Författare Ämne: Investera i ädelmetaller på börsen  (läst 1227 gånger)

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
Investera i ädelmetaller på börsen
« skrivet: söndag 23, september 2018, 17:19:37 »
Jag är intresserad av att slänga in lite pengar i pappers-silver, platina och  eventuellt guld (ca 5000kr per metall). Även andra metaller och råvaror skulle kunna var intressant.

Det ska kunna köpas på Avanza. Jag vill ha något som bara följer spot.
Tanken är väl mest att de får ligga orörda i 5-30år.

Vad Ska man då ha, certifikat, fond, etf? Hur påverkar olika avgifter att man investerar så lite pengar?

Jag vet att dom flesta på forumet är 100% för fysiskt metallsparande 🙂 Men jag tänker att det kan vara bra med lite av varje.
Kanske finns någon som sparar i lite papper också, som har några tips?

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1653
  • Affärsomdömen: 42
SV: Investera i ädelmetaller på börsen
« Svar #1 skrivet: söndag 23, september 2018, 19:41:03 »
Personligen skulle jag aldrig satsa på ETF:s och dylikt. Finns mer pm på pappret än vad som finns irl. Någon kommer att förlora stort den dagen en större inväxling sker.
Hellre då satsa på gruvaktier och gruvfonder vilka är ganska lågt värderade nu.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 272
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: söndag 23, september 2018, 19:53:26 »
Problemet med ETFer med mer exotiska metaller är att de tar så stora förvaltningavgifter, om de håller fysisk metall, och har stora omkostnader (för att rulla terminskontrakt) om de inte håller metallen. Nuförtiden får man ju inte ens handla amerikanska ETFer (tack för det, EU!), så utbudet är ganska begränsat.

Certifikat går fetbort pga höga avgifter över tid. Bara rimligt för kortsiktig spekulation.

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 23, september 2018, 20:59:13 »
Personligen skulle jag aldrig satsa på ETF:s och dylikt. Finns mer pm på pappret än vad som finns irl. Någon kommer att förlora stort den dagen en större inväxling sker.
Hellre då satsa på gruvaktier och gruvfonder vilka är ganska lågt värderade nu.

Eftersom det är så pass lite pengar jag tänkt lägga in, så spelar det inte så stor roll om det backas upp fysiskt eller inte känner jag.
Visst hade vart tråkigt att förlora pengarna på ett sådant sätt, men det är en risk jag är villig att ta.
Gruvaktier och liknande får bli alternativ två, om jag inte hittar något som följer spot med rimliga avgifter.

Problemet med ETFer med mer exotiska metaller är att de tar så stora förvaltningavgifter, om de håller fysisk metall, och har stora omkostnader (för att rulla terminskontrakt) om de inte håller metallen. Nuförtiden får man ju inte ens handla amerikanska ETFer (tack för det, EU!), så utbudet är ganska begränsat.

Certifikat går fetbort pga höga avgifter över tid. Bara rimligt för kortsiktig spekulation.

Har kollat lite efter ETFer, men det verkar svårhandlat som du säger.

Jag läste precis på om certifikat lite mer noggrant. Och ja det verkar inte som att det är nåt man vill hålla under en längre tid pga avgifter.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1171
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #4 skrivet: söndag 23, september 2018, 22:15:45 »
Med de randvillkor du har (följa spot, inte ETF eller cert, gruvor i andra hand, ligga orört i många år) så tror jag att det du vill ha är en onlineförvaring av PM som vi diskuterat här ett antal gånger. Jag kan helt enkelt inte se någon pappersprodukt (nu när ETF-handeln stängts) som vore bättre kortsiktigt och på längre sikt än 5 år blir det bara ännu tydligare.

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: måndag 24, september 2018, 20:25:51 »
Med de randvillkor du har (följa spot, inte ETF eller cert, gruvor i andra hand, ligga orört i många år) så tror jag att det du vill ha är en onlineförvaring av PM som vi diskuterat här ett antal gånger. Jag kan helt enkelt inte se någon pappersprodukt (nu när ETF-handeln stängts) som vore bättre kortsiktigt och på längre sikt än 5 år blir det bara ännu tydligare.

Ja okej, får ta mig en titt på det då!

Tack så mycket för tips och åsikter, sparar en del värdefull tid 🙂

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 742
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #6 skrivet: måndag 24, september 2018, 21:06:55 »
Jag är med i en grupp på facebook som heter "ett rikare liv"
Admins har något form av samarbete med Auvesta där dom har varit på besök och faktiskt fått se det fysiska guldet. I princip köper man en del i en fullstor guldtacka eller annan valfri metall.
Vet inte så mycket själv mer än det jag hört, man ska kunna månadsspara så lite som 25€.

Kanske värt att kolla upp?

