det att säga poff och så är allt guld slutsålt.

Dvs ur mitt perspektiv så är det farligt att vänta i hopp om att köpa guld märkbart billigare. Jag resonerar om guld lite som japanerna om tonfisken: "What? Fatty bluefin tuna becoming extinct? I'd better get mine then..."

Jag har inga planer på att sluta köpa för att priset blir bättre. Tvärtom.

august

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #262 skrivet: fredag 17, maj 2013, 23:09:08 »
Notera att deflation tenderar att övergå i (hyper)inflation för att deflationen motverkas genom att trycka pengar. När trenden då vänder så svämmar alla nytryckta pengar ut på en gång och sen är anden så att säga ur flaskan.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #263 skrivet: fredag 17, maj 2013, 23:13:24 »

Bra beskrivning.

Jag skulle vilja lägga till att det pratas mycket om deflationstendenser (i USA). Jag tror iofs själv att det inte stämmer utan snarare är en artifakt av tricksande med CPI-beräkningarna i USA. Men det spelar ingen roll, för när folk frågar sin finansrådgivare så säger han "deflationsrisk, vad som helst utom guld och silver". Fråga t ex Nicole Foss vad hon tror om guld...

En ytterligare sak att ha i bakhuvudet är att om det trots allt skulle bli deflation så är det många som missar att deflation oftast övergår i hyperinflation snarare än tillbaka till någon sorts normalläge. Dvs både D och HI kännetecknas av "pengar blir en bristvara". Om detta skulle ske (D -> HI) så kommer det att säga poff och så är allt guld slutsålt.

Dvs ur mitt perspektiv så är det farligt att vänta i hopp om att köpa guld märkbart billigare. Jag resonerar om guld lite som japanerna om tonfisken: "What? Fatty bluefin tuna becoming extinct? I'd better get mine then..."

Jag har inga planer på att sluta köpa för att priset blir bättre. Tvärtom.

august

Inflation är som vi vet ökning utav penningmängden. Denna ökning sker genom kreditexpansion. Att CPI går upp är en symptom utav inflation. Deflation är en minskning utav penningmängden. Den kan minska genom amortering av lån eller genom defaults/konkurser. USA har sedan finanskrisen varit i recession. De trixar med siffrorna så att vi ska tro annat men den bistra sanningen är att deras ekonomi går bakåt. I USA under finanskrisen och åren efter har det inte amorterats mycket men många konkurser har skett och krediter har gått upp i rök. Ifall inte FED skulle ha tryckt så mycket nya pengar så är deflationen ett faktum. Detta är också en anledning till att inte priserna har gått upp så mycket. USAs egentliga CPI ligger förmodligen på 6-8%. Detta trots att USA gasar och bromsar samtidigt. Dvs deras ekonomi går kasst så därav deflation samtidigt som de trycker nya pengar och därav inflation.

Ifall deras ekonomi inte hade deflaterat samtidigt som de inflaterar den så skulle deras CPI varit mycket högre. Bernanke som anser sig själv som expert på den stora depressionen anser att den berodde till största delen på en deflationskris. Penningmängden minskade drastiskt och det blev brist på kapital. Förödande för ett kapitalistiskt samhälle.

Krisen vi har nu är för att vi har levt över våra tillgångar. FIAT-valutasystemet har tillåtit en enorm kreditexpansion som gjort att skulderna har nått kritisk massa. Som en trebarnsmorsa som tar sms lån efter sms lån..

Lösningen är inte att trycka nya pengar/ta nya lån. Lösningen är inte heller att inte trycka nya pengar och ta nya lån. Det finns helt enkelt ingen lösning. Problemet går ej att lösa utan lösningen är att inte sätta sig i denna situation från början. Men gjort är gjort. Nu kan vi köpa tid och skjuta upp "baksmällan" genom att fortsätta trycka pengar men till slut kommer inte det heller att gå utan då krashar det. Systemet imploderar.

På samma vis som att det inte finns en mirakelkur för trebarnsmorsan som tar sms lån efter sms lån..

Den förväntade inflationen har ej uteblivit utan den finns där. Skuldberget är inflation. Eftersom pengar = skuld så är de facto inflationen överallt. Den är dold i statsobligationer, fastigheter och aktiemarknaden.

Vidare så har vi trickle down effekten dvs att nya pengar i systemet går först in i bankerna, sen ut på finansmarknaden, in i fastigheter osv.. Det tar tid innan inflationen spridit sig ända ner och påverkar konsumtionsvaror. Att försöka förutspå en ökande inflation genom att mäta CPI är som att försöka pricka in den vinnande hästen på trav genom att läsa dagens travresultat. Loppet är redan kört!

Att skiten kommer krascha är det ingen tvekan om. Frågan är när och hur.

Man kan skratta åt prepparna i USA men skrattet kan lätt fastna i halsen. Det senaste året Har USAs DHS (Department for Homeland Security) köpt in 2.700 bepansrade fordon, 1,6 miljarder kulor, drönare osv.. Detta är alltså inte till armen utan till DHS. USA rustar för inbördeskrig.
« Senast ändrad: fredag 17, maj 2013, 23:58:33 av mithril_hunter »

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #264 skrivet: fredag 17, maj 2013, 23:19:21 »
Helt klart att det är många innehavare av PM som undrar vad som händer just nu. Jag har inte svaret men jag tror att det ligger en hel del i att många investerare just nu har fokus på aktiemarknaden. Jag kan bara konstatera att man måste gå tillbaka till frågan varför man från början gick in i PM:

Har man gått in i ren spekulation, vilket jag i många trådar avrått ifrån, jag då ser man effekten av vad som kan hända om man ligger fel i tajmingen.

