Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1695162 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #225 skrivet: torsdag 18, april 2013, 17:36:47 »

Tavi och August,

Kul att läsa era synpunkter. Ni har båda rätt enligt min åsikt.

Farsan berättade en gång för mig som barn, om en gubbe som under hela sitt liv, alltid förespått allt från jordens undergång till ekonomiska kollapser var stundade. D.v.s. en domedagsprofet.

Trist sätt att leva sitt liv och visst, någon gång i framtiden får han säkert rätt, men även en trasig klocka går rätt två gånger om dagen.

Hade varit kul att läsa era åsikter varför vi ser så kraftiga svängningar i ädelmetallpriserna. Visst, ingen vet varför, men teorier är alltid roliga att läsa.

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #226 skrivet: torsdag 18, april 2013, 20:56:11 »
Håller med! Dessa var nog några av de bästa synpunkterna hittills på forumet - Tavi, August och jag slänger in dig med Åbama för din slutkläm. =)

Som ni säger, man blir lätt fartblind av alla trevliga framtidsutsikter som slängs runt om silver och guld (spec silver) och även jag har gått samma resa och har samma resonemang att det är viktigt att man håller en öppensinnad vy och är kritisk åt båda håll.

Dock kan det kännas skönt att sätta igång ett litet domedagsklipp där silver och guld står som segrare för att känna sig lite "lugnare" speciellt i dessa tider. Det viktigaste är nog att man ransaker sig själv varför man investerar i ädelmetaller och vad man har för strategi, långsiktig, kortsiktig? Hur mycket tänker man spendera på det? Med mera.

Jag tror det är viktigt att man sätter lite egna gränser och har en plan att hålla sig till speciellt när det blir ruffa tider för att mer stabilare segla igenom stormar som dessa med mentaliteten i behåll.

För mig är detta första gången min investering går back på grund av priserna. Paniken kröp upp lite och jag började känna en ångest och ifrågasatte min kunskap och varför jag gav mig in i detta. Varför jag köpte under en ekonomisk kris när det är då priserna ÄR generellt höga och inte istället väntade tills krisen lugnat sig lite. Efter en del tänkande insåg jag varför jag gjort som jag gjort (handlat ädelmetaller) och det är helt enkelt av den anledningen att jag hellre har lite Au och Ag än ingenting alls.

Nu har man börjat fylla sin båt med lite ädelmetaller och genom det var det också början av resan! och ju längre jag seglar på dessa vatten och får erfarenhet och kunskaper ju mer älskar jag det! Jag är säker på att det blir en resa jag sällan kommer ångra att jag gav mig ut på. =)

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #227 skrivet: torsdag 18, april 2013, 22:37:38 »
Har ni verkligen tänkt igenom beslutet att handla guld och silver riktigt ordentligt? Att många verkar påverkas extremt mycket av klipp och olika förutsägelser är helt klart. Givetvis skall man se på saker med öppna ögon men till skillnad från många här uppenbarligen (?) så är jag väldigt trygg med mina beslut och grundar dom inte på lockelsen om snabba klipp. Man märker rätt tydligt oron då priserna rasar för det blir betydligt tystare här på forumet om inte annat.

Mina argument för guld och silver är många. Inte särskilt svårt i dessa tider med ett monetärt system, ett extremt kortvarigt sådant historiskt sett,  som uppenbarligen inte fungerar. Kriser som avlöser varandra. Politiker som fattar de mest galna besluten. Paniken i Cypern nu senast. Kontanthantering som håller på att avvecklas. Varenda kotte springer runt med en GPS i fickan. Man kan redan idag mer eller mindre totalt kartlägga en människa bara genom de digitala spår man lämnar efter sig. Varenda litet inköp man gör och hur detta kan användas från alla möjliga håll. Jag är inte paranoid eller har något att dölja och bidrar också till denna utveckling då även jag springer runt med mobil, betalar med kort osv.. Men utvecklingen och takten detta sker på oroar helt klart mig och vart slutar detta i framtiden? För egen del är jag kanske inte överdrivet oroad. Men mina barn? Generationen efter det? Så sent som för några veckor sedan fick jag ett exempel på detta då jag skulle sätta in dryga 15000 kr på ett konto. Kände mig som värsta gangstern då jag inför två bankanställda var tvungen att svara på frågor om var pengarna kom från, kvitton, länkar till försäljning, frågor om hur lång tid det tog att sälja detta, fylla i en blankett etc. Jag var så nära på att be dom dra åt h-vete men bet mig i tungan den gången.

