Författare Ämne: Köpa lägenhet för att hyra ut  (läst 2081 gånger)

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 8
Köpa lägenhet för att hyra ut
« skrivet: lördag 29, december 2018, 21:41:56 »
Hej!

I utlandet är det populärt att som privatperson köpa lägenheter/hus för att hyra ut. I Sverige är det lite lurigare pga hur reglerna med andrahandsuthyrning i BRF och liknande fungerar. Nu med lägenheter i äganderättsform och skattefrihet för hyresintäkter upp till 40tkr/år så tycker jag det ändå blivit lite intressant...

Jag letar främst efter en investering med minimal arbetsinsats ifrån min sida. Jag har inte tid att bli fastighetsvärd, och ska jag ta av min vanliga arbetstid blir det nog en förlustaffär :) Därför är jag främst intresserad av paketerade lösningar som typ Apart Hotel (https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-ar-hotellet-dar-du-koper-ditt-rum/repqbq!TRq@Z7S0Q38zP0Sb@nDpDA/) eller Botell (hittar ingen bra länk till dem, skumt). Ingen av de här verkar dock ha något till salu för närvarande.

Är det nån som gjort/känner till nåt åt det hållet? Jag är inte gjord av pengar så i första läget handlar det väl om en enda lägenhet, helst i stockholmstrakten.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 795
  • Affärsomdömen: 53
SV: Köpa lägenhet för att hyra ut
« Svar #1 skrivet: lördag 29, december 2018, 22:38:31 »
Köp guld istället 8)

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 428
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #2 skrivet: lördag 29, december 2018, 22:54:55 »
Köp en lägenhet i Åre, med ski-in/ski-out-läge.

Sen sköter ett företag uthyrningen åt dej. veckovis.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: lördag 29, december 2018, 23:29:28 »
Köp en lägenhet i Åre, med ski-in/ski-out-läge.

Sen sköter ett företag uthyrningen åt dej. veckovis.

Inte en helt dum idé, men jag är inte super-skidig av mig, och efterfrågan (och därmed hyran man kan förväntas få) är inte lika stabil som på bostäder tänker jag.

Inloggad Jukka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: lördag 29, december 2018, 23:58:46 »
Jag har en lös plan på att samla guld tills katastrof-jätte-krasch-bubblan spricker och folk säljer av sina skidstugor för att täcka sina värdepapperslån. Då kanske man kan få sig en stuga med bastu till bra pris i åre eller sälen. Men jag gillar till skillnad från dig skidåkning.

Annars har jag funderat på hyresfastigheter på samma sätt som du utan att hittills ha hittat något alternativ med tillräckligt låg tröskel.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 795
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #5 skrivet: söndag 30, december 2018, 11:06:27 »
Jag har en lös plan på att samla guld tills katastrof-jätte-krasch-bubblan spricker och folk säljer av sina skidstugor för att täcka sina värdepapperslån. Då kanske man kan få sig en stuga med bastu till bra pris i åre eller sälen.
Den tanken har jag också, att det blir ett Venezuela-scenario med hyperinflation eller som i Ukraina, 80% devalvering på den inhemska valutan. Det blir mycket fastigheter för guld om när det händer.
Med glädje avvaktas det att bostads-bubblan bromsar upp, stagnerar och faller, precis som historien berättar för oss att det är så bubblor spricker under lite olika cykler.

