Författare Ämne: Nybörjare söker hjälp från er experter.  (läst 4550 gånger)

Utloggad xion

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
Nybörjare söker hjälp från er experter.
« skrivet: fredag 24, juni 2011, 17:32:41 »
Hejsan,

Jag är en extrem nybörjare på det här med att investera i guld och silver. Detta verkar som rätt plats för att ställa och få svar på mina nybörjarfrågor.

Jag har ett jobb där jag har turen att tjäna rätt bra med pengar, jag är 23 år. Jag vill på något vis säkra mina pengar på bästa sätt och då känner jag att guld eller silver kan vara rätt väg att gå. Så jag hade tänkt att köpa tackor för ca 10,000 SEK styck någon gång varje kvartal kanske.
Det jag undrar är

1.  Vad är den bästa ädelmetallen att investera i? guld, silver eller.. platina? Vilken har bäst framtid?
2. Vart kan jag köpa dessa tackor och hur går det till? Köper man dem via nätet och får dem levererade? Vågar man verkligen det? Jag har tittat på svenska återförsäljare av guld- och silvertackor men är det verkligen bäst att köpa ifrån sverige?

Jag hade inte tänkt att ha dem tills jag blir 80 år kanske.. men jag ser det absolut som en långsiktig investering.

Tacksam för svar!

Inloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 772
  • Affärsomdömen: 29
« Svar #1 skrivet: fredag 24, juni 2011, 18:23:03 »
Hej och välkommen till forumet

Vad som är bäst går inte att svara på, däremot är det sannolikt säkrare att sprida dina investeringar i både silver och guld. Platina och Palladium är trots allt industrimetaller i första hand, finns väldigt lite monetär historia. På rak arm tror jag bara Ryssland producerat platinamynt för cirkulation så det finns ingen historik att basera monetarisering av dessa metaller på. Det betyder ju dock inte att de inte kan vara bra investeringar men jag skulle nog rekomendera dig att prioritera guld och silver, sedan kan du komplettera med lite platina senare.

Du kan köpa ädelmetaller över disk hos en del mynthandlare, dessutom finns Tavex i Stockholm. På nätet finns det egentligen tre handlare, LibertySilver, Tavex och Guldcentralen. Samtliga erbjuder guld och silver. Du beställer det du vill ha, du betalar in summan till ett bankkonto och sedan får du hämta ut ditt paket på lämpligt ställe. Paketen är fullt försäkrade. Jag har inte hört talas om en enda som haft problem med någon av dem.

En sak du ska vara medveten om är att Guld är momsbefriat i Sverige, dvs, det är ingen mening att köpa guld i annat land egentligen. Silver däremot är momsbelagt i Sverige och således väldigt dyrt i en internationell jämförelse. Därav alla historier på nätet om silverköp i Tyskland, Norge osv.

10 000 per köp blir i dagsläget ungefär 1 oz guld per köp, vill du komma igång så är det absolut enklaste och säkraste att köpa 1 oz Krugerrands, köp där det är billigast för dagen på någon av de tre ovan nämnda sidorna. Jag skulle dock tippa att Libertysilver är billigast om de har några hemma. Krugerrands är ett mynt från Sydafrika, det har låg premie, dvs du får mycket guld för pengarna, det är i en tålig legering så det blir inte repigt så lätt och det är världens mest kända guldmynt så det är likvida mynt som är lättsålda överallt. Dessutom har de status som legalt betalningsmedel i Sydafrika.

Vill du ha något utvecklat så fråga.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1983
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #2 skrivet: fredag 24, juni 2011, 18:46:02 »
Tjena xion och välkommen till forumet.

Precis som Soulcrew säger så är det nog Liberty silver som gäller om du ska köpa Krugerrands då dom faktiskt är billigast på dom.

Silver rekommenderar jag INTE att du ska köpa från någon Svensk leverantör då momsbelagt silver är en mycket dålig investering. Dock så har dom största Tyska leverantörerna fyllt sina kvoter vad gäller att skicka till Sverige så det är inte helt lätt att få hem silver därifrån utan kontakter så det är lite trassligt.

