Författare Ämne: Tips på prisvärt kassaskåp?  (läst 50389 gånger)

Utloggad John Silver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 4
SV: Tips på prisvärt kassaskåp?
« Svar #15 skrivet: söndag 15, mars 2015, 18:08:33 »
Tjena,

Tänkte fortsätta på den här tråden då jag tycker det är lite meningslöst att starta ännu en ny tråd om kassaskåp. Jag är i uppstartsfasen i att börja investera i ädelmetall. Att sprida ut dyrgriparna i hemmet på väl valda gömställen känns inte helt okej. Det blir för mycket pengar som ligger "öppet" för att det ska kännas bekvämt för mig, men samtidigt för lite pengar för att det ska vara värt att investera i ett dunderskåp. Vill dock kunna veta att inte vem som helst som söker igenom mitt hem kommer åt mitt guld och silver. Bankfack känns inte heller okej, mest pga bankernas förbud mot att förvara valuta i facken. Ett bra kassaskåp hemma är alltså att föredra. Ett brandsäkert vore trevligt när man ändå håller på, så man också kan skydda sina viktiga papper. Gissar att många på detta forum kan relatera till min situation.

Var ska man börja... Har letat hela helgen och det känns som en djungel. Jag kan inte påstå att jag nått någon tillfredsställande klarhet ännu men ska försöka reda ut vad jag har kommit fram till hittils.

Till att börja med ska man kolla vad de har för stöld- och brandklass. Seriösa webb-butiker som vet vad de håller på med listar det tydligt på varje skåp. Har den ingen licensiering kan man inte lita på hur väl den egentligen står emot ett stöldförsök. Billigare varianter för några hundralappar utan någon certifiering på t.ex Jula, Classe med flera kan kännas stabila när man tittar på dem i affären, men kan i skälva verket vara hur enkla som helst att öppna. Ett test av olika mer eller mindre dyra skåp visar hur enkelt det är att bryta sig in i ett skåp som inte är avsett att motstå just inbrott.

IF säkerhetsbutik har en väldigt bra guide och webbshop som verkar känns pålitlig och prisvärd.

Vanliga järn/bygghandlar verkar ha extremt dålig koll. På Jula så var deras dokumentskåp låst och butiken hade slarvat bort koden. Samma visa utspelade sig även i andra butiker. Classe hade inte ens några utställningsex av sina skåp utan det gick endast att beställa grisen i säcken. Deras stora dokumentskåp verkade annars intressant. Båda skåpen saknar dock stödskyddsklassning så det är som tidigare nämnt en ren chansning om de verkligen håller måttet.

Om man har ett stöldskyddsklassat skåp som saknar brandskydd så kan man köpa till en separat brandbox till sina dokument och förvara inuti skåpet.

För att göra en lång historia kort behöver mitt skåp uppfylla nedan krav
- brandskyddat
- Stöldskyddat och lämpligt för förvaring av värde under 50.000kr
- Prisvärt, gärna under 3000kr.
- Inte alltför tungt, max 50-60kg.

Några lämpliga kandidater som jag har hittat,
- KPS 20 S2 - 2360kr inklusive frakt. Saknar klassning på brandskyddet. Går även att köpa på esafe.se under namnet KP 100
- Robursafe S2-320/30P - 2397kr +500kr frakt. Något större och tyngre än ovanstående alternativ. Dessutom brandklassad.

Vad har ni andra för erfarenheter när det gäller kassaskåp / förvaring på budget?

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1463
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #16 skrivet: söndag 15, mars 2015, 18:19:38 »
Under demoex på esafe har de en del prisvärda ex. Skulle själv föredra kodlås för att slippa gömma nyckel. Stor risk att tjuvarna hittar den. Och har man ungar kommer dem hitta/veta vart den är (vilket kan vara en säkerhetsrisk i sig). Skulle även säga att man får lite vad man betalar för i denna kategori. Kan vara värt att lägga lite extra på skåpet då det är något man förhoppningsvis har ett bra tag. Första länken är lite dyrare än 3k men bra erbjudande för ett bra skåp.

http://esafe.se/sortiment/begagnade-demoex-rea/begagnade-demoex-rea-stoldskyddsskap/brf-67k-4/
http://esafe.se/sortiment/begagnade-demoex-rea/begagnade-demoex-rea-stoldskyddsskap/kp-100e-2/
http://esafe.se/sortiment/vardeskyddsskap/begagnade-demoex-rea-vardeskyddsskap/kassaskap-hs-62e-3-2-2/
http://esafe.se/sortiment/begagnade-demoex-rea/begagnade-demoex-rea-vardeskyddsskap/kassaskap-hs-45e-4/
http://esafe.se/sortiment/vardeskyddsskap/begagnade-demoex-rea-vardeskyddsskap/t-40-2-2/
http://esafe.se/sortiment/begagnade-demoex-rea/begagnade-demoex-rea-stoldskyddsskap/brf-46k-2-2/
http://esafe.se/sortiment/begagnade-demoex-rea/begagnade-demoex-rea-stoldskyddsskap/kp-500-4/

Utloggad Repairman

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 186
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #17 skrivet: söndag 15, mars 2015, 18:34:19 »
Hej

Ett bra tips är att köpa begagnade vapenskåp t.ex. blocket.

