Författare Ämne: Köp guldmynt av mynthandlare  (läst 2287 gånger)

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 428
  • Affärsomdömen: 18
SV: Köp guldmynt av mynthandlare
« Svar #15 skrivet: lördag 05, januari 2019, 23:13:11 »
Det är märkligt hur en del resonerar.

Det är uteslutet för vissa att köpa guld för spot +3%. Men om därimot spot ökar 3% under en viss tid så är det genast helt okej att köpa för spot.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 356
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #16 skrivet: lördag 05, januari 2019, 23:25:04 »

Det är uteslutet för vissa att köpa guld för spot +3%. Men om därimot spot ökar 3% under en viss tid så är det genast helt okej att köpa för spot.

Är det så märkligt? Man vill köpa till marknadspris, dvs vad alla andra är villiga att betala. Över det känns dyrt, under det känns billigt. Möjligen kan man tänka annorlunda om man har en väldigt exakt bild av vad guld borde vara värt i fiat, men det tror jag inte de flesta har..

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 151
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: lördag 05, januari 2019, 23:28:57 »
Jag är mer intresserad av dessa lokala mynthandlare ni pratar om. I min stad finns inte vidare mycket att heja för.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 428
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #18 skrivet: lördag 05, januari 2019, 23:35:35 »

Är det så märkligt? Man vill köpa till marknadspris, dvs vad alla andra är villiga att betala. Över det känns dyrt, under det känns billigt. Möjligen kan man tänka annorlunda om man har en väldigt exakt bild av vad guld borde vara värt i fiat, men det tror jag inte de flesta har..

Ja, det är faktiskt märkligt.

Samma vikt, samma grundämne. Samma lön.

Tycker man att 11500 är lagom för en oz guld ena dagen, så är det väl konstigt att tycka att det är för mycket andra dagen.
Precis som om man köper en bil, eller en påse äpplen.

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 264
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #19 skrivet: söndag 06, januari 2019, 03:08:16 »
Eftersom jag inte kommer sälja nåt av mina inköpta mynt, på minst 10-15 år, så ger jag fullständigt f-n i om jag ger 12,000 kronor för ett guldmynt eller om jag ger 12,200 kronor.
Jag köper de mynt som jag gillar och vill ha.
Min far va av den småsnåla sorten, och han och jag tjafsade 100-tals timmar genom åren huruvida det va lönsamt att va snål eller icke.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 901
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #20 skrivet: söndag 06, januari 2019, 10:53:25 »

Det är högst relevant att hantera vad man kan hantera. Att priset fluktuerar kan man inte göra något åt.
Köper man över tid så minskar man risken för att köpa när det är dyrt. Men köper man dyrt när priset är lågt så måste ju priset gå upp för att ens bli "break even"

Får jag välja mellan att betala x för guld eller x+5% så kommer jag alltid att välja x.

Sen förstår jag att många gillar vissa mynt och är beredda att betala mer för dom eller att man känner sig säkrare med vissa handlare. Då är det den känslan man betalar extra för inte för guldet.

Om man resonerar som så att man kommer få igen premien så är det en annan femma, det är så jag resonerar med silver för annars hade jag aldrig köpt det över huvud taget.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1302
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #21 skrivet: söndag 06, januari 2019, 11:22:03 »
Är det så märkligt? Man vill köpa till marknadspris, dvs vad alla andra är villiga att betala. Över det känns dyrt, under det känns billigt.
Vi är nära all-time high för guld mätt i kronor. Vi har även tidigare flera gånger diskuterat ”premiekompression”, dvs att när spot stiger i SEK så kommer rimligen premien att sjunka mätt i procent. Detta gör att jag tycker att det är högst begripligt att köpare tittar på premien inför ett köp. Samtidigt så hade det varit rimligare att mer titta på själva spotpriset, eftersom det är där den stora kostnaden ligger. Dvs en rimlig fråga att ställa sig är ”skall jag verkligen köpa nu, när spot är nära ATH efter det jag haft ett femårigt fönster med betydligt lägre pris?” snarare än ”är det ok för mig med premie på 5% eller max 3%”.

