Författare Ämne: Krugerrand och Sovereign - Dyyyrt  (läst 677 gånger)

Utloggad Wador

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
Krugerrand och Sovereign - Dyyyrt
« skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 11:51:41 »
Hej

Brukar läsa lite nybörjartrådar här och lite diskussioner om vad som är bäst att köpa osv. Jag är själv nybörjare och har nog inte fattat allt än.

Men.. både här på forumet och på andra ställen snackas det om att man får mer för pengarna om man köper en Krugerrand eller en Sovereing. De har lägst premie och etc. Att de är på något sätt perfekta mynt för nybörjare och småsparare.

Jag hittar dock inte ett enda lågt pris på dessa mynt. Philharmoniker och Maples är nästan alltid billigare än Krugerrand och en 20 franc har alltid lägre pris/gram än vad en Sovereign har.

Har jag missat något i resonemangen?

Själv har jag alltid velat ha en Krugerrand eller en Sovereign, men det slutar alltid med att jag gör, vad jag tycker, är bättre köp genom att köpa andra mynt.

//Wador

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1634
  • Affärsomdömen: 42
SV: Krugerrand och Sovereign - Dyyyrt
« Svar #1 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 12:09:31 »
Kanske den här sidan kan vägleda.

https://www.gold.de/kaufen/goldmuenzen/

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 269
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 12:14:59 »
Skillnaderna är mycket små och beror väl lite på handlarens lager etc. här hitttar du en (till) bra pris-aggregeringssida (för utländska, europeiska butiker): https://www.gold-preisvergleich.com

Phil, krug och maples är alla bra ”nybörjarmynt”. Själv favoriserar jag nyare maples pga säkerhetsfeatures (intrikata mönster som är luriga att kopiera). Sovereigns har jag ingen erfarenhet av.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #3 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 12:24:42 »
Hej

Brukar läsa lite nybörjartrådar här och lite diskussioner om vad som är bäst att köpa osv. Jag är själv nybörjare och har nog inte fattat allt än.

Men.. både här på forumet och på andra ställen snackas det om att man får mer för pengarna om man köper en Krugerrand eller en Sovereing. De har lägst premie och etc. Att de är på något sätt perfekta mynt för nybörjare och småsparare.

Jag hittar dock inte ett enda lågt pris på dessa mynt. Philharmoniker och Maples är nästan alltid billigare än Krugerrand och en 20 franc har alltid lägre pris/gram än vad en Sovereign har.

Har jag missat något i resonemangen?

Själv har jag alltid velat ha en Krugerrand eller en Sovereign, men det slutar alltid med att jag gör, vad jag tycker, är bättre köp genom att köpa andra mynt.

//Wador

Enligt mig så är det bättre att köpa så mycket guld du kan få för pengarna.
När jag föreslår att köpa sovereigns så är det ofta fractional gold som är på tal typ 1/4 oz eller liknande och då är historiska mynt oslagbart i prisjämförelse. Om det nu är 20 franc eller Sovereign tycker inte jag spelar någon roll men är skillnaden marginell så kommer jag välja sovereign för att jag helt enkelt föredrar dom

Likviditet är också något jag värderar högt så jag tycker att Krugerand är ett bra mynt av den anledningen men samtidigt så finns det fördelar som Cyber nämner med säkerhetsfeatures på maples.
En annan sak att ta hänsyn till när det gäller Krugerand är kanske renheten. Den har inte samma renhet som en maple och klassas då inte som investeringsguld. Inget jag funderar så mycket på men någon kanske tycker det är viktigt.

Överlag när det kommer till 1oz mynt så spelar det mindre roll vad du köper för priserna är ganska bra så ska du ändå punga ut så köp något du tycker är fint

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 141
« Svar #4 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 16:05:24 »
Nja, det stämmer inte att krugerrands inte klassas som investeringsguld (hade de inte gjort det så hade de dessutom varit momspliktiga). Kraven för mynt är delvis annorlunda jämfört med tackor.

För mynt och tackor gäller:

krav på renhet minst 995/1000 med en av guldmarknaderna godtagbar vikt, tex:

12,5 / 1 kilogram
500 / 250 / 100 / 50 / 20 / 10 / 5 / 2,5 / 2 gram
100 / 10 / 5 / 1 / ½ / ¼ uns
10 / 5 / 1 tael
10 tola

Som investeringsguld klassas även mynt som:

har en renhet på minst 900/1000
är präglade efter år 1800,
är eller har varit lagligt betalningsmedel i ursprungslandet, och
vars normala försäljningspris är högst 80 procent större än det öppna marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet.*

* om försäljningspriset övertiger 80% av myntets guldvärde så klassas myntet som samlarmynt och är då momspliktigt.

« Senast ändrad: torsdag 18, oktober 2018, 19:07:48 av Micromax »

Utloggad Krippa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #5 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 18:42:57 »
Jag gillar kugerrand för detta myntet fanns när jag var ung. Samma sak med soverign. Jag gillar internationella mynt. Har aldrig gillat nya kinesiska guldmynt. Sedan att jag kan köpa dessa till bra pris år en annan sak.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #6 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 18:49:56 »
För mig handlar det mycket om att kunna sälja i alla lägen. Sovereign är det få som tackar nej till i väst medan öst föredrar 24k varför jag har både tackor och sovereign. Ett annat sätt är att kunna sälja vid mindre rörelser i spot utan att tappa vinst och då kan man köpa något samlarmynt då och då.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #7 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 21:25:25 »
Nja, det stämmer inte att krugerrands inte klassas som investeringsguld (hade de inte gjort det så hade de dessutom varit momspliktiga). Kraven för mynt är delvis annorlunda jämfört med tackor.

För mynt och tackor gäller:

krav på renhet minst 995/1000 med en av guldmarknaderna godtagbar vikt, tex:

12,5 / 1 kilogram
500 / 250 / 100 / 50 / 20 / 10 / 5 / 2,5 / 2 gram
100 / 10 / 5 / 1 / ½ / ¼ uns
10 / 5 / 1 tael
10 tola

Som investeringsguld klassas även mynt som:

har en renhet på minst 900/1000
är präglade efter år 1800,
är eller har varit lagligt betalningsmedel i ursprungslandet, och
vars normala försäljningspris är högst 80 procent större än det öppna marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet.*

* om försäljningspriset övertiger 80% av myntets guldvärde så klassas myntet som samlarmynt och är då momspliktigt.

Då har jag lärt mig något nytt, var helt säker på att det var .999 som gällde för att kvala som investeringsguld.

Tackar för det :D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

20kr 1880 Guldmynt säljes by Samlarens
Idag kl. 13:54

Heraeus Kinebar guldtackor by I_am_mine
Idag kl. 13:49

Köpes: 2 stycken Heraeus 10 grams guldtackor by Chrille
Igår kl. 18:16

Funderingar kring silver by Ritva
Igår kl. 15:06

ITALIEN by Aurum_Argentum