Författare Ämne: Bara på Tradera  (läst 5453 gånger)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1337
  • Affärsomdömen: 50
SV: Bara på Tradera
« Svar #15 skrivet: torsdag 22, november 2018, 11:01:55 »
Vad säger man
https://www.tradera.com/item/220208/329840800/kopia-tweenty-dollar-fran-usa
Hur är det? Är det tillåtet att sälja en kopia av ett guldmynt när det inte står ”kopia” på själva myntet? Nu har ju säljaren skärpt sig en aning och faktiskt skrivit ”KOPIA” i objektsbeskrivningen, men myntet är ju fortfarande omärkt. Jag vet inte säkert vad som gäller, men hoppas att det är olagligt.
Mitt inlägg syftade mer till att inget anges om vad myntet består av "innehåll" Guldförgylld koppar är det minsta man kan kräva.
Myntet i sig tror jag inte finns då avvikande detaljer som årtalet för övrigt snarlikt :)
Så även ordet kopia är missvisande Fantasimynt ligger väl närmast verkligheten :)

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 251
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #16 skrivet: torsdag 22, november 2018, 12:54:09 »
Tja...om man har "köp nu" för 5000:- för ett mynt som är värt nästan 12 000:- om det vore äkta så säger det väl allt...

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1337
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #17 skrivet: torsdag 22, november 2018, 17:23:31 »
Va menar ni att jag blivit lurad :o :o :o

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 140
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #18 skrivet: torsdag 22, november 2018, 21:46:50 »
Först och främst håller jag med alla som tycker att Tradera borde förbjuda kopior av mynt. Även om ni kan se skillnad på dessa fuskkopior och äkta mynt så blir ovetande ärliga människor lurade.

Att uppenbarligen falska kopior får säljas på tradera utanåtgätd tycker jag ör ett skämt. Stäng av dessa idioter direkt från Tradera. Jag som ni ser uppberlaligen fusk för att lura någon stackare. Att jag ser uppenbarligen falska Krugerrand listade under guldmynt borde leda till åtel direkt eller att Tradera skärper sig.

Tycker synd om eventuell stackare som kanske blir lurad av dessa svin.
Om det hade varit en förfalskat målning av tex Carl larsson hade man direkt kontaktad polisen, samma sak borde gälle tex förfalskade krugerrand. Direkt i fängelse ;
« Senast ändrad: torsdag 22, november 2018, 21:48:22 av Krippa »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1603
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #19 skrivet: fredag 23, november 2018, 12:45:00 »
Att uppenbarligen falska kopior får säljas på tradera utanåtgätd tycker jag ör ett skämt. Stäng av dessa idioter direkt från Tradera. Att jag ser uppenbarligen falska Krugerrand listade under guldmynt borde leda till åtel direkt eller att Tradera skärper sig.
Jag funderar fortfarande på vilken förändring Tradera borde införa för att få rätt resultat. Detta med åtal (eller då snarast polisanmälan) vore ju ett steg i rätt riktning. Dvs när man lägger upp en annons i kategorin guldmynt så kommer det upp en varning där man måste acceptera att annonser för falska mynt leder till permanent avstängning samt omedelbar polisanmälan.

Problemet som då återstår är detta med identifiering av den som lägger upp annonsen (han kommer ju givetvis att säga att det inte var han, utan att kontot är kapat). Detta gör att det kommer att förbli ganska tandlöst tills dess det kombineras med starkare identifiering.

Jag är absolut inte för användning av bank-id i onödan och överallt, men i ett sånt här fall (att skapa förtroende mellan parter som inte känner varandra inför handel med dyrbara varor som ofta förfalskas) är det kanske den enda lösningen. Det motsvaras ju dessutom av att butiker (t ex Tavex) enligt lag måste kräva legitimation av säljare (samt ha 30 dagars hållperiod).

