Författare Ämne: Nordic Gold Trade  (läst 9148 gånger)

jumu

• Gäst
Nordic Gold Trade
« skrivet: fredag 21, december 2018, 10:36:08 »
Vi diskuterade företaget för en tid sedan, nu har de fått igång hemsidan. Som sagt har jag handlat guld utan något krångel, sedan har de ju andra erbjudanden om sparande och sådant.

http://www.nordicgoldtrade.com/

Utloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
SV: Nordic Gold Trade
« Svar #1 skrivet: fredag 21, december 2018, 12:09:38 »
Tack för info!

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #2 skrivet: fredag 21, december 2018, 16:58:02 »
Jag har svårt att förstå attraktionskraften i något så dyrt.

4-10% får du riktigt najs guld för och sen tillkommer förvaring och utskickskostnad..

Utloggad Dunderklumpen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 13
« Svar #3 skrivet: fredag 21, december 2018, 19:47:10 »
På tok för dyrt!

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
« Svar #4 skrivet: lördag 22, december 2018, 00:15:32 »
Är det så dyrt?

När jag tittar på deras förvaringssida ser jag att förvaring kostar 1700/år för ett kilo. Då ingår försäkring.

Låt oss göra antagandet att de säljer en enkilostacka i förvaring för samma pris som de säljer den för leverans, nämligen 382617. Spot anges vara 366321 i skrivande stund. Vi får alltså c:a 4,4% över spot i inköp med en årlig förvaringskostnad på 0,444%. Säg tre år med samma pris och sedan samma premium vid försäljning ger strax över 10% total kostnad för transaktioner och ägande under den perioden. Det lönar sig alltså om man tror att kronan kommer falla mer än 10% mot dollarn under de tre kommande åren, i alla fall under antagandet att guldpriset förblir konstant i dollar, vilket givet den ekonomiska utvecklingen i världen förefaller pessimistiskt.

Vet någon konkurrerande verksamheter som BullionVault tar i premium vid förvaringsköp av ett kilo och hur mycket det kostar i avgift på årsbasis?

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 22, december 2018, 09:35:13 »
Köpa guld gör man som värdebevarare, att betala 4% för en enkilostacka tycker jag är för dyrt och sen ge bort värdet i förvaringskostnad uppepå det...

Allt annat lika så borde dom inte ta betalt för köp/sälj utan bara för förvaring och först för köp vid leverans.

Snacka om bra affärsidé att kunna köpa och sälja samma guldtacka mångdubbelt många ggr utan att ens behöva leverera den

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #6 skrivet: lördag 22, december 2018, 10:34:12 »

Snacka om bra affärsidé att kunna köpa och sälja samma guldtacka mångdubbelt många ggr utan att ens behöva leverera den
[/quote]

Tja varför inte, det har ju funkat bra hittills  ;D

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: lördag 22, december 2018, 15:41:44 »
Köpa guld gör man som värdebevarare,
Eller som spekulation i antingen guldpris eller valutapris.
Citera
att betala 4% för en enkilostacka tycker jag är för dyrt och sen ge bort värdet i förvaringskostnad uppepå det...
Jag kan hålla med om att 4% verkar vara en ganska saftig spread. Jämförde just med Bullionvault och de har spreads på strax över 1% och årliga förvaringskostnader kring 0,1%. Det är naturligtvis en mycket aptitligare kombination. Det enda som i det läget talar för NGT som förvaringsalternativ är valutariskeliminering för den som tjänar pengar i SEK. Men att köpa guld och ha det själv är ju ingalunda gratis heller. Bankfack kostar pengar. Kassaskåp kostar pengar. Försäkringspremier med uppskrivna försäkringsvärden kostar pengar. Tar man hänsyn till allt det är valvguld i sig inte speciellt dyrt, låt vara att just NGT verkar vara i den allra översta prisänden.
Citera
Ska man tro prospekten från de här firmorna är det alltså inte samma tacka som säljs. När du väl köpt är "din" tacka fast allokerad och kan inte krängas till någon annan. Med tanke på att de säkert har örnkoll på hur stor andel av deras kunder som bara köper valvguld och aldrig begär ut det kan jag förstås tänka mig att det kliar i fingrarna att köra lite fractional reserve bullioning, så att säga. Vi köper ju alla glatt det ifråga om vanliga pengar och banker...

mrSju

• Gäst
« Svar #8 skrivet: lördag 22, december 2018, 20:37:32 »
skitdyrt.

