Författare Ämne: Tips på prisvärt kassaskåp?  (läst 50548 gånger)

Utloggad Stackarn

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 5
SV: Tips på prisvärt kassaskåp?
« Svar #30 skrivet: fredag 20, mars 2015, 18:25:03 »
En tredjedel av kistan i ett hyfsat skåp och resten på väl valda ställen I huset / lägenheten.
Alternativt några procent som lockbete i ett Rusta-skåp och resten gömt...

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #31 skrivet: fredag 20, mars 2015, 18:40:02 »
förutom det faktum att skåpet är relativt lätthittat av buset. finns ett skåp kan den normalbegåvade tjuven räkna ut var det värdefullaste i huset finns. Jag ser detta som en enorm nackdel med ett skåp.

att tjuven är lika smart som mig då de troligtvis har koll på varenda gömställe är dock något som talar för ett skåp. jag är kluven till skåp.

En strategi kan vara att placera ett inbrottsfördröjande skåp med kodlås där tjuven förväntas hitta det och placera vad som är värdefullt någon annanstans. Varför inte sprida ut sina gracer under rosenbuskarna i trädgården eller i gödselstacken? Klassikern är att skära ut ett utrymme i en tjock och tråkig bok och den är så känd att tjuvarna tror att ingen använder den längre. Kanske mer modernt är att ersätta skivan i ett dvd-fodral (dålig film) med guldtackor.

Strategin att placera ett inbrottsskydd där det förväntas finnas är känd men inte alltför välanvänd så skurkar och banditer går på den om och om igen. Ser de det inbrottsfördröjande skåpet ägnar de tid åt fel sak i onödan. Alternativt drar de fort därifrån. Lägger man dessutom ett lockbete i skåpet och de lyckas öppna det på plats är det inte otroligt att de nöjer sig. En bekant jag känner har i inbrottsskyddet placerat ett värdelöst halsband som ser värdefullt ut samt ytterst lite kontanter, en trasig hårddisk, en nyckelknippa med nycklar till lås som inte finns, en massa papper med påhittade siffror och lösenord som ser viktiga ut samt bilder tagna från nätet. Det högst värderade han har sitter på väggen bredvid skåpet, men det ser inte ut att vara något annat än en teckning som ett barn har gjort.

Har man dessutom ett värdeskåp där tjuven i första hand inte letar, t ex inmurat i väggen bakom en (annan) tavla, är man än säkrare. Där letar endast de som känner till skåpet.

Utloggad John Silver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #32 skrivet: måndag 30, mars 2015, 12:42:43 »
Recension av köpupplevelsen hos esafe.se

Köpupplevelsen och servicen från själva butiken var både bra och dålig. När jag mailade dem första gången med frågor så fick jag snabbt återkoppling via telefon där de besvarade alla mina frågor och visade sig kunniga om produkterna. Mycket positivt första intryck alltså.

Efter ett par dagar mailade jag dem igen och eferfrågade spårnings-ID när de skickat paketet. Svar uteblev så jag ringde upp esafe som efter lite letande kom fram till att han var tvungen att ringa lagret då de inte fått någon bekräftelse. Han lovade att återkomma till mig via mail när han fått svar. Något mail dök dock aldrig upp.

Jag ringde upp igen torsdag v12. Fick då svaret att kodlåset var beställt från leverantör och att leverans skulle ske nån gång vecka 14. Jag skulle automatiskt få mail med spårnings-ID så jag kunde lösa frakten med transportbolaget. Måndag v13 ringer plötsligt Schenker och vill boka frakt på tisdag.

Jag lyckades pga missförstånd med sambon missa utkörningen från Schenker. Rekommenderar alla som beställer att INTE göra samma misstag. Detta visade sig bli ganska besvärligt då bara avsändaren kan beställa ny utkörning, plus att det kommer kosta en extra utkörningsavgift. Lyckades slippa detta genom att boka en tid då jag själv kör ut till deras terminal för att avhämta paketet.

