Författare Ämne: Investera i ädelmetaller på börsen  (läst 10700 gånger)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 45
SV: Investera i ädelmetaller på börsen
« Svar #15 skrivet: lördag 20, juli 2019, 11:21:17 »
Hur stor korrektion är ni rädda för, egentligen? Vill man verkligen försöka tajma marknaden? Jag kör på att hålla det jag har inför det som komma skall, det som sker nu ser jag som brus. Vi kanske har olika tidsperspektiv, i och för sig.
Det handlar inte om att vara rädd, jag är för korrektioner, inte emot. En bull med lite rejäla korrektioner då och då håller mycket längre än en bull utan eftersom det det senare fallet alltid slutar med tokoptimism och sedan en blow-off top.

Men om man lyckas pricka korrektionerna med bara lite tur kan man få en märkbart bättre utveckling på sin ”trading”-position. I mitt fall just nu handlar det om att hitta rätt ingång för det jag (oklokt) sålde i måndags.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2227
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #16 skrivet: lördag 20, juli 2019, 11:53:59 »
Min personliga erfarehet är att om man försöker pricka något så skjuter man sig oftast i foten.
Tror mer på lotteriprincipen. Kanske är det samma sak.  :)

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: lördag 20, juli 2019, 12:08:59 »
Det handlar inte om att vara rädd, jag är för korrektioner, inte emot. En bull med lite rejäla korrektioner då och då håller mycket längre än en bull utan eftersom det det senare fallet alltid slutar med tokoptimism och sedan en blow-off top.

Då är jag med hur du tänker och jag instämmer. "Rädd" kanske var fel ord, "förvänta" var det jag menade.

Men om man lyckas pricka korrektionerna med bara lite tur kan man få en märkbart bättre utveckling på sin ”trading”-position. I mitt fall just nu handlar det om att hitta rätt ingång för det jag (oklokt) sålde i måndags.

Jag är med på detta spår med en liten invändning: man måste då välja de gruvaktier som man tror kommer gå ner. Istället för att ha metallen guld som den enda form man spekulerar i, spekulerar man också i något som inte enbart kan reduceras ned till guldprisets inverkan. För mig skulle det vara svårt att veta vilka gruvaktier som jag ska sälja en del utav samt hur många och vilka jag ska behålla. Jag är rädd att jag i en sådan situation alltid skulle ligga steget efter. Med det sagt så kommer det naturligtvis korrektioner, jag ifrågasätter egentligen bara min egen förmåga att bedöma när jag ska köpa och när jag ska sälja.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 439
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #18 skrivet: lördag 20, juli 2019, 13:34:52 »
Jag tror ni är lite för ”contrarian”. The trend is your friend, särskilt i tillgångar som inte har någon objektiv värderingsmodell (typ P/E-tal).

Sure, guldet kan falla, men i så fall måste det till någon extern händelse (de-eskalering av konflikten USA-iran, minskad konjukturoro och därmed förväntningar på högre realräntor e dyl), det kommer inte falla för att det ”gått upp för fort”

Utloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #19 skrivet: lördag 20, juli 2019, 18:36:18 »
Jag tror ni är lite för ”contrarian”. The trend is your friend, särskilt i tillgångar som inte har någon objektiv värderingsmodell (typ P/E-tal).
Nu talar vi ju primärt om gruvor här. De går att värdera objektivt, må det vara via P/E eller något annat.

Men jag tror att jag måste bena ut min syn på detta så att det blir lite mer begripligt. Eftersom jag sitter i ett flygplan med 9h flygning framför mig så kanske jag får tid att göra det om en stund.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #20 skrivet: söndag 21, juli 2019, 15:49:33 »

Sure, guldet kan falla, men i så fall måste det till någon extern händelse (de-eskalering av konflikten USA-iran, minskad konjukturoro och därmed förväntningar på högre realräntor e dyl), det kommer inte falla för att det ”gått upp för fort”
Jag tror att vi måste vidga diskussionen lite. Det finns flera dimensioner att ta hänsyn till här.