Det finns ett väldigt tydligt ”följa-John”-beteende inbyggt i de flesta människor. Genom att göra som andra blir man medlem av en grupp och det är tryggt. Det är därför som det t ex är så populärt att köpa en aktie som stiger (och så stiger den lite till och man kan klappa sig själv på ryggen för att man är så duktig på att investera). Att köpa guld nu när priset stiger är trendföljande och därmed ”enkelt” och att rättfärdiga köpet med att man betalade en låg premie är ett sätt att bekräfta den egna affärsnäsan. Inget fel i det.

Vad gäller pm-köp så är det en mängd faktorer som spelar in, varav premien bara är en. Vad är spotpriset just nu? Tror jag att det kommer att gå upp eller ner den närmaste tiden? Kan jag fullständigt  lita på säljaren? Är det en affär f2f så att jag kan inspektera myntet själv och inte bara titta på en bild? Kan jag vara anonym eller hamnar mitt namn i ett kundregister? Är det en standardprodukt som jag kan köpa på andra ställen eller ett mer ovanligt mynt som är svårt att få tag i? Etc, etc. Premien ser jag som en funktion av alla dessa faktorer (utöver dagens spotpris) och det gör att ett mynt med en ”hög” premie kan vara en bättre affär än ett annat mynt med en lägre premie.

Den totala beslutsekvationen är rätt komplicerad och då är det lätt hänt att man snöar in på den parameter som är enklast att jämföra. Jag säger inte att detta är fullt logiskt, men det är ganska begripligt och mänskligt.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 901
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #22 skrivet: söndag 06, januari 2019, 20:42:09 »

Vi är nära all-time high för guld mätt i kronor. Vi har även tidigare flera gånger diskuterat ”premiekompression”, dvs att när spot stiger i SEK så kommer rimligen premien att sjunka mätt i procent. Detta gör att jag tycker att det är högst begripligt att köpare tittar på premien inför ett köp. Samtidigt så hade det varit rimligare att mer titta på själva spotpriset, eftersom det är där den stora kostnaden ligger. Dvs en rimlig fråga att ställa sig är ”skall jag verkligen köpa nu, när spot är nära ATH efter det jag haft ett femårigt fönster med betydligt lägre pris?” snarare än ”är det ok för mig med premie på 5% eller max 3%”.

Jag ska så klart vara ärlig med att jag har både dålig koll och lågt intresse för att lära mig mer om olika mynt och dess eventuella värde över spot eller förutse marknaden.

Jag har heller inte varit med i 5 år och då handlar det såklart om vad jag tror om den ekonomiska marknaden i övrigt framgent och den ger jag inte mycket för.

Således köper jag "dollar averege" som många youtubers kallar det. Ett genomsnitt över tid, jag köper såklart mer när jag upplever att priset är lägre än vad jag gör när det är högt och på så vis får jag lite bättre genomsnitt.

Att köpa med lågt premium är helt enkelt mitt sätt att kontrollera en av få parametrar jag kan göra något åt. Av samma anledning så köper jag helst likvida mynt som jag upplever är enkla att sälja åter nära spotpriset.

Inloggad Lassiter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #23 skrivet: fredag 11, januari 2019, 20:54:49 »
Hej och välkommen!

Jag är för att handla av lokala mynthandlare, även om det kostar ett par kronor mer än från Tavex eller liknande. Det bästa är väl helt enkelt att jämföra priset...

Forumet har så här längt ett fantastiskt track record vad gäller lyckade affärer där båda parter är nöjda, så även om du börjar handla av en lokal mynthandel så tror jag säkert att du kommer att handla på forumet med tiden.

Vad gäller rek till poste restante så har jag dessvärre ingen aning, men det är en intressant fråga så dela gärna med dig av resultatet när du har det.

Har gjort första äffar i forumet och allt gick bra.
Leveransen sändes som REK till Poste restante, det var inga problem och hämta, pappersavin som dom brukar skicka, skickas inte utan man måste kolla själv med spårningsnummer när paketet har kommit, alternativt kan man få sms om man har angett tel.nummer.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by august
Idag kl. 09:47

Mike Maloney "Why is gold the ultimate store of value ?" by Rödlöga
Idag kl. 07:02

[Avslutad] by Ritva
Igår kl. 16:50

Dagens stora förvåning by Strokur
Igår kl. 13:24

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by I_am_mine
Igår kl. 10:49