Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 736616 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1605 skrivet: torsdag 23, april 2020, 08:30:13 »
Som August flera gånger har påpekat härpå forumet så är den viktigaste faktorn i en människas privatekonomi, att bli skuldfri.
Det hoppas jag att jag aldrig har sagt, men om jag har sagt det så tar jag tillbaka det.

Livet är aldrig så enkelt att det kan reduceras till att en sak är viktigast, det slutar alltid i ett optimeringsproblem mellan ett antal olika komponenter där det som är optimalt för en person (eller familj) inte stämmer för en annan.

Vad jag däremot har sagt är att jag tror på att alltid amortera, oavsett hur låga räntorna är, oavsett vilket fantastiskt fynd det verkar vara att köpa silver just då, oavsett hur gärna familjen vill att vi köper en ny bil, etc. Jag amorterar alltid, dels för att det är ekonomiskt sunt, dels för att det minskar min finansiella sårbarhet.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1207
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #1606 skrivet: torsdag 23, april 2020, 08:59:17 »
Jag amorterar alltid, dels för att det är ekonomiskt sunt, dels för att det minskar min finansiella sårbarhet.

Ränta på ränta effekten svänger åt båda håll så det torde vara en självklarhet att amortera, sen kan man få avkastning som är högre någon annanstans så man behöver inte amortera för allt vad tygen håller men den dagen räntorna går upp så går sannolikt börsen ned så då är det försent att ta ut pengarna och extra-amortera så som många resonerar när dom spekulerar med bolånet på börsen

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 672
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1607 skrivet: torsdag 23, april 2020, 10:14:21 »
kom igen då, 560kr är hur nära som helst nu....

Edit: där satt den!
« Senast ändrad: torsdag 23, april 2020, 10:21:30 av cyber »

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 213
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #1608 skrivet: torsdag 23, april 2020, 11:37:34 »
And counting....

Känns som att vi kommer slå många rekord framöver.
Allt fler entiteter börjar tala om att man bör ha en viss andel guld i sitt sparande.

Dessutom kommer hela tiden nya spådomar om guldpriset framöver av såna som man minst av allt kunde ana skulle göra så.
Senast var det väl bl.a. Bank of America som satte sitt 18 månaders riktpris på guldet till $3.000 !

Jo, man tackar....

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 382
« Svar #1609 skrivet: måndag 27, april 2020, 20:42:34 »
And counting....

Känns som att vi kommer slå många rekord framöver.
Allt fler entiteter börjar tala om att man bör ha en viss andel guld i sitt sparande.

Dessutom kommer hela tiden nya spådomar om guldpriset framöver av såna som man minst av allt kunde ana skulle göra så.
Senast var det väl bl.a. Bank of America som satte sitt 18 månaders riktpris på guldet till $3.000 !

Jo, man tackar....

3000$ hade ju varit fett nice med tanke på att jag nyss betalade 9300kr för en 1/2 oz maple :-[
Men säg att priset skulle nå dit och man säljer ett mynt, vad tusan skulle man investera fiaten i?
Nä jag behåller nog ett tag till ;D

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1672
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #1610 skrivet: måndag 27, april 2020, 21:37:53 »
Cykelindikatorn är på en nivå där vi kan se guldpriset bilda en intermediär topp.
Jag skulle tro att det dröjer två veckor till, innan vi ser en ny botten för guldet, och guldpriset igen börjar stiga.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1611 skrivet: torsdag 30, april 2020, 10:15:05 »
Just som man trodde att turbulensen lagts sig angående fysiska leveranser på guldfuturesmarknaden, så kom beskedet att ScotiaBank lägger ner sin verksamhet kring detta.
Roy Sebag, som var en av de första att avslöja turbulensen på Comex/LBMA, går så långt som att jämställa detta med vad Lehman kraschen betydde för Wall St.
Rätt starka ord kan man tycka.
Det blir spännande att följa hur nästa omgång futures hanteras, d.v.s. hur många som väljer att ta fysisk leverans.
Det är väl junikontrakten som blir nästa gång.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #1612 skrivet: fredag 15, maj 2020, 21:45:50 »
US Feds växande balansräkning, idag på 6934 biljoner miljarder dollar, driver guldpriset högre.
« Senast ändrad: lördag 16, maj 2020, 10:17:39 av Sarek »

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1613 skrivet: lördag 16, maj 2020, 01:36:47 »
Nu blev det lite fel där tror jag. Det är lurigt med astronomiska tal men Fed's balansräkning var i slutet av april 6,7 trillions, alltså 6,7 biljoner dollar. Dollarn är nästan 1:10 mot kronan så vad kan det bli, runt 650 biljoner kronor kanske? Men det är ju fortfarande ett helt obegripligt belopp. 650.000 miljarder. Lycka till med att normalisera den balansräkningen alltså....

Och Fed är bara en av centralbankerna, alla de andra har ju också kraftigt svällande balansräkningar.

