Författare Ämne: Investera i ädelmetaller på börsen  (läst 8562 gånger)

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 414
  • Affärsomdömen: 8
SV: Investera i ädelmetaller på börsen
« Svar #30 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 16:42:34 »
Varför tror du att marknaden kommer gå ner? Har du en kristallkula, eller är du smartare/mer insatt än förvaltare som ägnar all sin tid åt att analysera sånt? Försök inte tajma marknaden om du inte har någon väldigt bra anledning att tro att du är smartare än alla andra (och nej, "jag läste på zerohedge" är inte en bra anledning :) ). Är man bara en amatör så får man finna sig i att chansen att det går upp är lika stor som risken att det går ner, men att det lönar sig över tid att ta risken.

Nej då, ingen kristallkula här. Däremot tycker jag att man hör och läser varningar om att världsekonomin är på väg ner, på många håll under de senaste månaderna. Mycket mer än tidigare. Det låter som att många som förstår bättre än jag håller på att tappa förtroendet för marknaden.

Visst är det bättre att stanna kvar än att sälja på lång sikt, men i någon mening är det ju lika fel att stanna kvar vid en nergång som att stå utanför vid en uppgång. Rent psykologiskt kan det nog också kännas jobbigare att förlora en stor del vid en krasch än att grannen blev lite rikare vid en uppgång.

Jag förstår hur du tänker, men att det skrivs på många håll om att det kommer gå dåligt kan lika gärna vara en indikation på att folk blivit för pessimistiska och att priserna på risk-tillgångar därför är lägre än motiverat.

Det kanske är lättare att tänka på den omvända situationen: Om alla istället sa "världsekonomin är i toppform, allting är undervärderat, KÖPKÖPKÖP" - tror du det är ett bra tillfälle att köpa aktier?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1395
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #31 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 20:26:11 »
BGF World Gold låter intressant, men det var fasligt höga avgifter. Nära 2% förvaltningsavgift och 5% teckningsavgift. Är det så att det verkligen kostar 5% att köpa? Även på ett ISK-konto? Får se om jag kanske väljer sparkonto ändå för den "säkra" delen tills något ännu bättre dyker upp.
Teckningsavgiften har cyber redan pratat om så jag vill bara säga ett par ord om förvaltningsavgiften.

Jag håller fullständigt med om att det är viktigt att minimera fasta kostnader, men samtidigt måste man sätta sådana kostnader i relation till det underliggande pappret. Om det t ex gäller något superstabilt som någon räntefond som kanske rör sig max ett par, tre procent på ett år vore 2% i förvaltning fullständigt fatalt.

Men ädelmetallgruvor är ungefär det mest volatila som finns, och de rör sig ofta 2-3x mer än den underliggande metallen. Idag t ex har guldet just nu stigit 2% och silvret nästan 2.5% och många av mina gruvor har gått upp 6-7-8-9%.

Givetvis kan det gå ner i morgon, men för att alls överväga att placera i en PM-fond måste din tes vara att guld och silver kommer att gå upp och därmed så kommer gruvorna att gå upp mångdubbelt mer. Har du fel så kommer det att gå så illa att 2% ytterligare förlust knappt märks. Går det å andra sidan bra så kommer -2% knappt att solka bägaren.

Min poäng är att jag tycker att det kan finnas skäl att se förvaltningskostnaden i relation till volatiliteten i det som placeras. Givet det skall man naturligtvis leta efter lägsta förvaötningskostnad, men just eftersom miners är så volatila måste förvaltaren vara rätt på för att inte köra i diket och detta göra att PM-fonder normalt har dessa lite höga avgifter.

Cost of doing business, helt enkelt. Såvida du inte vill ta på dig jobbet och risken med att själv placera i de individuella bolagen.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 985
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #32 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 21:08:39 »

Varför tror du att marknaden kommer gå ner? Har du en kristallkula, eller är du smartare/mer insatt än förvaltare som ägnar all sin tid åt att analysera sånt? Försök inte tajma marknaden om du inte har någon väldigt bra anledning att tro att du är smartare än alla andra (och nej, "jag läste på zerohedge" är inte en bra anledning :) ). Är man bara en amatör så får man finna sig i att chansen att det går upp är lika stor som risken att det går ner, men att det lönar sig över tid att ta risken.

