Författare Ämne: Någon med erfarenheter av Nordic Gold Trade?  (läst 9280 gånger)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 0
Någon med erfarenheter av Nordic Gold Trade?
« skrivet: lördag 17, november 2018, 23:48:39 »
Var på Invest 360 idag och hade bl.a. en diskussion med företrädaren för Nordic Gold Trade, som visade sig vara nuvarande VD:n för det bolaget och tidigare VD:n för Guldcentralen. De har ett upplägg med allt från valvguld, över försäljning av tackor, till prenumeration på fysiskt guld där man får en ny guldbit i brevlådan varje månad. Det hela verkade trevligt och kompetent, men eftersom min erfarenhet är noll undrar jag om någon annan har några synpunkter på företaget? Det skall sägas att de inte har någon nätnärvaro utan man förväntas sköta sin handel via telefon, vilket jag kan leva med men kanske inte finner helt tillfredsställande personligen.

Jag ska dit igen imorgon (mässan går hela helgen) och kan fråga vidare, så om någon har frågor eller undringar ni vill ha besvarade tar jag gärna dem också om ni får ut dem i tid... Jag skall också prata med förvaltaren för Pacific Precious, en fond i guld och silver med fysiskt täckning av sina innehav, så har någon undran om det tar jag gärna emot dem också.

Men som sagt - erfarenheter av NGT vore mycket intressant.

jumu

• Gäst
SV: Någon med erfarenheter av Nordic Gold Trade?
« Svar #1 skrivet: söndag 18, november 2018, 00:53:14 »
Har handlat guld där, inga problem.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: söndag 18, november 2018, 11:40:02 »
Har träffat och handlat av Michel Rufli ett flertal gånger när han var på Guldcentralen. Trevlig och professionell.

Du får gärna fråga om valvfunktionen kan hantera guld som inte är köpt genom dem. Dvs jag vore intresserad av att kunna diversifiera från bankfack till att även ha fack i icke-bank. Om man även måste köpa guld via dem och ha i valvet så är det givetvis ok. De flesta valvtjänster accepterar inte ”tredjepartsguld”, men fråga gärna.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3350
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #3 skrivet: söndag 18, november 2018, 12:36:08 »
Huu...jag bara ryser av tanken att lämna över mitt guld i någon annans våld. Vad är det som säger att Ruffli inte bara sjappar med guldet sen när det skiter sig rejält.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #4 skrivet: söndag 18, november 2018, 12:51:16 »
Huu...jag bara ryser av tanken att lämna över mitt guld i någon annans våld. Vad är det som säger att Ruffli inte bara sjappar med guldet sen när det skiter sig rejält.
Ok, med det resonemanget så måste du ha allting hemma eller åtminstone under egen kontroll (gömt i sommarstugan, nedgrävt i ekbacken, etc). Och sedan kommer tre typer med järnrör och hotar din familj varvid du överlämnar allting, visar var det är nedgrävt, etc. Sen är det klart.

Min poäng är, som du vet eftersom vi diskuterat detta tidigare, att det finns olika sorters risker. Att valvoperatören sjappar är en risk. Att någon hotar din familj om du inte lämnar över stacken är en annan. Att banken konfiskerar innehållet i ditt bankfack när den hamnar i kris (givetvis fullt lagligt) är en tredje. Osv. När du säger ”if you don’t hold it you don’t own it” så innebär det att du väljer en av alla risker och däger att ”det är detta som är risken, det är detta jag måste undvika att det inträffar” samtidigt som du därigenom i princip ignorerar övriga risker.

Jag tror mer på att sprida risk. Genom att inte ha alla äggen i samma korg så hoppas jag undvika total katastrof där allt går förlorat.

Utloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
« Svar #5 skrivet: söndag 18, november 2018, 12:54:16 »
Inte hört om dessa tidigare. Jag skulle gärna vilja få tillgång till information om de tjänster de erbjuder utan att först behöva prata via telefon.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: söndag 18, november 2018, 13:00:52 »
Ok, med det resonemanget så måste du ha allting hemma eller åtminstone under egen kontroll (gömt i sommarstugan, nedgrävt i ekbacken, etc). Och sedan kommer tre typer med järnrör och hotar din familj varvid du överlämnar allting, visar var det är nedgrävt, etc. Sen är det klart.

Min poäng är, som du vet eftersom vi diskuterat detta tidigare, att det finns olika sorters risker. Att valvoperatören sjappar är en risk. Att någon hotar din familj om du inte lämnar över stacken är en annan. Att banken konfiskerar innehållet i ditt bankfack när den hamnar i kris (givetvis fullt lagligt) är en tredje. Osv. När du säger ”if you don’t hold it you don’t own it” så innebär det att du väljer en av alla risker och däger att ”det är detta som är risken, det är detta jag måste undvika att det inträffar” samtidigt som du därigenom i princip ignorerar övriga risker.

Jag tror mer på att sprida risk. Genom att inte ha alla äggen i samma korg så hoppas jag undvika total katastrof där allt går förlorat.

Om jag blir rånad så gäller ju i alla fall hemförsäkringen.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #7 skrivet: söndag 18, november 2018, 13:33:40 »
Om jag blir rånad så gäller ju i alla fall hemförsäkringen.

Får jag fråga vad du har för hemförsäkring?
De flesta jag har kollat gäller inte för guld och silver

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: söndag 18, november 2018, 13:49:06 »
Folksam. Möjligt att många gör skillnad på investeringspm och samlarpm. När jag ringde och frågade så ingick mitt pm i lösöret och jag har mest samlarpm.

jumu

• Gäst
« Svar #9 skrivet: söndag 18, november 2018, 18:32:34 »
Företaget i sig är nystartat så det är inte konstigt om flera inte känner till dem. Som några redan påpekat är personerna bakom väl etablerade och erfarna i branschen. Det kommer mer info om tjänsterna vad det lider, mycket att styra upp vid start. Jag har inga tveksamheter, också gjort affärer med M R i åratal...

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
« Svar #10 skrivet: söndag 18, november 2018, 21:53:09 »
Företaget i sig är nystartat så det är inte konstigt om flera inte känner till dem. Som några redan påpekat är personerna bakom väl etablerade och erfarna i branschen. Det kommer mer info om tjänsterna vad det lider, mycket att styra upp vid start. Jag har inga tveksamheter, också gjort affärer med M R i åratal...
Kan bara hålla med. Gick tillbaka dit och pratade lite idag också, och det var exakt så - de skulle ha haft sin websida igång, men den part de anlitat för IT har dragit ut på tiden med leverans. De är väl medvetna om att folk vill kunna se info. Vad gäller frågan ovan är det inte så att de erbjuder förvaring för "utomstående" guld, vilket jag kan förstå efter att de i detalj gått igenom den kedja av ägande- och paketeringsintyg som de har för beståndet i valvet. Öht fick jag ett gott intryck av dem, och att dra igång sin egen verksamhet i guld i det marknadsläge som råder just nu känns som en lyckad timing.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Egon von Greyerz by gbz
Igår kl. 12:50

Irankriget by gbz
Igår kl. 09:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Guldmynt säljs : 2000 kronor by zodiac