Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1695150 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #210 skrivet: tisdag 16, april 2013, 02:16:43 »
Eftersom de i min omgivning vet om mitt intresse för ädelmetaller, blev det ett av dagens diskussionsämnen efter prisfallet.

Några kommentarer var:

-   ”Det stod i tidningen att guldet nu skulle falla och att vi kommer se motsvarande priser än de som varit, de närmsta åttio åren”

-   ”Jaha, när de skrev ungefär samma sak på 90-talet, hade de rätt då?”,

-   ”Men hade du inte sålt om du vetat om prisfallet?”

-   ”Jo, hade jag haft en kristallkula, hade jag troligen sålt allt jag ägde för att få köpa tillbaka det billigare när det stod på botten, men någon sådan har jag inte”.

Sista frågan är givetvis genuint korkad. Visste du vilken lottorad, som skulle ge dig miljoner, skulle du självklart lämna in denna. Detsamma om du idiotsäkert kunde förutse de korta svängningarna. Diskussionen tog därför snart slut.

Min gissning är däremot att vi inom kort ser en rekyl uppåt, sedan ett klättrande av priserna uppåt om möjligt i sakta mak och stundtals i sidled. Eftersom ingen vet lika lite som jag gör det, så blir det en gissning, min gissning.

Första frågan den som funderar på att investera i ädelmetall bör ställa sig, är om det är en kortsiktig eller långsiktig investering? Tittar man på fem- och tioårsgrafen ser utvecklingen oerhört tilltalande ut. Eftersom jag hållit på länge kan jag blicka tillbaka på en fin värdeutveckling på pengarna jag satsat. Även om jag också konterar in senaste tidens nedgång ligger jag rejält på plus. Något säger mig att denna långsiktigt positiva trend kommer fortsätta i just det långsiktiga perspektivet. Det kortsiktiga däremot kan nog svänga betydligt mer.

Kollar man runt lite kan man läsa om teorier om konspirationer som anledingar till det senaste fallet. En är att det skulle vara stora mängder pappersguld som emitterats. Själv tycker jag denna är i vart fall förvånande, även om jag inte utesluter något. Att emittera pappersguld, när prispremien är stor borde inte vara någon affär för de som emitterar. Risken vore ju i så påtagligt att pappersguldet krävs för inlösen lika snart som det kommit i omlopp.

En annan teori är att ECB´s krav mot Cypern, att de skulle sälja sina reserver för att få tillgång till nya nödlån. Att detta skulle triggat prisfallet. Cypern har enligt uppgift 14 ton guld. Ryssland köper i storleksordningen 7 ton i månanden, kineserna 60-70 ton per månad (enligt de källor jag hittat). Detta borde i så fall innebära att Cyperns futtiga 14 ton borde hitta köpare blixtsnabbt. Det troliga är att den mängden byter ägare från den cypriotiska riksbanken, till någon annan riksbank utan att det ens kom ut på marknaden. En inte otippad tanke är att Kineserna som har 2% av sina reserver i guld men väldigt stora reserver i olika dollarpapper, gärna skulle byta papper mot ”the real thing”.

Faktum är att det som hänt i Cypern snarare talat till guldets fördel. Dels har det visat, att Cypern faktiskt i vart fall har en realiserarbar tillgång som har ett riktigt värde, guldet!
En annan aspekt är att den cypriotiska konfiskeringen från bankkonton i samma land visat att tillgångar på ett bankkonto är allt annat än säkra hos banker.

En tanke här, är givetvis att spekulationer kring att Cypriotiska tvångsförsäljningar av guld skulle kunna ge ringar på vattnet till andra länder. D.v.s. att motsvarande krav kunde komma att ställas mot Grekland, Portugal osv. som motkrav mot nya nödlån. Här är väl möjligen det som kunde trigga en kedjeeffekt, än om det knappast kan vara enda orsaken till rekordfallet.

”Guldet ses inte längre som den trygga hamn som den tidigare varit”. Detta är en annan teori. Frågan man då också samtidigt borde ställa sig är, vad har förändrats mot tidigare läge i världsekonomin? Har ekonomin blivit säkrare? Har skultsättningsgraden hos de mest skuldsatta ökat eller minskat? Ökar den eller minskar skultsättningsgraden just nu? Har USA´s statsskuld minskat eller ökar den i allt snabbare takt? Verkar det som om det har vänt i världskonjunkturen?

