Författare Ämne: Favoriter bland historiska guldtmynt  (läst 9331 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2199
  • Affärsomdömen: 73
SV: Favoriter bland historiska guldtmynt
« Svar #30 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 15:26:20 »
Ett av Europas vanligaste investeringsguldmynt. Som vanligt bäst att handla direkt i butik för att få ett mynt man gillar.
Inte värt att förfalska vad jag vet.
« Senast ändrad: fredag 12, oktober 2018, 16:50:41 av Birka »

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #31 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 15:28:11 »
Aha, trevligt, tack för info :)

EDIT: Söker man på t.ex. Tradera så hittar man ju ingenting, på vare sig Helvetia eller Vreneli.
Inte som en Saint Gaudens direkt, eller gamla svenska guldmynten, där det alltid finns annonser om man googlar...
« Senast ändrad: fredag 12, oktober 2018, 16:23:48 av Seb »

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #32 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 16:30:31 »
Det kanske inte räknas som restrikes när de ändå är så gamla, men 1935 verkar ha många restrikes som egentligen är från 1945 och några år senare.
Så vill man veta att myntet är från "rätt år" så kanske man ska köpa en annan årgång.

Citera
In 1935, 175,000 regular strikes of the 20 franc coins were produced. However, an additional twenty million (20,008,813) coins dated "L1935B" with the "L" indicating "lingot" or bullion and the "B" indicating the Bern mint, were re-struck in 1945 (3,500,000), 1946 (7,108,813) and 1947 (9,400,000). An additional 9,200,000 coins contemporaneously struck and dated in 1947 were also produced and are distinguished by the mint mark "B". There were no regular strikes produced in the years 1945 and 1946.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #33 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 16:36:46 »
Helt sinnessjukt vad snygg Vrenelin/Helvetian hos Tavex är - det ser ju ut som ett nypressat high-relief mynt!
Inte sett någon annan bild på nätet som är i närheten.
Kanske inte är så roliga mynt att köpa, om de ser mer alldagliga och slitna ut i verkligheten  :(
Men exempelbilden hos Tavex ger ju verkligen habegär!  8)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #34 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 18:16:21 »
Det kanske inte räknas som restrikes när de ändå är så gamla, men 1935 verkar ha många restrikes som egentligen är från 1945 och några år senare.
Så vill man veta att myntet är från "rätt år" så kanske man ska köpa en annan årgång.
Du ser på 35-orna om de är restrikes genom att de då har mintmark LB istället för typiskt bara B. På frågan om gamla restrikes är restrikes så är svaret ja. Ett mynt är en restrike om man har återanvänt stampen (eller nytillverkat en likadan) från ett tidigare år.

Eftersom du gillar Vrenelin så föreslår jag att du även tittar på föregångaren Helvetica, vilket är deras 20 francs daterad 1896 eller tidigare. Den har dock inte Tavex.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #35 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 18:55:15 »
Du ser på 35-orna om de är restrikes genom att de då har mintmark LB istället för typiskt bara B. På frågan om gamla restrikes är restrikes så är svaret ja. Ett mynt är en restrike om man har återanvänt stampen (eller nytillverkat en likadan) från ett tidigare år.

Eftersom du gillar Vrenelin så föreslår jag att du även tittar på föregångaren Helvetica, vilket är deras 20 francs daterad 1896 eller tidigare. Den har dock inte Tavex.

Aha, bra, så man har terminologin rätt :)
Ja man kanske kan köpa 35-orna då i alla fall, och göra som du säger. Om det nu är extra lätt att hitta en fin 35:a.

Nja de gamla är ju fula, typ som vilket mynt som helst med en ful tant/farbror på.
Vreneli är ju vacker och annorlunda  :)

Så tråkigt att det inte gjorts fler riktigt fina guldmynt.
Varför piffade de inte till dem liksom och gjorde dem vackra?
Nej ett fult porträtt på ena sidan, och nån tråkig sköld på andra, där har vi 95% (?) av alla historiska mynt.
Märkligt  :-\

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #36 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 19:23:08 »
Så tråkigt att det inte gjorts fler riktigt fina guldmynt.
Varför piffade de inte till dem liksom och gjorde dem vackra?
Nej ett fult porträtt på ena sidan, och nån tråkig sköld på andra, där har vi 95% (?) av alla historiska mynt.
Märkligt  :-\
Tja, smaken är olika, men om jag skall gissa så är orsaken att nya mynt har allt från fåglar till lokomotiv att de särskilt designats för samlare. Historiska mynt däremot var ju avsedda att användas som en sorts tokens representerande ”staten” och statens stabilitet och säkerhet. Är det då en monarki så blir det nog oftast en monark och en sköld.

