Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1805583 gånger)

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #330 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 08:57:19 »

Möjligt, definitivt. Troligt, njae..  Om det nu är så många som slutat rulla sina guldkontrakt att JPM tvingas agera som buyer of last resort och istället köpt fysiskt så blir frågan: Vart har de isf handlat? Det måste vara ordentliga volymer det rör sig om för att göra JPM så desperata. Vill du ur papper och in i fysiskt så torde det enklaste vara att helt enkelt ta leverans? Vem kan fylla dylik efterfrågan?


Aprops att ta leverans så antar jag att ni är medvetna om att vad gäller vad som finns i lager hos de olika APs på Comex så har "de tre stora" (JPM, HSBC och Scotia Mocatta) idag några Moz vardera. Utom JPM då, som är nere på 100K-and-change. kristensson har mycket bättre koll på detta än jag. Men hursom, dräneringen fortsätter ut ur JPM "eligible"-kategori så de måste till varje pris fylla på för att inte slå i botten. I det ljuset blir följande artikel ganska skojig:

http://www.zerohedge.com/news/2013-08-23/hello-scotia-mocatta-its-jpmorgan-yes-again-we-need-more-gold

Det spelar ingen roll om det är folk som "tar leverans" eller om det är JPM som skickar till Kina för att det är högre premier där, det intressanta är hårda siffror på vad som ser ut som en "run on the bank" i bakgrunden.

august

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #331 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 16:07:26 »
Japp JPM är lång i Guld såg någonstans att det rör sig om 70-80.000 kontrakt ( 1 kontrakt = 100 oz Guld).
Dom tar nu regelbundet leverans tidigare i veckan tog dom en dag över 400 kontrakt.

Bifogat finner ni fredagens leveranser, inga massor precis men det är så det brukar se ut att JPM tar hem merparten till sitt "in house" konto (alltså deras eget, inte deras kunders).

Noterbart är även att förra månaden så tog JPM hem Silver i storleksordningen 10-12 miljoner oz, vilket dom kan komma att behöva då dom är korta hela 16% av hela Comexmarknaden för Silver.
I Guld är dom långa 24% av marknaden.
Lustigt att samma skurk har hamnat i en position där dom är jättekorta i Silver och jättelånga i Guld, dom har en corner i bägge marknaderna fast på olika sidor.

Sin korta Silverposition fick JPM "ärva" då dom tog över Bear Sterns som i sin tur "ärvde" det korta Silvret från AIG tror jag det var som i sin tur hade "ärvt" det.
Stora frågan är kommer någon annan att "ärva" det eller är det dags lös upp positionen?

http://www.cmegroup.com/delivery_reports/MetalsIssuesAndStopsReport.pdf

Utloggad sextio8

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #332 skrivet: tisdag 27, augusti 2013, 17:03:43 »

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #333 skrivet: onsdag 28, augusti 2013, 19:30:25 »

Dom tar nu regelbundet leverans tidigare i veckan tog dom en dag över 400 kontrakt.

Bifogat finner ni fredagens leveranser, inga massor precis men det är så det brukar se ut att JPM tar hem merparten till sitt "in house" konto (alltså deras eget, inte deras kunders).


Med anledning av att JPM plockar hem stora delar av månadens guldkontrakt så har det hittils i månaden lösts ut 3902 guldkontrakt och av dom har JPM hittills tagit 76%, dvs 2989 guldkontrakt a 100 oz guld

Utloggad sebari

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Affärsomdömen: 5
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #334 skrivet: lördag 07, september 2013, 19:20:33 »
Hur tror ni guldpriset kommer reagera ifall att USA attackerar Syrien nu i veckan? Guld brukar ju vara en trygg investering i oros tider men det känns lite underminerat med guldpriset och jag uppfattar lite osäkerhet med tanke på att uppgången redan varit enorm under de senaste åren... Vad tror ni?

Utloggad sextio8

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #335 skrivet: söndag 08, september 2013, 09:26:28 »
Det beror nog på om det hela eskalerar. Skulle Syrien attackera Israel samtidigt som Iran blandar sig in i leken, har vi en väldigt obehaglig situation där guldpriset kommer att nå höga nivåer. Men vad händer om Obama backar ur och "visar svaghet"? Hur reagerar marknaden på det?

Utloggad Goldfinger

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #336 skrivet: lördag 14, september 2013, 09:23:27 »
Intressant utveckling av guldpriset de sista timmarna igår efter att alla stora marknader stängt.

