Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 579016 gånger)

Inloggad JohanB

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Affärsomdömen: 4
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1201 skrivet: tisdag 06, augusti 2019, 03:30:22 »
Lite tröstläsning ang. den svenska bolivaren....ehh jag menar kronan.

Gold Prices Hit All-Time Highs In These Currencies

https://www.kitco.com/news/2019-08-05/Gold-Prices-Hit-All-Time-Highs-Monday-In-These-Currencies.html

« Senast ändrad: tisdag 06, augusti 2019, 03:35:44 av JohanB »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2206
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #1202 skrivet: tisdag 06, augusti 2019, 17:39:59 »
Över 454 nu.
Gött att ha lite gullelullum i dessa tider. Det är bara att njuta.

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1203 skrivet: tisdag 06, augusti 2019, 19:13:03 »
Över 454 nu.

Men känslan att man har för lite... 😀

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1120
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #1204 skrivet: tisdag 06, augusti 2019, 19:36:11 »
Över 454 nu.

Ansåg att jag hade för lite guld så jag köpte....gr men efter ett tag så tyckte jag att jag fortfarande hade för lite så jag köpte.....gr till
Nu har jag kommit fram till det spelar ingen roll hur mycket du har det är alltid för lite :)

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
« Svar #1205 skrivet: tisdag 06, augusti 2019, 21:58:33 »
Över 454 nu.

Ansåg att jag hade för lite guld så jag köpte....gr men efter ett tag så tyckte jag att jag fortfarande hade för lite så jag köpte.....gr till
Nu har jag kommit fram till det spelar ingen roll hur mycket du har det är alltid för lite :)

Det är kanske därför jag har fått råd i forumet att köpa hela tiden, oavsett pris 😀

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #1206 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 08:46:43 »
Det är kanske därför jag har fått råd i forumet att köpa hela tiden, oavsett pris 😀
Detta är nog totalt sett ett gott råd men det finns skäl att vara försiktig just nu.

Visst, det är ju skoj med nya ATH i XAU/SEK mest varenda dag, och det är lätt att känna sig klok när man kan köpa en guldbit en dag och stå på plus (relativt frakt och kanske t.o.m. relativt spot) redan ett par dagar senare. Men rätt vad det är så bryts trenden och vi åker nedåt igen.

Detta betyder inte att jag säger att den längre trenden inte skulle vara upp (det tror jag absolut att den är) utan bara att om man vill få ett riktigt bra resultat av sina utspridda köp så måste man
  • klara av att köpa när det går nedåt, inte bara uppåt
  • klara av att spara kapital så att man har resurser att köpa mer när det går ner och mindre när det går upp
Det första klarar nog alla som fått guldfeber på allvar och inte bara är här på en trendföljarvisit. Men det senare är svårare, framför allt när man startar från en känsla av att ”ha för lite”. Risken för att förköpa sig är påtaglig. Jag säger detta med personlig erfarenhet av att ha köpt silver till fyndpriser kring 35 USD/oz efter det silverbubblan brast 2011. Jag klarade inte av att bromsa mina inköp (eftersom jag ”hade för lite” och dippen säkert skulle vara kortvarig) så det jag trodde var ett bra tillfälle att ”buy the dip” ledde till att jag inte på samma sätt kunde utnyttja de långa år av priser kring 15-18 USD/oz.

Betänk även att orsaken till att guldet stiger som en raket just nu inte är att världen har insett att ”all fiat will burn” utan till oerhört stor del är en konsekvens av makropolitiska händelser. Oavsett hur det ser ut just nu så kan dessa orosmoln skingras på kort tid om våra kloka och visa ledare plötsligt beslöt sig för att agera som... kloka och visa ledare. Och då kommer en rejäl slant av hot money att lämna guldet snabbare än vi hinner säga ”hoppsan”.

Man skall aldrig inbilla sig att man vet hur den framtida utvecklingen för någonting blir. Om det vore så enkelt skulle alla göra det...

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 438
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1207 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 09:49:53 »
Fortsatt positiva förväntningar på guldpris (men inte lika starkt för silver o platina)

https://www.cnbc.com/2019/08/07/gold-is-set-to-stay-strong-for-the-next-six-to-12-months-economist.html

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 504
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1208 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 10:21:48 »
Oavsett hur det ser ut just nu så kan dessa orosmoln skingras på kort tid om våra kloka och visa ledare plötsligt beslöt sig för att agera som... kloka och visa ledare. Och då kommer en rejäl slant av hot money att lämna guldet snabbare än vi hinner säga ”hoppsan”.

