Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1804255 gånger)

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 739
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2130 skrivet: fredag 05, september 2025, 15:39:39 »
$3580 spot idag nytt ATH.

Kom efter dåliga jobnummer (100% fake vanligtvis, denna gång återstår att se..).

Inte mycket kvar till $3600+.

Futures $3640 till de nivåer vi såg under kvällen den 3e sept men spot gjorde ett större hopp.
« Senast ändrad: fredag 05, september 2025, 15:55:40 av gbz »

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 739
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2131 skrivet: måndag 08, september 2025, 09:44:39 »
$3612 nu !!!

Kanske inte många av er som trodde det i början av året!
Men detta är faktiskt inte första gången denna filmen visas utan en repris från 70-talet.

Inloggad Stacker

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 2
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2132 skrivet: måndag 08, september 2025, 11:01:41 »
$3612 nu !!!

Kanske inte många av er som trodde det i början av året!
Men detta är faktiskt inte första gången denna filmen visas utan en repris från 70-talet.

Men vad är egentligen "guldpriset"? Det finns ju LME, Comex, Shanghai Gold Exchange, futures.... Vad är det för pris som anges här på forumet, XAUUSD? När USA-handeln öppnar i eftermiddag lär Mr. Slammy drämma till rejält så priset åker ner en bra bit under 3600 igen. Är så trött på manipulerandet. Måtte guld snart kunna bryta sig loss och få sitt rätta värde.

Kul att se att silver hänger på lite också. Men där lär Mr. Slammy också göra ett besök.

Edit: nähä, jag hade fel! Trevligt. Båda metallerna håller emot Mr. Slammy. Kanske är det som Gary Savage säger, att kartellen har tappat kontrollen över priset. Vi hoppas det.

« Senast ändrad: måndag 08, september 2025, 17:00:19 av Stacker »

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 739
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2133 skrivet: måndag 08, september 2025, 16:46:53 »
Man ser en så tydlig marknadsmanipulation när giganten newmont är nere mer än en halv procent samma dag vi ser guld futures på $3670!

Pinsam desperation från wallstreet och det roligaste är att de tappar greppet när flera hundra miljarder inte kan sätta stopp för vad som händer på marknaden.

Kina, Ryssland, Indien mfl förstår att slutet är nära för dollarn också.

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 739
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2134 skrivet: tisdag 09, september 2025, 10:45:50 »
Fetingslam vid kl8 svensk tid!

Futures var uppe på $3698 ca men vi rör oss tillbaka så inte omöjligt att se nya ATH igen.

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2135 skrivet: tisdag 09, september 2025, 12:23:34 »
Ja, vad är det som händer med guldpriset och silverpriset, allt ska gå upp och vara dyrt, jag har inga stålar att köpa ädelmetaller för, vilket skit

Maxa kreditkorten. Långsiktiga vinsten slår räntan xD

Utloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2136 skrivet: tisdag 09, september 2025, 13:46:06 »
Maxa kreditkorten. Långsiktiga vinsten slår räntan xD
Bra där! Skönt att höra att vi slutat med det där om att ta ekonomiskt ansvar, betala av lån först, försiktighetsprincipen, etc. Den gamla offerkoftan har äntligen tjänat ut!

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2137 skrivet: tisdag 09, september 2025, 14:22:25 »
De ä kass när man har lånat pengar till spekulationsköp och så går instrumentet NER.

Har man köpt med egna pengar så är det dåligt. Har man köpt med lånade pengar är det ännu sämre!

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2138 skrivet: tisdag 09, september 2025, 14:34:21 »
Ja så är det med det mesta.

Skulle räntan gå överstyr så blir det kaos med bostäder som är oftast belånade.

Det är inte cigg och pk som skall handlas på kredit. Utan ädelmetall som historiskt sätt hittills har varit bra. Jag personligen tror man går plus även om man betalar ränta. Skönt att man får göra som man vill.

Utloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2139 skrivet: tisdag 09, september 2025, 15:25:23 »
Ja så är det med det mesta.

Skulle räntan gå överstyr så blir det kaos med bostäder som är oftast belånade.

Det är inte cigg och pk som skall handlas på kredit. Utan ädelmetall som historiskt sätt hittills har varit bra. Jag personligen tror man går plus även om man betalar ränta. Skönt att man får göra som man vill.
Allt handlar om belåningsgrad och cash flow. Jag handlar inte PM med lånade pengar men däremot använder jag belåning vid aktiehandel (av gruvor och liknande).

Jag vill dock absolut inte rekommendera detta eftersom det väldigt snabbt blir så oerhört jobbigt när trenden blir fel. Så nu, mitt under den kanske starkaste PM-bull vi kommer att se under våra liv, sitter jag med mindre än 10% av min maxbelåning utnyttjad eftersom jag inte vågar mer för den händelse vi får en rejäl korrektion.

Totalt sett är det säkert mindre riskabelt med belåning för köp av fysisk metall, så du är nog klokare än jag. :-)

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 739
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2140 skrivet: tisdag 09, september 2025, 15:38:10 »
Futures bröt $3700!! Nu kör vi!!!!

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 739
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2141 skrivet: måndag 15, september 2025, 17:57:02 »
Spot ATH!!

Trevligt :) onsdag blir intressant och see powell ;)

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 739
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2142 skrivet: tisdag 16, september 2025, 09:26:56 »
Dollarn fortsätter rasa och guld som vanligt på nytt ATH.


Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 739
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2143 skrivet: tisdag 16, september 2025, 19:17:55 »
Vi såg spot uppe på $3700 en kort stund.

Man kan se att marknaden är enormt stressad med stora tapp i dollarns värde och detta är dagen före räntebeskedet från FED så imorgon blir det ännu galnare!

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2144 skrivet: fredag 19, september 2025, 21:35:11 »
Jag läste nyss att Morgan Stanley tydligen rekommenderat att man går från den traditionella 60/40 portföljen ( d.v.s. 60% aktier, 40% obligationer ), till 60/20/20.
Där då obligationsinnehavet minskas till hälften, och övriga 20% placeras i guld.

Det krävs inte många rika personer som lyder detta råd, för att guldpriset ska rusa.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23