Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1804637 gånger)

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1830 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 10:01:01 »
Priset på guld kommer att gå upp senare i höst...
Tyr hade rätt, guldet har gått upp under hösten, får se hur det utvecklas till vintern.

Därom tvista de lärde. Jag skulle säga att kronan har gått ner under hösten.

Guldet har gått upp i SEK under hösten. Om det behöver man inte tvista.

Inloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1831 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 19:20:11 »
Priset på guld kommer att gå upp senare i höst...
Tyr hade rätt, guldet har gått upp under hösten, får se hur det utvecklas till vintern.

Därom tvista de lärde. Jag skulle säga att kronan har gått ner under hösten.

Guldet har gått upp i SEK under hösten. Om det behöver man inte tvista.

Men det betyder ju inte att guldet nödvändigtvis blivit högre värderat.

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1832 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 19:31:47 »
Finns olika perspektiv, att våra pengar blivit mindre värda, eller att guldet har stigit. Dem hör ihop trots allt. 600 är mer än 500, eller är det samma för dig?

Inloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1833 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 19:59:38 »
Finns olika perspektiv, att våra pengar blivit mindre värda, eller att guldet har stigit. Dem hör ihop trots allt. 600 är mer än 500, eller är det samma för dig?

För mig är det stor skillnad på om en råvara eller aktie blivit högre/lägre värderad eller om en valuta istället blivit det. Påverkar helt klart hur jag investerar. Om det är så att t.ex guldet har samma värde medans SEK sjunkit i värde finns förmodligen annat värderat i annan valuta som kan vara bättre att investera i.

För att ta ett exempel. Under en längre tid har t.ex guldet sjunkit i värde, men SEK har sjunkit mer. Nu ser det ut som att guldet ligger i en stigande trend, trots att den egentligen befinner sig i en sjunkande trend. Köper man då något annat som verkligen befinner sig i en stigande trend så finns möjligheten till en bättre affär. I ovanstående exempel hade en investering i USD förmodligen varit bättre än guld på kort sikt.

 

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1834 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 20:22:19 »
Du säger att guldet ligger i en sjunkande trend, men för några veckor sedan var en uns ca 17.2k, säg att du köper för +5% (alltså 18k) så bestämmer du dig till att sälja den till närmsta myntaffär för 2% under spot, alltså i dagens pris 18.6k. Då har du gått i vinst på 600kr på några veckor, dem 600 kronorna är det monopolpengar? Nej, så varför säger du att guld är i sjunkande trend?

Inloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1835 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 20:37:52 »
Nej, så varför säger du att guld är i sjunkande trend?

Nej det skriver jag inte. Du får läsa hela texten. Det var ett exempel på en situation när det ger fel indikationer att bara jämföra guldets värde i SEK. Jag skrev inte att det var så nu.

Däremot är det ett bra exempel på varför det även nu ger en felaktig bild av guldets trend och styrkan i denna trend, om man bara ser på priset i SEK.

Finns olika perspektiv, att våra pengar blivit mindre värda, eller att guldet har stigit. Dem hör ihop trots allt. 600 är mer än 500, eller är det samma för dig?

För mig är det stor skillnad på om en råvara eller aktie blivit högre/lägre värderad eller om en valuta istället blivit det. Påverkar helt klart hur jag investerar. Om det är så att t.ex guldet har samma värde medans SEK sjunkit i värde finns förmodligen annat värderat i annan valuta som kan vara bättre att investera i.

För att ta ett exempel. Under en längre tid har t.ex guldet sjunkit i värde, men SEK har sjunkit mer. Nu ser det ut som att guldet ligger i en stigande trend, trots att den egentligen befinner sig i en sjunkande trend. Köper man då något annat som verkligen befinner sig i en stigande trend så finns möjligheten till en bättre affär. I ovanstående exempel hade en investering i USD förmodligen varit bättre än guld på kort sikt.