En kompis fick en kalkyl för 4månader sedan på hur mycket guld han skulle få för sin lägenhet om han sålde och investerade allt i guld, då 243Oz efter skatt.
Och han har inte följt kalkylen och ökat sitt värde med 300K.
Med senaste uppgången i guldpriset har han förlorat 27uns med guld, c:a 300.000.-, 100.000.- i månaden :(
Fastighetsmarknaden ser inte ut att stiga med 10% under 2019. Guldet ser ut att stiga de vanliga genomsnittliga 9% om man tänker 20-30år till typ pensionen.
Guld stiger kontra inflationen med i genomsnitt 9% om året mot de flesta valutor, och en fastighet går nästan bara att sälja i den inhemska valutan, eftersom fastighet inte är en valuta ;)
Taskig investering med mindre man sitter på 70% av sitt totala värde i guld.
T.ex med en fastighet som är värd 1mill bör man sitta på 2mill i guld är mitt motto.
Har man endast 1mill i ädelmetall så är en fastighet för 500.000.- en dålig investering.
I Sverige får man ha 1.800.000.-(om jag kommer ihåg rätt ) i ädelmetall utan att betala skatt.
En fastighet står bara och kostar pengar, man blir upptagen med tankar och tid på om/hur/när/kanske/hit/dit/prylar/möblera/uthyrning med slitage/skatt osv osv osv.
Tidskrävande förvaltning och allt möjlig kan hända. Glöm inte försäkringen ;D
Visst finns det bra fastighets-investeringar och någonstans måste man bo.
Personligen hade jag inte sålt 4st 1-kilos guldtackor för att köpa/växla/byta till en uthyrnings-fastighet för 1.4mill.
Det finns säkert ett forum därute för intresserade av fastigheter.
« Senast ändrad: söndag 30, december 2018, 11:12:58 av Krugerangel »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 896
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #6 skrivet: söndag 30, december 2018, 11:53:02 »
Man ska inte underskatta fastighetsaffärer som ger ett ökat kassaflöde som man kan köpa guld för ;)
Eller återinvestera i annat.

Till alla som säger att guld är bättre så vill jag se planen för hur guldet ska ge er intäkter varje månad...
Ränta på ränta är världens 8e underverk och kan inte uppnås genom att stacka guld.

Många ser däremot sin egen bostad som en investering vilket är totalt felaktigt då det är en kostnadspost i balansräkningen.

Jag har ett alternativ som heter http://solidcapitalgroup.se. Köpa bostäder i USA på lägen som inte riktigt återhämtat sig sen finanskrisen men som har behov av fastighetsägare. Genom dom kan du köpa bostad med helhetslösning i områden som Detroit och Cleveland.

Det finns dock de vanliga riskerna som fastighetsägare, vakanser och skadegörelse samt oförutsedda utgifter i form av reparationer. Och inte att förringa valutarisken.

Jag har tanke om att göra detta själv i framtiden när jag har en halv miljon över men avvaktar även kommande lågkonjunktur för att se vad som händer med USD.

Men som tillägg till din fråga så måste jag bara inflika att köper du en bostad i sverige som du inte har för avsikt att bo i så ska den beskattas som näringsverksamhet vilket innebär arbetsgivaravgifter och skatt på inkomst av lön. Totalt ca 57% om du inte har (o)turen att vara högavlönad för då åker du dessutom på statlig skatt.

Vad jag själv först och främst kommer göra är att köpa ett generationsboende (max 2 lägenheter i en bostad) för att hyra ut och bo, då får du tillämpa skattereglerna för privatuthyrning.

https://rikatillsammans.se/tjana-pengar-bo-gratis/

Innan du gör slag i saken så rekommenderar jag dig att läsa på skattereglerna för annars kommer du skjuta dig själv i foten.

Här kommer en matnyttigt blogginlägg som även tar upp beskattningen

https://rikatillsammans.se/tips-rad-nyckeltal-och-saker-att-tanka-pa-kring-agande-agarformer-och-beskattning-av-sma-hyrehus-och-hyresfastigheter/

Lycka till

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 30, december 2018, 12:06:16 »
Tillägg till ovan

Du kan köpa en bostad som du inte har för avsikt att bo i och hyra ut mer fördelaktigt men det gör du i så fall i bolagsform där du kan ta utdelning, ca 41% total beskattning

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: måndag 31, december 2018, 00:01:02 »
Tack för tipsen Mine!