Jag kan i detta faktiskt inte se något som talar mot ädelmetaller som säker investering, snarare tvärtom.

Marknadskrafter (äkta sådana) är lite som gravitation. Man kan kämpa (manipulera) mot dem och till synes också övervinna dem temporärt, men i långa loppet, vinner alltid naturlagarna.

För ett antal år sedan, kommer jag ihåg ett uttalande som känns ack så aktuellt nu. Det talades om, att ju mer kritiskt läget blev, ju större skulle svängningarna bli. Det känns som detta är mer aktuellt än någonsin. Tyvärr kommer jag vem som sade det.

Att fallande priser, leder till stop-loss-försäljningar på papper är inte så konstigt, men vem säljer ut stora mängder fysisk råvara till dessa priser? Är det verkligen någon?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #211 skrivet: tisdag 16, april 2013, 02:34:25 »
kl. är 02.30 och the show goes on.
Enligt King World News så klarade inte LBMA av att leverera fysiskt därav av denna massiva raid.
Andra har andra förklaringar men denna duger för mig

http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2013/4/15_Maguire_-_LBMA_Default_Triggered_Gold_%26_Silver_Takedown.html

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #212 skrivet: tisdag 16, april 2013, 13:25:09 »

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #213 skrivet: tisdag 16, april 2013, 22:59:26 »
Den här är intressant! Om de senaste dagarns ras..

Silver Update 4/16/13 Force Majeure

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #214 skrivet: tisdag 16, april 2013, 23:17:06 »
Här kommer en till.

Why Did Silver & Gold Collapse? Mike Maloney and Chris Martenson

Utloggad PM67

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #215 skrivet: torsdag 18, april 2013, 09:45:51 »

Tyckte jag mig en liten nedgång i natt svensk tid. Kanske en ny attack. Någon som vet mer?

Utloggad tavi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #216 skrivet: torsdag 18, april 2013, 11:30:44 »
Tyvärr är det nog dags att vakna upp och lyfta blicken lite. Guld/silver har varit i en bubbla som nu har spruckit. Inte min mening att komma och sprida massa negativitet men det är så otroligt lätt att hamna i förnekelse när man bara läser/lyssnar på likasinnade.

Det var kanske inte den bombsäkra inflationsskyddade framtidsinvesteringen som vi trodde utan sanningen är nog att vi gamblade och förlorade. Frågan är nu bara om man ska sälja medan man kan eller om man ska klamra sig fast och leva på hoppet ett tag till....

Ingen vill nog hellre än jag att jag ska ha fel, men allt pekar verkligen åt en klassisk bubbla.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #217 skrivet: torsdag 18, april 2013, 11:46:10 »
Tyvärr är det nog dags att vakna upp och lyfta blicken lite. Guld/silver har varit i en bubbla som nu har spruckit. Inte min mening att komma och sprida massa negativitet men det är så otroligt lätt att hamna i förnekelse när man bara läser/lyssnar på likasinnade.

Det var kanske inte den bombsäkra inflationsskyddade framtidsinvesteringen som vi trodde utan sanningen är nog att vi gamblade och förlorade. Frågan är nu bara om man ska sälja medan man kan eller om man ska klamra sig fast och leva på hoppet ett tag till....

Ingen vill nog hellre än jag att jag ska ha fel, men allt pekar verkligen åt en klassisk bubbla.

Aprilskämt?

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
Sv: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #218 skrivet: torsdag 18, april 2013, 11:49:49 »
:)

Vet inte om du skojar men någon bubbla tror jag inte alls på. Jag köper nu, inte säljer.

Utloggad QBe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #219 skrivet: torsdag 18, april 2013, 11:50:22 »

Med min ringa kunskap tror jag att när nästa större börskrash kommer så kommer vi se priserna på fysisk PM ta fart igen,en separation från papper vilket jag tror är oundvikligt med den politik som förs idag.

Då jag som många andra är "in it for the long run" så ser jag bara rea priser, vad PM priserna är idag och dom närmaste 5-10 åren spelar ingen avgörande roll för mig.

Sen ser jag inte dom klassiska tecknen för en bubbla i PM marknaden idag, om min frisör eller expediten på ica skulle rekommendera mig att köpa guld eller silver kommer jag börja överväga en bubbla.

