Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1389574 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3338
  • Affärsomdömen: 138
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1875 skrivet: söndag 03, mars 2024, 15:02:38 »
Smells like fortune men ärligt talat så luktar nog soffan mer.  :)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 517
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1876 skrivet: onsdag 06, mars 2024, 17:18:22 »
Ekonomin blommar och vi förväntar oss räntesänkningar.

Inte kan de vara svensson som är så dum så han köper nu! Då återstår centralbanker som inte har en blekaste aning vad som kommer ske med räntan framöver antar jag :)

ATH!

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 509
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #1877 skrivet: torsdag 07, mars 2024, 13:22:41 »
Centralbankerna bryr sig inte så mycket om det momentana priset. Dom köper långsiktigt som ”store of value”. Inte för att göra snabba klipp.
Amerikanska stats-obligationer, som centralbanker över hela världen samlat på sig,  verkar tyckas lite skakiga nu…..

Central bank Gold buying in 2023 topped 1,000 tons – Just shy of 2022 record

https://www.fxstreet.com/analysis/central-bank-gold-buying-in-2023-topped-1-000-tons-just-shy-of-2022-record-202402081629

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2215
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1878 skrivet: fredag 08, mars 2024, 09:24:17 »
Nu har ju guldet gått som ett skållat troll i en vecka och självklart måste det komma en korrektion. Vad tror ni, når vi 2200 innan korrektionen eller ej?

Inte för att det ha någon betydelse långsiktigt, men dessa jämna nivåer är intressanta triggers som först känns som motstånd men sedan blir stöd. Så jag ser det som mycket mer sannolikt att korrektionen kommer före 2200 än att guldet kravlar precis över och sedan korrigerar.

Vi vet senast nästa vecka.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1879 skrivet: fredag 08, mars 2024, 19:06:33 »
Nu har ju guldet gått som ett skållat troll i en vecka och självklart måste det komma en korrektion. Vad tror ni, når vi 2200 innan korrektionen eller ej?

Inte för att det ha någon betydelse långsiktigt, men dessa jämna nivåer är intressanta triggers som först känns som motstånd men sedan blir stöd. Så jag ser det som mycket mer sannolikt att korrektionen kommer före 2200 än att guldet kravlar precis över och sedan korrigerar.

Vi vet senast nästa vecka.

Denna marknaden är något annat än vad vi är vana vid.

Internationella centralbanker köper upp guld och inte för att sälja och tjäna några kronor, sven svensson köper nvidia och tesla och äger inget guld att sälja.

Silver är en annan historia men just guld tror jag är nere på botten och kommer gå upp härifrån!

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #1880 skrivet: fredag 08, mars 2024, 19:09:48 »
Hoppas dessa fina nivåer håller i sig och går uppåt.  ::)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1881 skrivet: onsdag 20, mars 2024, 23:51:54 »
Det ser ut som guld nått en ny top på $2200+.

Men för mig ser det mer ut som en botten så nu går vi uppåt! =)

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 130
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1882 skrivet: onsdag 27, mars 2024, 20:36:48 »
Snart är vi uppe på 750kr/gram, tycker det läskigt, känns att jag har inte hunnit tanka tillräckligt och kommer aldrig kunna göra det heller eftersom priset är för högt för att köpa.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1883 skrivet: onsdag 27, mars 2024, 21:25:22 »
Snart är vi uppe på 750kr/gram, tycker det läskigt, känns att jag har inte hunnit tanka tillräckligt och kommer aldrig kunna göra det heller eftersom priset är för högt för att köpa.

Det sovande folket har köpt lägenhet/villa/elbil/bitcoin och apple aktier men inte ett gram guld.

Priset har inte ens börjat röra på sig så 750kr/gram är nog fortfarande billigt jämfört mot vad vi kan se om några år.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #1884 skrivet: torsdag 28, mars 2024, 07:49:18 »
Priset har inte ens börjat röra på sig så 750kr/gram är nog fortfarande billigt jämfört mot vad vi kan se om några år.
Jag tänker inte spekulera i vad som kan hända med priset i framtiden.

Men om priset känns ”för högt” så tror jag att det är viktigt att rannsaka sig själv om vad det höga priset innebär och varför man köper guld.

Jag ser det som att en stor del av prishöjningen är urholkning av värdet på den valuta du mäter i. Inte allt, men en stor del. Och i mitt fall är orsaken till att jag köper guld att jag tror att denna urholkning kommer att forsätta. Det, och givetvis ”shiny”.