Jag tror inte heller jag vill äga nåt utomlands, dels av ungefär de skäl du nämner men även skatteproblematik, juridiska oklarheter (för att inte nämna vad som kan hända om SHTF i landet där man äger)

Är det verkligen säkert att det räknas som näringsverksamhet så fort man inte har för avsikt att bo där? Tycker mig att jag sett att det inte behöver bli så. Här hävdar de t ex att gränsen går vid tre uthyrda lägenheter https://qasa.se/hyreshjalpen/hyra-ut-lagenhet-skatt/

Ni som säger ”köp guld och använd det senare för att köpa lägenheter/skidstugor” har kanske rätt, men det är lite OT för den här diskussionen :)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: måndag 31, december 2018, 10:08:28 »
Det var väldigt lustigt skrivet och inte alls i linje med skatteverket, jag kan bara anta att dom pratar om tidsbegränsad uthyrning och därav har för avsikt att själv nyttja bostaden igen. Då kan man nyttja tröghetsregeln och hyra ut under +1 års tid men inte 2.

Annars finns exempel där man tex kan hyra ut sommarstugan 10 månader per år och nyttja privatuthyrningsregler då man ämnar använda stugan på sommaren. Gäller även för attefallstuga vilket är en fristående byggnad.

Reglerna för 3 lägenheter är säkert rätt, har själv bara luskat kring hus jag tänker bo i och där gäller att ett hus får innehålla max 2 lägenheter för att kunna hyras ut privat, 3 lägenheter eller fler så blir det näringsverksamhet.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/startaochdrivaforetag/enskildnaringsverksamhet/naringsfastigheter.4.361dc8c15312eff6fd2c1b1.html

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: måndag 31, december 2018, 10:55:00 »
Olika bud vad gäller beskattning, vilken överraskning :)

Hmm, ja det verkar i alla fall inte vara så tydligt bra som jag tänkte mig. Om nu inte det du länkar bara gäller hus.

Kanske är lite för luddigt att ge sig in i, i alla fall innan det landat lite mer och blivit en vedertagen grej..

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1292
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #11 skrivet: måndag 31, december 2018, 14:05:32 »
Ni som säger ”köp guld och använd det senare för att köpa lägenheter/skidstugor” har kanske rätt, men det är lite OT för den här diskussionen :)
Även riktigt insnöade goldbugs inser att de någonstans i framtiden kommer att behöva växla in guld mot tillgångar som ger avkastning i fiatvaluta, må det vara aktier, fastigheter eller något annat. Så detta är ju en intressant fråga för alla (möjligtvis undantaget några enstaka guldmyntfotsentusiaster som planerar att handla mjölk på ICA för guldmynt i framtiden).

För egen del så är det ffa två problem med att köpa fastighet/lägenhet för uthyrning som jag grunnar över. Det ena är storleken på investeringen. Det blir väldigt mycket pengar, en stor andel av kapitalet, i samma säck och visar sig den säcken vara dålig på något sätt (okänt renoveringsbehov, svår att hyra ut, ...) så är man väldigt sårbar. Det andra är likviditeten i marknaden, hur stor volym av motsvarande lägenheter köps och säljs per månad. I värsta fall kanske man rent av sitter där och har svårt att avyttra den (dåligt objekt i en marknad utan djup). Dvs ännu farligare än att köpa en och samma aktie för merparten av sitt kapital (riskspridningen blir noll) genom att även marknaden är illikvid.

Med aktier (och även guldmynt för all del) kan man balansera om över tid för att få riskspridningen rätt när man insett att man kanske blev för entusiastisk eller kom in snett. Med alla pengarna i en lägenhet är det lite av allt-eller-inget. Blir det bra kan det säkert vara jättebra, men blir det dåligt så kan det på samma sätt bli väldigt jobbigt.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: måndag 31, december 2018, 14:16:32 »
Olika bud vad gäller beskattning, vilken överraskning :)

Hmm, ja det verkar i alla fall inte vara så tydligt bra som jag tänkte mig. Om nu inte det du länkar bara gäller hus.

Kanske är lite för luddigt att ge sig in i, i alla fall innan det landat lite mer och blivit en vedertagen grej..

Det är väldigt tydliga regler vad gäller bostad som man inte avser nyttja själv, bara starta bolag om du vill gå den vägen.

Vägen jag kommer gå är att köpa ett flerfamiljshus med 2 lägenheter och bo i den ena, eventuellt slå up en attefallare för studenter på tomten och hyra ut 10 månader per år

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: måndag 31, december 2018, 14:21:28 »
Även riktigt insnöade goldbugs inser att de någonstans i framtiden kommer att behöva växla in guld mot tillgångar som ger avkastning i fiatvaluta, må det vara aktier, fastigheter eller något annat. Så detta är ju en intressant fråga för alla (möjligtvis undantaget några enstaka guldmyntfotsentusiaster som planerar att handla mjölk på ICA för guldmynt i framtiden).