Köp lägenheter i centrala sthlm om du är orolig för dina pengar, bostadsmarknaden i Sverige är rock solid 8)

Utloggad PM67

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #220 skrivet: torsdag 18, april 2013, 12:16:53 »

Beartrap eller Bulltrap?

Det är frågan!

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
« Svar #221 skrivet: torsdag 18, april 2013, 12:27:25 »

Beartrap eller Bulltrap?

Det är frågan!

Beartrap! Finns väl inga logiska anledningar till att PM skulle minska i värde?

Allt i omvärlden med dollar-printning, yen-printing, Cypern, BRICS, Nord-Korea m.m pekar på att PM bör stiga.
Tyskland vill ha hem sitt guld, Schweiz ryktas vilja köpa 1000 ton.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #222 skrivet: torsdag 18, april 2013, 12:45:12 »
Nu måste jag säga att jag tycker att tavi gör rätt som ifrågasätter. När man inte längre ifrågasätter sina val så blir man blind och då ökar risken för katastrofala misstag.

Men när man pratar om bubblor så måste man samtidigt tänka på att någonting kan bara bli en bubbla relativ någonting annat. Tulpanlökarna blev dyra relativt den tidens (relativt stabila) valuta (som kanske rent av var guldbackad, men det kommer jag inte ihåg just nu). I själva verket så är ju den absoluta merparten av historiska bubblor definierade i termer av en stabil underliggande valuta.

Det farligaste som finns i förnekelsebranschen är att säga "This time is different" eftersom man då kan rättfärdiga vilka tokigheter som helst med motiveringen att historiska jämförelser inte är relevanta. Men detta till trots så undrar jag om inte this time really is different, eftersom det är själva referensen, våra fiatvalutor, som är instabila.

Jag följer massor av finansiella nyheter, inte bara PM-orienterat, utan mestadels annat, och jag tycker inte att jag ser någonting som inger förhoppningar om att det skall gå att rida ut detta trassel på ett lyckligt vis. Detta ger mig ökad tro på att PM är det enda som kan skydda mig på sikt. Samtidigt så finns det ju ett gammalt talesätt som säger "Don't fight the FED" och det tolkar jag som att kortsiktigt kan man aldrig utgå ifrån någonting när det gäller valutakursrörelser. Det gäller att inte exponera sig så att man måste göra någon sorts vinst inom en viss (kort) tid, för "FED" (som representant för "motstånd mot högre PM-priser") har säkert mycket större uthållighet än någon av oss skulle vilja tro.

Men på sikt så är det kört. På sikt så är det oundvikligt att PM kommer att stiga kraftigt. På sikt kommer den som inte har investerat i PM att ångra sig. Men om det betyder att vi varit för tidigt ute eller ej går inte att svara på (även om det givetvis är frestande att räkna på hur mycket billigare man skulle kunnat köpa sin stack idag).

Ett tredje talesätt hjälper här: "Better a year too early than a second too late". Dvs om man sysslar med PM pga att förtroendet för världens finansiella system är på upphällningen då är detta prisfall inte mycket att bekymra sig över, utan snarare ett köptillfälle. Men om man är här för trading och "vinst" mätt i fiat då är givetvis dagen grå och mulen. Jag tror att de flesta här är av den första kategorin.

august

Utloggad tavi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #223 skrivet: torsdag 18, april 2013, 13:26:05 »
Jag kanske lät lite väl dystopisk och mitt inlägg var väl i viss del tillspetsat men jag tycker verkligen stenhårt att ädelmetall-"communityn" (i brist på bättre ordval) lider enormt av den enögdhet som råder. Inte minst jag själv är ett offer för detta fenomen och jag är övertygad om att det är av ondo inte minst för nybörjare. När man dag ut och dag in konsumerar budskapet att guld och silver "snart" kommer få sitt rätta värde och det kan landa på tiotusentals dollar per uns, The Evil Empire kan inte hålla på så här för evigt, silver är en bristvara, The Sheeple är totalt blåsta, slutet är nära osv osv - då är det väldigt lätt att man tappar i rationalitet och rimlighet och då blir naturligtvis risken stor att man en dag står där med svarte petter i hand (nu?). Jag kommer med största sannolikhet inte sälja av ett enda gram av mitt fysiska innehav men jag har en extremt mycket mer nyanserad bild av vad det egentligen är jag investerat i nu när jag inte längre avfärdar kritiska åsikter som hjärntvättat trams. Det är direkt kontraproduktivt för våra intressen att det läggs upp klipp på youtube och skrivs spaltkilometer i bloggar om att silver inom en snar framtiden kan nå 10,000$ per oz och att priset manipulerats ner till dessa nivåer enbart för att slutet är så extremt nära.

