Författare Ämne: Favoriter bland historiska guldtmynt  (läst 31487 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
SV: Favoriter bland historiska guldtmynt
« Svar #15 skrivet: lördag 22, september 2018, 13:14:57 »
Var lite sugen att lägga upp ett fint ex åxo men fotot jag har är från säljaren :)
Så lägger upp ett eget nästa gång det är hemma men skulle gärna se ditt avklätt,
Kors, det fanns flera fempundare här på forumet.

Själv har jag ett Edward VII 1902 5 Pound, vilket är lite speciellt. Detta år finns dels som normalt mynt, dels som s.k. ”matte proof”. Ett matte proof är inte så himla lätt att skilja från ett fint normal ex och jag har fått besked (från olika bedömare) både om att mitt mynt är ett matte proof och att det inte är det. Själv lägger jag ner min röst, jag vet helt enkelt inte. Dessutom är det dokumenterat att merparten av icke-proofmynten 1902 har smälts ner, så dessa är egentligen ovanligare än 1902 ”matte proof”.

Detta är ett av de mynt jag valt att inte bita i.

Utloggad Lamalaman

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: lördag 22, september 2018, 13:58:42 »
Nu äger jag bara 3 historiska mynt, även de enda jag hållit i, så får utgå från dom.

20 lire med Umberto på framsidan - Mitt första guldmynt, så det har min kärlek trots ganska tråkigt motiv. Gillar storleken, så vill absolut ha fler av dessa. Dom franska blir det nog köp av i framtiden.

Svensk 10kr. Alltid kul med svenska mynt. Vill så klart fingra på 5 och 20 kr också. 20kr från 1925 ser väldigt trevlig ut.

4 dukat - tillskillnad från August så gillar jag storleken och att det är så tunt, känns lite elegant. Å andra sidan har jag aldrig haft ett stort mynt att ta på. Så har inte direkt något att jämföra med.
Håller dock med om att det är tråkigt med restrikes, vilket mitt ex är :(

Annars är mina favoriter utifrån vad jag sett på bild; Double Eagle - St Gaudens. Mexikansk 50 Peso och 20 Peso både den från 1917-1959 och den från 1870-1905.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
« Svar #17 skrivet: lördag 22, september 2018, 14:55:17 »
20kr från 1925 ser väldigt trevlig ut.
Tror det är dessa som är extremt överprissatta, pga att det knappt finns några på marknaden.
Men när riksbanken (?) släpper ut mynten de håller på så lär ju priset rasa på dessa, eller hur?

Utloggad Saiifo

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 306
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #18 skrivet: lördag 22, september 2018, 15:18:38 »
Riksbanken gick i Maj i år ut med att det är felaktiga uppgifter om att det ska finnas ett stort lager av 1925:or där,
det finns endast 47 exemplar kvar där. Sedan dess har priset på myntet gått upp med 2-3000kr.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2018/information-om-guldmynt-fran-1925/

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1824
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #19 skrivet: lördag 22, september 2018, 19:27:26 »
Riksbanken gick i Maj i år ut med att det är felaktiga uppgifter om att det ska finnas ett stort lager av 1925:or där,
det finns endast 47 exemplar kvar där. Sedan dess har priset på myntet gått upp med 2-3000kr.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2018/information-om-guldmynt-fran-1925/
Du som brukar vara så snabb ;)
Det har vi vetat sedan en tid tillbaka :)
Dom flesta är nedsmälta men många sålda på auktioner runt om i världen,
inga på auktioner i sverige vilket jag tycker är oförskämt dom skämdes väl antagligen >:(
Tror snarare ett rimligt pris när dom dyker upp mer och mer kommer ligga på 10-12K

Trevlig Helg

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #20 skrivet: lördag 22, september 2018, 19:58:32 »
Sorry läste slarvigt som vanligt men gick ett perfekt ex för ett par dgr sedan tror det hamnade på ca 12.500
Så det finns nog ganska många runt om i världen antagligen en del mynthandlare som stackade för framtiden >:(
Och kommer släppa dom väldigt restriktivt för att hålla upp värdet på dom.
Gick från helig graal till luckfyllare :)

Utloggad johnsilver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #21 skrivet: lördag 29, september 2018, 14:23:24 »

Gjorde mycket misstag i mina tidiga guldsamlar dag. Har en hög av 1,2 gr samt lite små pandor. Gjorde som många föll för små gulliga guld mynt.. Nu när jag funnit min kärlek till sovereign Speciellt George V.  Kan inte göra så mycket mer nu än att titta på min svenska 5 krona från 1920 och önska att den var en half sovereign 2005 :(

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #22 skrivet: lördag 29, september 2018, 22:40:39 »
Jag är också lite fast för sovereigns men skulle vilja köpa ett fint större mynt, eventuellt en 4 dukat eller 50 peso. Just nu är sovereign mitt största mynt.