Nu talar jag inte till dig specifikt cyber utan bara vädrar lite och håller Laban om ryggen  ;D

Är det ett uttryck som jag har hört alldeles för många ggr så är det "time in the market beats timing the market"

Det stämmer nog till stor del för de som inte har en strategi och jag vet att det finns studier som påvisar detta men det stämmer ju bara om man misslyckas eller hur?

Så många människor som aldrig har haft en originell tanke utan har läst en utdelningsbok och tror dom är proffs för att dom har lyckats få en bra avkastning i den fruktansvärt långa bullmarknad som varit slänger sig rent slentrianmässigt med detta så fort någon nämner ta "hem vinst" eller "minska position"

Med det sagt så är det en bra strategi att köpa löpande i stabila utdelande bolag, det tycker jag också (studier visar även på detta)

Men..
Historiska indikationer talar för att det är dags snart igen, konjunkturen har vikit under en längre tid, arbetslösheten stiger, skuldsättningsgraden ökar mindre, BNP sjunker, räntorna är historiskt låga så att det blir svårt att få effekt med monetära interventioner.

Rent krasst har man inte förlorat på att stå utanför börsen på länge (OMXS30 är lägre idag än februari 2015, snart 5 år sedan) Men det är klart att har man en utdelningsportfölj och återinvesterar utdelningen så får man en annan utveckling men det har varit jojo på börsen ett bra tag och det ska man såklart utnyttja.

Vill man dra nytta av en sättning på börsen så lär man ha likvider att köpa med annars har man bara åkt berg och dalbana.

Man kan se det lite som en hävstång på "köp oh behåll" strategin om man vill. Köp lite hela tiden men när du tycker det blir dyrt på börsen så kan man sluta återinvestera utdelningar och börja spara likvider tills man tycker det är prisvärt igen alternativt lyssna på sin magkänsla och minska positionen.

Det finns egentligen inga dåliga beslut förutom besluten man aldrig tog

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #33 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 23:35:25 »
...

Du har bra poänger Mine, men visst håller du med om att ditt sätt att tänka förutsätter att du vet något som alla andra inte vet? Antingen att katastrofen är antågande fast andra inte fattat, eller åtminstone att risk/reward är sämre än vad alla andra tror. Och hur ska man som glad amatör kunna vara smartare än de stora fiskarna som analyserar bolag & makro hela dagarna? (och det är de som genom sina köp/försäljningar sätter priset på de flesta tillgångar)

Kan du förklara vad som är intressant med att titta på prisindex exklusive utdelningar? Säger det något alls egentligen? (jag undrar verkligen, inte sarkastiskt eller så :) )

Problemet med att lyssna på magkänslan är att den är trendföljande och att den tenderar leda till flockmentalitet.

För oss vanliga dödliga tror jag det är viktigare att diversifiera, ha rätt risknivå och undvika för höga avgifter, snarare än att tro man kan bräcka proffsen.

Men om man känner själv att man kanske kommer agera irrationellt vid en börsnedgång eller sova dåligt om natten så får man såklart ta in den faktorn.

Min egen ekonomiska situation är så god att jag skulle tåla om mina aktier/fonder tappade halva sitt värde utan att det behöver påverka min livssituation (jag behöver pengarna först om 10+ år), så jag är ok med stora svängningar. Har man en annan situation så får man förstås ta hänsyn till det med.

Det är också lätt för mig att ha ett så avslappnat förhållningssätt eftersom jag varit tungt investerad i aktiefonder sen typ 2011. Även om jag tappar typ hälften nu så är jag bara på plus minus noll...