Låt mig först säga (vilket jag tror att alla redan vet) att jag är bullish på guld och ännu mer bullish på PM-aktier. Jag tror att det kommer att vara otroligt intressant under de närmaste åren. Men, och det är ett viktigt men, jag har varit med så länge att jag lärt mig den hårda vägen att en PM-portfölj som inte "förvaltas" tenderar att gå upp som en sol och komma ner som en pannkaka. Jag har gjort kolossala vinster i min PM-portfölj (våren 2016 gick t ex portföljen upp mer än 220%), men ofta tappat bort stora delar av gjorda vinster pga att jag inte haft tid eller uttänkt strategi för hur jag skall agera när olika saker händer.

Jag tror helt enkelt att om man skall bli framgångsrik när man spekulerar i PM-aktier så måste man ha en uttänkt strategi och den måste vara uttänkt i förväg, eftersom när det brister och allting gungar är det för virrigt för att man där och då skall kunna tänka ut vad som bör göras. Detta är samma resonemang som att företag bör ha en krishanteringspolicy: nyckeln ligger i att den skall vara uttänkt i förväg, inte att man tror att den sannolikt kommer att behövas i morgon.

En annan sanning som jag kommit att förlita mig på är att det enda sättet att tjäna pengar på aktieplaceringar är genom att sälja. Det är vid försäljningen som du gör vinsten. Innan du har sålt har du inte gjort någon vinst. Siffrorna på din depå är bara siffror. Och om man nu skall sälja för att göra vinster så finns det bara två alternativ. Antingen säljer man när det gått bra och aktien stigit (förhoppningsvis rejält)... eller så säljer man när det gått dåligt. Att sälja när det gått bra betyder därför inte att man inte längre tror på en sak utan bara att man försöker agera lite mer rationellt.

Ok, låt oss då försöka bringa lite ordning i alternativen:

Scenarion: Det finns minst två olika scenarion att tänka på här. Dels har vi ”korrektion” (“K”, guldet korrigerar eftersom det gått upp kraftigt, vanliga börsen tickar på som vanligt), dels har vi ”finanskris, fas 2” (”FKF2”, likviditetskris, börskrasch, allt dyker). Det senare är ju vad cyber hänvisar till, det förra vad vi hittills pratat om.

Strategier: Det finns tre huvudsakliga alternativ: man kan vara proaktiv (positionera dig innan X har inträffat), reaktiv (positionera dig efter det X har inträffat) eller inaktiv (blunda och tänk dig till ditt Happy Room när det rasar nästa gång).

Volatilitet: Sedan har vi detta med volatilitet. PM-aktier är volatila. Det har vi ju sett i positiv riktning sedan slutet på maj. Men om det kan gå fort uppåt så går det statistiskt enligt uppgift 3-7 ggr fortare nedåt. Och volatiliteten invaliderar i många fall en reaktiv strategi (man hinner helt enkelt inte med, algosar och proffs är för snabba). Då funkar inte reaktiv strategi, bara proaktiv eller inaktiv återstår. Det enda som dyker snabbare än en guldgruva är... en silvergruva.

Ok, vi har två scenarion och tre strategier, det blir sex alternativ. Men sedan har jag alltså strukit alternativet <FKF2, reaktiv>. Återstår fem alternativ.

Finanskris, fas 2 Jag tror inte på inaktivitet när FKF2 kommer. Jag vet inte hur många av er som var med i PM-racet 2008. Jag var med på börsen, men inte i PM (jag började med PM-aktier 2009). Men jag har i efterhand tittat en del på hur det gick. Not pretty. Se t ex grafen nedan som jag stulit från

https://www.thetechnicaltraders.com/next-financial-reset-crisis-scary-close/

Att ”sitta still i båten” med sina gruvor var ungefär det sämsta man kunde ha gjort där och då. Detta gör att jag tror att det är väldigt viktigt om man leker med PM-gruvor att inte leva i tron att man bara kan slå sig till ro, eftersom man har varit smart och satsat på rätt häst. När det osar katt blir alla hästar lim. Så vi stryker <FKF2, inaktiv> också som ett dåligt alternativ. Återstår fyra alternativ.

Korrektion Nästa fråga är om det är rätt att sitta still i båten om det ”bara” är frågan om en korrektion. Det första problemet där är att avgöra om det är en K eller starten på FKF2. Det är inte nödvändigtvis så himla lätt. Och det går inte heller att veta om K kommer före FKF2 eller om nästa event helt enkelt blir att det rasar generellt. Min poäng är inte att jag tror att världen går under imorgon, utan bara att det inte går att veta i vilken ordning saker kommer att inträffa. FKF2 kommer att triggas av en svart svan, men vi vet inte vilken eller när. Sedan får man inte glömma att även vad som "bara" är en korrektion är när det gäller PM-aktier ofta en ganska smärtsam process. Vilka av er var med när det rasade 2011? 2013? Efter det Trump blivit vald 2016? Det går ner fort och det går ner mycket.

