Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1447698 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 646
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #2220 skrivet: måndag 22, december 2025, 10:00:42 »
$4400+ idag så nytt ATH i spot guld.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2221 skrivet: tisdag 23, december 2025, 13:45:01 »
KPIF, november 2025 2,3%
Guld 71% YTD

Detta ger oss ett värde på att Riksbanken ljuger ca 3100%.

GOD JUL!

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2222 skrivet: fredag 26, december 2025, 21:53:44 »
Att Rysslands reserver frystes var absolut ett vägskäl i historien vilket tydligt signalerade för alla som tittade att statsobligationer i världens reservvaluta (”US Treasuries”) inte längre var en neutral ”reserve” utan kunde blockeras om man kom på kant med USA.

Jag tänker att den stora vändpunkten var att Trump kom till makten med all sin oförutsägbarhet, brist på vetenskap och logik. Där tappade jag all framtidstro till USA som världsledande på många plan, och jag kan tänka mig att investerare känner samma sak.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2223 skrivet: fredag 26, december 2025, 22:24:56 »
Att Rysslands reserver frystes var absolut ett vägskäl i historien vilket tydligt signalerade för alla som tittade att statsobligationer i världens reservvaluta (”US Treasuries”) inte längre var en neutral ”reserve” utan kunde blockeras om man kom på kant med USA.

Jag tänker att den stora vändpunkten var att Trump kom till makten med all sin oförutsägbarhet, brist på vetenskap och logik. Där tappade jag all framtidstro till USA som världsledande på många plan, och jag kan tänka mig att investerare känner samma sak.

Som om en annan president hade gjort raka motsatsen och slutat trycka ut oändligt med pengar :D jo visst!

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2224 skrivet: tisdag 20, januari 2026, 08:14:49 »
$4700 guld nytt ATH!

Låt er inte bli hjärntvättade av media och alla råvaruexperter som påstår att denna uppgång är tillfällig för det är den inte.
Vi kommer se betydligt mycket högre priser under året.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 705
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2225 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 03:34:32 »
Då var det väl dags för en ny stänkare nu med nytt ATH.

$4832 nu.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2226 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 09:42:58 »
Vi är $140 från 5000.

Frågan är inte om utan när!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2254
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2227 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 11:38:18 »
Nu går det för fort. Jag vill stiga av. Att silvret blivit helt galet är en sak (liten marknad, känt för volatilitet, structural deficit, etc). Men guld är en annan sak. Där vill vi inte ha denna typ av prisrusningar…

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1583
  • Affärsomdömen: 416
  • "Allting är relativt"
« Svar #2228 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 12:52:06 »
Nu går det för fort. Jag vill stiga av.

Samma här, men frågan är till vad ska man stiga av? Till fiat?... ::)

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 225
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2229 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 12:55:01 »

Nej, det är för tidigt. Mycket amerikanska värdepapper som ska säljas först. Jag sitter kvar tills guldet nått minst 5500USD per OZ.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2254
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2230 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 13:59:49 »

Nej, det är för tidigt. Mycket amerikanska värdepapper som ska säljas först. Jag sitter kvar tills guldet nått minst 5500USD per OZ.
Det var inte så mycket den sortens avstigning jag tänkte på. Snarare ”stoppa denna galna värld, jag vill stiga av”. När guldet börjar bete sig som silvret känns det som en signal att någonting väldigt allvarligt håller på att hända.

T ex känns det som att risken för nya krig ökat avsevärt sedan årsskiftet. Och Trump verkar ha flippat helt och om bara inte alla republikaner saknade ryggrad så skulle han ha blivit hämtad av de snälla gubbarna i plingplongtaxin för länge sedan. Och nu håller den japanska ekonomin till slut på att välta. Etc, etc. Världen håller på att gå sönder.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 225
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2231 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 14:31:46 »

Det var inte så mycket den sortens avstigning jag tänkte på. Snarare ”stoppa denna galna värld, jag vill stiga av”. När guldet börjar bete sig som silvret känns det som en signal att någonting väldigt allvarligt håller på att hända.

T ex känns det som att risken för nya krig ökat avsevärt sedan årsskiftet. Och Trump verkar ha flippat helt och om bara inte alla republikaner saknade ryggrad så skulle han ha blivit hämtad av de snälla gubbarna i plingplongtaxin för länge sedan. Och nu håller den japanska ekonomin till slut på att välta. Etc, etc. Världen håller på att gå sönder.

Ja, om du känner så, då är det ett friskhetstecken. Det är mycket allvarliga tider nu, både ekonomiskt och geografiskt. Tyvärr är det lite svårt att värja sig mot vad som händer just nu och dessvärre kommer det förmodligen fortsätta som det har gjort. Man får hoppas att det stannar med ekonomiska oroligheter, väpnad konflikt i väst är förmodligen och förhoppningsvis inte aktuellt.

En strimma solsken lyser dock på oss ädelmetallsamlare när priset stiger mot skyn som en tomahawk........

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 558
  • Affärsomdömen: 43
« Svar #2232 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 14:42:10 »

Och Trump verkar ha flippat helt och om bara inte alla republikaner saknade ryggrad så skulle han ha blivit hämtad av de snälla gubbarna i plingplongtaxin för länge sedan.

Där slog du nog huvudet på spiken, felet är inte egentligen Trump, han vet inte om hur skogstokig han är.
Felet är alla fega ja-sägare som omger honom i partiet.
Tänk om fler republikaner hade lite ryggrad, som t.ex. Marjorie Taylor Greene och Thomas Massie.
Som faktiskt vågar sticka ut hakan och blotta Trumps galenskaper, även om det äventyrar ens fortsatta politiska karriär.
Det är politiker som de två nämnda som borde få mer cred än vad de får, det kanske skulle locka fler av de ryggradslösa att ta steget.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #2233 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 15:03:08 »
Nu går det för fort. Jag vill stiga av. Att silvret blivit helt galet är en sak (liten marknad, känt för volatilitet, structural deficit, etc). Men guld är en annan sak. Där vill vi inte ha denna typ av prisrusningar…

Vi har misskött ekonmin så länge så klart vi vill ha en balans i systemet. 10-25k guld är ganska rimligt sedan ska det så klart upp betydligt mer om vi fortsätter på samma väg som vi gör.

Guld under 10k är verkligen för lågt.

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2234 skrivet: onsdag 21, januari 2026, 15:10:10 »
Citera

Ja, det har fort gått åt h-e. Jag sitter stora delar av min tid utanför riket, så noterar att man inte behöver gå över ån för att finna en osannolik omedvetenhet. Kommer nån ihåg när Riksbanken sålde av det lilla guld som fanns kvar i landet? Hur det nu än är med världssituationen det så är kontentan att sitta på PM och hålla hårt i tyglarna när skitet ramlar sönder runt omkring oss!  :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Investmentgambler
Igår kl. 23:50

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
Igår kl. 23:43

Resa till Tyskland och sälja sina ädelmetaller. by fåtöljpanda
Igår kl. 20:22

1/4 oz Krugerrand- Till salu! by AndrewJackson72
Igår kl. 19:42

SvD testar olika guldköpare (Tavex bäst, Guldturné sämst) by Sarek
Igår kl. 19:28

1/4 oz Gold Libertad- Till Salu! by AndrewJackson72
Igår kl. 19:27

Rectangular 1 oz Dragon 2018+19 Silver by AndrewJackson72