Hoppas det inte låter som att jag tror att jag vet allt för det gör jag verkligen inte! Det enda man vet är att den som lever får se :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1395
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #34 skrivet: lördag 24, augusti 2019, 10:40:54 »
Du har bra poänger Mine, men visst håller du med om att ditt sätt att tänka förutsätter att du vet något som alla andra inte vet?

Och hur ska man som glad amatör kunna vara smartare än de stora fiskarna som analyserar bolag & makro hela dagarna?

Problemet med att lyssna på magkänslan är att den är trendföljande och att den tenderar leda till flockmentalitet.

För oss vanliga dödliga tror jag det är viktigare att diversifiera, ha rätt risknivå och undvika för höga avgifter, snarare än att tro man kan bräcka proffsen.

Min egen ekonomiska situation är så god att jag skulle tåla om mina aktier/fonder tappade halva sitt värde utan att det behöver påverka min livssituation
Detta är en intressant diskussion och jag håller med om båda sidorna även om jag lutar mer åt IAMs position. Ett par kommentarer:
  • Att veta något andra inte vet:
Det tror jag faktiskt att vi gör. Vi som är här har insett att nuvarande system helt enkelt inte kommer att kunna fortsätta utan någonting kommer att hända, må det vara exploderande PM-priser (och BTC), MMT, kraftigt negativa räntor, eller något annat. Vårt bet är att metallerna kommer att gå upp och att därmed risk/reward för gruvor kommer att vara bättre än för börsen generellt.
  • Smartare än stora fiskar:
Även här tror jag att man har en möjlighet. Inte så att vi är smartare än professionella gruvanalytiker, men genom att vi plus alla PM-proffs fortfarande är en så försvinnande liten del av marknaden att det går att vara ”contrarian” relativt den stora flocken. Det är knapp en stor fisk på hundra som ens försökte analysera gruvorna innan det ryckte nu i maj/juni.
  • Trendföljande:
Detta är ju givetvis väldigt svårt, särskilt för oss amatörer. Men även så är min tro att det mest trendföljande som finns är den stora skocken ”proffs”. De må vara bättre på att analysera bolag än vi är, men de agerar ju till 100% inom rådande trend. Att bryta mot trenden har de antingen inte mandat till, eller inte ryggrad nog att våga.
  • Vilken är trenden?
De proffs som har varit extremt framgångsrika är de som tidigt identifierat de nya trenden och sedan ridit den hårt under  merparten av dess liv. Men detta innebär även att sedan vara uppmärksam nog att identifiera en ny trend tidigt och att då ha mandat/ryggrad/frihet nog att kunna växla om. Detta är ett väldigt litet segment av proffsen, eftersom 99% är rena trendföljare. Men lyssnar man på t ex Ray Dalio, Paul Tudor Jones eller Stanley Druckenmiller så pratar de alla nu om ”gold is the place to be” och de är ju absolut inga goldbugs. Men de är väldigt bra på att identifiera trendkantring tidigt. Å andra sidan kan givetvis även det bästa proffs hamna fel. Se Bill Gross och hans exit ur bonds för ett antal år sedan.
  • ”Time in the market vs timing the market”:
Vi befinner oss i svansen av den längsta börsuppgången i modern tid. All analys säger att det är bättre odds för ner än upp framöver. Argumenten för fortsatt upp handlar inte om fundamenta för bolag, utan om förhoppningar om ytterligare QE, eller annan finansiell och monetär policy. Detta innebär att ett hårt bet på den ”vanliga” börsen kan innebära att man startar med en kraftig värdeminskning som sedan kan ta flera cykler att återhämta. Och med tanke på att en stor del av den monetära policyn handlar om att motverka affärscykeln så blir cyklerna nu längre vilket gör att en sådan återhämtning kan komma att ta väldigt lång tid. Riskfyllt.
[/list]

Jag tror att det centrala är att vara medveten om att vi befinner oss på okända vatten. Att spela på börsen idag är inte som på ”pappas (eller farfars) tid”. Buy-and-hold är inte längre en biljett till rikedom, eftersom det inte handlar om det enskilda bolaget (relativt dess peers) utan mer om macro. Och politik. Och i dessa okända vatten är även ”proffsen” amatörer eftersom absolut ingen har varit här förut.