Så, de enkla faktum att fysiskt guld och silver saknar motpartsrisk. Att jag besitter total kontroll över dessa tillgångar långt borta från klåfingriga politiker som från en dag till en annan kan komma på nya sätt att beskatta och ta vad man för stunden behöver. För att inte tala om banker med fantastiska fonder och certifikat och avgifter och allt vad det kan vara. Guld och silver har dessutom använts som pengar i tusentals år. Detta räcker mer än väl för mig. Ett oz silver är ett oz silver. Och ett oz guld är ett oz guld. Att jag sedan kan eller kunde fått fler oz för samma mängd fiatvaluta är en sak. Men jag kan inte förutspå detta utan köper helt enkelt då jag tycker det är prisvärt och/eller för så mycket jag kan eller tycker är passande för stunden. Och har givetvis en plan jag agerar efter, som dock revideras kanske någon gång för mycket i bland. :)

Jag har för övrigt svårt att hitta andra eller bättre sätt. Aktier, fiat på konto, fastighet, skog och mark. Allt detta kostar, kan beskattas och kontrolleras och regler kring dessa kan konstant och när som helst komma att ändras. Men givetvis har jag en del av detta och amorterar, har lite aktier osv. Diversifiering helt enkelt. Men guld och silver i fysiskt form utgör och kommer förmodligen alltid utgöra en grundstomme för mig. Jag tror inte dessa ädelmetallers förutsättningar som värdebevarare under flera tusen år kommer att ändras inom vår livstid. Och då har jag inte ens kommit in på andra argument som smycken, silvers många användningsområden industriellt, produktionskostnader, att det är ändliga resurser, det roliga med olika mynt och historia mm mm. Nu låter det kanske så, men jag är inte ute efter, och behöver väl knappast frälsa redan frälsta? ;)

Sedan har jag ingen aning om spelet kring papperspriset höjdarna kör med osv. Men jag har min mängd  fysisk ädelmetall oavsett vad de gör och oavsett hur många nollor de eller marknaden sätter bakom i en fiatvaluta, som exempelvis USD. Det kommer alltid att ha ett värde i alla fall tror jag. Men! Jag förstår att den betydelsen ökar då man tänker sig/behöver/vill omsätta en viss del till fiatvaluta eller något annat.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #228 skrivet: torsdag 18, april 2013, 23:37:55 »
För ca 10-år sedan såg jag allt pengatryckande och började då köpa Guld/Silver,
Var övertygad om att jordens (nja i varje fall fiat valutornas) undergång var nära.
2008 trodde jag definitivt att klockan var slagen, men icke man klarade sig med ett nödhår.
Nu ytterligare 5 år senare så får vi en rejäl nedkörning antagligen för att rädda LBMA från att göra default och dra med sig resten.
För nu verkar man ha grejat det med.

Säga vad man vill men politikerna och deras hantlangare är duktiga att dra ut på lidandet.
Är man inne långsiktigt så spelar det mindre roll om det blir 2008 - 2013 - 2020.

Men jag känner mig mer övertygad i dag än för 10 år sedan att fiatvalutornas dagar är räknade.

Utloggad Bina

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #229 skrivet: fredag 19, april 2013, 06:55:22 »
Något som jag tycker är ett väldigt bra sätt att sprida riskerna på vad man än investerar i är att göra mindre inköp under en lång tid. Man kommer ju då aldrig att förköpa sig när priset är högt utan får ett snittpris över tiden.