Det må kännas osannolikt just nu men ponera för en stund att "kloka och visa ledare" lyckas få stopp på handelskriget mellan USA och Kina.
Kan det få någon annan effekt än börserna upp, guldet ner? Och snabbt lär det gå.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1032
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #1209 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 10:29:38 »
Jag tar uppgången på stort allvar och omfördelar tex min PPM med jämna mellanrum.
Från tidigare 60% guld och 40% ränta så har jag nu 30% guld och 70% ränta.

Det känns som ett angenämt problem att behöva återställa dessa värden med jämna mellanrum då andelen guld stiger i värde och ökar i procent.

Hade jag trott att guldpriset var ihållande i stigning nu så hade jag inte sålt av men jag tror det kommer dippa innan det blir någon djup kris som kan få det att dra iväg ordentligt i USD.

Eftersom jag däremot inte litar på att marknaden följer mitt omdöme så behåller jag ändå en liten kaka i guld för att vara med när jag får fel :D

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1210 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 10:57:53 »
Jag har 100 % i guld på ppm. Byter när det går ned mer än 3%.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1120
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #1211 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 12:15:30 »
Till er alla som inte tänker dö imorgon ;)
Förutom att sista tidens turbulens satt myror i brallorna på guldet så tror jag ochså att det har fått,
finansmarknaden att stanna upp och tänka till lite"som om det skulle hända :D men hoppas kan man alltid"

Det har i vilket fall många länders regeringar/riksbanker gjort och positionerat sig i guldet mycket starkare än tidigare

Även om chipchop och Dumbo blir bästa vänner så måste man kunna analysera marknadsekonomin och dess tillgångar :)
Eftersom jag inte har dom djuplodande kunskaper som många här på forumet har så drar jag mina slutsatser i all enkelhet ;)

Vi har en global börsmarknad som är övervärderad flera gånger sitt faktiska värde låt säga 500% för saks skull,
kan innebära en liten risk att köpa 400% luft om det skulle bli pyspunka eller i värsta fall en däckexplosion :)

Och det är inte den enda marknaden som är övervärderad alla andra bubblor brister per automatik vid en kraftig börsnedgång.

I min lilla värd så brukar jag använda följande exempel man har en fabrik värderad till 1miljon inklusive förväntad årsproduktion,
Vid en börsnotering så tilldelas 1000 aktier a 1000kr nu är alltså aktien fulltecknad.

Sen är det aktieköparnas förväntningar om företagets tillväxtpotential aktieutdelning etc som kommer påverka aktiekursen.
Företaget kanske har en stark kompetensbas med förväntningar på produktutveckling ökad försäljning egna patent osv.

Detta gör att aktien stiger kraftigt i värde till 2000kr utifrån förväntningar om en stark utveckling av företaget.
Vilket betyder att vi har köpt luft för 1000kr lite köpa grisen i säcken så att säga :)
Med i beräkningen bör tas att någon annan tar fram en billigare likvärdig produkt eller en bättre med en lägre produktionskostnad :o

Nu är detta exempel mer på pedagogisk förskolenivå alltså utifrån min egen kompetens :D

Så jag blir vid min härd vilket inte betyder att jag inte har aktier och fonder för det har jag plus min statliga Whiskasfond :D
Mitt innehav är och kommer förbli 50/50 50% fysiskt PM resten värdepapper tills nästa börskrash för att då handla billigt på REAN.

Min strategi är väl inte den vassaste men konstigt nog har den över tid visat sig vara lyckosam.

Inloggad JohanB

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1212 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 13:52:50 »
Guldet har varit och studsat på 1500$ tre gånger i natt.
Troligen i HongKong då det är oroligt där och man väntar att Kina tar till hårdhandskarna?
Troligen många som planerar att dra innan Kina slår till....

https://www.kitco.com/commentaries/2019-08-07/Gold-Hits-1-500.html?sitetype=fullsite

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 471
« Svar #1213 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 16:04:01 »
Och då bröts 1500 USD/oz.

Det är bara 37 euro ifrån all-time high euro 1342 (1379 från 2012)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1214 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 16:33:40 »
Helt fucking unbillivebell!  ::)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

AUAG Fond by Johnny Guitar
Idag kl. 02:48

Pacific Precious - Eric Strand hoppar av by Johnny Guitar
Idag kl. 02:19

HIFI. by sff123
Idag kl. 00:13

Demokrati. by cyber
Igår kl. 23:49