Vad har dom för målgrupp tro?

Enda anledning att köpa in sig i en andelstacka skulle väl vara att köpa nära spot.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #9 skrivet: söndag 23, december 2018, 09:31:46 »
Jag kan hålla med om att 4% verkar vara en ganska saftig spread. Jämförde just med Bullionvault och de har spreads på strax över 1% och årliga förvaringskostnader kring 0,1%. Det är naturligtvis en mycket aptitligare kombination. Det enda som i det läget talar för NGT som förvaringsalternativ är valutariskeliminering för den som tjänar pengar i SEK. Men att köpa guld och ha det själv är ju ingalunda gratis heller. Bankfack kostar pengar. Kassaskåp kostar pengar. Försäkringspremier med uppskrivna försäkringsvärden kostar pengar. Tar man hänsyn till allt det är valvguld i sig inte speciellt dyrt, låt vara att just NGT verkar vara i den allra översta prisänden.
Detta med kostnad är intressant. Många verkar se kostnaden för att förvara PM själva som ”noll”. Så är det inte. Bortsett från direkta kostnader (kassaskåp, försäkringspremier, etc) så betalar man i form av risk. Det finns alltid en risk, må det vara inbrott, rån, brand eller bara otur (hustrun överraskar dig med att ha uppgraderat stereon med dina drömhögtalare medan du var bortrest, synd att tyngden i de gamla inte bara var sand). Eller ren glömska (var det under krusbärsbusken eller under pionerna du grävde ner paketet för tio år sedan). Att balansera den risken mot en annan sorts risk (t ex risken att NGT är ohederliga) innebär i sig en riskspridning vilket är bra. Att riskspridning inte är gratis är inte konstigt.

Och bland dessa olika risker så finns det en risk som för mig är väldigt central och det är risken att behöva stå och förklara för ett försäkringsbolag exakt vad det är som har blivit stulet och hur mycket det var värt (om det går att ersätta). Samtliga gånger som jag haft med försäkringsbolag att göra har varit tidskrävande, frustrerande upplevelser där min dokumentation blir ifrågasatt och värdet blir nedskrivet. Illusionen att man ringer sitt försäkringsbolag och de svarar ”ooh, stackars dig, så jobbigt, vi fixar allt” och sedan blir det på ett magiskt vis som innan inbrottet/stölden/ficktjuveriet är faktiskt ... en ren illusion. Tyvärr.

Jag håller med om att NGT verkar vara dyrare än vissa andra aktörer, men, som sagt, det är skillnad på att en tjänst är dyr (för vad man får) och att den är dyr (jämfört med konkurrerande tjänster). Jag tycker att det är jättebra att det dyker upp ett lokalt alternativ till BullionVault, GoldMoney, etc. Är jag beredd att betala en premie för att de är svenska? Absolut.
Citera
Citera
Ska man tro prospekten från de här firmorna är det alltså inte samma tacka som säljs. När du väl köpt är "din" tacka fast allokerad och kan inte krängas till någon annan. Med tanke på att de säkert har örnkoll på hur stor andel av deras kunder som bara köper valvguld och aldrig begär ut det kan jag förstås tänka mig att det kliar i fingrarna att köra lite fractional reserve bullioning, så att säga. Vi köper ju alla glatt det ifråga om vanliga pengar och banker...
Oavsett om det kliar i fingrarna så skulle detta stå i direkt strid med deras egna garantier. Oavsett hur misstänksam det är hälsosamt att vara så är det nyttigt att försöka förstå den underliggande affärslogiken i ett bolag. I detta fall så handlar det om svenskar med lång bakgrund i PM som har gjort bedömningen att detta med förvaring av PM åt folk, utanför bankerna, är en bransch med framtidspotential. Jag tror att de har 100% rätt och jag tror inte för ett ögonblick att de är så korkade att de skulle riskera hela sin affär på att basera den på ett bedrägeri. Om de inte redan har det så ligger säkert publik revision av innehav precis runt hörnet, eftersom det är ett rimligt krav från många kunder.

