Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1778526 gånger)

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #270 skrivet: söndag 19, maj 2013, 15:57:26 »
Själv håller jag hårt på att det fortfarande är reapriser. PM kommer tillbaka det kan ta ett par år men det stör inte mej, jag kan utan problem vänta 20 år till.

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #271 skrivet: måndag 03, juni 2013, 11:31:38 »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #272 skrivet: måndag 03, juni 2013, 11:36:05 »
Dr Doom inte så positiv till Guld..

http://www.di.se/artiklar/2013/6/3/dr-doom-spar-maktigt-guldras/

Han poängterar att den inte har någon industriell efterfrågan, vilket iofs är sant.
Men har guldet någonsinn haft det?

Han säger vidare att konjunkturerna är på väg tillbaka, f-n trot.

Visserligen har han haft mycket rätt i tidigare prognoser, så vi får vänta o se.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #273 skrivet: måndag 03, juni 2013, 14:10:08 »
frågan är om Han pratar om papper eller fysiskt? 30% ner till räcker nog för att bryta sambandet? vill jpm och co det?

Utloggad QBe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 107
« Svar #274 skrivet: måndag 03, juni 2013, 17:49:50 »
-Jag läser artikeln som följande:

-Första punkten tror jag inte stämmer så bra med Nouriel Roubini analyser då han borde vara mycket väl medveten om att guldpriset inte styrs av industriell efterfrågan.

"Precis som alla andra uppgångar i tillgångspriser som sker i strid med fundamenta, det vill säga utbud och efterfrågan, är guldbubblan på väg att krympa", skriver han."

"Han anser också att en nedgång i guldpriset är naturlig eftersom den akuta oron på finansmarknaderna i USA och Europa har bedarrat."

"Det bör, enligt Roubini, få fler placerare att byta ut guld och andra så kallade säkra tillgångar mot mer riskfyllda investeringar som aktier."

-Ja självklart är det så, då allt idag handlar om valuta varför fortsätta äga pengar? vi kommer förmodligen se en stark aktiemarknad dom kommande åren men knappast pga äkta tillväxt som i att vi tar vårt samhälle till nya nivåer, vi har ju slutat tänka långsiktigt och driftsäkert för länge sedan. Ser man på den privata skuldsättningen hos dom rikare länderna är vi alla riskkapitalister!

-Jag läser snarare att "Dr. Doom" spår en ny finansiär "kris" någon gång under 2015, maskerat bakom tomt prat om guldpriset som egentligen inte är så intressant då dom enda guldpriset borde påverka är dom långsiktiga investerarna som nu bara gottar sig över rea priserna och vill se börs rallyt fortsätta ett tag till.

Jag har inte läst original artikeln.
Mina 2 cents...

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #275 skrivet: måndag 03, juni 2013, 18:17:49 »
...

Man skulle som sagt läsa vad han verkligen sa.

Något annat som rent teoretiskt skulle kunna påverka.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/stodkop-har-satt-fart-pa-usas-ekonomi_8235108.svd

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #276 skrivet: fredag 07, juni 2013, 16:43:11 »
tolkar dagen som följer: bra siffror från USA. Folk tror på tillbakadragande av QE. Alltså ingen inflationsrisk. PM ner i källaren.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #277 skrivet: fredag 07, juni 2013, 17:46:20 »
tolkar dagen som följer: bra siffror från USA. Folk tror på tillbakadragande av QE. Alltså ingen inflationsrisk. PM ner i källaren.

Jag håller med dig. Finns bara ett problem. Om nu FED flaggat för att man kommer  http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3699499.ece]minska tillgångsköpen[/url]. Vem ska då köpa USA´s papper? USA´s främsta exportprodukt har ju de senaste årtiondena varit inflation och denna kommer att komma tillbaka som ett brev på posten.

USA har också nått en skuldsättningsnivå som de rimligen inte kan amortera av även om de skulle velat. Att amortera skulle vara politiskt impopulärt och därför politiskt omöjligt genomföra.

Det finns bara en väg ut, antingen sparka burken framför sig ett tag till, eller inflatera bort skulderna, något som tids nog kommer komma i alla fall.

Läste någonstans att exempelvis en Big Mac blivit över 6% dyrare de senaste året. Detsamma gäller exempelvis en inträdesbiljett till Disney World och flera andra varor. Ändå är den officiella hållningen att det inte finns någon inflation, eller något inflationshot. Att inflationsberäkningen är riggad genom Substitution, Weighting och Hedonics är inget nytt. Att den officiella policyn därför är att räntan därför kan hålla låg.

Den som börjar misströsta över lägre ädelmetallpriser borde tvärtom reagera motsatt.

•   Har skuldsättningen hos nationer ökat eller minskat sedan du börjat dina ädelmetallköp?
•   Har situationen i exempelvis PIIGS-länderna blivit bättre eller sämre sedan du började med dina ädelmetallköp?
•   Har verkligen något reellt inom ekonomin förändrats till det bättre, sedan du började med ädelmetallköpen, eller har det egentligen blivit sämre?