Jag är urusel på att sälja av snabbt. Jag åker alltid dit och jag kommer säkert att åka dit även denna gång. Men jag har varit med tillräckligt länge för att veta både hur fort det går, hur skrynklig man blir när man åker genom papperstuggen och hur mycket man ångrar att man inte tänkte igenom en lite mer proaktiv strategi eftersom det fanns varningssignaler som man lojt ignorerade. Detta med "buy and hold" som var en vinnande strategi under förra århundradet... tror jag därför inte lika mycket på som vissa andra, ffa inte vad gäller PM-aktier.

Så min slutsats blir att om man som jag kommit till slutsatsen att för FKF2 så funkar bara proaktiva strategier och att det inte går att veta vad som händer först... då måste man redan idag tänka ut sin proaktiva FKF2 strategi så att man kan exekvera den när magen säger att det är dags och den kommer då även att funka som en proaktiv strategi för den händelse det blir en korrektion.

Vad är då dessa strategier? Hur förbereder man sig om man nu vill göra det? Det är ganska enkelt. Man säljer aktier och går likvid. Om man bara kör fonder är det extra enkelt eftersom de normalt är så likvida, men å andra sida är exekveringen ofta långsammare. Om man som jag i princip bara kör aktier så måste man räkna med problemet med dålig likviditet i mindre bolag. Det är inte kul (men karaktärsdanande) att försöka bli av med en lite större position i ett litet bolag samtidigt som det rasar per minut. Det är helt %$%^&% hopplöst, för att tala klarspråk. Och har man inte realtidskurser så är man totalt rökt.

Så steg ett måste bli att när det börjar osa katt, jag menar lukta lim, så bör man likvidera småbolag och antingen gå likvid eller flytta pengarna till stora bolag. Visst det är mer häv i att köra en liten mikrojunior, men det är kanske en rimlig kompromiss att flytta pengarna till Barrick och inte gå hela vägen till räntepapper när det bara osar lite. Börjar det osa mer är det oerhört mycket enklare (och mindre kostsamt) att likvidera en position i Barrick än i en handfull juniorer.

Steg två är givetvis att sälja av majors som Barrick och gå likvid. Men har man tagit steg ett i tid så blir steg två inte alls lika svårt.

Hur mycket? Likvidera hur mycket? Jag menar absolut inte att man skall likvidera allt, tvärtom, man kanske bara skall likvidera en mindre del. Men hur mycket är en personlig bedömning och det klassiska svaret är att det är lagom när man är lika rädd för att det som ligger kvar skall rasa som man är för att det som man likviderat inte skall följa med upp.

"This time is different" Detta är en annan svår avvägning. Under historien har det som bekant hänt gång, på gång, på gång att någonting är helt tokigt enligt tidigare synsätt. Då kommer det alltid fram folk ur garderoberna som säger att det är inte tokigt, det är helt ok, eftersom "this time is different". Men på något konstigt vis är det väldigt sällan som detta stämmer. I slutänden så blir utfallet inte identiskt, men liknande, förra gången.

I detta fall så gäller frågan mycket om verkligen PM kommer att sjunka lika mycket som 2008. Har inte världen lärt sig nu och istället för att sjunka så kommer PM att gå rakt upp när vanliga börsen krashar? Fan tro't. Jag tror att det kommer att bli exakt som tidigare, men att det kommer att gå snabbare. Dvs istället för att ha ett par månader på sig (som 2008) innan PM-gruvorna rasar så tror jag att det rasar snabbare men även att det hämtar sig snabbare.

Sådärja, det var en lång stream-of-conciousness postning författad här på flyget till Hemavan. Oklart om den hjälper någon annan än mig, men om inte annat så är det alltid nyttigt att formulera sina tankar för sig själv.

august

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
« Svar #21 skrivet: söndag 21, juli 2019, 18:28:19 »
Tack för ett bra och klargörande inlägg, august. Jag behöver nog tänka igenom detta mer, men detta är mina initiala kommentarer.