Inloggad Tole

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #35 skrivet: lördag 24, augusti 2019, 12:04:01 »
Många kloka och riktiga tankar hos alla. Jag tror inte något av de ni alla skrivit ovanstående är fel. Det hänger mer på ens egen personlighet och vilka förutsättningar, förväntningar man har. Jag köpte min första aktie tidigt 80 tal. Då fick jag ta med mig min far in på banken (var omyndig) och beställa en aktiepost för mina sparslantar som jag jobbat ihop under lång tid. Sedan dess har jag handlat aktier och prövat olika strategier.

Jag har försökt tima marknaden. Ofta har det lett till att jag gått ur för tidigt och kommit in försent. Jag jar även kvar aktier från tiden innan isk o kf när alla affärer skulle in på k4an? och reavinstbeskattas. Dessa aktier är nu så gamla och har ett nominellt anskaffningsvärde på 20% så de kostar 24% i avbränning i skatt om jag säljer. Därför anser jag inte att jag har råd att sälja. Så de ligger som "buy and hold" och har så gjort i många år. De har dock ökat mångfalt i värde, de har även blivit fler pga splittar och även en hel del nya intreankta aktier pga avknoppningar. Så buy and hold tror jag på, detta gäller speciellt om man har ett vanligt konto och betalar reaskatt. Men det gör väl ingen idag?

Som jag skrev ovan har mina försök att tima marknaden sällan givit en större avkastning, ibland rena förluster.
De kapital jag idag handlar med på div konton som inte utöser reavinst försöker jag inte i första hand maximera värdeökningen, utan minska risken. Med risk menar jag i första hand att förlora kapital, men till viss del även risk att gå miste om en uppgång. Men en förlorad uppgång går att ta igen, en förlust tar betydligt längre tid att täcka. 50% ner kräver 100% upp igen. 30% ner kräver 40% upp igen. Så lite timing av marknaden handlar det om, men inte pga fundamenta, utan jag ser mer på kursutveckling. Ser jag vad jag bedömmer som en trend uppåt hoppar jag på. Men inte med allt på en gång, utan köper in mig bit för bit. Ser jag en stagnation så kan jag sälja av en del. Jag sålde tex en del guldaktier i förra veckan pga utebliven värdeökning under ett tag. Skulle det fortsätta upp kan man hoppa på igen. Man får inte ha brådis. En trend so är så kort att man inte inner ta position kan jag vara utan för att hålla nere risken. Börjar det gå utför är jag snabb att sälja. Ibland säljer jag för tidigt, men jag minskar risken. Detta är ju en form av timing men på historia istället för framtidsgissningar. Det svåra är att hitta en trend tidigt, och ibland blir det fel. Men går man in bitvis över tid och ut snabbt så hålls förluster nere om man har fel. När man har rätt blir det bra avkastning till en för mig acceptabel risk.

Jag tror så länge man har en plan som man trivs med så tror jag det spelar mindre roll vilken taktik man har. Beroende på börsklimat kommer olika strategier vara olika framgångsrika från tid til tid. Den största risken anser jag är att helt stå utandör aktiemarknaden och bara räntespara.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 985
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #36 skrivet: söndag 25, augusti 2019, 01:12:15 »
August och Tole redogör med bravur det jag tänker så jag ska bara bemöta dina frågor till mig

Du har bra poänger Mine, men visst håller du med om att ditt sätt att tänka förutsätter att du vet något som alla andra inte vet? Antingen att katastrofen är antågande fast andra inte fattat, eller åtminstone att risk/reward är sämre än vad alla andra tror. Och hur ska man som glad amatör kunna vara smartare än de stora fiskarna som analyserar bolag & makro hela dagarna? (och det är de som genom sina köp/försäljningar sätter priset på de flesta tillgångar)

Som August säger är de flesta bakbundna av regler för sitt agerande, av samma anledning som många fonder aldrig slår index för de får inte ta ut svängarna.