Jag förstår känslan av ”attans, att jag inte hann köpa mer innan priset drog iväg”. Det känner vi alla, alltid, efter en prisstegring. FOMO. Men den känslan handlar om att göra en stor vinst, att bli rik på kuppen, etc. Det är absolut inget fel i det, men själv försöker jag fokusera på att familjen skall överleva ekonomiskt i den framtid som ser ut att bli rätt turbulent. För detta behöver jag inte en gigantisk hög med guld, köpt när priset var som lägst.

Det viktiga är att högen, oavsett storlek, motsvarar en tillräcklig andel av mitt tillgängliga kapital. Om jag kommer fram till att rätt andel är X procent så kan jag köpa det imorgon (genom att sälja lite annat). Fördelen som den som lyckades köpa innan priset gick upp är att man då är ”klar”. Nådde man X tidigare så är ju andelen guld nu större än X.

Så jag håller inte med om synen ”aldrig kommer att kunna tanka tillräckligt”. Det är bara en fråga om vilket perspektiv man har, och vad syftet med placeringen är. Det sagt, menar jag givetvis inte att någon skall sälja alla aktier, båten och mormor imorgon för att köpa guld exakt när priset står på ATH. Givetvis inte, allt går i vågor, man köper lite då och då, och med lite känsla så blir det förhoppningsvis fler köp i ”dalarna” än på ”topparna”.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 424
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1885 skrivet: torsdag 28, mars 2024, 20:25:39 »
Jag tänker inte spekulera i vad som kan hända med priset i framtiden.

Men om priset känns ”för högt” så tror jag att det är viktigt att rannsaka sig själv om vad det höga priset innebär och varför man köper guld.

Jag ser det som att en stor del av prishöjningen är urholkning av värdet på den valuta du mäter i. Inte allt, men en stor del. Och i mitt fall är orsaken till att jag köper guld att jag tror att denna urholkning kommer att forsätta. Det, och givetvis ”shiny”.

Jag förstår känslan av ”attans, att jag inte hann köpa mer innan priset drog iväg”. Det känner vi alla, alltid, efter en prisstegring. FOMO. Men den känslan handlar om att göra en stor vinst, att bli rik på kuppen, etc. Det är absolut inget fel i det, men själv försöker jag fokusera på att familjen skall överleva ekonomiskt i den framtid som ser ut att bli rätt turbulent. För detta behöver jag inte en gigantisk hög med guld, köpt när priset var som lägst.

Det viktiga är att högen, oavsett storlek, motsvarar en tillräcklig andel av mitt tillgängliga kapital. Om jag kommer fram till att rätt andel är X procent så kan jag köpa det imorgon (genom att sälja lite annat). Fördelen som den som lyckades köpa innan priset gick upp är att man då är ”klar”. Nådde man X tidigare så är ju andelen guld nu större än X.

Så jag håller inte med om synen ”aldrig kommer att kunna tanka tillräckligt”. Det är bara en fråga om vilket perspektiv man har, och vad syftet med placeringen är. Det sagt, menar jag givetvis inte att någon skall sälja alla aktier, båten och mormor imorgon för att köpa guld exakt när priset står på ATH. Givetvis inte, allt går i vågor, man köper lite då och då, och med lite känsla så blir det förhoppningsvis fler köp i ”dalarna” än på ”topparna”.

Jag kan tänka på bägge sätten.
För några veckor sedan satt jag och titta på historiska guldpriser och tänkte "undrar hur mycket guld jag kunnat köpa för vinsten jag fick när jag sålde mitt hus 2011?" och "hur mycket hade det varit värt idag?"
Hade jag istället satt in pengarna i den fond jag har bäst vinst i idag, hur hade värdet varit då?

Jag har köpt guld regelbundet sen 2010 ungefär både i dalar och toppar på vägen men jämfört med idag så har allt jag köpt varit betydligt billigare än dagens pris.
På samma sätt tror jag det är om ytterligare 10-15 år, då har man kanske köpt ytterligare guld för 750kr, 890kr, 1050kr och 1100kr/g men om priset då är 1200kr/g så har det ändå varit en bra och säker investering.

Det jag kan ångra historisk är att jag köpt för stora och för få objekt istället för mindre och fler, framförallt i början av mina inköp.
Ja det var lägre pris per gram just då att köpa en 100g tacka istället för 5st 20g tackor men det kan nog komma bli svårt att kränga iväg en 250g tacka eller ännu värre en 1000g tacka om/när priset ligger över 1000kr/g till någon annan än guldhandlare som tex Liberty Silver.