Själv har jag inte varit mer säker på något tidigare och jag började handla långt under dagens priser. Långt innan folk i allmänhet uppmärksammade att ädelmetallpriserna börjat stiga och tobaksaffärerna börjat annonsera att de köper guld.

Trevlig helg allesammans!  :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #278 skrivet: fredag 07, juni 2013, 19:56:57 »
Fina och tänkvärda ord Åbama

Om man får tvivel till sina PM så fundera varför du började spara i PM och fråga dig håller det än i dag eller har världen blivit så mycket bättre att argumenten faller platt?

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
« Svar #279 skrivet: fredag 07, juni 2013, 20:47:20 »

•   Har skuldsättningen hos nationer ökat eller minskat sedan du börjat dina ädelmetallköp?
•   Har situationen i exempelvis PIIGS-länderna blivit bättre eller sämre sedan du började med dina ädelmetallköp?
•   Har verkligen något reellt inom ekonomin förändrats till det bättre, sedan du började med ädelmetallköpen, eller har det egentligen blivit sämre?

Bra checklista för alla som misströstar och som köpt ädelmetaller av helt annat skäl en ren spekulation :)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #280 skrivet: fredag 07, juni 2013, 21:28:25 »

Det är snarare tvärt om. Det var endast en marginellt högre siffra för nya jobb i maj än vad som var väntat. Och jobbsiffran för april fick revideras nedåt.  Arbetslösheten ökade samtidigt till 7,6 procent, jämfört med  7,5 procent månaden före.

Allt detta sammantaget medför att FED tvingas fortsätta sitt pengatryckande. ”No tapering” av QE i sikte med andra ord. Och det var allt som den amerikanska börsen behövde få veta för att mer pengar skulle strömma dit.

Det handlar alltså mer om hur FED förväntas agera än om fundamentala förbättringar i den amerikanska ekonomin, och man flyttar det kapital man har i PM för att vara med i det fortsatta ”rallyt” på börsen.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #281 skrivet: fredag 07, juni 2013, 22:20:35 »
ett skäl gott som något att skrämma ner PM. Nu kan man ju skylla på de bra siffrorna, och kan manipulera ner priset ytterligare. Fast nu går det att få silverleverans igen, inom rimlig tid och det talar i mina ögon för en fungerande marknad.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #282 skrivet: fredag 07, juni 2013, 22:53:07 »
Citera
det talar i mina ögon för en fungerande marknad.

Jag  citerar från en artikel idag i KWN

Eric King på KWN: "Egon von Greyerz berättade för King World News att förseningar på schweiziska raffinaderier nu har expanderat till otroliga 5 veckor. Som ni vet så präglar de schweiziska  företagen 75% av världens guld."

Barron: "Ja,  jag inte tvivlar inte alls på det. Jag hör  överallt om att det är svårt att få leverans av guld.  US Mint och kanadensiska Mint slår nya rekord i försäljning. Så det förvånar mig inte att raffinaderierna här i Schweiz kör dygnet runt och ändå inte kan möta efterfrågan. Om de kan tjäna 30$, 40$, eller 50$ i vinst över spotpriset, då förstår man att de producerar så mycket de kan, så fort som möjligt, och skickar iväg det till Fjärran Östern.

Allt detta kommer att leda till något mycket dåligt för väst.  Bankirer och politiker bokstavligen förstör framtiden för västs kommande generationer bara för att hålla ett döende finansiellt systemet vid liv ytterligare några år. Detta är verkligen tragiskt och mycket sorgligt.

« Senast ändrad: fredag 07, juni 2013, 23:01:10 av Sarek »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #283 skrivet: lördag 08, juni 2013, 06:31:57 »
kollade liberty Estland, och de har vettiga leveranstider igen. premien börjar bli acceptabel också. Lokalt fungerar alltså marknaden. Men visst kan KWN ha rätt, jag bara refererar till min bild av sanningen.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
« Svar #284 skrivet: lördag 08, juni 2013, 10:04:22 »
Ja, även premierna hos de svenska handlarna har börjat sjunka något. Jag tror dock att denna handel har ett ganska begränsat inflytande på den totala tillgången och efterfrågan på råvaran som sådan. Däremot så kan det ju mycket väl uppstå brist på präglade produkter och mindre tackor men det är nog mest p.g.a. att efterfrågan överstiger tillverkningskapaciteten.

Avslutningsvis så kan man bara konstatera att premierna på Tradera inte har sjunkit mycket. Ibland så höjer man på ögonbrynen.

60% premium på en dansk guld 10'a från 1913 :o. Knappast någon numismatisk raritet ;D.

http://www.tradera.com/10kr-guldmynt-christianx-konge-af-danmark-1913-vbp-auktion_220128_183853440
http://www.tradera.com/10kr-dansk-guldmynt-1909-auktion_220211_183854704

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17