Själv gillar jag sköldar och vi har tidigare haft tävlingar i att känna igen olika sköldar. Gamla gubbar och gummor däremot kan jag hålla med om att det är mindre spännande. Men lite får man nog ta det onda med det goda, vill man ha lokomotiv, broar, kartor och annat så är det modern bullion som gäller. St Gaudens är verkligen ett undantag.
« Senast ändrad: fredag 12, oktober 2018, 19:31:47 av august »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #37 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 19:29:22 »
Jag tycker att sovereignens actionfyllda och vackra sida upphäver de gamla gubbarnas och kärringarnas nuna.
Myntet har ju ändå funnits i långt över hundra år.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #38 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 19:45:16 »
Jag tycker att sovereignens actionfyllda och vackra sida upphäver de gamla gubbarnas och kärringarnas nuna.
Myntet har ju ändå funnits i långt över hundra år.
Själv tycker jag faktiskt att sköld-sovs är skojigare är St George-och-draken. Mycket därför att George i princip alltid är likadan, medan sköldarna varierar mycket.

Jämför sköldarna på en George IV, en William IV eller en ung Victoria. Stora skillnader. Eller sköldar på halv-sovs mot (hel-)sovs. Eller moderna varianter som 2002-orna. Skall man nörda ner ordentligt så jämför man med sköldarna ännu längre tillbaka som t ex ”spade” och ”military” guineas (dvs föregångaren till sovereigns). Massvis med varianter, skillnader men ändå tydlig evolution steg för steg.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #39 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 19:51:17 »
Jag hoppas att jag får tillfälle att njuta av dessa sköldar någon gång men de verkar dyra och svåra att få tag på.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #40 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 19:53:48 »
Ja det finns såklart en poäng i att de flesta historiska mynt ser ut som de gör, det har august rätt i  8)

Jag har däremot inget emot sköldarna, de kan ju vara rätt så fina ibland, men då ska det helst vara något fint på andra sidan också, och ingen tråkig tant/gubbe  ;D
Vreneli har ju en extra fin sköld får man väl säga, så det verkar ju vara ett väldigt bra mynt att lägga till samlingen i framtiden :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #41 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 20:01:29 »
Vrenelin har ju en kärring på framsidan.  :D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #42 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 20:13:55 »
När nu ändå detta med sovereigns kom upp... såvitt jag vet finns det 92 huvudvarianter av den franska 20 francen (och Vrenelin är ju en). Men jag undrar hur många varianter som finns av brittisk sovereign, dvs 22mm, 0.917 i renhet, 7.315g finvikt.

När man letar finns det sådana över hela världen, från Sydafrika (1 Pond, 2 Rand) till Latinamerika (t ex Colombia 5 Pesos, Peru 1 Libra) till Turkmenistan.  Riktigt konstiga exempel är t ex Danzig 25 Gulden (det är ju ett tyskt hörn!) eller Oman 15 Rials. Men jag har ingen aning om hur många vi talar om eller historierna bakom att man valde att prägla sov-kloner i länder långt bortom det Brittiska Imperiet.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #43 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 20:23:55 »
Jag hoppas att jag får tillfälle att njuta av dessa sköldar någon gång men de verkar dyra och svåra att få tag på.
För ett tag sedan gick det ju en hel rad med Guineas på Tradera för löjligt lågt pris. Men de var ju falska :-(

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 336
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #44 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 20:37:16 »
Personligen gillar jag Rooster 20 franc. Snygg på båda sidor. Helst köper jag dock nymyntade sovereigns där motivet verkligen kommer fram, döda drakar är alltid bra drakar  ;D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bankfack/Värdefack? by Stacker
Idag kl. 10:51

Rwanda proofs by Ritva
Igår kl. 18:10

Lunar 2+3 samt kookaburra 2020 1 oz by dmannen74
Igår kl. 14:12

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. by jerseph
Igår kl. 13:57

Svenska silvermynt m.m säljes! by jerseph
Igår kl. 10:47