Har man däremot gått in i PM som en försäkring mot ekonomisk oro och kanske ren kollaps bör man ställa sig frågan om något i grunden har ändrats i världsekonomin?

Jag har ställt mig den frågan och kommit fram till ett nej. Därför fortsätter jag att ackumulera lite varje månad för att komplettera mitt innehav.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #265 skrivet: fredag 17, maj 2013, 23:42:47 »
Visst är det så. Jag själv har 50/50 aktier och PM. När Det känns som aktiefesten är över så säljer jag och köper förmodligen PM för hela slanten.

FED pratar om att sluta stödköpen. I artikeln kan man läsa att sk experter tror att det kommer dröja ett tag dock eftersom vi inte har sett några inflationstendenser så därför kan de köra på... Hahaha...  ::)

SEB:s analyschef Johan Javeus betonar också att Fed vill vara på den säkra sidan.

Citera
”Enligt den så kallade Taylor-regeln var det när krisen var som djupast lämpligt med en styrränta på minus 5 procent i USA. Eftersom räntan bara kan gå till noll fick Fed ta till de här extraordinära åtgärderna. Nu visar en Taylorestimering att en lämplig ränta är ungefär noll, det vill säga där den ligger. Det talar för att extraåtgärderna kan tas bort, men centralbankerna är försiktiga och vill vara säkra på att det har vänt runt. Kostnaden för att ligga kvar är rätt låg, med tanke på att det inte finns några inflationstendenser”, säger han.

http://www.di.se/artiklar/2013/5/17/da-stoppar-fed-partyt/

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #266 skrivet: lördag 18, maj 2013, 12:16:49 »

Hittade på forumet en intressant prisjämförelse avseende guldmynt mellan LS & Tavex från den: 26, november 2012. Priserna har som du säger verkligen rasat.

Krugerrand: LS 12203 kr. Tavex 12202 kr
Schweitz Vreneli: LS 2370 kr. Tavex 2252 kr
Gold Eagles: LS 12331 kr. Tavex 12319 kr
Gold Maple: LS 11995 kr. Tavex 11996 kr
USA Buffalo: LS 12745 kr. Tavex 12377 kr
Kangaroo: LS 12063 kr. Tavex 12064 kr
Fransk 20Fr: LS 2373 kr. Tavex 2241 kr
Sovereign: LS 2801 kr. Tavex 2802 kr.

Fortsätter prisfallet på måndag så kanske jag kan bli en lycklig ägare till en Gold Buffalo för runt 9000 kr  8)
« Senast ändrad: lördag 18, maj 2013, 12:34:08 av Condor2ooo »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #267 skrivet: lördag 18, maj 2013, 13:22:26 »
Har man gått in i ren spekulation, vilket jag i många trådar avrått ifrån, jag då ser man effekten av vad som kan hända om man ligger fel i tajmingen. Har man däremot gått in i PM som en försäkring mot ekonomisk oro och kanske ren kollaps bör man ställa sig frågan om något i grunden har ändrats i världsekonomin?

Jag har ställt mig den frågan och kommit fram till ett nej. Därför fortsätter jag att ackumulera lite varje månad för att komplettera mitt innehav.

Detta stämmer exakt med min syn.

Dock kan det vara på sin plats med en liten brasklapp: normalt är våren och ffa hösten starka perioder för PM. Sommaren refereras ofta till som "doldrums" (dvs stiltjebälte). Varje vår så tutar förståsigpåare om att i år, minsann, blir det nog inga doldrums utan en stark sommar. Varje år så verkar de få fel. Och efter denna vår av prisras tror jag det är att hoppas på för mycket att tro på snabba prisstegringar. Jag kan inte mycket om teknisk analys, men t.o.m. jag ser att det ser "dåligt" ut.

Min poäng är att även om jag fortsätter köpa periodiskt så tror jag inte att vi sett botten än. Jag tror att det kommer att bli ännu billigare kommande månader.

august

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #268 skrivet: lördag 18, maj 2013, 20:03:23 »
Ja även om "summer doldrums" i första hand gäller råvaruaktier på kanadabörsen så håller jag ändå med, det känns inte som det kommer en vändning den närmaste tiden. Det krävs nog någon form av händelse för att utlösa en rörelse uppåt. Antingen något dramatiskt makro ekonomiskt eller en kollaps på pappersmarknaden för ädelmetaller. Fast vem vet, någon gång vänder det och det kan lika gärna bli på måndag, i juli eller 2014.

Försiktig ackumulering med pengar som man absolut inte behöver de närmaste åren tror jag fortfarande är en bra strategi.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #269 skrivet: söndag 19, maj 2013, 12:42:33 »

Det kan ta emot mentalt att köpa det ingen vill ha, men det är ju då priset är som bäst.
Förutsätter naturligtvis att man är lite långsiktig.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz