I Februari gissade jag på en topp på spot på 14.500.- innan året är slut.
En mynthandlare hackade på min verbala kalkyl i en timme så att svetten rann.
Det var då. För 3 veckor sedan var jag inom och sa; Nu är det bara 8.1% kvar till spot på fjorton-fem i SEK.
Förra veckan var det 6%.
I skrivande stund är det c:a 4.5% kvar til 14.500.-.
Svenska valutan är lika stark som turkisk lire, sämst i västvärden.
Det syns på de andra skandinaviska valutorna som håller sig starkare mot guld än den svenska kronan.
Även om norska och danska valutan också faller mot guldet så syns det att den svenska kronan faller mer.
Kan gott tänka mig att vi får se en skillnad på 20% i valuta mot den norska och kanske 45-50% för den danska kronan framöver.
Guldspot i olika valutar berättar om valuta-kursen och hur bra/dåligt det går i olika länders ekonomi.
Bara att denna gången befinner sig nästan hela värden i en eller annan form för fiat-ekonomi, utan valuta uppbackad i guld = förr eller senare utvecklas det hela till fritt fall.
Attans att man inte var med mer i svängen från 2005-6. Då hände det mycket och jag hade massor med stålar

men inget guld

Då var guldet var nästan gratis, idag måste jag jobba många många fler timmar och jag måste betala många många fler tusenlappar i skatt för att kunna köpa en uns med guld.
Imorgon är det för sent, inte idag, stack on, before its too late.
OBS!
Alla priser på värdsmarknaden handlas i dollar(guld ) och när guldpriset går opp så kostar också t.ex maten mer. Ris, bönor, krydder, olja, korn, vete, mjölk och t.om paketerings-material, frakt m.m.
Matpriset släpar efter guldpriset men jag tycker att det syns på priset i mat-hyllorna, inte minst märktes det i de amerikanska mathyllorna. Glöm billiga T-bone stakes i amerika som brorsan berättade om på -90-talet.
Så det kan löna sig att handla många gånger mer av de basvaror man ska ha det närmaste året eller två.
Så finns det mer pengar till övers för metall vid ett senare tillfälle då man helt plötsligt äter billigare för att man slipper handla dyrare. Många bäckar små.
Krugern