Finanskris, fas 2 Jag tror inte på inaktivitet när FKF2 kommer. Jag vet inte hur många av er som var med i PM-racet 2008. Jag var med på börsen, men inte i PM (jag började med PM-aktier 2009). Men jag har i efterhand tittat en del på hur det gick. Not pretty.

Om man vill roa sig med att titta på XAU Gold and Silver Miner Index ser vi att det dröjde till november 2009 - april 2010, d.v.s. 1-1,5 år, innan den kommit tillbaka till det genomsnitt som rådde första halvåret 2008. Det är inte vackert. Om man kollar hur det ser ut idag för XAU-indexet ligger vi i ett område som motsvarar det scenario som rådde i oktober 2008. Frågan blir i sådana fall: Hur mycket lägre kan gruvaktier gå? Man kan argumentera för att vi under ett tag har varit vid en undre gräns. Vi kanske kan nå ännu lägre, men då föreställer jag mig ett scenario där traditionella börsen och index går högre och där, som cyber skrev, konjukturoron minskar kombinerat med en lugnare omvärld. Det kan för all del ske. Vi kanske inte har haft vår blow-off top ännu.

Under den period som grafen du bifogade visar så rådde det en liten prisdeflation i XAU-indexet till den absoluta botten som pilen pekar på, mätt i S&P. Samma mått några månader senare, in på år 2009, rådde det istället prisinflation i XAU-indexet, mätt i S&P. Man skulle kunna dra poängen, vilket flera gör mot bl.a. Harry Dent, att vad för roll spelar det att guld, och därigenom gruvaktier, har gått ned, om i princip allting annat har gått ner mer? Det bästa hade ju då varit att ha pengar på ett vanligt bankkonto, men detta förutsätter också att pengarna inte försvinner vid en kris. Det alternativ du nämner med att gå likvid är rimlig, men då får man göra antagandet att i vår kommande finanskris kommer ens bank, och banksystemet, förbli intakt.

Korrektion Nästa fråga är om det är rätt att sitta still i båten om det ”bara” är frågan om en korrektion. Det första problemet där är att avgöra om det är en K eller starten på FKF2. Det är inte nödvändigtvis så himla lätt. Och det går inte heller att veta om K kommer före FKF2 eller om nästa event helt enkelt blir att det rasar generellt. Min poäng är inte att jag tror att världen går under imorgon, utan bara att det inte går att veta i vilken ordning saker kommer att inträffa. FKF2 kommer att triggas av en svart svan, men vi vet inte vilken eller när. Sedan får man inte glömma att även vad som "bara" är en korrektion är när det gäller PM-aktier ofta en ganska smärtsam process. Vilka av er var med när det rasade 2011? 2013? Efter det Trump blivit vald 2016? Det går ner fort och det går ner mycket.

Jag gick ombord på PM-tåget i augusti förra året. Min erfarenhet kring denna marknad är jämförelsevis med andra inom detta område begränsat, varför jag också uppskattar detta forum i allmänhet och sådana här inlägg i synnerhet. I övrigt är det detta scenario jag har svårast att fatta ett rationellt beslut för.

Jag är urusel på att sälja av snabbt. Jag åker alltid dit och jag kommer säkert att åka dit även denna gång. Men jag har varit med tillräckligt länge för att veta både hur fort det går, hur skrynklig man blir när man åker genom papperstuggen och hur mycket man ångrar att man inte tänkte igenom en lite mer proaktiv strategi eftersom det fanns varningssignaler som man lojt ignorerade. Detta med "buy and hold" som var en vinnande strategi under förra århundradet... tror jag därför inte lika mycket på som vissa andra, ffa inte vad gäller PM-aktier.

"This time is different" Detta är en annan svår avvägning. Under historien har det som bekant hänt gång, på gång, på gång att någonting är helt tokigt enligt tidigare synsätt. Då kommer det alltid fram folk ur garderoberna som säger att det är inte tokigt, det är helt ok, eftersom "this time is different". Men på något konstigt vis är det väldigt sällan som detta stämmer. I slutänden så blir utfallet inte identiskt, men liknande, förra gången.

