Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 592192 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2231
  • Affärsomdömen: 73
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1185 skrivet: fredag 02, augusti 2019, 16:33:21 »
Än så går det upp och än så går det ner.
Man blir ju sjösjuk.  :)

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 885
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #1186 skrivet: lördag 03, augusti 2019, 21:41:27 »
Jag förutsätter att en beskattad Norsk löntagare får ut dubbelt så mycket i lönekuvertet?
Annars har dem stora problem ;)
Börjar bli lite tjatigt med sågningen av den Svenska kronan tror alla här är ganska medvetna vid det här laget 8)

https://www.svd.se/dyrt-att-leva-i-norge--sa-mycket-kostar-det
Det var hemskt vad det var dyrt med allting i Norge.  Och på sff:s länk ovan är inte heller hyran i Norge med, och det skall var mycket dyrare att bo där.
Då får man ju som sagt ha en bra lön som kompensation, ifall man vill ha mer över efter utgifter där än man fick i Sverige...
Men de har ju ingen moms på silver över kölen.
Någon som semestrat i härliga København i sommar?
En kompis tyckte det var som dansken säger, helt vilt vad dyrt.
Båda våra grannländer Danmark och Norge är dyrare länder att bo i än Sverige.
Dansken och norrmannen har lön efter utgifter som i de flesta länder.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1133
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #1187 skrivet: lördag 03, augusti 2019, 22:11:19 »
Jag förutsätter att en beskattad Norsk löntagare får ut dubbelt så mycket i lönekuvertet?
Börjar bli lite tjatigt med sågningen av den Svenska kronan tror alla här är ganska medvetna vid det här laget 8)

Det var hemskt vad det var dyrt med allting i Norge.  Och på sff:s länk ovan är inte heller hyran i Norge med, och det skall var mycket dyrare att bo där.
Då får man ju som sagt ha en bra lön som kompensation, ifall man vill ha mer över efter utgifter där än man fick i Sverige...

Påståenden utan fakta då har NI andra siffror än mig
Lägg upp konsumentprisindex för SV/NO/DK så jag förstår för jag är lite trögtänkt.

Dem har bättre köpkraft i norge än oss stakars fattiglappar i sverige

Men Danmark har billiga bilar och Norge har billig Öl/tobak/livsmedel generellt.
Sen glömde jag att Norska kronan har blivit så dyr 1.08 sek :o
Det måste vara anledningen till att man vallfärdar över svenska gränsen för att handla "muskler i valutan"

Då Svenska kronan sjunkit som en sten så fattar jag inte varför vi har haft samma växelkurs mot NOK sen Dackefejden ???

ZZZZZZzzzzz

« Senast ändrad: lördag 03, augusti 2019, 22:16:19 av sff123 »

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 345
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1188 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 01:46:41 »

Lägg upp konsumentprisindex för SV/NO/DK så jag förstår för jag är lite trögtänkt.

Men Danmark har billiga bilar och Norge har billig Öl/tobak/livsmedel generellt.
Det måste vara anledningen till att man vallfärdar över svenska gränsen för att handla "muskler i valutan"

Då Svenska kronan sjunkit som en sten så fattar jag inte varför vi har haft samma växelkurs mot NOK sen Dackefejden ???

ZZZZZZzzzzz
Att du är trögtänkt och inte fattar, där har du helt rätt.  ;)
Resten kan du bespara oss.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1189 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 09:12:04 »
Citat från ovan: "Men Danmark har billiga bilar"

Jag hakade upp mig på det uttalandet, då jag hade helt annan information om den saken. Jag Googlade frågan på nätet och fann detta...

Bil i Danmark – snuskigt dyrt

De danska bilköparna betalar överlägset mest för den nya bilen. Jämfört med medelpriset i euroområdet betalar konsumenterna i vårt nordiska grannland 93 procent mer för en ny bil.

Så mycket kostar bilarna i Sverige och i grannländerna

Jag tar ett exempel med en Volvo V60:

Sverige: 373 900 kronor.
Danmark: 779 999 kronor.  Dyrt att köpa bil i Danmark!
Norge: 597 196 kronor

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1190 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 09:54:46 »
Citat från ovan: "Men Danmark har billiga bilar"

Jag hakade upp mig på det uttalandet, då jag hade helt annan information om den saken. Jag Googlade frågan på nätet och fann detta...

Bil i Danmark – snuskigt dyrt

De danska bilköparna betalar överlägset mest för den nya bilen. Jämfört med medelpriset i euroområdet betalar konsumenterna i vårt nordiska grannland 93 procent mer för en ny bil.