Sammanfattningsvis verkar esafe kunniga och seriösa men något röriga. Möjligtvis pga brister i kommunikationen mellan kundtjänsten och lager. Frakt av såhär stora paket går med företagspaket och är som det låter anpassat till företag vilket är ganska omständigt för privatpersoner som inte är hemma under normal arbetstid.

Recension av skåpet KP500 / FS-50

Skåpet fick plats i bagageluckan på en vanlig sedan. Den väger runt 40kg och en halvklen man kan knappt bära den själv. Två klena personer kan förflytta skåpet från parkeringen upp till en lägenhet med viss möda och ett par vilopauser på vägen. Två rejäla bultar med plugg ingår så skåpet kan förankras i golv eller vägg. Hyllan går att ställa in på valfri höjd eller plockas bort helt.

Skåpet såldes till REA-pris pga lackskador. Jag reagerade dock inte på någon skada så REA-varorna kan jag verkligen rekommendera.

Kodlåset med sjusiffrig kod fungerar fint. När man skrivit in rätt kod klickar det till i loset och man kan vrida på reglaget som skjuter tillbaka låskolvarna. Man kan ändra inställningar som fördröjningar mellan varje upplåsningsförsök eller fördröjning från att man matat in godkänd kod tills den låser upp. Jag känner mig dock lite nojjig över säkerheten i kodlåset. I min fantasi ser det lätt ut att skruva eller bryta bort plasten och sen vrida upp låset manuellt. I praktiken är det antagligen inte så enkelt.

Den uppfyller Inrbotssklassen S2 EN 14450. Jag har inte lyckats hitta någon exakt definition av standarden. De står emot angrepp med enkla verktyg under en begränsad tid.

Jag blev lite besviken när jag såg att skåpet bara har två låskolvar. På esafe.se ser man tydligt på bilden att det finns minst tre, så det är fel skåp på bilden. Låskolvarna som sitter där känns dock rejäla. Den svagaste länken i dörren är antagligen gångjärnen som är betydligt mindre än kolvarna. Jag gissar ändå att det är svårare att bryta upp dörren än att bryta loss hela skåpet från sin förankring, så inbrytningsrisken är inget jag direkt oroar mig över. Springan mellan dörr och skåp mätte jag till 1.2mm, dvs 36% smalare än en enkrona. Tror inte att man klarar av att få in ett brytverktyg i springan.

Skåpet är brandisolerat men saknar brandklassning. Man vet alltså inte hur bra den skulle klara av en brand. Dörren är inte lufttät och det finns 4st hål i skåpet för fastbultning där värme teoretiskt kan läcka in. Jag litar inte på att skåpet klarar av att skydda dokument mot en kraftig brand. Vill man vara helt säker får man komplettera med en brandbox.

Sammanfattningsvis motsvarar skåpet i stora drag mina förväntningar. Den är inte på något sätt ett absolut skydd mot en professionell tjuv med rätt kunskap, verktyg och tid, men erbjuder ett ändå ett tillfredställande skydd om man inte förvarar enorma summor hemma. Funderar eventuellt att bygga en falsk vägg eller någon form av möbel runt skåpet så att det blir svårt att hitta.

Utloggad John Silver

• Medlem
  • *
« Svar #33 skrivet: måndag 30, mars 2015, 12:43:26 »
Lite fler bilder.

Utloggad vonGold

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #34 skrivet: måndag 30, mars 2015, 13:22:40 »
Enligt svensk standard SS-EN 14450.
 Finns i två klasser, S1 & S2, där S2-skåpen har det högre inbrottsskyddet.

Hämtat från
http://nivex.se/

Utloggad John Silver

• Medlem
  • *
« Svar #35 skrivet: måndag 30, mars 2015, 15:35:31 »
Enligt svensk standard SS-EN 14450.
 Finns i två klasser, S1 & S2, där S2-skåpen har det högre inbrottsskyddet.