Jag gjorde själv misstaget att köpa lite mycket guld/silver på en gång för jag ville komma in snabbt med ett ägande i fysisk metall. Är dock väldigt lånsiktig i mitt investerande och har bara placerat en bråkdel av mitt kapital i ädelmetall. Så jag sover knappast dåligt om nätterna utan kommer att avvakta litet och kanske köpa lite mer när priset stabiliserat sig.

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
Sv: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #230 skrivet: fredag 19, april 2013, 09:40:36 »
Har man bara placerat en bråkdel i ädelmetall så måste ju ras som detta vara grymt bra och inte vara något negativt alls. Själv har jag mer än så men givetvis tackar jag för tillfället och köper.

Att fördela köpen och inte bränna allt krut på en gång är absolut en bra strategi tycker jag.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #231 skrivet: fredag 19, april 2013, 11:51:29 »
Har ni verkligen tänkt igenom beslutet att handla guld och silver riktigt ordentligt?

Givetvis skall man se på saker med öppna ögon men till skillnad från många här uppenbarligen (?) så är jag väldigt trygg med mina beslut och grundar dom inte på lockelsen om snabba klipp.

Om jag gav ett intryck av att vara tveksam över min PM-investering så uttryckte jag mig dåligt. Har aldrig i hela mitt liv varit så trygg i någon investering jag gjort. Och har därför även utnyttjat prisraset till att göra två st Kristensson ;-)

Det jag försökte säga var i första hand att jag förstår att man kan bli orolig och nervös om man grundat sitt PM-investerande på vad som pratas om i diverse tokbloggar på nätet.

Så, de enkla faktum att fysiskt guld och silver saknar motpartsrisk. Att jag besitter total kontroll över dessa tillgångar långt borta från klåfingriga politiker som från en dag till en annan kan komma på nya sätt att beskatta och ta vad man för stunden behöver. För att inte tala om banker med fantastiska fonder och certifikat och avgifter och allt vad det kan vara. Ett oz silver är ett oz silver. Och ett oz guld är ett oz guld.

Jag har för övrigt svårt att hitta andra eller bättre sätt. Aktier, fiat på konto, fastighet, skog och mark. Allt detta kostar, kan beskattas och kontrolleras och regler kring dessa kan konstant och när som helst komma att ändras. Men givetvis har jag en del av detta och amorterar, har lite aktier osv. Diversifiering helt enkelt. Men guld och silver i fysiskt form utgör och kommer förmodligen alltid utgöra en grundstomme för mig. Jag tror inte dessa ädelmetallers förutsättningar som värdebevarare under flera tusen år kommer att ändras inom vår livstid. Nu låter det kanske så, men jag är inte ute efter, och behöver väl knappast frälsa redan frälsta? ;)

Amen ;-)

august

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #232 skrivet: fredag 19, april 2013, 12:35:02 »
Farsan berättade en gång för mig som barn, om en gubbe som under hela sitt liv, alltid förespått allt från jordens undergång till ekonomiska kollapser var stundade. D.v.s. en domedagsprofet.

Trist sätt att leva sitt liv och visst, någon gång i framtiden får han säkert rätt, men även en trasig klocka går rätt två gånger om dagen.

Här sammanfattar du på ett bra sätt min invändning mot den "stacker"-kultur som jag ser utvecklas ffa i USA. Utöver att man tror på PM så är det är väldigt mycket bunkermentalitet, "jag mot resten av världen", "bredvid mina rör med Eagles så har jag min ammunition", etc. Så vill inte jag leva, alldeles oavsett att jag är relativt pessimistisk inför framtiden.

Hade varit kul att läsa era åsikter varför vi ser så kraftiga svängningar i ädelmetallpriserna. Visst, ingen vet varför, men teorier är alltid roliga att läsa.

Som sagt, ingen vet varför. The silverogosphere är full av förståsigpåare som tycker det ena eller det andra, konspirationsteorierna avlöser varandra.

