Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1785940 gånger)

Utloggad gulligubbe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1845 skrivet: måndag 20, februari 2023, 13:55:38 »
Man kommer förmodligen att bli besviken om guld och köpkraft jämförs över en kort period. Å andra sidan, om man jämför guld och köpkraft över längre perioder kommer guld till sin rätt. Guldpriset släpar efter trenden för tillfället, så det är bara en tidsfråga innan guldpriset stiger kraftigt.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1846 skrivet: måndag 20, februari 2023, 15:32:53 »
Även om guldpriset nästan tog ut ATH i SEK förut, så var det inte ATH i reala termer.

Vore intressant om man kunde få fram en graf på inflationskorrigerad SEK per gram guld på nåt sätt.

Ett diagram med inflationsjusterat guldpris i SEK kan jag inte få fram, utan du får tittar på diagrammet nedan för ett i Dollar.
Då kan man konstatera att guldpriset i dollar, fast det nominellt är högt idag, så ligger det "inflationsjusterat" idag lägre än 2001.



Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1847 skrivet: onsdag 15, mars 2023, 18:20:16 »
Idag uppmärksammar vi att GULDET har gjort ATH i SEK.
Bifogad bild är hämtad från Liberty Silver.

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1848 skrivet: fredag 17, mars 2023, 22:40:03 »
Ok girls, vi kör en bildgåta....

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1849 skrivet: fredag 17, mars 2023, 22:40:36 »
Bild2

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1850 skrivet: fredag 17, mars 2023, 22:41:31 »
Sista...

Första rätt svar vinner en resa till Fort Knox

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1851 skrivet: fredag 17, mars 2023, 22:44:38 »
Hmmm, inser att det kan vara för svårt.
Skickar med en ledtråd.


Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1852 skrivet: fredag 17, mars 2023, 22:59:05 »
Jag klarade första och sista bilderna.

Ja, vad skall man säga, jag är ärligt talat väldigt förvånad över utvecklingen denna vecka. Jag hade aldrig trott att det skulle bli sån panik över ett par perifera banker. Ok, CSB är inte perifer, men det var ju inte den som rasade först heller.

Kanske är det fler än jag som tycker att det faktum att USG går in och garanterar alla konton åt alla kunder i SVB och även att en rad storbanker på typ 36h enas om att pytsa in 30 miljarder i First Republic egentligen är mer oroande än att SVB och First Republic kom i gungning. Det signalerar ett mått av panik och desperation som i sig kanske späder på den allmänna paniken. Men vad vet jag, här är vi nu.

Inloggad DEScypher

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1853 skrivet: lördag 18, mars 2023, 01:50:14 »
Sista...

Första rätt svar vinner en resa till Fort Knox

"ÅlDajmHaj!" translate Swedish to  English! ;-)

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1854 skrivet: måndag 20, mars 2023, 10:23:12 »
Sådärja https://www.di.se/live/guldpriset-stiger-over-2-000-dollar-per-uns/

... fast det föll visst tillbaka snabbt.

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1097
  • Affärsomdömen: 4
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1855 skrivet: måndag 20, mars 2023, 12:13:09 »
Hmmm, inser att det kan vara för svårt.
JL_GBG levererade en något "skruvad" rebus som behöver "modifieras". Här kommer en i sammanhanget mer relevant en.

Och ja, guldet var upp och vände på över 2000 USD/oz idag

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1856 skrivet: lördag 25, mars 2023, 20:07:28 »
En observation>

När jag går in på Tradingview för att titta på guldpriset visar det 1978.15 USD per OZT guld, tittar man sedan på USD to SEK visar det 10.66kr per dollarn.
1978.15 x 10.66 = 21,087kr
21,087kr/31.1 = 678kr.

Alltså 678kr/ per gram 24k guld, så det jag undrar är varför visas det på forumet att guldet ligger på 663kr per gram 24k guld jämfört med Tradingview? det är trots allt 2.2% skillnad.

Inloggad DEScypher

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1857 skrivet: lördag 25, mars 2023, 22:04:13 »
En observation>

När jag går in på Tradingview för att titta på guldpriset visar det 1978.15 USD per OZT guld, tittar man sedan på USD to SEK visar det 10.66kr per dollarn.
1978.15 x 10.66 = 21,087kr
21,087kr/31.1 = 678kr.

Alltså 678kr/ per gram 24k guld, så det jag undrar är varför visas det på forumet att guldet ligger på 663kr per gram 24k guld jämfört med Tradingview? det är trots allt 2.2% skillnad.

Kanske beroende på snabba valuta flukationer? En snabb koll mot valuta.se visar på en annan kurs än den du använder i ditt exempel.

Kanske är valutavärdet satt till exakt det värde som det hade när guldpriset "låstes"? :)

Utloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1858 skrivet: tisdag 04, april 2023, 18:51:22 »
Äntligen guldet över 2.000 och silvret nästan 25 usd. Vore mumma om vi kunde få se att de ligger kvar över dessa nivåer ett tag

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1859 skrivet: måndag 02, oktober 2023, 20:30:57 »
Nu har mina guldgruvaktier gått ned med 7 tusen kronor. Det känns ju för jäkligt och man får nästan panikkänslor. Funderade innan på att sälja med förlust men vad ska jag köpa i stället. Guld är ju trots allt jordens mest älskade metall. Värdesäker och stabil genom årtusende.
Nuvarande svacka är bara en "man made" chimär. Sälj inte utan köp om du har möjlighet.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 19:03

Irankriget by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:44:58

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
torsdag 11, juni 2026, 21:33:32

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
torsdag 11, juni 2026, 21:32:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
lördag 30, maj 2026, 18:10:28

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
lördag 30, maj 2026, 16:51:57

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51