För egen del så är det ffa två problem med att köpa fastighet/lägenhet för uthyrning som jag grunnar över. Det ena är storleken på investeringen. Det blir väldigt mycket pengar, en stor andel av kapitalet, i samma säck och visar sig den säcken vara dålig på något sätt (okänt renoveringsbehov, svår att hyra ut, ...) så är man väldigt sårbar. Det andra är likviditeten i marknaden, hur stor volym av motsvarande lägenheter köps och säljs per månad. I värsta fall kanske man rent av sitter där och har svårt att avyttra den (dåligt objekt i en marknad utan djup). Dvs ännu farligare än att köpa en och samma aktie för merparten av sitt kapital (riskspridningen blir noll) genom att även marknaden är illikvid.

Med aktier (och även guldmynt för all del) kan man balansera om över tid för att få riskspridningen rätt när man insett att man kanske blev för entusiastisk eller kom in snett. Med alla pengarna i en lägenhet är det lite av allt-eller-inget. Blir det bra kan det säkert vara jättebra, men blir det dåligt så kan det på samma sätt bli väldigt jobbigt.

Mitt resonemang är att jag ändå måste köpa någonstans att bo så småningom och om jag räknar i Malmö så kostar en normalvilla ca 3.5M och en som jag kan bo i och hyra ut kanske ligger runt 4-5M och beroende på scenario så får jag för mellanskillnaden en årlig avkastning på eget kapital efter räntor mellan 20-45%

Utloggad pessimisten

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #14 skrivet: måndag 07, januari 2019, 12:35:46 »
Jag har också haft dessa tankar. Tyvärr har de intressanta lägenheterna jag tittat på haft en BRF som inte tillåter uthyrning hur som helst.
Eller att man måste nyttja lägenheten själv för att ens få bli medlem.(Bosättningskrav).
Det har bara varit vid studier eller arbete på annan ort som de tillåtit viss uthyrning.

Bäst är ju att köpa lägenhet med två ingångar eftersom inneboende ofta är lättare att få godkänt av styrelsen eller tex köpa en större fastighet med flera lägenheter och hyra ut de andra. Då har man dessutom bra koll på hyresgästen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

MMT: lite att läsa by grinne
Idag kl. 22:03

RealVision (finans-TV bakom paywall) rear ut 1-års prenummeration för 1USD idag. by PennyLane
Idag kl. 20:59

Användning av silver? by LJV
Idag kl. 19:02

[Säljes] 5 oz silver KOOKABURRA 2016 High relief proof ( Box+Coa ) by Birka
Idag kl. 17:39

SÄLJES: Guldmynt 4 x 1000:- 1993 Kungen 20 år by MrLibertad
Idag kl. 16:54

SÄLJES: 10 oz Silver Lunar II Haren 2011. by MrLibertad
Idag kl. 16:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by sff123
Idag kl. 14:37

rikatillsammans.se om Guld och silver by glimbert
Idag kl. 12:49

Riksbanken by cyber
Igår kl. 09:38

SÄLJES: Malmö Ädelmetall Aktiebolag, finsilver, 1 kilo by I_am_mine
Igår kl. 07:46

Dragon bar 2019 perth mint silver tackor, säljes +Krugerrand by dmannen74
torsdag 13, juni 2019, 22:17:07

"Oljemarknaden förutspår ett nytt Lehman moment" by Rödlöga
torsdag 13, juni 2019, 21:31:36

Guld och silver i elektronikskrot. (Och andra ädelmetaller) by Lincoln
torsdag 13, juni 2019, 18:48:42

Köpes: Boliden, Malmö Ädelmetall och R.A. Rasmussen silvertackor by nonikoklolasos
torsdag 13, juni 2019, 16:20:23

Banken blir otillgänglig. by hasse_A
torsdag 13, juni 2019, 10:38:31