De är gjorda för att vara inbrottssäkra.

Utloggad John Silver

• Medlem
  • *
« Svar #18 skrivet: måndag 16, mars 2015, 19:56:01 »
Det blev ett KP 500 med kodlås beställt från esafe.se idag. Jag skickade några frågor till dem via mail varpå de ringde upp mig inom några timmar och gav väldigt bra och kunniga svar på mina frågor. Jag hade faktiskt inte förväntat mig att det skulle vara en serviceinriktad butik.

esafe.se rekommenderade att välja till kodlås för ökad säkerhet. Om en tjuv ser att du har ett kassaskåp med nyckellås så kommer de vända upp och ner på ditt hem i jakt på nyckeln. Har du ett bra kassaskåp med kodlås så ger de oftast upp direkt. Kodlåset har en fördröjning på 20 minuter om du skriver fel, så ingen kan sitta och testa sig fram till rätt kod. Frakten går via någon vanlig speditör, t.ex schenker eller DHL.

4363kr gick kalaset på vilket var dyrare än jag siktat på, men förhoppningsvis har jag något som är relativt framtidssäkert.

Kan återkomma med bilder och recension senare om intresset finns

mrSju

• Gäst
« Svar #19 skrivet: måndag 16, mars 2015, 20:01:39 »
Det blev ett KP 500 med kodlås beställt från esafe.se idag. Jag skickade några frågor till dem via mail varpå de ringde upp mig inom några timmar och gav väldigt bra och kunniga svar på mina frågor. Jag hade faktiskt inte förväntat mig att det skulle vara en serviceinriktad butik.

esafe.se rekommenderade att välja till kodlås för ökad säkerhet. Om en tjuv ser att du har ett kassaskåp med nyckellås så kommer de vända upp och ner på ditt hem i jakt på nyckeln. Har du ett bra kassaskåp med kodlås så ger de oftast upp direkt. Kodlåset har en fördröjning på 20 minuter om du skriver fel, så ingen kan sitta och testa sig fram till rätt kod. Frakten går via någon vanlig speditör, t.ex schenker eller DHL.

4363kr gick kalaset på vilket var dyrare än jag siktat på, men förhoppningsvis har jag något som är relativt framtidssäkert.

Kan återkomma med bilder och recension senare om intresset finns

återkom med en recension! är på jakt efter något liknande. skåpet ska va  under 80kg.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
« Svar #20 skrivet: måndag 16, mars 2015, 20:22:29 »
Hej

Nja, vet inte om jag håller med om detta. De flesta vapenskåp har utvändiga gångjärn och är utan förregling på gångjärnssidan. Alltså kan de forceras ganska lätt med vinkelslip. Sen saknar vapenskåp brandklassning och till råga på allt är de mista såpass lätta att ett par man kan bära iväg dom.

Nej om man ändå ska satsa på ett skåp så köp ett ordentligt brandklassat med inbrottsskydd och minst 200kg tungt.

Utloggad John Silver

• Medlem
  • *
« Svar #21 skrivet: måndag 16, mars 2015, 21:16:55 »
Nej om man ändå ska satsa på ett skåp så köp ett ordentligt brandklassat med inbrottsskydd och minst 200kg tungt.
Då hade man självklart sovit gott om natten, givet att man har förutsättningarna hemma :). Bor man i en lägenhet med begränsat utrymme och ändå "bara" ska förvara femsiffriga belopp så känns det overkill. Håller dock helt klart med om att man ska välja säkerhetsklassning efter värdet man tänkt förvara. Man väljer inget S2-skåp om man förvarar 1kg guld direkt, oavsett hur liten lägenhet man har :).

Förankrar man skåpet ordentligt i vägg och golv så bör inte vikten vara ett större bekymmer.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #22 skrivet: måndag 16, mars 2015, 21:43:48 »
Jag har både vapenskåp och kassaskåp hemma, dock inga vapen i det förstnämnda men fick det till ett bra pris av en nära vän för ett par år sedan. I mitt vapenskåp skulle jag dock aldrig förvara något av större värde eftersom det inte är brandskyddat på något sätt. Kassaskåpet däremot är en ordentlig pjäs som kräver en hel del arbete för att ens flytta när det är tomt. Förutom dessa har jag även ett inbrottslarm med huggtänder, så tror mina rikedomar är hyfsat säkra :)

Utloggad exnihilo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #23 skrivet: måndag 16, mars 2015, 21:49:30 »
Förutom dessa har jag även ett inbrottslarm med huggtänder, så tror mina rikedomar är hyfsat säkra :)

Låt mig gissa... en silverräv!  8)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #24 skrivet: måndag 16, mars 2015, 21:55:34 »
Förutom dessa har jag även ett inbrottslarm med huggtänder, så tror mina rikedomar är hyfsat säkra :)

Låt mig gissa... en silverräv!  8)

Tja, nästan iaf... (se bifogad bild nedan) ;)

Utloggad exnihilo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #25 skrivet: måndag 16, mars 2015, 22:05:40 »
inbrottslarm.jpg  ;D

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #26 skrivet: tisdag 17, mars 2015, 23:04:25 »
Citera

Nja, vet inte om jag håller med om detta. De flesta vapenskåp har utvändiga gångjärn och är utan förregling på gångjärnssidan. Alltså kan de forceras ganska lätt med vinkelslip. Sen saknar vapenskåp brandklassning och till råga på allt är de mista såpass lätta att ett par man kan bära iväg dom.