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #10 skrivet: söndag 23, december 2018, 19:47:25 »
Oavsett om det kliar i fingrarna så skulle detta stå i direkt strid med deras egna garantier. Oavsett hur misstänksam det är hälsosamt att vara så är det nyttigt att försöka förstå den underliggande affärslogiken i ett bolag. I detta fall så handlar det om svenskar med lång bakgrund i PM som har gjort bedömningen att detta med förvaring av PM åt folk, utanför bankerna, är en bransch med framtidspotential. Jag tror att de har 100% rätt och jag tror inte för ett ögonblick att de är så korkade att de skulle riskera hela sin affär på att basera den på ett bedrägeri. Om de inte redan har det så ligger säkert publik revision av innehav precis runt hörnet, eftersom det är ett rimligt krav från många kunder.
Jag har för lite erfarenhet av ädelmetallhantering för att yttra mig om affärsidéns bärkraft som sådan. Eftersom det är en internationell sport tycker jag att det är problematiskt att de öppnat med så pass mycket dyrare erbjudanden än vad en aktör som BullionVault kan erbjuda. Traditionellt är det ju så att små uppstickare på en marknad försöker sig på att antingen vara billigare än bjässarna genom att dra på sig lägre fasta kostnader eller också tillfredsställa någon nisch som jättarna inte bryr sig om, gärna en lukrativ sådan. Ingendera verkar vara faller här. Om nu inte nischen skall vara att de är just svenska. Har personligen svårt att sätta ett värde på det. Om man tror att kronan ska gå som en raket mot en standardiserad valutakorg bör man ju inte ligga i guld öht.

Sedan har jag personligen träffat VD:n och han gjorde ett gott intryck. Fattas bara annat. Och här har jag bara hört gott om honom och hans tidigare verksamheter - även om man bör ha i beaktande att han hade en överrock i form av ägare tidigare. Men det är helt och hållet en förtroendefråga att bedriva en verksamhet som denna och ett nytt företag har mycket att bevisa. Även här kontrasterar NGT ofördelaktigt mot BV: på BV kan jag läsa revisorernas årsberättelser och dagsredovisningar online löpande. Jag vet vilka revisorerna är och kan (för det brittiska valvet) kontrollera deras status som "members of good standing" i The Chartered Institute of Internal Auditors. Det finns en lång historik av transparens. Allt sådant lyser med sin frånvaro hos NGT. De kan förstås inte leverera en lång historik från start, men detta borde göra dem angelägna om att vara bättre än konkurrenterna på de andra punkterna.

Nä, själv har jag inte fyllt min kvot av risk hos BV, och innan det är gjort ser jag inte någon direkt anledning att ge NGT en chans i dagsläget. Den dagen jag känner att jag inte längre med gott samvete kan fortsätta stoppa alla guldäggen i samma korg ska jag utvärdera NGT aktuella erbjudande mot BV:s övriga konkurrenter. Men det NGT har uppe nu tycker jag nog är lite löst.

jumu

• Gäst
« Svar #11 skrivet: söndag 23, december 2018, 21:16:56 »
Jag har för tillfället inget behov av att lagra mina metaller hos någon aktör, däremot tycker jag om att få ytterligare en inhemsk leverantör att handla guld av.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: måndag 24, december 2018, 08:14:34 »

Här får jag nog vara lite tydligare, det är främst den höga premien jag motsätter mig för en bit guld som jag inte kommer att se så vida jag inte väljer att ta leverans vilket är en trevlig tjänst men som de flesta aldrig kommer nyttja.

När jag säger att dom kan köpa och sälja samma tacka mer än en gång så pratar jag inte om någon form av bedrägeri, då deras affärsidé är just att du köper en allokerad bit guld, utan snarare att när du sen vill avyttra den delen så är den kvar i deras förvar och dom kan på nytt ta ut premien för att sälja den.

Jag anser såklart som August säger att det kostar att förvara guld oavsett var eller hur man väljer att göra det. Däremot anser jag att om förvaring är affärsidén så är det just förvaringen som ska vara det man betalar för, jag skulle aldrig drömma om att betala så högt pris för guldet som dom erbjuder sig att förvara.
« Senast ändrad: måndag 24, december 2018, 08:16:23 av I_am_mine »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane