Författare Ämne: Bara på Tradera  (läst 2133 gånger)

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 630
  • Affärsomdömen: 20

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1172
  • Affärsomdömen: 38
SV: Bara på Tradera
« Svar #1 skrivet: fredag 16, november 2018, 10:28:30 »
Tradera får fan skärpa sig dom vet att skiten finns där men struntar i det
Frågan är vad som är rätt lösning på problemet.

Tradera tjänar pengar på att det hålls auktion och de får bara betalt när det blir affär. Alltså är deras incitament att röja upp inte så stort. Jag försvarar inte detta, tvärtom så håller jag helt med om att Tradera beter sig ganska ryggradslöst. Men frågan är hur vi skulle vilja att Tradera gjorde. Några alternativ:

1. Hårdare övervakning av auktioner där det finns en risk för bedrägerier. PM är ju glasklart, men det finns säkert andra typer. Samtidigt så är ju bedrägeririsken om man köper en bit tyg för 100kr relativt begränsad, så där behövs nog ingen ändring.

2. Förbud mot auktion för vissa typer av varor. Om en promille av auktionerna (PM) står för, säg, 20% av problemen så vore ju en enkel lösning att helt enkelt förbjuda auktion av PM.

3. Hårdare kontroll av säljares identitet. Om det inte gick att skapa ett nytt konto när det gamla stängts av så stiger incitamentet att inte bli avstängd. Detta löser dock inte problemet med kapade konton. För det skulle det behövas starkare identifiering vid inloggning, typ Bank-ID.

4. Tydlig information till köpare om att det förekommer förfalskningar, att man inte bör köpa om man inte har tillräcklig kunskap för att avgöra om ett mynt är äkta eller ej. Dvs någonting a la en popup som ploppar fram om man bjuder mer än 1000kr på ett objekt i guldmyntskategorin och säger ”farligt, farligt, vet du vad du gör?, det är DITT ansvar att verifiera äkthet på det du köper”

(1) är jag dessvärre skeptisk till. Det kostar helt enkelt för mycket. Och dessutom är min grundåsikt att jag inte vill ha ett övervakningssamhälle där ”storebror” vaktar och gör allting säkert för den korkade medborgaren.

Min oro är att de kommer att välja (2), eftersom det är enklast för dem. Men för mig som PM-intressent är det viktigt att ha så många köp- och säljkanaler som möjligt och ett fungerande Tradera (vilket vi inte har idag) vore väldigt värdefullt för detta.

(3) har ju en hel del fördelar, men även lite nackdelar. T ex blir det omöjligt att göra affärer anonymt (men det är ju redan rätt svårt).

(4) är ärligt talat det jag skulle vilja se. Det är min absoluta övertygelse att det enda sätt som finns att långsiktigt städa i ett träsk är att få köparna att förstå riskerna så att de blir mer försiktiga. Det spelar ingen roll om det är köp av guld under spot på Tradera, köp av tomtmark i Florida eller välja en skräpbank för att deras avgifter är ett par kronor lägre.

Men även om det är (4) jag skulle vilja se så inser jag att det inte fungerar. Folk är så betingade på att någon annan skall ta ansvar för att de inte skall råka illa ut att det är helt utsiktslöst att tro att det skall gå att laga specifikt för det lilla hörnet privat handel med PM.

Så det är nog (3) som gäller. Mitt förslag blir därför att det skall bli krav på hårdare identifiering vid inloggning (inte bara skapande av konto) om man vill lägga upp en annons i känslig kategori (guldmynt, gissningsvis även vissa andra) eller en annons med ett reservationspris som är högt nog (2000kr eller nåt sånt?).

Vad tror andra?

august

Utloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 216
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #2 skrivet: fredag 16, november 2018, 10:44:38 »
En kreativt skriven Polisanmälan mot förmedlaren (tradera) i det här fallet är nog det enda som fungerar. Göra dem medskyldiga genom en tolkning av lagtexten. Någon som orkar?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: fredag 16, november 2018, 12:27:42 »
En kreativt skriven Polisanmälan mot förmedlaren (tradera) i det här fallet är nog det enda som fungerar. Göra dem medskyldiga genom en tolkning av lagtexten. Någon som orkar?
Fine, låt oss säga att de görs medskyldiga så att de måste göra något. Min fråga är vad du vill att Tradera skall förändra.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 741
« Svar #4 skrivet: fredag 16, november 2018, 13:27:03 »
Jag föreslår att inget ändras, låt Tradera och scammers hållas och låt naturlig selektion råda.

1. är man så dum att man inte förstår att en liten dyrbar sak som ett guldmynt är förenat med risk för bedrägeri och inte gör sin "Due Diligence" så förtjänar man att bli lurad. "a fool and is money are soon parted"

2. För de som närmar sig problemet mer försiktigt och ställer sig de rätta frågorna, "kan det här vara möjligt, ett 1 oz guldmynt med köp nu pris på 9000kr" eller "världens ovanligaste årgång för spot, kan det vara sant" för att nämna ett par, listan kan göras lång, så är Tradera och forumets tråd en värdefull tillgång för oss som kanske inte är så duktiga på att se förfalskningar men är villiga att lära oss och ta till oss av den kunskap som många här sitter på.

Allt annat lika så är falska försäljningar på Tradera en tillgång för det här forumets medlemmar både för att det går att finna kunskap och för den som önskar att köpa och sälja lite säkrare och lite billigare här på forumet.

Att sprida en medvetenhet om forumets existens genom tråden om förfalskningar på Tradera ger också fler köp och säljannonser här eftersom de personer i kategori 2 som söker information kommer onekligen snubbla över denna tråd när dom Googlar.

Utloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 216
« Svar #5 skrivet: fredag 16, november 2018, 13:57:22 »
Fine, låt oss säga att de görs medskyldiga så att de måste göra något. Min fråga är vad du vill att Tradera skall förändra.

Det konservativa svaret blir att minska andelen förfalskningar samt att öka incitamenten för seriösa aktörer att verka på plattformen. Öka möjligheten till utkrävande av ansvar hos den som tillhandahåller en tjänst. Lite dyrare att använda tjänsten, ja.

Utloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 168
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: fredag 16, november 2018, 15:35:52 »
Allt annat lika så är falska försäljningar på Tradera en tillgång för det här forumets medlemmar både för att det går att finna kunskap och för den som önskar att köpa och sälja lite säkrare och lite billigare här på forumet.

Jag håller inte med. All falsk försäljning är skadlig, även för oss här på forumet. Det ger handel med ädelmetaller dåligt rykte. Dessutom ökar risken för att någon av oss här missar en förfalskning och råkar köpa den. Det finns vad jag vet både bra och dåliga förfalskningar, och vi är många här som fortfarande inte har stenkoll. Det är väl inte helt otroligt att någon som råkar köpa en förfalskning på Tradera så småningom letar sig hit för att bli av med den? Allt som gör att mängden förfalskade mynt på marknaden ökar är dåligt.
« Senast ändrad: fredag 16, november 2018, 15:43:31 av laban77 »

Inloggad pezon

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #7 skrivet: lördag 17, november 2018, 10:42:20 »
Ni som vet, vad är det där sk. 24k myntet  skräp utan guldhalt, ett äkta men legerat guldmynt eller en nyutgåva av ett riktigt mynt i guld?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: lördag 17, november 2018, 12:46:46 »
Ni som vet, vad är det där sk. 24k myntet  skräp utan guldhalt, ett äkta men legerat guldmynt eller en nyutgåva av ett riktigt mynt i guld?
Eftersom objektsbeskrivningen inte säger någonting om vikt, år eller liknand så har vi bara ”10 cent”, “24 karat” och en bild av Roosevelt att gå på. Då skulle det alltså vara en ”Roosevelt dime” i guld. Problemet är att sådana inte existerar. Eller, snarare, bara finns i ett väldigt begränsat antal som präglades för någon sorts reklamkampanj för länge sedan (enligt vad jag hittade när jag googlade).

Så detta är fake på precis samma sätt som dubbelörnen från 1933.

Och fake är fake, osvsett om det är förgyllt, legerat eller rent av äkta guld och skall därför tas bort av Tradera om de inte var så inkompetenta.

Baserat på bara usla bilder och en säljare som skriver lite vad som helst går det ju inte att avgöra vilken sorts fake det är men jag är beredd att sätta en slant på att det enda guld som finns i det där myntet är en my av förgyllning med ett guldvärde på 50 öre.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: lördag 17, november 2018, 12:53:34 »
Det konservativa svaret blir att minska andelen förfalskningar samt att öka incitamenten för seriösa aktörer att verka på plattformen. Öka möjligheten till utkrävande av ansvar hos den som tillhandahåller en tjänst. Lite dyrare att använda tjänsten, ja.
Detta är vad du vill skall bli resultatet av en förändring som Tradera borde införa. Men min fråga handlade inte om resultatet (det är vi säkert alla ganska överens om) utan om vilken förändring Tradera borde införa för att uppnå detta resultat, dvs vilken åtgärd skulle ha önskad effekt.

But never mind, vi har nog piskat den här hästen tillräckligt för denna gång. Det blir fler tillfällen framöver.

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 113
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #10 skrivet: söndag 18, november 2018, 10:14:30 »
Som framgår av bildjämförelsen så är Traderamyntet en dålig kopia. Syns tydligt på utrymmet mellan Y:et och panna på R. Och som august skriver:
Citera
Baserat på bara usla bilder och en säljare som skriver lite vad som helst går det ju inte att avgöra vilken sorts fake det är men jag är beredd att sätta en slant på att det enda guld som finns i det där myntet är en my av förgyllning med ett guldvärde på 50 öre.

Traderamyntet är i bästa fall en guldplätering med guldvärde på 50 öre.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 630
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #11 skrivet: onsdag 21, november 2018, 18:33:13 »

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 768
  • Affärsomdömen: 85
« Svar #12 skrivet: onsdag 21, november 2018, 19:02:47 »
SUCK!!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: onsdag 21, november 2018, 21:10:11 »
Vad säger man
https://www.tradera.com/item/220208/329840800/kopia-tweenty-dollar-fran-usa
Hur är det? Är det tillåtet att sälja en kopia av ett guldmynt när det inte står ”kopia” på själva myntet? Nu har ju säljaren skärpt sig en aning och faktiskt skrivit ”KOPIA” i objektsbeskrivningen, men myntet är ju fortfarande omärkt. Jag vet inte säkert vad som gäller, men hoppas att det är olagligt.

Utloggad Blåkrona

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #14 skrivet: torsdag 22, november 2018, 10:35:19 »
Som jag har förstått det, NEJ, det är inte tillåtet. Det ska stå på myntet också annars är det en förfalskning.
Jag tror att Micromax har stenkoll på detta.

Enligt Traderas egna regler är det otillåtet.
https://info.tradera.com/sakerhetscenter/regler-pa-tradera/forfalskade-sedlar-mynt-och-frimarken/
« Senast ändrad: torsdag 22, november 2018, 11:03:37 av Blåkrona »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by august
Idag kl. 09:20

Onecoin. by Ritva
Igår kl. 23:18

AVSLUTAD: 1 Tub med 25x 1 Oz Maple Leaf 2012 (SÄNKT PRIS) by Saiifo
Igår kl. 15:54

[SÄLJES] 80%-iga Svenska 2-kronor, totalt 3 kg finvikt finns, fri frakt. by MrLibertad
Igår kl. 10:09

Månadsblogg över ett års ackumulering av PM by Ritva
lördag 15, december 2018, 19:32:06

Guld till barnen by sff123
lördag 15, december 2018, 18:07:21

Säljes: 10kr 1972, samlarmynt, medaljer, till strax över spot by Micromax
lördag 15, december 2018, 12:18:39

Goldsilver.be by Stitch
lördag 15, december 2018, 08:50:47

Andra nya medlemmen 2014? by toblov
fredag 14, december 2018, 15:08:54

Julerbjudande: Dragon & Phoenix proof 2018 /Lunar 2 Rooster 2oz by Ritva