Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1457774 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 669
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2280 skrivet: fredag 30, januari 2026, 18:03:14 »
Även att CME ändrade marginalkraven igår och bankerna gör allt för att manipulera priserna så håller sig guldet OTROLIGT starkt runt $5000 nivån.

Silvret klarade sig inte lika bra men vi får se hur dagen slutar.

edit: nu åkte vi ner mot låga $4900 så får väl se hur dett slutar.
« Senast ändrad: fredag 30, januari 2026, 18:15:21 av gbz »

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 52
« Svar #2281 skrivet: lördag 31, januari 2026, 01:23:37 »
Nu hamna vi längre från 50,000kr/oz,

Tror någon det kan gå sub 40k/oz?

Utloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 225
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2282 skrivet: lördag 31, januari 2026, 08:17:52 »
Nu hamna vi längre från 50,000kr/oz,

Tror någon det kan gå sub 40k/oz?

Allt är möjligt men inte troligt att vi ser spot under 4000USD/OZ, kommande vecka kommer vara avgörande. Vi har makroekonomiska utmaningar och en omvandling av världsekonomin som pågår samt geopolitiska spänningar lite var stans. Utöver det har vi världspolitisk instabilitet, allt detta har avspeglat sig i guldets uppgång den senaste tiden, liksom dess volatilitet. Jag tror att det kommer varar rörigt den närmaste tiden med större svängningar än vanligt. På lång sikt kommer guldet stiga i värde, det är det ända som är säkert.
« Senast ändrad: lördag 31, januari 2026, 08:30:59 av Au »

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #2283 skrivet: lördag 28, februari 2026, 23:44:05 »
Tror guldpriset kommer "sprängas" när börsen öppnar med tanke på allt som händer ...

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #2284 skrivet: söndag 01, mars 2026, 00:49:15 »
Tror guldpriset kommer "sprängas" när börsen öppnar med tanke på allt som händer ...

Ja det ska bli otroligt intressant att se vad som händer på måndag! (även på börsen)
Kommer personligen sitta uppe över midnatt för att se första reaktionerna när PM handeln öppnar.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 320
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2285 skrivet: söndag 01, mars 2026, 08:22:08 »

Det blir nog inte så märkvärdigt. Jag tror världen, investerare och marknader har vant sig vid att det numera blir krig och statskupper här och där lite då och då. Israel vs Iran i somras, Venezuela, Indien vs Pakistan vs Talibaner.... Jag har säkert glömt några, svårt att hålla koll på allt. Man blir liksom avtrubbad och det gäller nog även för ädelmetalltraders runt om i världen.

Helgens fyrverkerier i MÖ är väl så att säga redan inprisade i guldets starka uppgång de senaste två åren.

Allt går så fort numera. Den här Iransoppan kan vara över på några veckor eller dagar. Varpå världen rycker på axlarna och går vidare till nästa snackis.

Möjligen att oljepriset drar iväg rejält uppåt om Iran stänger Hormuzsundet men det skulle enligt vad jag sett drabba dem själva så hårt ekonomiskt att de inte kan ta till den åtgärden. Men ett långvarigt rejält högre oljepris vore absolut inte bra för världsekonomin. Men så blir det troligen inte.

Själv har jag följt utvecklingen på X under helgen men känner mig nu klar med det och lägger tiden på viktigare saker.
« Senast ändrad: söndag 01, mars 2026, 08:44:53 av Stacker »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2286 skrivet: söndag 01, mars 2026, 13:11:54 »

Ja det ska bli otroligt intressant att se vad som händer på måndag! (även på börsen)
Kommer personligen sitta uppe över midnatt för att se första reaktionerna när PM handeln öppnar.

Ska bli intressant men inte för jag tror det kommer röra sig så mycket.

Men resten av världen ser på vad Trump gör! 2026 har han plockat maduro,mexicansk kartell ledare och nu irans ledare.
Resten av världen kommer snart få nog av vad US dollarn gör mot resten av världen.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 373
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #2287 skrivet: onsdag 04, mars 2026, 23:26:59 »

Det blir nog inte så märkvärdigt. Jag tror världen, investerare och marknader har vant sig vid att det numera blir krig och statskupper här och där lite då och då. Israel vs Iran i somras, Venezuela, Indien vs Pakistan vs Talibaner.... Jag har säkert glömt några, svårt att hålla koll på allt. Man blir liksom avtrubbad och det gäller nog även för ädelmetalltraders runt om i världen.

Helgens fyrverkerier i MÖ är väl så att säga redan inprisade i guldets starka uppgång de senaste två åren.

Allt går så fort numera. Den här Iransoppan kan vara över på några veckor eller dagar. Varpå världen rycker på axlarna och går vidare till nästa snackis.

Möjligen att oljepriset drar iväg rejält uppåt om Iran stänger Hormuzsundet men det skulle enligt vad jag sett drabba dem själva så hårt ekonomiskt att de inte kan ta till den åtgärden. Men ett långvarigt rejält högre oljepris vore absolut inte bra för världsekonomin. Men så blir det troligen inte.

Själv har jag följt utvecklingen på X under helgen men känner mig nu klar med det och lägger tiden på viktigare saker.

Iran slår ju tillbaka mot andra länders infrastruktur, förutom amerikanska baser då.

Om vattentäkter för Saudiarabien, UAE och Quatar slås ut eller skadas delvis, så kan t.ex. Dubai ha vatten för max 2 veckor, sen kan det bli jobbigt läge där...och det blir nog svårt för de länderna att investera i U.S.A. en tid framöver, i varje fall annat än vapen och speciellt luftvärn/antidrönarteknologi.

Vi får helt enkelt hoppas på att dom inte slår till mot vattentäkter och annan samhällskritisk infrastruktur.

Inloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
« Svar #2288 skrivet: Igår kl. 20:04 »
Är det Iran som demolerar andra länders infrastruktur eller är det USA/Israel? Jag ser ingen poäng eller vinning för Iran att göra det. Israel skulle dock kunna tjäna på att andra länder tror det.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2289 skrivet: Igår kl. 22:38 »
Är det Iran som demolerar andra länders infrastruktur eller är det USA/Israel? Jag ser ingen poäng eller vinning för Iran att göra det. Israel skulle dock kunna tjäna på att andra länder tror det.

Skulle bli förvånad om detta var över på några dagar eller veckor som trump lovade.

Detta tror jag kommer spåra ur och sk false flag är nog att förvänta sig.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 22:38

Långsiktigt by fåtöljpanda
Igår kl. 22:32

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
Igår kl. 16:20

Ny medlem, intresse silver och guld by sff123