Vill man göra det lite lättare för sig så tittar man runt på Tradera, det brukar finnas rör med American Silver Eagles eller Canadian Maple Leafs till skapliga priser, det blir hur som haver billigare än att köpa från någon Svensk leverantör. Det finns också en hel del guld på Tradera, det är bara att kolla runt.

Dock rekommenderar jag att i såna fall buda i mitten på månaden då priserna brukar dra iväg när folk precis har fått lön, då är det bättre att vänta ett par veckor så att säga, och spara lite pengar.

Vad det lider så kommer det förhoppningsvis också att finnas guld och silver att köpa här på forumet men den delen har inte riktigt kommit igång ännu då forumet är ganska nyöppnat.

Utloggad xion

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #3 skrivet: fredag 24, juni 2011, 20:48:27 »
Hejsan igen,

Först vill jag tacka så mycket hjälpen, känns som jag har kommit till rätt ställe!

Krugerrand känns oväntat, men bra. Jag har hört att tackor är bättre för att det kostar att prägla mynten och så vidare.. sedan är det väl inte myntet lika rent guld heller, men om det är vad ni rekommenderar så kör jag på det.

Silver har jag hört skall ha ökat i värde väldigt mycket de senaste åren, finns det inte att få tag på via någon sida utomlands förutom från de länderna som har \"stopp\"?

Det är ju en viss skillnad på köp- och säljpriser. Det är ju rätt omöjligt att svara på men hur lång tid tror ni det tar att tjäna på en sådan affär om man köper två Krugerrand-mynt idag till exempel..

som sagt, säkert svårt att svara på men..

tack för svar

Inloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 772
  • Affärsomdömen: 29
« Svar #4 skrivet: fredag 24, juni 2011, 23:00:16 »
Tumregeln är ju större enhet du köper desto mer guld får du för pengarna. Det kostar lika mycket att prägla ett litet mynt som ett stort. MEN, Krugerrand har kört samma motiv alltid, hela ideen med Krugerrand är att det ska vara ett lågt premium. (Motsatsen kan sägas vara Pandor eller Lunars, nya motiv varje år och präglas i begränsad upplaga) Efter en snabbkoll så tror jag du måste köpa 100 gramstackor för att få ett lägre premium. Dessutom så är 31,1 gram guld alltid 31,1 gram guld, även om det är utspätt med koppar så är guldet värt lika mycket.

Ja, silver har ökat mer i värde än guld på senare år. Du kan ju köpa silver till bra pris men då tar du risken att du får betala moms om ditt paket fastnar i tullen. Alternativet är att åka till tex Tyskland och köpa själv men det kostar ju en del så det krävs mycket volym för att räkna hem det. Om det nu inte är så att du är där av annan anledning.

Omöjligt att svara på,vill du spekulera och göra snabba vinster så är pappersguld bättre.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1983
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #5 skrivet: lördag 25, juni 2011, 00:14:23 »
Och ska man köpa guldtackor så rekommenderar jag att göra det från Tyskland, vilket går bra då ju guld är momsbefriat.

Ta t ex en titt på http://www.silber-corner.de/ och jämför priser + frakt, beroende på hur mycket du har tänkt att köpa så finns det hundralappar, alternativt tusenlappar att spara, många bäckar små.

Prisexempel 100 grams tacka:

Liberty Silver, 32690:- EX frakt.
Tavex, 33349:- EX frakt.
Silber-Corner, 32219:- INK frakt, räknat på dagens EUR kurs.

Svårt att sia om värdeökning, fysiskt guld köper man mer för att bevara sin köpkraft på lite längre sikt.

Vill man ha snabbare vinster så är som sagt pappersguld bättre då man t ex kan trada med hävstång emot guldprisets utveckling.