Jag vet inte om det är någon här (utom jag själv) som har läst reglerteori? Hursom så är en insikt från regler att ett system alltid blir mer svårreglerat om det innehåller tidsfördröjningar. Tänk er att cykla, men att det tar tio sekunder efter det ni drar i styret innan framhjulet svänger: det blir svårare. I ett svårreglerat system blir det väldigt lätt att man överkompenserar och resultatet blir häftiga kast.

Det som pågår nu är uppenbart desperata försök från våra makthavare att hålla systemet intakt. Man kan krydda med konspirationsteorier, men det behövs faktiskt inte. En av de saker som de försöker styra är att undvika deflation (sitter man med stora lån är deflation givetvis en fasa, och ingen har större lån än USG). Därför trycker man pengar för att motverka den kontraktion som sker när lån betalas av (eller hamnar på obestånd). Problemet är att "velocity of money" gör att det tar tid innan nytryckta pengar kommer ut i ekonomin (se reglerproblemet ovan). För att göra det hela än värre så har man ett system där det är möjligt för stora banker att  ta pengarna, placera dem i UST och därigenom i princip riskfritt göra en arbitragevinst utan att pengarna kommer ut i ekonomin, vilket ytterligare sänker hastigheten på de nya pengarna och försvårar reglerproblemet.

Tufft läge. Det kommer bara att gunga mer framöver.

Vad sedan gäller volatilitet i PM-priser så måste jag erkänna att jag inte tror att marknaden fungerar som den skall. Det är för många tecken på "otillbörlig marknadspåverkan" för att det skall gå att ignorera. Det betyder dock inte att det behöver vara "bad intent", utan det kan mycket väl vara välmenande men desperata personer som ser det som nödvändigt för att "försvara" USD att man kör ner XAU/USD på det sätt som nyligen skedde (genom att sälja en massa papper på kort tid).

Om man följer FOFOA så vet man att hans teori länge varit att vi kommer att få deflation som sedan övergår i hyperinflation (det var en väldigt intressant diskussion för ett par år sedan mellan FOFOA och deflationisten Rick Ackerman som slutade med att Rick publikt erkände att FOFOAs scenario var det mest sannolika). Problemet med FOFOA är att alla inlägg är en kilometer långa och har sjuhundra kommentarer. Men hans syn på hur "end game" kommer att inledas är att det kommer att vara sjunkande guldpriser (deflation) som dock kommer att åtföljas av att det inte går att få tag i metall (gold goes into hiding). Papperspriset och det fysiska priset kommer då att separera, det fysiska priset stiger som en raket (men det finns alltså ingen metall att köpa).

Jag har ingen aning om huruvida detta kommer att slå in, men så här långt så stämmer det onekligen rätt bra.

Men oavsett FOFOA så tror jag att de flesta av oss här är eniga om att en dag så kommer fysiskt pris och papperspris att separera, men detta har ännu inte inträffat. Och eftersom det inte inträffat så är det ju inte så himla konstigt att priset går ner när någon säljer en stor del av årsproduktionen nytt papper på extremt kort tid. Betyder det att PM är en bubbla? Inte alls, det betyder bara att papperpriset och det fysiska priset fortfarande hänger ihop. Inget annat.

Long and strong ;-)

august

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #233 skrivet: fredag 19, april 2013, 13:00:25 »
Efter den senaste nedkörningen så var vi en del som kompletterade.
Lite ovissa om det skulle fortsätta ned eller ej.

Här kommer lite trevlig läsning, ta det för vad det är en i högen av de som förutsäger framtiden.

http://goldswitzerland.com/gold-entering-a-virtuous-circle-egonvongreyerz/print/

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #234 skrivet: lördag 20, april 2013, 19:52:58 »
Kinesiska guldbörsen har slut på guld och nu tvingas man köpa från Schweitz som jobbar 24/7 men ändå inte hinner möta efterfrågan.
Dock verkar ju våra Svenska leverantörer fortsatt har Guld att sälja, kanske har suget här inte varit så stort hos oss.

http://www.zerohedge.com/news/2013-04-19/chinese-gold-exchange-sold-out-begins-importing-switzerland

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #235 skrivet: måndag 22, april 2013, 13:18:06 »
Hmm.. Jag köpte lite silver i slutet på förra måndagen men tänkte avvakta lite med att köpa guld. Kändes då väldigt osäkert efter den kraftiga och häftiga nergången. Men nu har guldpriset gått upp varje dag sedan dess och känns surt att köpa en 1oz maple nu för 10.000kr när man kunde fått den för 9.200kr hos Tavex.