I detta fall så gäller frågan mycket om verkligen PM kommer att sjunka lika mycket som 2008. Har inte världen lärt sig nu och istället för att sjunka så kommer PM att gå rakt upp när vanliga börsen krashar? Fan tro't. Jag tror att det kommer att bli exakt som tidigare, men att det kommer att gå snabbare. Dvs istället för att ha ett par månader på sig (som 2008) innan PM-gruvorna rasar så tror jag att det rasar snabbare men även att det hämtar sig snabbare.

Med anledning av det jag annars går omkring och funderar på, undrar jag om inte fundamenta skiljer sig åt denna gång. Inte av typen "this time is different" utan istället att det finns en ovanligt stark asymmetri man kan ta fördel av som gör att jag kör mer "buy and hold" än försök till tajming. Då menar jag inte bara de fundamenta och den logik det fanns i att äga guld i början av 2008, utan även den att dollarn var rekordlåg runt 2007 och att guldet då stod på sitt rekordhögsta. Idag är det ett omvänt förhållande och de monetära åtgärder vi kan förvänta oss är lättnader, inte åtstramningar, som åtminstone borde neutralisera den asymmetri jag försöker utnyttja.

Men vad vet jag. Egentligen vill jag ha en korrektion så jag kan köpa billigare, men om jag vill det borde jag egentligen också sälja under antagandet att min analys också ger en indikation om en kommande korrektion som jag då agerar på. Och det är här jag går bet.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 232
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #22 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 09:37:00 »
Ok, jag är lite nybörjare på börsen. Har ett ISK-konto på Avanza med just nu ca 50-50 indexfonder och räntefonder. Jag har förstått att räntefonder i ISK inte är optimalt och skulle vilja byta ut dem, och en del av aktiefonderna, till något ädelmetallrelaterat. Jag tror alltså att det kommer att gå lite dåligt för marknaden och rätt bra för guldet de kommande åren.

Grejen är att jag gillar enkelhet. Jag vill inte ha ett till fondkonto någon annan stans. Jag vill fortfarande ha allt inom ISK-kontot, och jag vill helst slippa köp- och säljavgifter. Finns det då något vettigt på Avanza att välja, eller är det bättre att bara sätta dem på ett sparkonto och vänta på att en vettig fond dyker upp? Har läst något om att Eric Strand eventuellt ska starta en bra PM-fond. Är ju också rädd att missa tåget om jag väntar för länge och guldet nu fortsätter uppåt.

Jag kan tänka mig icke-uppbackat pappersguld i det här fallet för jag tror inte att det kommer att fallera än på ett tag.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #23 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 10:56:02 »
Ok, jag är lite nybörjare på börsen. Har ett ISK-konto på Avanza med just nu ca 50-50 indexfonder och räntefonder. Jag har förstått att räntefonder i ISK inte är optimalt och skulle vilja byta ut dem, och en del av aktiefonderna, till något ädelmetallrelaterat. Jag tror alltså att det kommer att gå lite dåligt för marknaden och rätt bra för guldet de kommande åren.

Grejen är att jag gillar enkelhet. Jag vill inte ha ett till fondkonto någon annan stans. Jag vill fortfarande ha allt inom ISK-kontot, och jag vill helst slippa köp- och säljavgifter. Finns det då något vettigt på Avanza att välja, eller är det bättre att bara sätta dem på ett sparkonto och vänta på att en vettig fond dyker upp? Har läst något om att Eric Strand eventuellt ska starta en bra PM-fond. Är ju också rädd att missa tåget om jag väntar för länge och guldet nu fortsätter uppåt.

Jag kan tänka mig icke-uppbackat pappersguld i det här fallet för jag tror inte att det kommer att fallera än på ett tag.

Du kan köpa en fond som investerar i guldgruvor, t ex BGF World Gold. Det är ju inte exakt samma sak som att äga ädelmetall, eftersom gruvor ofta rör sig mer än guldpriset. Finns även i PPM.

Personligen äger jag bara PM i fysisk form (om skiten träffar fläkten eller om Löfven vill åt mina pengar) och gruvor genom ovanstående fond (om guldet går till trädtopparna så kommer gruvorna förhoppningsvis nå stjärnorna :)

Nordnet har ett mycket bredare utbud av ETF:er, de har kanske nån som investerar i fysiskt guld.

Undvik certifikat eller futures som oftast har stora omkostnader över tid.