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 113
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: måndag 24, september 2018, 21:19:56 »
Jag är intresserad av att slänga in lite pengar i pappers-silver, platina och  eventuellt guld (ca 5000kr per metall). Även andra metaller och råvaror skulle kunna var intressant.

Det ska kunna köpas på Avanza. Jag vill ha något som bara följer spot.
Tanken är väl mest att de får ligga orörda i 5-30år.

Vad Ska man då ha, certifikat, fond, etf? Hur påverkar olika avgifter att man investerar så lite pengar?
När det är så små belopp som du pratar om så visst finns det pappersprodukter som du kan titta på hos Avanza market. Jag tänker då som i ditt fall först och främst på en "Track" produkt som inte har någon hävarm.
Annars är den lägsta hävarmen för ett Avanza certifikat x2. Köper du ett AVA certifikat för mer än 1000 SEK så behöver du heller inte betala någon courtageavgift.
Certifikat med mer än x2 i hävarm lämpar sig bara för mycket kortsiktig spekulation, då de har en urholkningseffekt över tiden.

Om du tittar på punkt 4 i Faktabladet (PRIIP-Faktablad som finns längre ner på sidan) "Vilka är kostnaderna?" på produkten TRACK SILVER AVA  så är det på ett år
Totala kostnaden 1.128% d.v.s. helt överkommligt.

Inloggad Lu

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
« Svar #8 skrivet: tisdag 25, september 2018, 21:34:39 »
Om du inte är mycket för gruvbolagaktier (majors, minors et cetera) så har Pacific Precious (https://pacificfonder.se/fonder/pacific-precious/) en fond för ädelmetaller. De har relataivt hög förvaltningsavgift, och har väl inte gått bra den senaste tiden men man investerar troligtvis inte i något sådant kortsiktigt. En utav förvaltarna från Pacific Fonder pratar mer om ädelmetaller generellt och lite grann om Pacific Precious här:

https://www.youtube.com/watch?v=kEpWS-Rp8l4

Jag skulle undvika ETF:er baserade på (påstådd) backning av ädelmetall. Xetra-Gold är exempelvis en utav alternativen här, där det har uppdagats att de inte kunde leverera utlovat guld.

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: fredag 28, september 2018, 12:17:35 »
Jag är med i en grupp på facebook som heter "ett rikare liv"
Admins har något form av samarbete med Auvesta där dom har varit på besök och faktiskt fått se det fysiska guldet. I princip köper man en del i en fullstor guldtacka eller annan valfri metall.
Vet inte så mycket själv mer än det jag hört, man ska kunna månadsspara så lite som 25€.

Kanske värt att kolla upp?

Kollade lite på deras sida, såg seriöst ut. Men omöjligt att hitta kostnader någonstans. Sen att det är döda länkar till både FAQ och öppna konto känns ju sådär, om inte omöjligt att gå med i  :)

När det är så små belopp som du pratar om så visst finns det pappersprodukter som du kan titta på hos Avanza market. Jag tänker då som i ditt fall först och främst på en "Track" produkt som inte har någon hävarm.
Annars är den lägsta hävarmen för ett Avanza certifikat x2. Köper du ett AVA certifikat för mer än 1000 SEK så behöver du heller inte betala någon courtageavgift.
Certifikat med mer än x2 i hävarm lämpar sig bara för mycket kortsiktig spekulation, då de har en urholkningseffekt över tiden.

Om du tittar på punkt 4 i Faktabladet (PRIIP-Faktablad som finns längre ner på sidan) "Vilka är kostnaderna?" på produkten TRACK SILVER AVA  så är det på ett år
Totala kostnaden 1.128% d.v.s. helt överkommligt.

Tack! kör på den!

Om du inte är mycket för gruvbolagaktier (majors, minors et cetera) så har Pacific Precious (https://pacificfonder.se/fonder/pacific-precious/) en fond för ädelmetaller. De har relataivt hög förvaltningsavgift, och har väl inte gått bra den senaste tiden men man investerar troligtvis inte i något sådant kortsiktigt. En utav förvaltarna från Pacific Fonder pratar mer om ädelmetaller generellt och lite grann om Pacific Precious här:

https://www.youtube.com/watch?v=kEpWS-Rp8l4

Jag skulle undvika ETF:er baserade på (påstådd) backning av ädelmetall. Xetra-Gold är exempelvis en utav alternativen här, där det har uppdagats att de inte kunde leverera utlovat guld.

Har kollat lite på den fonden tidigare. Lägger kanske lite pengar i den också, för skojs skull.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 100 gr guldtacka by I_am_mine
Idag kl. 12:23

[Säljes] 1oz silver Lunar II 2019 Gris by Thornado
Idag kl. 11:36

Hmm? by sff123
Igår kl. 18:59

Paranoia, värdesäkring eller samlarvärde by Brageson
Igår kl. 18:52

Varning för journalister. by hasse_A
Igår kl. 02:55