De man hör mest av har också hela handen i kakburken och tjänar pengar på att folk handlar aktier.

Jag anser att man ska ha en buy and evaluate strategi. Vissa bolag sänker tex aldrig utdelningen, då kan man vara relativt säker på att de inte sjunker lika mycket i en nedgång och återhämtar sig snabbt igen.

Vad jag anser man ska göra när man tycker börsen är dyr och konjunkturen vänder (vilket skedde redan 2017 så indikationerna finns där det sker bara inte lika snabbt som historiskt) är att man gör precis samma som när man köper. Sprid dina sälj över tid och fundera inte så hårt på att pricka toppar eller bottnar. Byt mellan 100% aktier eller till och med en belånad portfölj till kanske 60% aktier och 40% PM
Sen när allt varit skit ett tag och man ser att konjunkturbarometern varit hårt negativ ett par månader så kan man köpa på sig igen men sprida inköpen, att träffa botten är ännu svårare än att träffa toppen.

Kan du förklara vad som är intressant med att titta på prisindex exklusive utdelningar? Säger det något alls egentligen? (jag undrar verkligen, inte sarkastiskt eller så :) )

Jag tycker man ska kolla på utvecklingen av sin egen portfölj men index är intressant för att se börshumöret

Det finns en tanke bakom att titta på OMXS30 istället för SIXRX.

Vad är totalavkastning, det är direktavkastning + kursutveckling.
Vad händer när ett bolag delar ut, det är vedertaget att aktien sjunker lika mycket som utdelningen även om aktien ibland går aktien upp dagen efter, då får man anta att den hade gått upp ännu mer om inte massa kapital precis dränerats ur företaget.

Men det intressanta är, vad händer med utdelningen? Till allra största del så återinvesteras den vilket återigen driver upp kursen för bolaget vilket driver upp OMXS30's totalavkastning pga kursuppgång (pga utdelningen)

Frågan är då varför ska man i SIXRX räkna utdelning en gång till när den redan återinvesterats och dragit upp totalavkastningen? Du har ju inte kvar utdelningen om du återinvesterat den

SIXRX är uträknat på kursuppgång plus återinvesterad utdelning + utdelning

Ingen av oss vet något, vi bara gissar. Den som lever får se  :D

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #37 skrivet: söndag 25, augusti 2019, 16:16:04 »
August och Tole redogör med bravur det jag tänker så jag ska bara bemöta dina frågor till mig

Som August säger är de flesta bakbundna av regler för sitt agerande, av samma anledning som många fonder aldrig slår index för de får inte ta ut svängarna.

De man hör mest av har också hela handen i kakburken och tjänar pengar på att folk handlar aktier.

Jag håller delvis med, men jag tycker framförallt att det gäller aktiv förvaltning (som ju inte vill att du köper billiga indexfonder) och särskilt hedgefonder (som vill att du ska vara rädd för marknaden, därav deras ständiga björnande...), samt bankerna/mäklarna (som vill att du ska vara neurotisk och köpa och sälja så ofta som möjligt så de får courtage).

Jag anser att man ska ha en buy and evaluate strategi. Vissa bolag sänker tex aldrig utdelningen, då kan man vara relativt säker på att de inte sjunker lika mycket i en nedgång och återhämtar sig snabbt igen.

Smart. Dividend Aristocrats t ex har överavkastat historiskt och särskilt i tuffare tider. Jag fattar inte att det inte pratas mer om det (jag ska ta mig en funderare om jag ska gå lite åt det hållet nu...)

Vad jag anser man ska göra när man tycker börsen är dyr och konjunkturen vänder (vilket skedde redan 2017 så indikationerna finns där det sker bara inte lika snabbt som historiskt) är att man gör precis samma som när man köper. Sprid dina sälj över tid och fundera inte så hårt på att pricka toppar eller bottnar. Byt mellan 100% aktier eller till och med en belånad portfölj till kanske 60% aktier och 40% PM
Sen när allt varit skit ett tag och man ser att konjunkturbarometern varit hårt negativ ett par månader så kan man köpa på sig igen men sprida inköpen, att träffa botten är ännu svårare än att träffa toppen.