Så mycket kostar bilarna i Sverige och i grannländerna

Jag tar ett exempel med en Volvo V60:

Sverige: 373 900 kronor.
Danmark: 779 999 kronor.  Dyrt att köpa bil i Danmark!
Norge: 597 196 kronor
Jag vet det var skrivet med en liten gnutta av ironi ;)
Var lite trött på upprepade inlägg hur den svenska kronan sjunker som en sten :)

Att jämföra den med Turkiska valutan är lite långsökt
Tror att dom flesta här på forumet har koll på hur kronans värde utvecklas :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1191 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 10:01:51 »

ZZZZZZzzzzz
Att du är trögtänkt och inte fattar, där har du helt rätt.  ;)
Resten kan du bespara oss.
Tackar för ditt långa sakliga insiktsfulla inlägg du är verkligen en tillgång för forumet :)
Läser alltid dina inlägg med stort intresse :)
Dina tips har verkligen hjälpt mig med första miljonen.

Trevlig sommar från tacksam följare :)

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1192 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 11:20:57 »
Det var en något tråkig postning från Rödlöga idag,  men så svarar en riktig gentleman tillbaka...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #1193 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 11:21:13 »
Denna tråd skall handla om guldpriset och närliggande ämnen. Jag vore oerhört tacksam om ni kunde ta era personliga fejder någon annanstans där vi som är intresserade av guldpriset enklare kan slippa läsa om dem.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #1194 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 15:39:03 »
Denna tråd skall handla om guldpriset och närliggande ämnen. Jag vore oerhört tacksam om ni kunde ta era personliga fejder någon annanstans där vi som är intresserade av guldpriset enklare kan slippa läsa om dem.
Jag kom just tillbaka efter lite släktaktiviteter och hade då fått lite blandade privata meddelanden om detta (dvs mitt inlägg tidigare idag). Låt mig därför tydliggöra att det var fullt avsiktligt som jag inte pekade ut någon. Jag tycker att det är upp till var och en att känna sig träffad eller inte.

Jag ser det inte som vare sig min eller någon annans uppgift att agera forumpolis och säga exakt vad som är ok eller ej. Det får var och en försöka avgöra själv. Gissningsvis är de flesta här vuxna. Men om man inte lyckas med detta så kommer den normalt goda ton som hålls här att försämras och därmed värdet i forumet att minska. Det vore synd.

Likaså tycker jag att det är viktigt att försöka hålla sig någotsånär till trådämnet (här syndar jag själv i hög grad). Det finns en obegränsad mängd viktiga saker att läsa på nätet, må det vara här eller på andra ställen. Men tid är ofta en ytterst begränsad resurs. Att då behöva vada igenom en massa snatter för att komma till det som är relevant funkar bara så länge signal/noise håller sig över en rimlig minimumnivå. Så lägg snattret på därför avsedd plats. Det är därför det är så enkelt att skapa nya trådar, gärna i rätt del av forumet.

Med vänlig hälsning,
august

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 885
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #1195 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 17:15:50 »
Denna artikel fick jag av en annan forums-medlem på PM nyligen.
Jag tycker att den beskriver ganska bra min kommentar här tidigare om guldspot och matpriset.
Vår köpkraft, enligt författaren av artikeln, menar att köpkraften i SEK har sjunkit med 20% på två år mot USD(guld ).
Därmed har kostnaderna i SEK för varor(mat ) som importeras från t.ex USA och som betalas i dollar blivit 20% dyrare i SEK.
Hade man kunnat handla varor och betalat för det med guld mot spot så hade köpkraften stått sig.
Ännu bättre, hade man köpt in en stack av basmat(t.ex motsvarande 1Oz Au ) som man ändå äter i loppet av t.ex ett år så betyder det att man äter billigare(och är smart ) eftersom kronan försvagas mot USD och inte minst det trygga och stabila guldpriset som håller sig mot inflation aka prisstigning.

Med tanke på guldspot så är det många varor som prisas i USD som igen har med guldpriset att göra.
Ökar guldpriset så ökar priserna på det mesta som omsätts i dollar.

https://cornucopia.cornubot.se/2019/08/ar-stockholmsborsen-nagot-annat.html

Mvh
Krugern

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 439
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1196 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 20:02:55 »
Denna artikel fick jag av en annan forums-medlem på PM nyligen.
Jag tycker att den beskriver ganska bra min kommentar här tidigare om guldspot och matpriset.
Vår köpkraft, enligt författaren av artikeln, menar att köpkraften i SEK har sjunkit med 20% på två år mot USD(guld ).
Därmed har kostnaderna i SEK för varor(mat ) som importeras från t.ex USA och som betalas i dollar blivit 20% dyrare i SEK.
Hade man kunnat handla varor och betalat för det med guld mot spot så hade köpkraften stått sig.
Ännu bättre, hade man köpt in en stack av basmat(t.ex motsvarande 1Oz Au ) som man ändå äter i loppet av t.ex ett år så betyder det att man äter billigare(och är smart ) eftersom kronan försvagas mot USD och inte minst det trygga och stabila guldpriset som håller sig mot inflation aka prisstigning.

