Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 566075 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2163
  • Affärsomdömen: 69
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1260 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 21:36:22 »
Jag tror att dippen i guldspot mest beror på girighet. Mina guldgruvfonder gick upp med 8 000 igår (ppm och Saf Lo). Guldgruvfonder är ju mer långsiktiga.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1082
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #1261 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 22:14:19 »
Vilken dipp?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1262 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 22:22:13 »
Är du på en annan planet?
Guldspot har ju gått ner 5:- per gram sen i förgår.  :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1263 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 23:17:41 »
Är du på en annan planet?
Guldspot har ju gått ner 5:- per gram sen i förgår.  :)
Fuck jag är utblottad är du säker :o

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1264 skrivet: fredag 09, augusti 2019, 23:23:03 »
Med all välmening, ibland är din ironi allt för tunn.  :)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1012
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #1265 skrivet: lördag 10, augusti 2019, 03:22:20 »
Jag är tudelad, jag önskar att det dippar lite, dels så att vi kan täcka lite tekniska gap innan vi går vidare upp men också så jag kan positionera upp min PPM igen, samtidigt önskar jag se guld fortsätta stiga så mitt fysiska innehav får leverera ordentligt.

Min PPM kan jag alltid justera om till 100% aktier igen efter börsen kraschat så det spelar mig mindre roll men mitt fysiska innehav förblir tills vidare, iaf tills husdrömmarna förverkligats.

Vad som klassificeras som en dipp är subjektivt men efter den uppgång vi har haft känns det mest som en korrektion/hicka i uppgången. Var det slutar får vi se

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1266 skrivet: lördag 10, augusti 2019, 09:54:04 »
Med all välmening, ibland är din ironi allt för tunn.  :)
Man gör så gott man kan med det lilla man har det är tur att alla barnen får vara med och leka ;)

Tror nog inte den lilla nergången vi hade igår inte är någon korrigering av guldpriset utan bara ett tecken på en väldigt nervös marknad.
Det är möjligt att guldpriset kommer bete sig på ett sätt vi inte sett vid tidigare börsnedgångar eller börskrasch om man nu vill använda det ordet.

Något jag reflekterar över och tar med i beräkningen är att vid varje kraftig börsnedgång så har förutsättningarna varit olika,
jag är helt övertygad om att det kommer en kraftig nedgång framöver.

Men den här gången tror jag att det mer handlar om att positionera sig rätt på marknaden.

En kraftig nedgång på börsen kommer givetvis drabba alla sektorer men jag tror att en del kommer klara sig relativt bra.
Så sälja av sitt börsinnehav och försöka hitta "Safe Haven" för sina tillgångar tror jag är en utopi.

Den enda åtgärden jag kommer göra är att omfördela mitt innehav på börsen till det som jag tror kommer klara sig bäst.
Sen när vi har facit i handen så vet vi vad som var rätt och fel.

Nu handlar det mesta om att chansa rätt jag sålde en fastighet i början av förra året och placerade det mesta av vinsten i PM,
och resterande i värdepapper.

Nu finns det många här på forumet som är betydligt mer insatta i ekonomi än vad jag är och det är ett rent nöje att läsa deras inlägg,
för att sedan försöka klura på vilka råd som är tänkvärda.

Köpa gruvaktier är något som jag antagligen inte vågat göra om jag inte följt debatterna här på forumet :)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1496
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #1267 skrivet: söndag 11, augusti 2019, 15:19:24 »
Genom historien har priset på guld i dollar ökat i takt med USA:s monetära bas. Till exempel så har sedan 1970 den monetära basen i USA ökat med 4.300% och guldet i dollar med 3.760%.

Korrelationen är meningsfullt eftersom ju mer det monetära utbudet av världens reservvaluta (dollar) blir utspädd, desto högre guldpriser bör vi få.

Frikoppling från guldstandarden 1971 var det bästa som någonsin hänt Fed, då de i princip fick grönt ljus för att blåsa upp den amerikanska pengatillförseln så mycket som det passande dem.

Efter senaste Fed:s räntesänkning står det klart att för den amerikanska ekonomin att utvidgas, eller åtminstone inte gå in i en lågkonjunktur, så krävs lägre räntor. Dessutom kommer troligtvis mer QE att krävas för att hålla tillväxten vid liv, och antagligen kommer ännu mer QE att behövas för att så småningom dra den amerikanska ekonomin ur den kommande lågkonjunkturen. Därför kommer den monetära basen sannolikt att öka avsevärt under de kommande åren.

Och marknadsaktörerna bör förstå att dessa monetära utvidgningar inte bara är tillfälliga åtgärder, utan är det nya normala.

Fed, tillsammans med andra stora centralbanker, runt om i världen, är i en kapplöpning till botten för att devalvera sina valutor. De gör detta för att göra exporten billigare, stimulera ekonomisk aktivitet, stärka aktiebörserna, försöka försena lågkonjunkturen, sänka priset på obligationer och sänka räntor.

Det finns bara begränsad mängd guld i världen, men de pengar som Fed och andra centralbanker kan skriva ut är i princip obegränsade.

Det nya normala är att den monetära basen ska fortsätta att växa på obestämd tid. Detta beror till stor del på de enorma mängder i statsskuld som utvecklade länder har ackumulerat under de senaste decennierna.