Och sälj inte av aktiefonderna för att byta till PM. 50% aktier/aktiefonder är för lite, om du inte tror du kommer behöva pengarna inom de närmaste åren... Är det långsiktigt sparande (10+ år) skulle jag satsa på 70% aktier, 20% räntor (sparkonto med insättningsgaranti, då räntefonder är i princip garanterad förlust nuförtiden), 10% PM. Tänk på att inkomstpensionen (utöver premiepensionen) i princip är att jämställa med räntesparande. Så om du inte har bolån som du behöver balansera upp så kan du minska räntedelen ytterligare (men man behöver förstås ett buffertsparande för personliga "skiten träffar fläkten"-händelser)

Var inte rädd att missa tåget. Utgå från att världen kommer fortsätta ungefär som den gjort hittills, men säkra upp en mindre del om det värsta skulle hända. Det är i alla fall min melodi.

Men viktigast av allt: sälj dina räntefonder NU. Nästan vad som helst är bättre än en garanterad (om än liten) förlust. T o m 100% aktier är bättre än det.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
« Svar #24 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 11:22:33 »
Tackar för tipsen. Jag tänker att om man verkligen tror att marknaden går ner de kommande åren så är det nog inte så bra att hålla kvar 50% aktiefonder eller ännu mer. Bättre då att sälja en del av dem nu och köpa sen igen när det börjar vända uppåt. Jag kan ju ha helt fel så klart och det fortsätter vara goda tider på börsen, men det känns som att det börjar mullra på många håll nu.

BGF World Gold låter intressant, men det var fasligt höga avgifter. Nära 2% förvaltningsavgift och 5% teckningsavgift. Är det så att det verkligen kostar 5% att köpa? Även på ett ISK-konto? Får se om jag kanske väljer sparkonto ändå för den "säkra" delen tills något ännu bättre dyker upp.

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
« Svar #25 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 11:26:00 »

Om just guld kan jag inte råda, men viss erfarenhet från börsen har jag. Först tycker jag att det är smart att försöka hålla allt på ett institut. Med tiden blir det lätt många olika ställen man har olika pensioner, konton mm. Det göt det svårare och bökigare att ha överblick och göra justeringar. Det stämmer att räntefond på ISK inte är optimalt. Skatten tar ut vinsten. De pengar jag inte har investerat på ISK har jag kontant där. Om vi närmar oss ett kvartalsskifte och jag inte tror att jag ska köpa något snart tar jag ut kontanterna. Att ta ut och sätta in samma kvartal kostar, men att ta ut ett kvartal ovh sedan sätta in nästa kostar inget, om man väntar ytterligare ett kvartal med insättning igen så minskar skatten. Har du Avanza kan du köpa deras guldcert. Guld Ava. köper du för minst 1000kr så tar de inget kortage. Men det har en förvaltningsavgift vilket att det är inget man har under lång tid såvida inte guldet konstant stiger. Ligger guldpriset stilla så sjunker värdet sakta pga denna avgift. Men på några månader är det inte mycket. Ett snabbt och billigt sätt om du tror guldet ska upp i pris och inte vill missa. Läs dock reglerna för detta cert, det följer guldterminerna och inte spotpriset.

Att man har brådis för att man är rädd att missa en uppgång kan vara farlig, risk att man går in med mycket av kapitalet just före en nedgång. Även om man är rädd att missa tåget så är det oftast smartare att sprida ingången över tid, såvida man inte tror väldigt mycket på en uppgång. Hur framtiden ser ut kan jag inte säga något om, men vanliga aktiemarknaden har stått och vägt ett längre tag. Även guldet och guldaktiernas värdeökning har kommit av sig den senaste månaden. Om detta betyder att de samlar kraft för fortsatt uppgång, står inför en nedgång eller bara tänker stå här och stampa vet jag inget om. Men jag ser för egen del marknaden som osäker. Jag klev på guldaktierna i våras och guld lite senare. Eftersom jag är mer orolig för att tappa än att missa en ökning så har jag sålt av en del av mina guldaktier men inte guldet. Skulle det fortsätta upp kan jag köpa igen, går det ner så har jag åtminstone säkrat en bra vinst på det jag sålt.