Så vad tror ni. Kommer det komma fler attacker som den vi nyss hade och iom det bättre köplägen eller är det uppåt härifrån nu och framöver?

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #236 skrivet: måndag 22, april 2013, 13:59:13 »
Jag lyckades pricka in mina guldköp ganska så väl men det gick sämre med silvret.  Vi har nog alla gjort våra tabbar. Det råder ekonomisk oro i världen så framtiden kommer nog att bli ganska så turbulent med både upp och nedgångar. 

Utloggad nickricci

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #237 skrivet: måndag 22, april 2013, 15:25:54 »
Metall priser och börsen är väldigt svår. Förr kunde man köpa aktier för att företaget hade potential/tjänade pengar. Men, känns som att rykten, antaganden, spekulation etc sätter de grundläggande spelreglerna ur funktion. Det har alltid funnits och skall finnas dessa element i värdet, men det känns som att vinsten är av mindre betydelse nuförtiden.

När den finansiella sektorn blir för stor eller större än den riktiga fysiska industrin/metaller så kan man hålla på länge att manipulera. Alla vill tjäna pengar, stora pengar. Samarbetet ökar inom den finansiella sektorn. Det är inte mycket att göra åt det. Man får hoppas att riktig industri/forskning/teknik, med riktiga pengar, återkommer som den största källan. Troligtvis kommer inte fabriker tillbaka de som lämnat.

Tänka om Kina avskriver skulderna till USA för att själva kunna fortsätta producera/utveckla.

Det finns många olika scenario...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #238 skrivet: måndag 22, april 2013, 15:52:03 »
Hmm.. Jag köpte lite silver i slutet på förra måndagen men tänkte avvakta lite med att köpa guld. Kändes då väldigt osäkert efter den kraftiga och häftiga nergången. Men nu har guldpriset gått upp varje dag sedan dess och känns surt att köpa en 1oz maple nu för 10.000kr när man kunde fått den för 9.200kr hos Tavex.

Så vad tror ni. Kommer det komma fler attacker som den vi nyss hade och iom det bättre köplägen eller är det uppåt härifrån nu och framöver?

Långsiktigt är dagens pris fortfarande ett bra köptillfälle. Kortsiktigt, inte en aning dessvärre. Om någonting så skulle jag nog snarare hoppas på ett fall i USD/SEK (som steg kraftigt i onsdags) än på ytterligare fall för guldet, men det gäller ändå bara ett par procent. Men titta på femårsgrafen (priset är ungefär det samma som det var i april 2011) och fråga dig själv om det ser ut som ett köptillfälle eller ej. Å andra sidan så finns det ju många tillfällen de sista 18 månaderna som sett ut som köptillfällen bara för att senare ersättas av ännu bättre tillfällen, så det slutar ändå i en gissning.

Bernard Baruch sade en gång: "Don't try to buy at the bottom and sell at the top. This can't be done, except by liars.". Det ligger rätt mycket i det.

august

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #239 skrivet: torsdag 25, april 2013, 13:35:20 »
Fler konspirationstankar om guldpriset och hur fysiskt guld håller på att köpas upp/flyttas:

http://bullmarketthinking.com/comex-physical-drain-accelerates-with-over-7-8b-disappearing-from-all-depositories/

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Konspirationsteori 2026-05-11 by gbz
måndag 11, maj 2026, 23:18:58

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
måndag 11, maj 2026, 17:34:55

Finns den här maskinen även i Sverige? by gbz
måndag 11, maj 2026, 17:31:17

Irankriget by gbz