Mja, att gradvis gå in eller ut ur marknaden sänker risken för dålig tajming något, men i genomsnitt får du sämre avkastning (jag har läst studier på om det lönar sig att gradvis gå in i marknaden och det funkar just så). Men det beror väl på hur riskbenägen du är, och om du tror att magkänslan hjälper eller stjälper.

Jag tycker man ska kolla på utvecklingen av sin egen portfölj men index är intressant för att se börshumöret

Det finns en tanke bakom att titta på OMXS30 istället för SIXRX.

Vad är totalavkastning, det är direktavkastning + kursutveckling.
Vad händer när ett bolag delar ut, det är vedertaget att aktien sjunker lika mycket som utdelningen även om aktien ibland går aktien upp dagen efter, då får man anta att den hade gått upp ännu mer om inte massa kapital precis dränerats ur företaget.

Men det intressanta är, vad händer med utdelningen? Till allra största del så återinvesteras den vilket återigen driver upp kursen för bolaget vilket driver upp OMXS30's totalavkastning pga kursuppgång (pga utdelningen)

Det här stämmer inte. Om det stämde så skulle man enkelt tjäna pengar om man köpte inför utdelning och sedan höll aktien tills efter återinvesteringsvågen. Då skulle folk utnyttja det, med effekten att deras köp driver upp priset då (innan utdelning), och deras försäljningar trycker ner priset igen (efter återinvesteringsvågen).

Frågan är då varför ska man i SIXRX räkna utdelning en gång till när den redan återinvesterats och dragit upp totalavkastningen? Du har ju inte kvar utdelningen om du återinvesterat den

SIXRX är uträknat på kursuppgång plus återinvesterad utdelning + utdelning

Nä, visst man ska inte räkna utdelningen två gånger, det var inte så jag menade. Bara att det som faktiskt är relevant för en investerare är avkastning inklusive utdelningar (förutom möjligen i skattehänseende om man inte äger via ISK/KF).

Följer du pris bara så får du dessutom helt olika utveckling om företagen ägnat sig åt återköp istället för utdelningar. Återköp och utdelningar är två i grunden utbytbara sätt att återlämna kapital till ägarna, men de påverkar ett prisindex helt olika (återköp är neutrala, utdelningar negativa för ett prisindex), vilket är ytterligare en anledning till att prisindex är svåranvända och missvisande.

Vad jag menar är bara att det är i alla lägen överlägset att jämföra total return med total return, och alltid lite missvisande att jämföra ren prisutveckling med prisutveckling.

Men visst, vet du bara prisutvecklingen för dina innehav så ska du jämföra den med prisutvecklingen för index. Men det kommer ändå bli fel, eftersom högutdelande innehav kommer se ut att ha en sämre utveckling än lågutdelande...

En annan detalj: SIXRX följer hela börsen till skillnad från OMXS30 (både som prisindex (PI) och totalindex (GI)) som bara följer de 30 största bolagen.
« Senast ändrad: söndag 25, augusti 2019, 16:24:49 av cyber »

Utloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 197
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #38 skrivet: måndag 26, augusti 2019, 10:04:48 »
Intressant diskussion.

Det kanske är lättare att tänka på den omvända situationen: Om alla istället sa "världsekonomin är i toppform, allting är undervärderat, KÖPKÖPKÖP" - tror du det är ett bra tillfälle att köpa aktier?

Det kan det ju vara. Det beror förstås på vad som har hänt innan. Om börsen har kraschat och sen legat lågt ett tag så kan det absolut vara läge att köpa när många börjar se positivt på framtiden igen. Det finns ju även en del flockbetéende och självuppfyllande profetia i det hela.