På kort sikt, och sett ur TA synpunkt, så är guldet överköpt och sentimentet för guld är på kritiskt höga nivåer. Så på en månads sikt så räknar jag med en korrektion nedåt i dollar räknat. Samtidigt så ser dollarn ut att stärkas något igen under samma period, så i SEK räknat så behöver inte nedgången bli stor.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1405
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1268 skrivet: söndag 11, augusti 2019, 16:53:39 »
Fed, tillsammans med andra stora centralbanker, runt om i världen, är i en kapplöpning till botten för att devalvera sina valutor. De gör detta för att göra exporten billigare, stimulera ekonomisk aktivitet, stärka aktiebörserna, försöka försena lågkonjunkturen, sänka priset på obligationer och sänka räntor.
Att detta stämmer är bara alltför tydligt. Att detta ”race to the bottom” bara kan leda till katastrof är precis lika uppenbart. Jag tycker att det är deprimerande bortom varje gräns att höra högavlönade, välutbildade personer i ledande ställning argumentera för att ”denna sänkning gör vi för att förbättra vår konkurrenskraft och få bättre snurr på hjulen”... när varje tänkande människa (inklusive de själva) inser att detta bara stämmer i en värld där ingen annan gör likadant, och den världen existerar inte. Det är ett rent hyckleri, ”kicking the can” istället för att ta itu med problemen.

Varje gång det blivit ett stort internationellt valutakrig har det slutat illa. Guldet kommer givetvis att gå upp, men det förändrar inte det faktum att endgame för ett stort valutakrig är att det går åt fanders för världsekonomin.
Citera
På kort sikt, och sett ur TA synpunkt, så är guldet överköpt och sentimentet för guld är på kritiskt höga nivåer. Så på en månads sikt så räknar jag med en korrektion nedåt i dollar räknat. Samtidigt så ser dollarn ut att stärkas något igen under samma period, så i SEK räknat så behöver inte nedgången bli stor.
Vad det gäller att dollarn stärks så tyder allt mer på att den inte bara kommer att stärkas lite utan mycket (men då på längre sikt än den månad du talar om) i takt med att andra valutor kommer att sjunka snabbare.

Jag tror att SEK även fortsatt kommer att vara ett dåligt ställe för kapital i takt med inbromsande världskonjunktur och fortsatt valutakrig. Liten valuta i kombination med en exportberoende ekonomi är ingen vinnande kombination i detta läge. Men eftersom man inte kan stoppa allting i guld (eller åtminstone inte bör) så är dollarn sannolikt det näst bästa. Om man då som jag tror på både ett stigande guldpris i dollar och ett stigande dollarpris i SEK är det uppenbart vad jag tror om utvecklingen för guldpriset i SEK.

Av en händelse så råkade jag snava över Santiago Capital på twitter nyligen. De har som byline:

”You either believe in magic or you believe in math. If you believe in math, buy gold.”

Spot on.

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 243
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1269 skrivet: söndag 11, augusti 2019, 20:26:51 »
ZeroHedge skriver idag med rubriken

Danmarks tredje största bank betalar nu människor för att ta ut ett lån

For Denmark, the future is now, because with over $15 trillion in negative-yielding debt around the world, Denmark's third largest bank is now offering borrowers mortgages at a negative interest rate, effectively paying its customers to borrow money for a house purchase.

Jyske Bank said this week that customers would now be able to take out a 10-year fixed-rate mortgage with an interest rate of -0.5%, meaning customers will pay back less than the amount they borrowed, or precisely what we said would happen in our 2016 preview of the dystopian future.

our preview of the dystopian future =vår förhands vision av den dystra framtidssynen

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1270 skrivet: söndag 11, augusti 2019, 21:03:14 »
Undra om man som svensk kan ta lån i Danmark?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1405
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1271 skrivet: måndag 12, augusti 2019, 10:25:05 »
Jyske Bank said this week that customers would now be able to take out a 10-year fixed-rate mortgage with an interest rate of -0.5%, meaning customers will pay back less than the amount they borrowed, or precisely what we said would happen in our 2016 preview of the dystopian future.
Vilka på forumet skulle ta ett lån till -0.5% ränta och omedelbart köpa guld för pengarna? Eller kanske 60/40 guld/dollar?

Jag skulle göra det direkt. What could possibly go wrong?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1272 skrivet: måndag 12, augusti 2019, 10:35:32 »
Undra om man som svensk kan ta lån i Danmark?
Kan inte du ta reda på det för jag blir gärna Dansk medborgare om jag slipper bo där :D

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1273 skrivet: måndag 12, augusti 2019, 10:41:07 »
Vilka på forumet skulle ta ett lån till -0.5% ränta och omedelbart köpa guld för pengarna? Eller kanske 60/40 guld/dollar?

Det som möjligtvis kan gå lite fel är väl om de höjer räntan kraftigt och guldet sjunker mycket.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1274 skrivet: måndag 12, augusti 2019, 10:44:09 »

Nu behöver jag inte lån på nya husköpet men jag skulle låna anyway annars vore man idiot om banken amorterar på kapitalskulden :D
Den skulle ha kommit 1 April skulle vara kul och se hur många som hade svalt den med hull o hår.

Man blir inte mindre stärkt i tanken att nu är det nog dags att säkra upp alla tillgångar
Och tanken på 50/50 Fysiskt/Papper mycket tilltalande :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kärlek med förveckling by sff123
Idag kl. 12:23

1oz Kookaburra flera årtal by Kalle4001
Idag kl. 06:54

Tips till första guldköpet? by Birka
Igår kl. 21:00

CLF by I_am_mine
Igår kl. 18:29

JZ checkar in by Kalle4001
Igår kl. 16:32