Fundamenta är självklart oförändrade och man behöver inte lyssna särskilt länge på rapporteringen om finanskrisen för att inse att man nog är ganska rätt ute, men den som tror att den fysiska metallen snart är slut och att hela systemet kommer implodera i närtid gör sig själv en björntjänst.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #224 skrivet: torsdag 18, april 2013, 15:56:53 »
När man dag ut och dag in konsumerar budskapet att guld och silver "snart" kommer få sitt rätta värde och det kan landa på tiotusentals dollar per uns, The Evil Empire kan inte hålla på så här för evigt, silver är en bristvara, The Sheeple är totalt blåsta, slutet är nära osv osv - då är det väldigt lätt att man tappar i rationalitet och rimlighet och då blir naturligtvis risken stor att man en dag står där med svarte petter i hand (nu?). Jag kommer med största sannolikhet inte sälja av ett enda gram av mitt fysiska innehav men jag har en extremt mycket mer nyanserad bild av vad det egentligen är jag investerat i nu när jag inte längre avfärdar kritiska åsikter som hjärntvättat trams. Det är direkt kontraproduktivt för våra intressen att det läggs upp klipp på youtube och skrivs spaltkilometer i bloggar om att silver inom en snar framtiden kan nå 10,000$ per oz och att priset manipulerats ner till dessa nivåer enbart för att slutet är så extremt nära.

Fundamenta är självklart oförändrade och man behöver inte lyssna särskilt länge på rapporteringen om finanskrisen för att inse att man nog är ganska rätt ute, men den som tror att den fysiska metallen snart är slut och att hela systemet kommer implodera i närtid gör sig själv en björntjänst.

Det låter som om du har gjort samma resa som jag, och säkert många andra här. En nyanserad bild är nödvändig för alla viktiga beslut. Vad sedan gäller allt ylande om "to the moon", okända amatörers förutsägelser om vad silverpriset "borde vara", etc, så är min syn att vi i princip fullständigt kan ignorera allt det. Det är till största del en massa knäppgökar som har sina 15 minuter i rampljuset men det betyder inte att de har någon större insikt i världens finansiella problem. Lite av ett spcialfall är KWN genom att han intervjuar folk som dels inte är anonyma, dels oftast har visst renommé som auktoriteter inom fältet. Betyder det att de har bättre förmåga att förutspå framtiden? Inte ett dugg, de har ju lika tokfel som alla andra.

Vad sedan gäller "finanskris" och "fysiska metallen slut" så är det viktigt att hålla isär dessa. Det är olika saker, och kan få helt olika konsekvenser. Jag tror t ex att OM vårt finansiella system imploderar så är det sannolikt att guld kommer att ingå i lösningen (silver mer oklart). Tvärtom vad gäller fysisk brist på silver (kommer inte att påverka guldet). Dvs dessa två saker diskuteras ofta som 1+1=2 (eller mer), men det tror jag är fel.

Min sista kommentar gäller detta med "snart". Så snart någon PM-förståsigpåare säger "snart" så skall man stänga av. Det finns ingen som kan förutsäga när världens finansiella system kommer att gå i kvav. Om alls. Vi vet alla att fiatvalutor i grund och botten bara är baserade på förtroende. När detta förtroende försvinner går däremot inte att veta, det kan vara nästa vecka, eller nästa år eller kanske om 20 år. Har man då satsat för hårt på "snart" så kan man råka rejält illa ut och i värsta fall behöva sälja just under en nedkörare som senaste veckan.

Det är därför jag tjatar om detta med PM *och* amortering. Man måste sköta sin vanliga ekonomi först eftersom man annars riskerar att hamna i "fiatbrist" medan man sitter och väntar på ett moon shoot i silver som kanske kommer någon gång men inte just då.

august

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Konspirationsteori 2026-05-11 by gbz
måndag 11, maj 2026, 23:18:58

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
måndag 11, maj 2026, 17:34:55

Finns den här maskinen även i Sverige? by gbz
måndag 11, maj 2026, 17:31:17