Mitt tips: fortsätt köp med pengar som du inte behöver närmaste (samma grundtanke som med börsen) så kommer värdet mest troligt att öka och köp mindre objekt vilka troligen blir lättare att hitta köpare till i framtiden.
Jag själv köper inget större än 1oz idag just pga smidigheten att sälja av i framtiden.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #1886 skrivet: lördag 30, mars 2024, 09:06:19 »
Det jag kan ångra historisk är att jag köpt för stora och för få objekt istället för mindre och fler, framförallt i början av mina inköp.
Ja det var lägre pris per gram just då att köpa en 100g tacka istället för 5st 20g tackor men det kan nog komma bli svårt att kränga iväg en 250g tacka eller ännu värre en 1000g tacka om/när priset ligger över 1000kr/g till någon annan än guldhandlare som tex Liberty Silver.

Mitt tips: fortsätt köp med pengar som du inte behöver närmaste (samma grundtanke som med börsen) så kommer värdet mest troligt att öka och köp mindre objekt vilka troligen blir lättare att hitta köpare till i framtiden.
Jag själv köper inget större än 1oz idag just pga smidigheten att sälja av i framtiden.
Jag håller helt med om detta med mindre enheter. Sedan kan ju detta med vad som är ”mindre” variera från person till person. För mig är det perfekta myntet en 20 Francs.

Apropos mindre enheter… här kommer lite långrandigt pladder så här innan det är dags för den stora Påskaftonslunchen…

Jag tror att jag nämnt det tidigare någon gång, men hursom så hade Tavex för länge sedan ett enhetspris på spot+2% på allt guld som de köpte in, men inte hade i sin egen prislista. Dvs de testade att sälja allting som de tyckte var ”udda” billigt, och det som de hade kvar efter en vecka skickades till smält. Eftersom jag hade kontoret i närheten kunde jag gå in på eftermiddagen innan de skickade iväg och kolla om de hade någonting intressant. Fördelen var just detta med att det var samma premie på allt, oavsett storlek. Det blev lite brötigt i stacken efter ett par år, men det var ju en väldigt liten genomsnittlig storlek.

Det som jag inte är riktigt lika nöjd med är att det mesta fick gå när jag växlade om till en mycket högre andel valvguld för ett antal år sedan. Jag tror att jag gjorde rätt, och jag ångrar inte växlingen i sig. Om jag hade fått göra om det hade jag dock valt att behålla en större andel av just de små enheterna. Ungefär sedan COVID har jag valt att öka andelen fysiskt en bit, men det har inte gått att till rimlig premie få tillbaka just den höga andel med småmynt och små tackor som jag hade tidigare.

Bortsett från att det rimligen kommer att vara enklare att sälja mindre enheter så var det även mycket roligare med en stack som hade större variation och antal, även om enheterna var små. Samtidigt så var en av orsakerna att jag växlade till valvguld just detta med att jag ville få en linjär och mycket lägre omkostnad vid transaktioner, och just det fick jag givetvis.

Men det är inte lika kul som den gamla fysiska stacken. Någonstans känns det för mig som att en ”stack” skall vara en hög med mynt. Det går inte att göra en stack av fyra 1oz Gold Maples (i plastkapslar eftersom man är rädd att en framtida köpare skall vara kinkig) eller en 100 grams tacka plus fyra Napoleon III 20 Francs. Men 40-50 småmynt och -tackor på 2-5-6-7g var jättekul att leka med, trots att mängden guld var ungefär den samma. Dessutom var nästan alltihop historiska småmynt, dvs legerade på olika sätt, eller tackor. Ingenting ömtåligt med andra ord. Man kunde skramla runt med alltihop i händerna och… det saknar jag idag :-)

Men, sånt är livet. Och med guldpriset på ATH skall man inte klaga (även om jag tror att den exponentiella prisökning vi sett på sistone bäddar för en märkbar korrektion framöver).

Glad Påsk forumiter.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1887 skrivet: lördag 30, mars 2024, 16:01:43 »
Senaste 4 åren har FED tryckt upp 100 biljoner kr som bankerna med sin hävstång säkert 10 dubblat.
Det rör sig om pengar flera gånger gulds total market cap.

Vad vi ser idag är att guld trotsar fysikens lagar och går upp i pris när vi har "höga" räntor och istället för att gissa vad som kommer hända så kan jag bara säga att det kommer bli intressant att se hur guld reagerar när vi har hög inflation och sänker räntorna  ;D

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #1888 skrivet: fredag 05, april 2024, 16:48:23 »
Mindre än 7kr kvar och vi är uppe i 800kr/g. Spännande!!

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 424
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1889 skrivet: lördag 06, april 2024, 12:17:21 »
Mindre än 7kr kvar och vi är uppe i 800kr/g. Spännande!!

800kr/g piskar vi nästa vecka  8)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sprickor i silvermarknaden? by JohanB
Idag kl. 01:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
torsdag 13, november 2025, 09:26:44

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom
lördag 18, oktober 2025, 21:17:18

Ny Medlem by Annika123