Men då äger man ju inget guld :) utan bara några siffror på dataskärmen.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: lördag 25, juni 2011, 14:27:20 »
Du kan även välja mellan att satsa på samlarmynt eller s.k. bullion, dvs tackor eller billiga mynt med låg premie över metallvärdet. Fördelen med samlarmynten är att dessa som tidigare nämnts är begränsade i antal, vilket gör att de stiger i värde allt eftersom efterfrågan från samlare ökar. Detta kan man visserligen se som en form av spekulation, men kan vara ett alternativ till pappersguld om man vill äga själva metallen och inte tänkt göra lika snabba affärer. Dock får du inte lägsta pris per gram på dessa.

Utloggad Roger 71

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: Nybörjare söker hjälp från er experter.
« Svar #7 skrivet: måndag 24, september 2018, 11:16:06 »
Hej allihopa. Eftersom jag också är nybörjare så återanvänder jag denna tråd med en fråga, Någon som hade erfarenhet av att handla guld eller silver från Jolinom? Enda information jag hittar är gammal. Jag frågar för jag tänkte handla, men de omnämns aldrig vad jag har sett. Mvh Roger

Utloggad Roger 71

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: måndag 24, september 2018, 11:25:31 »
Jalonom ska det vara.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1584
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #9 skrivet: måndag 24, september 2018, 12:05:07 »
Jag har aldrig hört talas om Jalonom.
Skulle istället vilja rekomendera en Tysk sida med bättre priser och låg fraktkostnad.

https://www.argentu.de/

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #10 skrivet: måndag 24, september 2018, 12:32:05 »
Jag vet inte varför du vill handla investeringsguld hos Jalonom då de är dyrare än både Liberty Silver och Tavex.

Ifall du har tänkt sälja guld så finns en intressant tråd på detta forum som du kan läsa.

Jalonom - Så blåser man kunderna

Annars kan du också "googla" på namnet och se vad du får för uppslag.

Utloggad Rödlöga

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 191
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #11 skrivet: måndag 24, september 2018, 13:12:23 »
Hej allihopa. Eftersom jag också är nybörjare så återanvänder jag denna tråd med en fråga, Någon som hade erfarenhet av att handla guld eller silver från Jolinom? Enda information jag hittar är gammal. Jag frågar för jag tänkte handla, men de omnämns aldrig vad jag har sett. Mvh Roger
Jag har inte nån större erfarenhet av att handla silver, men däremot har jag handlat guldmynt ofta.
Jag kan rekommendera Auragentum.de https://auragentum.de/
Dom har ett ganska stort utbud av bullion guldmynt, snabb leverans och packar mycket bra och säkert.
Och priserna på guldmynt ligger i linje med de andra säljarna som har lägst priser.
Möjligen att 29 Euro i frakt (UPS direkt till dörren) är lite i överkant ? ? ?......men köper man guldmynt för 30.000 kronor eller mer så tycker jag det kvittar om frakten är 150 kronor eller 300 kronor, det viktiga är att det känns tryggt och att det går snabbt.
« Senast ändrad: måndag 24, september 2018, 13:18:12 av Rödlöga »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: måndag 24, september 2018, 13:22:49 »
Gillar också Auragentum. Kan också rekomendera Coininvest när det gäller guldmynt.

Utloggad Roger 71

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: måndag 24, september 2018, 14:44:51 »
Jättebra info, tack så jättemycket! Angående länken till dem så var det anledningen till att jag frågade, kändes inte riktigt OK. Men de ca 4500 för 1kg silver, tyckte det lockade. Men nu har de höjt så de ligger i linje med andra leverantörer. Tack alla för svar. Mv

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: måndag 24, september 2018, 15:35:59 »
När det gäller silver är de här tämligen överlägsna.
https://goldsilver.be/en/
Här kan man göra bra fynd.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guldpreferenser by Frassekatt
Idag kl. 08:41

Supercoolt mynt. by sff123
Igår kl. 23:07

Köpes Queen's Beast Lions och Griffin 2 Oz by Lowrance
Igår kl. 16:40

2oz queens beast by Nils
Igår kl. 15:40