Författare Ämne: Palladium nu dyrare än guld  (läst 1127 gånger)

Inloggad Smaug

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
  • Affärsomdömen: 7
Palladium nu dyrare än guld
« skrivet: onsdag 05, december 2018, 14:24:22 »
Palladiumpriset gick idag om guldpriset. Spännande utveckling.

Ångrar att man inte slog till på den nya amerikanska 1 Oz Palladium Eagle som släpptes för första gången 2017. De går för sjuka överpris nu :o

Utloggad pezon

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • Affärsomdömen: 3
SV: Palladium nu dyrare än guld
« Svar #1 skrivet: onsdag 05, december 2018, 15:30:10 »
Ja det här är intressant, när jag köpte förlovningsringar för massa år sen så låg palladiumet på halva guldet... och låg densitet har det dessutom så man fick mycket för pengarna.

nackdelen med udda ädelmetaller är väl att de är svårare att omsätta i större kvantiteter jämfört med guld?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1226
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #2 skrivet: onsdag 05, december 2018, 23:00:34 »
nackdelen med udda ädelmetaller är väl att de är svårare att omsätta i större kvantiteter jämfört med guld?
Jag är extremt skeptisk till annat än guld och silver som PM (annat än som kuriosa, typ ett palladiummynt eller två).

Orsaken är att det finns två ursprung till termen ”ädelmetall”. Den ena har med pengar och värde att göra. Det är det som intresserar mig. Den andra källan till namnet kommer ur ”ädel” som i ”reagerar inte med andra”, inert. Detta är en rent kemisk egenskap. Palladium och Rodium hamnar helt här och har ingenting med pengar att göra. De är därmed i mina ögon ointressanta.

Guld och silver vet vi vad det är. Platina slutligen är lite av ett gränsfall, men åtminstone i mina ögon är det nog 95% kemisk egenskap och högst 5% peng över ett platinamynt, så jag väljer att klassa platina också som ointressant.

Koppar? Don’t get me started. Att samla koppar som värdebevarare är i mina ögon inte så genomtänkt (återigen, inga invändningar mot lite kuriosa) eftersom värdedensiteten är så låg. Då kan man hellre samla på gamla motorcyklar, porslin av Stig Lindberg eller japanska Pokémonkort. Sånt kan man åtminstone ha kul med under tiden, medan fem ton koppar inte direkt vore någon kioskvältare (eller så är det just som kioskvältare det kan användas :-)

Mina 2 öre :-)

Utloggad vonswartz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 215
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #3 skrivet: lördag 26, januari 2019, 11:06:06 »
Jag är extremt skeptisk till annat än guld och silver som PM (annat än som kuriosa, typ ett palladiummynt eller två).

Orsaken är att det finns två ursprung till termen ”ädelmetall”. Den ena har med pengar och värde att göra. Det är det som intresserar mig. Den andra källan till namnet kommer ur ”ädel” som i ”reagerar inte med andra”, inert. Detta är en rent kemisk egenskap. Palladium och Rodium hamnar helt här och har ingenting med pengar att göra. De är därmed i mina ögon ointressanta.

Guld och silver vet vi vad det är. Platina slutligen är lite av ett gränsfall, men åtminstone i mina ögon är det nog 95% kemisk egenskap och högst 5% peng över ett platinamynt, så jag väljer att klassa platina också som ointressant.

Koppar? Don’t get me started. Att samla koppar som värdebevarare är i mina ögon inte så genomtänkt (återigen, inga invändningar mot lite kuriosa) eftersom värdedensiteten är så låg. Då kan man hellre samla på gamla motorcyklar, porslin av Stig Lindberg eller japanska Pokémonkort. Sånt kan man åtminstone ha kul med under tiden, medan fem ton koppar inte direkt vore någon kioskvältare (eller så är det just som kioskvältare det kan användas :-)

Mina 2 öre :-)

Tillgång och efterfrågan styr priset. Priset på Pt och Pd dras upp av ökande industriell efterfrågan - och så lär det bli framöver. Det enda som kan få ner priset är om man bryter dessa metaller extraterrestriellt. Så rent logiskt, Priset på Pt och Pd ska upp.
Vad det gäller Au så hålls priset nere med hjälp av IOU:s i form av "pappersguld" (rent BS om du frågar mig). Om systemet skulle avskaffas, skulle guldpriset rusa. Flera stater förbereder sig nog på just detta när de köper upp guld på marknaden. För någon månad sedan köpte Ungern över 30 ton. Polen har bunkrat upp för något år sedan med över 100 ton. Detta är nog orsaken till senare tids prisökning.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Dags för silver! by Birka
Igår kl. 21:59

Säljes: 20euro guld OS Torino by Sarek
Igår kl. 21:27

Världen alla marknader by Kalle4001
Igår kl. 21:00

Vinnaren av deltävling 1 by Otto
Igår kl. 19:40

Sevärt på Youtube by august
Igår kl. 18:20

2st 1oz Krugerrand by merpear
Igår kl. 14:29

Säljes: Guldtacka 50 gram. by Condor2ooo
Igår kl. 10:25

Har fysiskt silver en plats relativt till guld mot en fallande krona? by Ritva
Igår kl. 09:06

Pamp suisse fortuna 5 gram oval by Guldelefanten
fredag 15, februari 2019, 23:22:24

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by ManoleteSTHLM
fredag 15, februari 2019, 17:23:30

Fortsättning av Tävlingen? by sff123
torsdag 14, februari 2019, 21:04:55

Ny Tävling !!! stängd by sff123
torsdag 14, februari 2019, 21:01:44

Säljes 2000 kr mynt Guld by 429ragtop
torsdag 14, februari 2019, 19:40:13

Säljes: Silver: Riksbankens minnesmynt 100 & 200kr, Tyska 10DM minnesmynt by jerseph
torsdag 14, februari 2019, 12:11:58

Rea på kapslar by Bosse68
torsdag 14, februari 2019, 08:53:29