Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 699723 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 609
  • Affärsomdömen: 9
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1380 skrivet: lördag 11, januari 2020, 00:27:43 »
Hur många människor finns det inte på Jorden som talar i/för egen sak ?
Hur många skattefinansierade klimatforskare finns det som lever på att säga det som är mest lönsamt för dem själva ?
Hur många skattefinansierade journalister finns det på SVT och SR som sjunger ut det som är mest lönsamt för dem själva ?
Med allt detta i åtanke så tycker jag inte att det är så konstigt att en person som handlar med guld tror (och också säger det) att guldpriset kommer stiga.

Helt sant, och det är därför jag tar allt SVT och även forskare säger med en rejäl nypa salt. Jag ser ingen motsägelse här...

Jag litar mycker mer på de som säger man ska ha en liten del i guld för säkerhets skull (för det gör faktiskt många som inte själva tjänar nåt på att jag köper det)

De som säger ”köp mitt guld/min guldprodukt NU, för imorgon kommer det vara för sent” litar jag inte på alls. Särskilt inte de som säger det varje vecks. Men om någon annan vill lita på dom så är det förstås upp till dom.

De flesta handlare i guld/silver både köper och säljer och för dem spelar det ingen roll ifall priset är högt eller lågt. De tjänar pengar på spreaden...

Mja, folk omsätter generellt mer när priserna går upp och när de är volatila. Går priserna ner så är det många som bara deppar ihop och varken ackumulerar mer eller säljer av.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1603
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #1381 skrivet: lördag 11, januari 2020, 09:11:17 »
De flesta handlare i guld/silver både köper och säljer och för dem spelar det ingen roll ifall priset är högt eller lågt. De tjänar pengar på spreaden...
Mja, folk omsätter generellt mer när priserna går upp och när de är volatila. Går priserna ner så är det många som bara deppar ihop och varken ackumulerar mer eller säljer av.
Hmm, det stämmer bara till viss del. Det går inte att bara säga att ”när priset går upp så köper man mer, när det går ner så köper man inte eller säljer”. Finns det en köpare så finns det en säljare.

Frågan är vem som är köpare respektive säljare i uppåtgående respektive nedåtgående marknad. Och, kan man tänka sig, det finns en ganska tydlig trend:

https://www.voimagold.com/insight/the-west-east-ebb-and-flood-of-gold

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #1382 skrivet: lördag 11, januari 2020, 11:54:19 »
Ni kanske har koll på detta redan men det är tydligen rekordhögt mycket korta positioner i guldet just nu också...

Ser ut som att de korta positionerna vann iaf tillfälligt

Jag har alltid lite svårt att kväva en gäspning när de som tjänar sitt levebröd på att sälja guld är ute och förutspår en rusning i guldpriset.   Oavsett om de säljer fysiskt guld, pappersguld, fonder eller bara uppmärksamhet (youtubers).

Vad ska de säga? ”Jag tror guldpriset är på väg ner (eller allra värst: stå still) så köp inte min produkt” Det är inte så ofta man hör det..

Absolut, jag har inte Strand som någon husgud eller liknande men oavsett vem som säger det så är det rekordmycket korta positioner i guldet och det kan ju peka på att priset är för högt snarare än som Strand tror att en short squeeze kommer uppstå.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 609
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1383 skrivet: lördag 11, januari 2020, 19:57:06 »
Hmm, det stämmer bara till viss del. Det går inte att bara säga att ”när priset går upp så köper man mer, när det går ner så köper man inte eller säljer”. Finns det en köpare så finns det en säljare.

Frågan är vem som är köpare respektive säljare i uppåtgående respektive nedåtgående marknad. Och, kan man tänka sig, det finns en ganska tydlig trend:

https://www.voimagold.com/insight/the-west-east-ebb-and-flood-of-gold

Intressant artikel! Jag håller med om i princip allt du säger, men vad jag menade handlar mer om förväntningar än faktiskt prisstegring:

Förväntningar om högre priser gör det mer attraktivt för folk att spara i t ex guldfonder, därför är Strand o dyl perma-bulls på guldpriset.

Samma sak gäller i princip de som säljer fysiskt guld, även om de främst tjänar på att *omsätta* guld. Förväntningar om ökande priser ökar försäljningen av PM till privatpersoner.

Och visst, det finns alltid en köpare och en säljare, men de kan vara olika aktiva i marknaden.

Se t ex hur omsättningen av aktier föll efter finanskrisen (trots ökande robothandel och sjunkande courtage), och förblev låg en lång tid.
https://i.direkt.se/150402/511790401.png

Psykologin är densamma för andra tillgångsslag som PM, vill jag hävda. 

Hur priset sen faktiskt går är en annan femma... varken Strand, Peter Schiff eller de andra tyckarna kan göra särskilt mycket med priset...
« Senast ändrad: lördag 11, januari 2020, 20:01:11 av cyber »

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #1384 skrivet: fredag 31, januari 2020, 11:53:18 »
Nu måste vi väl ändå ha nått nytt all time high i SEK? Kan firas med en kall Corona ikväll, i sann homeopatisk anda (lika botar lika).

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 398
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1385 skrivet: fredag 31, januari 2020, 12:28:55 »
Vi  fick som sagt var idag All Time High för guld i SEK
Jag visar hur detta ser ut i ett diagram hämtat från Libert Silver

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 140
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #1386 skrivet: fredag 31, januari 2020, 21:25:44 »
Grattis till oss alla för ett nytt ATH för guld.

Jag ångrar att jag slutade köpa guld vid 350-380 kr gram men man får inse att jag gjorde fel. Men jag har mina svenska kronor :), som regeringen säger är under 2% i inflation. För mig personligen är inflationen mycket högre, men vill man räkna som regeringen gör kan man få ner inflation.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #1387 skrivet: onsdag 05, februari 2020, 11:31:51 »
Så sitter man här och ser på grafer och lyssnar på "nyheter" om guldmarknaden.
Tyckte mig se att det kan komma en dipp och det gjorde det.
Passa-på-priser framöver till nästa uppgång :)

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #1388 skrivet: fredag 14, februari 2020, 12:09:49 »
ATH för guldet just nu i SEK. Och på väg uppåt?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2575
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #1389 skrivet: fredag 14, februari 2020, 13:15:01 »
Enligt Liberty silver är gällande ATH guld från 2/2 på 492,22.

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1390 skrivet: fredag 14, februari 2020, 13:36:24 »
Stämmer. Du har rätt Birka. Jag använde osäker källa för senaste ATH-noteringen. Men det lär nog slås idag, 14/2 hur som helst. Dagen är ung.
Mvh

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #1391 skrivet: fredag 14, februari 2020, 14:56:00 »
Stämmer. Du har rätt Birka. Jag använde osäker källa för senaste ATH-noteringen. Men det lär nog slås idag, 14/2 hur som helst. Dagen är ung.
Mvh

492.560 as we speak :)

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1392 skrivet: fredag 14, februari 2020, 14:57:56 »
Där så; där fick vi till slut ändå ett ATH 14 feb som jag misstänkte.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 398
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1393 skrivet: fredag 14, februari 2020, 16:36:19 »
Så här ser Ädelmetallforumets egen guldnotering ut idag den 14:e februari 2020, med just nu 493,528 SEK/GR

P.S: Man hinner inte mer än posta så har guldet blivit ännu dyrare i SEK!

Inloggad Nils

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 222
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #1394 skrivet: fredag 14, februari 2020, 17:27:43 »
494 Kr.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Godkväll by toblov
Idag kl. 14:32

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Igår kl. 22:50

Falska mynt på tradera? by Power2008
Igår kl. 10:27

Jag Lotta är ny här by Au
Igår kl. 10:18

ny (le_sand) by vonswartz
Igår kl. 00:34

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by vonswartz

Ohoj! by vonswartz

The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit. by vonswartz
Igår kl. 00:33

Ny Medlem med många planer by vonswartz
Igår kl. 00:33

Ny på forumet by vonswartz
Igår kl. 00:32

Ny(mrs.sunshine) by vonswartz

Inledande hej. (Nalliwer) by vonswartz

Nu på forumet (Andman) by vonswartz
Igår kl. 00:31

Avslutad! [Säljes] Silver. Lunar 2. Orm 5 oz och get 5 oz. by Birka