Författare Ämne: Var är det bäst att ha sina ppm när ekonomin krashar?  (läst 1762 gånger)

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1653
  • Affärsomdömen: 42
Var är det bäst att ha sina ppm när ekonomin krashar?
« skrivet: fredag 05, oktober 2018, 15:58:44 »
Är det bäst att ha dem i korta eller långa räntefonder?
Eller i något annat?

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 626
  • Affärsomdömen: 20
SV: Var är det bäst att ha sina ppm när ekonomin krashar?
« Svar #1 skrivet: fredag 05, oktober 2018, 19:27:28 »
Under madrassen i fysisk form :)
Men en bra fråga vi får se vad folk tycker :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 774
  • Affärsomdömen: 29
« Svar #2 skrivet: fredag 05, oktober 2018, 21:27:55 »
PPM då är det ju fonder som gäller. Läkemedel, ska bra mycket till innan folk slutar ta sin medicin. Finns det en ren "mat-fond" så hade jag satsat på den.
Jag är av den lite säregna åsikten att obligationer är en ännu större bubbla än börsen och fastigheter så räntor tror jag inte alls på. Korta borde klara sig bättre än långa dock.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 742
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #3 skrivet: fredag 05, oktober 2018, 23:14:25 »
Guldfonder?

Mina har utvecklats hemskt dåligt på senaste så det kanske är köpläge med tanke på det låga guldpriset

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1171
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #4 skrivet: fredag 05, oktober 2018, 23:29:52 »
Jag är av den lite säregna åsikten att obligationer är en ännu större bubbla än börsen och fastigheter så räntor tror jag inte alls på. Korta borde klara sig bättre än långa dock.
Jag delar denna åsikt. Men jag tror att obligationerna har minst ett varv kvar eftersom jag tror att börsen kommer att brista först. En viktig aspekt när man skall grunna på krisplaceringar är att man måste gå från att fokusera på ”return on capital” till ”return of capital”, dvs undvika placeringar där det kan vara svårt att ta sig ur.
Skulle obligationsbubblan brista i samband med att räntorna stiger kraftigt så kommer långa obligationer att vara stendöda och därmed potentiellt svåra att bli av med trots att de är hur likvida som helst idag. Det är givetvis inte det enda scenariot, men det är en av flera möjliga utvecklingar.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 272
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #5 skrivet: lördag 06, oktober 2018, 16:12:29 »
Ppm är lurigt. Långsiktigt sparande (förutsatt att du inte är nära pensionen) betyder att det historiskt alltid lönat sig att ta risk.

Ekonomin kan krascha på många olika sätt.

Faller lönsamheten för bolagen, utan inflation så är räntefonder bra.

Sticker inflationen iväg är räntefonder dåliga (utom realräntefonder), särskilt de långa (om inte räntepolitiken ändras och man behåller låga räntor trots högre inflation).

Det är nästan omöjligt att tajma marknaden för proffsen och helt omöjligt för oss glada amatörer.

Riskspridning är den enda gratislunchen. Fler tillgångsslag (aktier, räntor, guld/guldbolag) och bred marknadsexponering (globalfonder).

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1653
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #6 skrivet: lördag 06, oktober 2018, 20:44:08 »
Tack för alla synpunkter och goda råd. Skall överväga allt.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 211
« Svar #7 skrivet: söndag 07, oktober 2018, 21:05:40 »
Eftersom jag förmodligen tillhör ligger sisådär 20 år bakom medianåldern på forumet så är det här inte min grej men en viktig fråga jag skulle ställa mig inför ett sådant beslut är om något skall tillfalla efterlevande.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 272
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #8 skrivet: söndag 07, oktober 2018, 22:06:53 »
Angående efterlevande: https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pensionssystemet/vad-hander-med-pensionen-nar-du-dor

Angående räntefonder så pratade Rika Tillsammans ganska djupt om det nyligen:https://www.youtube.com/watch?v=QW14qWB3AR0

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: söndag 07, oktober 2018, 23:20:16 »
Eftersom jag förmodligen tillhör ligger sisådär 20 år bakom medianåldern på forumet så är det här inte min grej men en viktig fråga jag skulle ställa mig inför ett sådant beslut är om något skall tillfalla efterlevande.

Har du en betydligt lägre betald sambo som skulle ha nytta av en liten boost i pensionskuvertet om du går bort?

Om nej, ha inte efterlevnadsskydd.

Den enkla anledningen är att din egen pension blir väsentligt lägre om du väljer efterlevnadsskydd.

Det funkar så att alla som inte har efterlevnadsskydd får dela på den pensionen som skulle tillfallit alla de som går bort utan efterlevnadsskydd och över tid med ränta på ränta effekt så blir det en ansenlig summa pengar.

Har du efterlevnadsskydd så går du miste om potentiella tusenlappar varje månad i pension.
Men har du då ett välbetalt yrke med stark tjänstepension och en lågavlönad sambo/fru som dessutom varit mammaledig mm så kan det ändå vara schysst att ge henne den säkerheten.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 626
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #10 skrivet: måndag 08, oktober 2018, 09:37:47 »
Fan Ritva du har ju inte fyllt 25 än har du destruktiva tankar :D :D :D

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 425
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #11 skrivet: måndag 08, oktober 2018, 11:58:35 »
Vad tror ni om Pacific Precious? https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/666676/pacific-precious-a  PPM 800504
« Senast ändrad: måndag 08, oktober 2018, 12:38:35 av sextio8 »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: måndag 08, oktober 2018, 14:26:54 »
Vad tror ni om Pacific Precious? https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/666676/pacific-precious-a  PPM 800504

Mycket bra tror jag.
Finns en intervju på "rika tillsammans" bloggen

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1171
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #13 skrivet: tisdag 09, oktober 2018, 08:09:40 »
I USA så finns det en form av pensionssparande kallat ”Roth IRA” vilket jag förstått som att det är skattefritt vid uttag men att diverse villkor måste uppfyllas för insättning. Hursom, dessa har varit extremt populära och efter ett par prejudicerande fall är det sedan flera år fullständigt klarlagt att man kan stoppa in fysisk PM i dessa. Gissningsvis är det väldigt få som utnyttjar detta men det är ju strålande (för amerikanerna) att de åtminstone har möjligheten.

Jag önskar att PPM och liknande system inte hade varit så in i kaklet insnöade på att det enda som existerar att ”placera” i är fonder handlade i fiat via bank. Under TS fråga (”var är det bäst att ha ppm vis krash?”) ligger ju outtalat problemet att det måste vara fonder. Annars vore ju ett extremt enkelt svar ”cash”.

Om jag ville säkra upp lite PPM och plocka bort dem ur aktiemarknaden och därmed i princip hade att välja mellan korta räntor, långa räntor och cash (såsom i kontobehållning i nåt PPM-system, inte fysiska pappersbitar i madrassen) så hade jag gått direkt på det sistnämnda utan att ens överväga obligationerna.

Men det får man inte i Sverige, här skall alla sparmedel ut på marknaden på något sätt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 100 gr guldtacka by I_am_mine
Idag kl. 12:23

[Säljes] 1oz silver Lunar II 2019 Gris by Thornado
Idag kl. 11:36

Hmm? by sff123
Igår kl. 18:59

Paranoia, värdesäkring eller samlarvärde by Brageson
Igår kl. 18:52

Varning för journalister. by hasse_A
Igår kl. 02:55