Hämtat från
http://nivex.se/

Tack, det säger dock inte så mycket om vad det klassade skåpet klarar. Någonstans måste det finnas specificerat exakt vilka tester ett skåp ska klara för att bli certifierat. typ "Motstå forceringsförsök med enkla verktyg under minst x minuter". Min Google-Fu är tyvärr för svag för att hitta något konkret.

Utloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 368
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #36 skrivet: måndag 30, mars 2015, 16:36:44 »
Alla svenska standarder finns att hitta på SIS hemsida; www.sis.se. Man kan söka på "värdeförvaringsenheter".
De specificerar i detalj vad som gäller. Det trista är att det kostar pengar dvs upphovsrätt. Det är därför du inte hittar
specarna på nätet.  :(

mrSju

• Gäst
« Svar #37 skrivet: måndag 30, mars 2015, 18:36:23 »
tack för en mycket bra recension! är ganska exakt ett sånt skåp jag själv surfat runt efter senaste åren. kunde du bära skåpet i remmarna runt boxen? eller var det till att lyfta underifrån?

har tittat på liknande skåp på 60-100 kg. men vill ju helst inte blanda in för många pers som lyfthjälp.

Utloggad John Silver

• Medlem
  • *
« Svar #38 skrivet: måndag 30, mars 2015, 21:09:00 »
tack för en mycket bra recension! är ganska exakt ett sånt skåp jag själv surfat runt efter senaste åren. kunde du bära skåpet i remmarna runt boxen? eller var det till att lyfta underifrån?

har tittat på liknande skåp på 60-100 kg. men vill ju helst inte blanda in för många pers som lyfthjälp.

Varsågod :). Det var ganska "lätt" att lyfta den i remmarna, men nästan omöjligt att gå med den så. För att gå med den var jag tvungen att ha ett tag under så den kom upp en bit.

Utloggad zupay

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 134
« Svar #39 skrivet: måndag 30, mars 2015, 23:54:18 »
Intressant. Men  bara 40kg? Då bultar du den i betong antar jag?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2102
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #40 skrivet: tisdag 31, mars 2015, 01:57:15 »
förutom det faktum att skåpet är relativt lätthittat av buset. finns ett skåp kan den normalbegåvade tjuven räkna ut var det värdefullaste i huset finns. Jag ser detta som en enorm nackdel med ett skåp.
Jag ser det precis tvärtom. Min utgångspunkt är att tjuvarna är bättre än jag på att veta var folk gömmer saker, men de är också sämre än jag på att vara varsamma om mina ägodelar rent allmänt. Detta innebär att utan skåp så kommer de ändå att hitta även en riktigt fiffig gömma, men de kommer att rasera huset på kuppen. Med skåp så hoppas jag att deras intresse fokuseras på skåpet. Mycket bättre att de klöser naglarna på det som är byggt för att tåla naglar än att de lägger tiden på att riva sönder huset i jakt en hemlig gömma.
att tjuven är lika smart som mig då de troligtvis har koll på varenda gömställe är dock något som talar för ett skåp. jag är kluven till skåp.
Jag var kluven till skåp, jag har bytt uppfattning. Skåp är bra givet att tjuven ändå kommit in i huset. Dock är jag fortfarande kluven till den signal man skickar genom att skaffa ett skåp. Det vore ju extremt frustrerande om själva orsaken till inbrottet var att nån hört att det finns ett skåp hemma hos mig så där finns det nog någonting som är värt att stjäla.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 651
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #41 skrivet: tisdag 31, mars 2015, 10:23:34 »
Man skall ha 2 skåp. Ett som är ingjutet i väggen/golvet gärna övergjutet eller täckt med putts.
Sedan har man ett annat skåp. Detta skall vara relativt lätt att hitta. Däri har man 2 tuber silver och
kanske något mindre guldmynt. I det ingjutna/dolda förvarar man den egentliga stacken.
Med detta erhåller man 2 fördelar.
1) Blir det inbrott i fastigheten och hittar tjuven det synliga skåpet är det inte troligt att han letar vidare.
2) Blir du utsatt för hot/rån vare sig du är hemma eller inte visar du tjuven det "lätta" skåpet där endast en ringa del av
din stack finns.
Nyckel till det gömda skåpet skall man naturligtvis inte förvaras i fastigheten utan på något annat ställe som tar en bra stund att komma åt. Det skall vara nyckel inte skåp med kombinationslås.