Visst är vapenskåp gjorda för att vara (rimligt) inbrottssäkra, det är ju enda syftet med dem. Det går att såga sig in med vinkelslip eller tigersåg, framförallt om man har fri åtkomst till sidorna, då det är mycket extra stål/plåt i dörren. Att gå på med vinkelslip kräver dock planering, är inte så diskret samt förenat med viss risk då det i allmänhet förvaras även krut (hemmaladdare) & ammunition i skåpet. Det är absolut ingen ide att såga bort de yttre gångjärnen då plåten i dörren är vikt runt karmen på insidan i hela sin längd, åtminstone om vi pratar fabrikstillverkat skåp, de senaste 30 åren.

Jag har två fullstora vapenskåp ihopbultade med anliggande betongväggar runt om, så i mitt fall är det ca: 400kg att frigöra och släpa iväg. Alla vapenskåp är dock förberedda för att bultas i vägg/golv. Det är sant att de inte alls är brandklassade förutom en lös brandbox (tillval), men om mitt hus brinner ner till grunden är väl det faktum att mina guldmynt riskerar att ändra form, antagligen mitt minsta problem...  ::)

Bilden på skåpet är från nätet.

Tillägg. Bild på falsen som går in i karmen på gångjärnssidan
« Senast ändrad: tisdag 17, mars 2015, 23:20:25 av Guldfisken »

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
Tips på prisvärt kassaskåp?
« Svar #27 skrivet: onsdag 18, mars 2015, 19:31:14 »

Citera

Visst är vapenskåp gjorda för att vara (rimligt) inbrottssäkra, det är ju enda syftet med dem. Det går att såga sig in med vinkelslip eller tigersåg, framförallt om man har fri åtkomst till sidorna, då det är mycket extra stål/plåt i dörren. Att gå på med vinkelslip kräver dock planering, är inte så diskret samt förenat med viss risk då det i allmänhet förvaras även krut (hemmaladdare) & ammunition i skåpet. Det är absolut ingen ide att såga bort de yttre gångjärnen då plåten i dörren är vikt runt karmen på insidan i hela sin längd, åtminstone om vi pratar fabrikstillverkat skåp, de senaste 30 åren.

Jag har två fullstora vapenskåp ihopbultade med anliggande betongväggar runt om, så i mitt fall är det ca: 400kg att frigöra och släpa iväg. Alla vapenskåp är dock förberedda för att bultas i vägg/golv. Det är sant att de inte alls är brandklassade förutom en lös brandbox (tillval), men om mitt hus brinner ner till grunden är väl det faktum att mina guldmynt riskerar att ändra form, antagligen mitt minsta problem...  ::)

Bilden på skåpet är från nätet.

Tillägg. Bild på falsen som går in i karmen på gångjärnssidan

Du har helt rätt när det gäller bakkantfalsen. Jag kollade på mitt eget (där jag inte förvarar några ädelmetaller) och visst finns en fals som jag inte tänkt på. Dock ska inte skyddet jämföras med de högre klassade skåpen då dom inte är avsedda för värdeförvaring.
En annan sak är brandskyddet. De flesta hus som brinner gör det inte ner till grunden och där kan brandklassningen göra stor skillnad. Boxarna för vapenskåp har låg brandklassning men visst, ett rejält vapenskåp med brandbox är ändå ett bra skydd och oändligt mycket bättre än inget alls.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
« Svar #28 skrivet: fredag 20, mars 2015, 06:39:23 »
förutom det faktum att skåpet är relativt lätthittat av buset. finns ett skåp kan den normalbegåvade tjuven räkna ut var det värdefullaste i huset finns. Jag ser detta som en enorm nackdel med ett skåp.

att tjuven är lika smart som mig då de troligtvis har koll på varenda gömställe är dock något som talar för ett skåp. jag är kluven till skåp.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #29 skrivet: fredag 20, mars 2015, 17:33:48 »
Nackdelen, som Maggan skriver, är ju dock att kassaskåp hittas lätt och signalerar att de innehåller något värdefullt. Skall man ha ett sådant så ska det döljas utom åsyn för nyfikna. Hade jag bott i hus med trädgård så hade jag antagligen nyttjat lite listigare gömställen (krypgrund, vindsutrymmen, trädgården osv) men nu råkar jag bo i hyresrätt. Möjligheterna, om man inte vill ha bankfack blir då något begränsade. Då får vapen- och kassaskåp funka. Jag har ju som sagt även ett inbrottslarm med huggtänder också, så är inte alltför nojjig :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Igår kl. 18:40

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

silvermynt köpes by iDaniel
onsdag 12, februari 2025, 13:39:00

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09