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
« Svar #26 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 11:34:37 »
Tackar för tipsen. Jag tänker att om man verkligen tror att marknaden går ner de kommande åren så är det nog inte så bra att hålla kvar 50% aktiefonder eller ännu mer. Bättre då att sälja en del av dem nu och köpa sen igen när det börjar vända uppåt. Jag kan ju ha helt fel så klart och det fortsätter vara goda tider på börsen, men det känns som att det börjar mullra på många håll nu

Är man osäker så kan man för sinnesfriden sälja 50% eller så. Då kan man alltid känna sig nöjd. Först för att man gjort något när man nu var osäker. Och går det ner så har du ju gjort rätt som sålde av en del, går det istället upp så gjorde du också rätt som behöll hälften. Win Win :)

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #27 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 12:25:33 »
Om vi närmar oss ett kvartalsskifte och jag inte tror att jag ska köpa något snart tar jag ut kontanterna. Att ta ut och sätta in samma kvartal kostar, men att ta ut ett kvartal ovh sedan sätta in nästa kostar inget, om man väntar ytterligare ett kvartal med insättning igen så minskar skatten. Har du

Fasen, det har du ju rätt i! Jag har hela tiden trott att det funkade som med kapitalförsäkringar (att du betalar skatt på ingående belopp + insättningar), men så är det ju inte...

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #28 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 12:37:25 »
Tackar för tipsen. Jag tänker att om man verkligen tror att marknaden går ner de kommande åren så är det nog inte så bra att hålla kvar 50% aktiefonder eller ännu mer. Bättre då att sälja en del av dem nu och köpa sen igen när det börjar vända uppåt. Jag kan ju ha helt fel så klart och det fortsätter vara goda tider på börsen, men det känns som att det börjar mullra på många håll nu.

BGF World Gold låter intressant, men det var fasligt höga avgifter. Nära 2% förvaltningsavgift och 5% teckningsavgift. Är det så att det verkligen kostar 5% att köpa? Även på ett ISK-konto? Får se om jag kanske väljer sparkonto ändå för den "säkra" delen tills något ännu bättre dyker upp.

Varför tror du att marknaden kommer gå ner? Har du en kristallkula, eller är du smartare/mer insatt än förvaltare som ägnar all sin tid åt att analysera sånt? Försök inte tajma marknaden om du inte har någon väldigt bra anledning att tro att du är smartare än alla andra (och nej, "jag läste på zerohedge" är inte en bra anledning :) ). Är man bara en amatör så får man finna sig i att chansen att det går upp är lika stor som risken att det går ner, men att det lönar sig över tid att ta risken.

Nej, det är ingen teckningsavgift (sånt där nonsens står i många fondfaktablad, men det stämmer inte). Förvaltningsavgiften är väl lite tråkig, men nischade aktivt förvaltade fonder ligger ofta däromkring... Sen åker du på 0,25% valutaväxlingskostnad vid köp och sälj eftersom fonden är i dollar, men det är allt.
« Senast ändrad: fredag 23, augusti 2019, 13:06:39 av cyber »

Inloggad laban77

• Silvermedlem
« Svar #29 skrivet: fredag 23, augusti 2019, 16:16:27 »
Varför tror du att marknaden kommer gå ner? Har du en kristallkula, eller är du smartare/mer insatt än förvaltare som ägnar all sin tid åt att analysera sånt? Försök inte tajma marknaden om du inte har någon väldigt bra anledning att tro att du är smartare än alla andra (och nej, "jag läste på zerohedge" är inte en bra anledning :) ). Är man bara en amatör så får man finna sig i att chansen att det går upp är lika stor som risken att det går ner, men att det lönar sig över tid att ta risken.

Nej då, ingen kristallkula här. Däremot tycker jag att man hör och läser varningar om att världsekonomin är på väg ner, på många håll under de senaste månaderna. Mycket mer än tidigare. Det låter som att många som förstår bättre än jag håller på att tappa förtroendet för marknaden.

Visst är det bättre att stanna kvar än att sälja på lång sikt, men i någon mening är det ju lika fel att stanna kvar vid en nergång som att stå utanför vid en uppgång. Rent psykologiskt kan det nog också kännas jobbigare att förlora en stor del vid en krasch än att grannen blev lite rikare vid en uppgång.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes (**Uppdaterad**) by Carambola
Idag kl. 20:57

Ladda upp bilder anonymt? by Carambola
Idag kl. 20:39

Aktuella moms- och skatteregler 2019 by sff123
Idag kl. 19:38

Vem blev förvånad by sff123
Idag kl. 17:50

ENGLAND by Birka
Idag kl. 09:01