Utloggad John Silver

• Medlem
  • *
« Svar #42 skrivet: tisdag 31, mars 2015, 11:47:39 »
Intressant. Men  bara 40kg? Då bultar du den i betong antar jag?

Med fördel bultar man fast skåpet. En variant skulle kunna vara att fylla halva skåpet med blyvikter.

Dock är jag fortfarande kluven till den signal man skickar genom att skaffa ett skåp. Det vore ju extremt frustrerande om själva orsaken till inbrottet var att nån hört att det finns ett skåp hemma hos mig så där finns det nog någonting som är värt att stjäla.

Jag förstår precis vad du menar men jag tror ändå det är lättare att "bortförklara" ett kassaskåp, jämfört med om någon råkar hitta ett guldmynt bland köttbullarna i frysen :P. Sen slipper man utsätta vänskapen för prov när polaren av misstag hittar en tacka i ett DVD-fodral. Eller behöva misstänka alla dina vänner när ett mynt plötsligt saknas ur din kalsonglåda efter festen du hade i lördags.

Några bortförklaringar jag kommer på på rak arm.
"Behövde ett brandsäkert skåp till mina backups, fotoalbum, testamente..."
"Skåpet ingick när jag köpte huset/lägenheten. Förra ägaren orkade inte ta med sig det"
"Fick det gratis av grannen när han skulle kasta ut det. Skåpet är tomt"
"Skåpet är tomt. Det står bara där för att inbrottstjuvar ska ställa sig och jobba på skåpet istället för att vända upp och ner på huset"
"Ställer brandfarliga kemikalier i det"  (komplettera med varningsskylt)
"Det är fullt med guldtackor hahaha" ;)

Utloggad zupay

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 134
« Svar #43 skrivet: tisdag 31, mars 2015, 21:25:06 »
Jag förstår dig john.

Jag köpte mest kassaskåp så att barnen inte skulle komma åt mina mynt...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #44 skrivet: tisdag 31, mars 2015, 21:27:26 »
Jag förstår dig john.

Jag köpte mest kassaskåp så att barnen inte skulle komma åt mina mynt...

Förvarar du barnen eller mynten i kassaskåpet?  ::)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES: silvermynt 1 ounce år 2016, 2019, 2024 by Hazelblade
Idag kl. 00:16

Ny medlem: Hazelblade by Maestro
Igår kl. 22:18

1 dukat guldmynt säljes by zodiac
Igår kl. 21:31

COMEX leveranser by JL_GBG
Igår kl. 21:04

Köpes: Gultmynt Oscar II, 20 kr by Silvernewb
Igår kl. 20:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Sarek
Igår kl. 17:42

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Silvernewb
Igår kl. 16:23

Smycken utan guldstämpel? by pezon
Igår kl. 10:03

40% silver säljes. by nybba78
onsdag 26, mars 2025, 14:01:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by laban77
onsdag 26, mars 2025, 08:44:57

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
tisdag 25, mars 2025, 16:41:03

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
tisdag 25, mars 2025, 09:20:08

Var beställa guld/silver? by Jensan
måndag 24, mars 2025, 15:05:14

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade
måndag 24, mars 2025, 10:11:40

Person som köper silverskrot på Tradera. by Maestro
söndag 23, mars 2025, 19:42:12