De som propagerar för internationell guldmyntfot menar väl att guld ska revalveras för att korrekt representera såna här fantasisummor? Det går väl inte, ett uns skulle ju kosta flera tiotals miljoner SEK. Gruvorna skulle i ett slag bli världens mest lönsamma företag. Då lär de väl devalvera fiatvalutorna rejält först. Eller ska de ha fractional reserve-guldmyntfot? Fattar inte det där.... Fast det skulle förstås bli lite guldkant på tillvaron med sådan värdestegring, så inte mig emot.

https://www.marketwatch.com/story/growth-of-feds-balance-sheet-slows-hitting-new-record-of-670-trillion-in-latest-week-2020-04-30

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #1614 skrivet: lördag 16, maj 2020, 10:23:07 »
Nu blev det lite fel där tror jag. Det är lurigt med astronomiska tal

Ett bra "understatement" skulle jag säga. Nä, det blev bara 1000 gånger så fel...

Rätt skall vara en Feds balansräkning idag på 6934 miljarder dollar - och det är också de mest färska siffror som är ute nu...

FRED Economic Data

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #1615 skrivet: lördag 16, maj 2020, 12:26:36 »
Var det inte de fina siffrorna 6,66 ?
För ganska exakt en månad sedan gissade jag på en spot på närmare 580-600kronor per gram inom kort.
Det var visst fel.
Känns som om det kommer en rekyl uppåt snart.
Silver börjar röra sig och då tror jag guldet ökar i Fiat-värde också.....inom kort :)
« Senast ändrad: lördag 16, maj 2020, 12:28:43 av Krugerangel »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #1616 skrivet: lördag 16, maj 2020, 15:05:19 »
Var det inte de fina siffrorna 6,66 ?

Summan av alla heltal från 1 till 36 (1+2+3+…+35+36) blir 666. Men du tänker antagligen på det som står i Uppenbarelseboken och: Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666... Ja, ja

- - -
För att förstå och göra en uppskattning på mycket stora tal så kan man som tankeexperiment beräkna hur lång tid de skulle ta att lägga upp en hundradollarsedel på bordet för varje ny sekund. Jag får idag hos min bank betala 991 SEK för köp av 100 dollar, så det är i alla fall en del pengar.

Nåväl, på ett år går det 31,536,000 sekunder och delar vi Feds balansräkning i 100 dollarsedlar med det antalet sekunder får vi att det tar:  69 340 000 000 / 31,536,000 år = 2200 år att lägga upp den mängden sedlar på bordet. Så om man hade börjat den proceduren 180 f.kr d.v.s. på järnåldern, så skulle man ha varit klar idag.

På bordet ja...
Enligt uppgifter på nätet så skall 1 million dollar i nytryckta sedlar vara 43 inches tjock, eller 109,22 cm. Räknar vi ut hur hög vår egen stapel skulle bli så blir det 6934 000 x 1,0922 m = 7 573 315 m eller 7573 km. Den står nog inte upp av sig själv den stapeln utan vi får lägga ner den på marken.
Om man åker bil genom Sverige så blir sträckan från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder 2078 km! Så du kan köra dit och tillbaka till Treriksröset och dit igen och sedan upp till Stockholm och fortfarande ha sedlar kvar att lägga ut – 100 dollarsedlar som ligger mot varandra.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1617 skrivet: lördag 16, maj 2020, 17:27:17 »

Om man åker bil genom Sverige så blir sträckan från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder 2078 km! Så du kan köra dit och tillbaka till Treriksröset och dit igen och sedan upp till Stockholm och fortfarande ha sedlar kvar att lägga ut – 100 dollarsedlar som ligger mot varandra.

Nu fattar man hur ruskigt mycket valuta det hela handlar om när sedlarna dessutom skulle vara tryckta mot varandra.

Och sedan att det skulle ta 2200 år att lägga upp dem, utan kaffepaus eller någonting, och med treskift 7 dagar i veckan.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1618 skrivet: måndag 18, maj 2020, 09:14:11 »
En inte alltför vågad gissning är att vi denna vecka kommer sätta nytt ATH för guldpriset i SEK.

Såg ni förresten förra veckans uppgifter om HSBC ?
Det blev nämligen känt att banken HSBC under en enda dag i slutet på mars förlorade motsvarande 2 miljarder kronor ( $200 miljoner )
Det är samma belopp som de räknat med att tjäna på ett helt år på denna marknad.
Förlusten ska ha orsakats av den stora prisskillnad som då rådde mellan futuresmarknaden i New York och spotmarknaden i London.

Detta kanske också förklarar varför både ABN Amro och Nova Scotia nyligen valt att helt lämna sina roller som market makers på guldpappersmarknaden.
Det är helt enkelt en icke fungerande marknad med allt för stora risker att bli sittande med Svarte Petter.

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #1619 skrivet: måndag 18, maj 2020, 23:52:41 »
https://www.friatider.se/storbanker-manipulerar-ned-guldpriset-under-corona

Jag har köp position fortfarande så jag önskar att spot går neråt ett tag innan den rusar upp  :)
« Senast ändrad: måndag 18, maj 2020, 23:54:40 av Lassiter »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Byte av 1 kg silvertackor till silvermynt by Bosse68
Idag kl. 12:59

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by cyber
Idag kl. 11:48

Hjälp, Har jag blivit blåst? by Boko
Idag kl. 11:45

Säljes: Resterande guld till spotpris. Silverbullion för spot +moms by Arte_2
Idag kl. 10:21

JP Morgan by haberdasher