Kan verkligen förklaringen vara så enkel som KWN hävdar att 2 insiders hos JPM lämnat över bevis för att banken har varit inblandad i manipulationen av marknaden?

Historic JP Morgan Whistleblower Interview Moves Markets

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #337 skrivet: lördag 14, september 2013, 13:13:33 »
kwn känns inte som den säkraste pm källan precis, men visst vore det kul att se domstolarna vrida sig för att hitta ett kryphål åt bankerna. tror inte för ett ögonblick att de blir dömda.

Utloggad lb

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #338 skrivet: lördag 14, september 2013, 18:51:30 »
@maggan
Tror inte heller det blir något av det där. CFTC kommer att lägga locket på så gott det går.
Enda chansen att få någon respons på eländet är att presentera dokumentationen för hela USAs mainstream-media och hoppas att någon nappar. Om någon drake skulle göra det kommer helvetet att bryta ut tills dess att Vita Huset och FED säger stopp. Sedan blir det business as usual igen.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #339 skrivet: söndag 15, september 2013, 16:47:20 »
Med tanke på att CFTC har haft dokumenten från de 2 JPM anställda i över ett år, så nog sitter locket hårt på.
Det som skulle behövas är att media slår upp det stort.

http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2013/9/13_Morgan_Whistleblowers_Confess_Bank_Manipulates_Gold_%26_Silver.html

Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #340 skrivet: fredag 04, oktober 2013, 08:31:02 »
http://zeenews.india.com/business/bullion/bullion-news/gold-industry-conference-delegates-predict-bullion-rally_85876.html


Några citat:


"But with the global financial system digesting years of stimulus measures, which some analysts believe could still prove inflationary, and the recovery in global markets yet to prove itself robust, gold prospects are for recovery, delegates said."


"China is expected to overtake India this year as the world's number one gold consumer. Rising wealth among its growing middle class has led gold demand to mushroom in recent years."

Utloggad kashe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 4
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #341 skrivet: torsdag 10, oktober 2013, 12:58:23 »
Hur brukar guld/silver reagera på att skuldtaket höjs? Funderar på om det är rätt tillfälle att dra en beställning eller vänta ett par dagar..

edit: efter en snabb googling fick jag mitt svar. blir nog att dra en beställning innan det skuldtakethöjs

edit2: efter en närmare titt på grafen ser jag att det kortsiktiga spot-priset på guld har både gått upp och ner efter höjning av skuldtaket så inte säkert att det blir + direkt.
« Senast ändrad: torsdag 10, oktober 2013, 13:06:13 av kashe »

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #342 skrivet: torsdag 10, oktober 2013, 14:12:56 »
Hur brukar guld/silver reagera på att skuldtaket höjs? Funderar på om det är rätt tillfälle att dra en beställning eller vänta ett par dagar..

edit: efter en snabb googling fick jag mitt svar. blir nog att dra en beställning innan det skuldtakethöjs

edit2: efter en närmare titt på grafen ser jag att det kortsiktiga spot-priset på guld har både gått upp och ner efter höjning av skuldtaket så inte säkert att det blir + direkt.


Skuldtaket har höjts ca: 70 gånger sedan mitten av -60 talet. USA kommer aldrig att defaulta. När jag säger aldrig så menar jag aldrig. Detta är enbart en politisk fråga som går ut på en massa rävspel hit o dit.

Se denna från Bill. Bill är en "foliehatt" utav rang och en av få som verkligen förstår sig på dagens monetära system. För er som ej sett dokumentären moneymasters som han har gjort så rekommenderas dennaa varmt.

The Money Masters ~ Full Movie


Här nedan är klippet där han redogör varför USA aldrig kan/kommer defaulta.

Still Report 105 - No U S Default

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #343 skrivet: torsdag 10, oktober 2013, 22:57:17 »
Just det att ingen tror att de Defaultar utan att det löser sig i sista stund gör att de kanske defaultar bara för att ingen tror på det.
Gör dom det inte nu så gör dom det nästa gång.

Bara det att man hela tiden behöver nya större lån för att täcka de gamla gör att man osökt kommer att tänka på Kreuger som var i samma sits och det fungerade ända tills börskraschen och ingen ville teckna nya lån.

Kreuger vs Obama vem är störst skurk???

Utloggad Condor2ooo

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #344 skrivet: fredag 11, oktober 2013, 09:13:00 »
Med denna kvinna i huset skulle man helt klart hamna i underläge. En av de absolut bästa videor jag någonsin sett gällande den amerikanska krisen samt även om guldets framtid.

'Dollar valueless, about to crash' - World Bank whistleblower

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23