Detsamma gäller kanske nu för nedgång på börsen. Det har varit uppåt länge. Nu på senaste tiden ganska skakigt och kurvorna planar ut, samtidigt som fler och fler börjar uttrycka pessimism. Bara pessimismen i sig påverkar börsen nedåt och det kan vara det som till slut drar ur proppen om man säger så. Men visst är timing svårt.

Utloggad silverbrogen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #39 skrivet: tisdag 03, september 2019, 23:52:20 »
$SLV är ju en amerikansk ETF som ska ha fysiskt silver med kontinuerlig attestering.
Tyvärr går det ej att handla denna efter 2018 då EU införde nya regler för ETF:er.
Är det någon som vet om det går att komma runt detta på något sätt?

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 267
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #40 skrivet: onsdag 04, september 2019, 00:12:02 »
$SLV är ju en amerikansk ETF som ska ha fysiskt silver med kontinuerlig attestering.
Tyvärr går det ej att handla denna efter 2018 då EU införde nya regler för ETF:er.

Om du vill titta på alternativ kan du kolla upp ETFS Physical Silver (VZLC), en syskonfond till GZUR. Inte fullt så låg avgift som GZUR, men åtminstone likvärdig med $SLV.
« Senast ändrad: onsdag 04, september 2019, 00:15:23 av glimbert »

Utloggad silverbrogen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #41 skrivet: fredag 06, september 2019, 16:45:06 »

Om du vill titta på alternativ kan du kolla upp ETFS Physical Silver (VZLC), en syskonfond till GZUR. Inte fullt så låg avgift som GZUR, men åtminstone likvärdig med $SLV.
Den ser bra ut!
Vet du om det görs kontinuerlig attestering och om det finns möjlighet att lösa in för fysisk leverans?

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #42 skrivet: fredag 06, september 2019, 17:14:46 »
Under veckan har jag sänkt min investeringsgrad till cirka 45% genom att sälja av. Om jag har tur kanske jag prickade ett lokalt maximum.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #43 skrivet: fredag 13, september 2019, 19:09:18 »
All time high vid stängning idag på stockholmsbörsen (OMXSPI). Vart det tar vägen sedan vet ju som vanligt ingen, men att följa ”tyckarna” var i alla fall inte rätt den här gången (fortsätter det lite till upp så kanske vi får omvända scenariot om någon vecka, att de börjar prata ”goldilocks zone” med låga räntor & evig högkonjunktur igen)
« Senast ändrad: fredag 13, september 2019, 19:10:50 av cyber »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1044
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #44 skrivet: fredag 13, september 2019, 23:52:41 »
All time high vid stängning idag på stockholmsbörsen (OMXSPI). Vart det tar vägen sedan vet ju som vanligt ingen, men att följa ”tyckarna” var i alla fall inte rätt den här gången (fortsätter det lite till upp så kanske vi får omvända scenariot om någon vecka, att de börjar prata ”goldilocks zone” med låga räntor & evig högkonjunktur igen)
Om du smackar på ett Ferrarimärke på en Volvo så kommer det fortfarande vara en Volvo ;)
Hur mycket luft rymmer en ballong
Man kan inte krama vatten ur en sten
Hipp hipp hurra för ATH på Börsen  :D :D :D
Obs! jag har ochså Aktier och Fonder men jag vet åtminstonde hur mycket luft jag har köpt :)
0% i belåning så det är bara att luta sig tillbaka och beskåda eländet med en kall bärs i handen.
Så länge ingen hittar de vises sten så känns det ganska tryggt ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Hodja
Idag kl. 03:03

SÄLJES: 1 oz silver Lunar 1 Dragon år 2000. by MrLibertad
Igår kl. 12:52

U.S. Federal Reserve by JPM
Igår kl. 08:35

[Säljes] 10 x 3 gr Guld Pandor 2016 by Fantom
Igår kl. 03:17

(Såld) Säljer 10 st 1 Oz Kookaburra 2013 by Andreaass
Igår kl. 01:42