Med tanke på guldspot så är det många varor som prisas i USD som igen har med guldpriset att göra.
Ökar guldpriset så ökar priserna på det mesta som omsätts i dollar.

https://cornucopia.cornubot.se/2019/08/ar-stockholmsborsen-nagot-annat.html

Mvh
Krugern

Har din mat blivit 20% dyrare i SEK det senaste året? Det har i alla fall inte min. Jag tycker också kronförsvagningen är besvärlig för mig (som bl a gillar att kunna åka utomlands ibland), och att det är oroande för landet, men man ska inte blanda ihop det med stigande matpriser, som ju främst påverkas av helt andra faktorer (eftersom vi inte handlar någon större del av vår mat ifrån USA).

Cornu har som vanligt intressanta poänger, men att se på just tolv månaders sikt är precis lika random som att titta sen årsskiftet. Med andra ord så vinklar han (som vanligt) ganska hårt för att få det att låta mer dramatiskt.

Jag väntar också fortfarande på hans ursäkt för att han hajpade oljan och oljebolag ända in i oljepriskraschen 2014/15. Det är förstås inte uteslutet att han får rätt någon gång i framtiden men det ursäktar inte hans hemmagjorda analyser som han presenterade som absolut sanning gång på gång.

Cornus kristallkula är lika kass som alla andra tyckares (eller kanske ännu sämre, eftersom han ständigt går ut publikt med sina åsikter och därmed målar in sig i diverse hörn). Dock intressant läsning, om man tar det med en grabbnäve salt.
« Senast ändrad: söndag 04, augusti 2019, 20:11:32 av cyber »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1049
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #1197 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 21:02:16 »
Jag upplever helt klart att maten blir dyrare men det svänger inte så snabbt som guldpriset eller SEK/USD. Kanske har det främst med förhållandet SEK/EUR att göra.

Det senaste året kan jag inte direkt säga att jag märkt någon stor skillnad annat än på restaurangbesöken men drar man ut det på en period sen USD och EUR började stärkas mot kronan så ser jag en markant skillnad i pris på dagligvaror.
Jag tror att det till stor del släpar lite och räknar med att priserna stiger ytterligare i närtid eller att vi får se ännu mer "shrinkflation"

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 439
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1198 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 21:34:09 »
Jag upplever helt klart att maten blir dyrare men det svänger inte så snabbt som guldpriset eller SEK/USD. Kanske har det främst med förhållandet SEK/EUR att göra.

Det senaste året kan jag inte direkt säga att jag märkt någon stor skillnad annat än på restaurangbesöken men drar man ut det på en period sen USD och EUR började stärkas mot kronan så ser jag en markant skillnad i pris på dagligvaror.
Jag tror att det till stor del släpar lite och räknar med att priserna stiger ytterligare i närtid eller att vi får se ännu mer "shrinkflation"

Enligt SCB (https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/kpi/) så har "livsmedel och alkoholfria drycker" stigit med mellan 1 och 2.3% per år de senaste åren, medan "restaurangbesök och logi" ökat lite snabbare (2-3.5%) (2015-18, ja jag orkade räkna ut de exakta siffrorna själv, fråga mig inte varför :) ).

Det är sjukt svårt att uppskatta/killgissa sånt här, vissa varor blir dyrare, andra billigare. Ibland blir saker också dyrare för att vi väljer att köpa finare grejer (ekologiskt eller mer exotisk mat t ex). Eller så insisterar vi på att handla i den lokala coop-butiken som har landets högsta ***** priser (fast det kanske bara är jag!)

Du har helt rätt i att SEK/EUR märks tydligare än SEK/USD på det mesta (undantaget elektronik, flygresor, annat som prissätts i dollares).

Det senaste fallet för SEK/rusningen för USD bleknar faktiskt i jämförelse med 2014/15 (då USD gick från 6.50 till 8.50 på tolv månader). Om det inte blev hyperinflation av den resan så blir det det inte nu heller (allt annat lika förstås, och det är ju en jävla ordentlig brasklapp :) )

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1199 skrivet: måndag 05, augusti 2019, 08:32:52 »
God Morgon Allihopa :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Idag kl. 18:29

Goldmoney (BitGold) : Ett enkelt sätt att spara i guld. by Cash Is King
Idag kl. 04:17

100g Valcambi guld by Morgan
Igår kl. 22:14

[Säljes] Silver & Guld: 2020 Pandor, Sedelbanderoller. by Cyberdyne
Igår kl. 21:23