 

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1836 skrivet: söndag 01, januari 2023, 18:57:55 »
1 USD = 10,43 SEK
1 EUR = 11.16 SEK

Guldspot ligger på 610 grammet. Det verkar som att Svedalas valuta har sjunkit och gjort det mycket snabbare än vad riksbanken & regeringen lovat. Hur tror ni den barbariska metallen kommer utvecklas i år? Jag har känsla och gissar att guldet kommer sitta högt nångång under mars månad, vet inte exakt men säger 640kr.

Medlemmar, ni är välkomna med gissningar!

Inloggad DEScypher

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1837 skrivet: söndag 01, januari 2023, 21:10:59 »
1 USD = 10,43 SEK
1 EUR = 11.16 SEK

Guldspot ligger på 610 grammet. Det verkar som att Svedalas valuta har sjunkit och gjort det mycket snabbare än vad riksbanken & regeringen lovat. Hur tror ni den barbariska metallen kommer utvecklas i år? Jag har känsla och gissar att guldet kommer sitta högt nångång under mars månad, vet inte exakt men säger 640kr.

Medlemmar, ni är välkomna med gissningar!

Jag gissar på stigande priser under Q1/Q2 med en kortare dip, när marknaden inser att FED ej kommer att sänka räntorna under 2023. Därefter tror jag påen sakta uppgång igen. 

Intressant att se är också om priset i dollar sjunker temporärt, men om priset i SEK stiger mer även under en potentiell dipp? Jag gissar på 1920-1950 vid slutet på 2023.

/DEScypher "som tittar djup in kristallkronan och vispar om i tebladen.." ;)

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1838 skrivet: onsdag 04, januari 2023, 13:41:33 »
Ja detta kommer bli ett intressant år utan tvekan. Någon som har teorier varför guldet skjutit så pass under veckan?


Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1839 skrivet: lördag 14, januari 2023, 08:45:08 »
1 USD = 10,43 SEK
1 EUR = 11.16 SEK

Guldspot ligger på 610 grammet. Det verkar som att Svedalas valuta har sjunkit och gjort det mycket snabbare än vad riksbanken & regeringen lovat. Hur tror ni den barbariska metallen kommer utvecklas i år? Jag har känsla och gissar att guldet kommer sitta högt nångång under mars månad, vet inte exakt men säger 640kr.

Medlemmar, ni är välkomna med gissningar!

Ja 640kr/g kom tidigare än förväntat. Då tror jag att vid slutet av sommaren så kommer guldet öka betydligt mer än vad det ligger nu, kanske en dip vid maj runt 590kr. Detta är bara mina gissningar.

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1840 skrivet: tisdag 31, januari 2023, 16:50:38 »
Man kan notera att guldpriset i SEK idag ligger mycket ära sitt ATH, när detta skrivs 650 kr/gram
Bortsett från en kort spike i guldpriset den 8/3 2022, så är dagens guldpris mätt i SEK det högsta någonsin.
Detta mycket p.g.a. den svaga kronan.

Så guldet skyddar dig alltså inte bara mot inflation, utan även mot en svag krona.

Inloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1841 skrivet: tisdag 31, januari 2023, 17:43:23 »
Så guldet skyddar dig alltså inte bara mot inflation, utan även mot en svag krona.
Allt utländskt eller internationellt ägande, oavsett vad, skyddar mot en svag krona.

Inloggad glimbert

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 22
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1842 skrivet: torsdag 02, februari 2023, 18:30:41 »
Då var den här veckans rusning utraderat under eftermiddagen.

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1843 skrivet: torsdag 02, februari 2023, 19:23:23 »
Det var väl FED som gjorde en vinsthemtagning.
Det vänder om ett par år.  >:(

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1844 skrivet: måndag 20, februari 2023, 08:31:26 »
En sak slog mig precis:

Även om guldpriset nästan tog ut ATH i SEK förut, så var det inte ATH i reala termer.

Man ju får betydligt mindre Bregott/kWh el per gram guld än man gjorde för ett år sedan.

Så snarare än att vi som sparar i guld gjort en bra investering så har hela världen blivit sämre/dyrare att leva i, och guldet bara blivit lite mindre sämre än fiat.

Vore intressant om man kunde få fram en graf på inflationskorrigerad SEK per gram guld på nåt sätt.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23