Min poäng är att vi kan yla så mycket vi vill om hur uselt Trafera funkar och hur illa det är att folk råkar illa ut (vilket det är), men kärnan i problemet ligger i att Traderas identifiering av säljarna är så pass svag att det inte idag går att knyta ett straff till en bov. Löste man det så skulle det sedan vara enkelt att sätta straffet så högt att problemet upphör.

Och med straff menar jag inte nödvändigtvis att polisanmälan leder till något (även om det vore bra), utan även att en permanent avstängning från Tradera då skulle innebära att personen med detta bank-id är ”banned for life” och aldrig mer kan sälja ens en trådrulle på Tradera. Detta jämfört med dagens situation där bovar verkar återkomma på nya konton när deras gamla stängts av.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 398
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #20 skrivet: fredag 23, november 2018, 15:19:20 »
august har kommit med ett bra förslag för att förhindra falsksäljning på Tradera, och som borde vara enkelt och väl genomförbart:
Citera
Dvs när man lägger upp en annons i kategorin guldmynt så kommer det upp en varning där man måste acceptera att annonser för falska mynt leder till permanent avstängning samt omedelbar polisanmälan.
Jag utökar resonemanget till att det omfattar hela kategorieran Guld och Silver.

Citera
Jag är absolut inte för användning av bank-id i onödan och överallt, men i ett sånt här fall (att skapa förtroende mellan parter som inte känner varandra inför handel med dyrbara varor som ofta förfalskas) är det kanske den enda lösningen.

Nu har Tradera infört legitimation innan man lägger upp en auktion. Jag fick legitimera mig med Bank-id för ett antal månader sedan, efter det att de införde de nya rutinerna, när jag skulle sälja där, så den punkten är klar.

https://info.tradera.com/fragor-och-svar-bank-id/

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1603
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #21 skrivet: fredag 23, november 2018, 16:06:49 »
Jag utökar resonemanget till att det omfattar hela kategorieran Guld och Silver.

Nu har Tradera infört legitimation innan man lägger upp en auktion. Jag fick legitimera mig med Bank-id för ett antal månader sedan, efter det att de införde de nya rutinerna, när jag skulle sälja där, så den punkten är klar.
Jag menade inte att det nödvändigtvis skulle begränsas till just guldmynt. Silver verkar rimligt, värdefulla klockor och smycken är kanske andra exempel.

Att Tradera redan infört bank-id hade jag faktiskt ingen aning om (det var några år sedan jag senast lade upp en annons där), men det tyder ju på att de, om än med en snigels hastighet, är på väg att skapa en infrastruktur där de kan lösa detta problem. Det ser vi fram emot.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 140
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #22 skrivet: fredag 23, november 2018, 16:58:53 »
Först och främst förlåt alla mina stavfel på senaste posten men skriver på en liten telefon med spellcheck.

Sedan kanske jag var lite hård visste inte att Tradera har infört BankID, vilket jag måste ge dom kredit för.

Men förslagen ovan låter bra , jag uppskattar alla åtgärder som minskar fusk med guld framförallt mot de som försöker lura de som är nya och kanske inte så kunniga som Er.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #23 skrivet: måndag 26, november 2018, 10:18:53 »
Först och främst förlåt alla mina stavfel på senaste posten men skriver på en liten telefon med spellcheck.

The man who invented autocorrect should burn in hello.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kul! by 9darter
Idag kl. 11:24

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
Igår kl. 19:20

Godkväll by toblov
Igår kl. 14:32

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 08, juli 2020, 22:50:20

Falska mynt på tradera? by Power2008
onsdag 08, juli 2020, 10:27:15

Jag Lotta är ny här by Au
onsdag 08, juli 2020, 10:18:30

ny (le_sand) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:46

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:20

Ohoj! by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:06

The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit. by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:52

Ny Medlem med många planer by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:37

Ny på forumet by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:55

Ny(mrs.sunshine) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:32

Inledande hej. (Nalliwer) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:09

Nu på forumet (Andman) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:31:46