Kul tråd detta, kanske får jag någon annan bra idé, vill hest ha något som är nära spot och lätt att sälja

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: lördag 29, september 2018, 23:25:38 »
Jag är också lite fast för sovereigns men skulle vilja köpa ett fint större mynt, eventuellt en 4 dukat eller 50 peso. Just nu är sovereign mitt största mynt.

Kul tråd detta, kanske får jag någon annan bra idé, vill hest ha något som är nära spot och lätt att sälja
50 Pesos är mäktiga mynt, men med så mycket guld så blir ju priset därefter. Och de har en väldigt egen känsla. Nu är jag fullt medveten om att det är ett mynt från 1900-talet, men det är så grovt i sin design att det är lätt att föreställa sig en kista full med 50 Pesos nedgrävd någonstans. Den brittiska 5 pund är i jämförelse en mycket mer polerad design, gjord för att vara rädd om. 4 dukaten är i princip uteslutande restrikes, vilket jag som sagt tycker är urtrist, men om jag skulle bortse från det så håller jag med Lamalaman om att det känns lite ”exklusivt”.

Låt mig rekommendera 40 Francs/Lire eller en mexikansk 20 Pesos (1959 är en restrike), båda ca dubbelt så stora som sovereigns och bör gå att hitta för sådär spot+15% eller lite bättre.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #24 skrivet: lördag 29, september 2018, 23:40:45 »
Nu när jag funnit min kärlek till sovereign Speciellt George V.  Kan inte göra så mycket mer nu än att titta på min svenska 5 krona från 1920 och önska att den var en half sovereign 2005 :(
2005 står även på min önskelista, tillsammans med 1989. Båda väldigt speciella år. 2005 blev kritiserad när den kom men har i efterhand blivit mycket mer uppskattad. 1989 har jag en gång hållit i, hos en mynthandlare som köpt in en bunt sovereigns från en privatperson.

Men okunnig som jag var så blev jag misstänksam av den konstiga designen så jag undrade om det verkligen var en sovereign eller någon sorts hittepåmynt. Jag gick därifrån och googlade lite, begrep att det var en riktig sov och dessutom extra åtråvärd pga unik design. Så jag vände och gick tillbaka men 1989-an hade sålts tio minuter tidigare.

Numera har jag betydligt bättre koll på udda sovereigns så jag skulle bli överlyckligt om något liknande hände igen, men jag tror att åren för såna chanser är över.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 162
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #25 skrivet: söndag 30, september 2018, 08:54:35 »
Bigger is better! Mitt favoritmynt i min samling är 100 Soles från Peru. Ett minnesmynt för Lima Mint´s  400 åriga historia som startade 1565. Mitt mynt är präglat 1966 och väger 46,8g, det känns när man har den i handen. Frånsidan har Perus riksvapen som motiv med text PESO: GRS. 46.8076 - REPUBLICA PERUANA - NUEVE DECIMOS FINO LIMA. Åtsidan har ett retro motiv som är liknande mynt från 1700-talet och texten CIEN SOLES ORO GRS: 42.1264 DE ORO FINO. Jag tycker det är intressant att man skriver ut den faktiska finguldsvikten. Myntet är 36mm dia och har en räfflad kant. Har ingen bild på mitt eget mynt men länkar till en på nätet.

https://www.ma-shops.com/knopek/item.php?id=2504&lang=en&curr=EUR

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #26 skrivet: söndag 30, september 2018, 16:01:21 »
Bigger is better! Mitt favoritmynt i min samling är 100 Soles från Peru. Ett minnesmynt för Lima Mint´s  400 åriga historia som startade 1565. Mitt mynt är präglat 1966 och väger 46,8g, det känns när man har den i handen. Frånsidan har Perus riksvapen som motiv med text PESO: GRS. 46.8076 - REPUBLICA PERUANA - NUEVE DECIMOS FINO LIMA. Åtsidan har ett retro motiv som är liknande mynt från 1700-talet och texten CIEN SOLES ORO GRS: 42.1264 DE ORO FINO. Jag tycker det är intressant att man skriver ut den faktiska finguldsvikten. Myntet är 36mm dia och har en räfflad kant. Har ingen bild på mitt eget mynt men länkar till en på nätet.

https://www.ma-shops.com/knopek/item.php?id=2504&lang=en&curr=EUR

Den blev jag lite sugen på, jag har ett par silver pesos från min Peru resa som också är snygga :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #27 skrivet: måndag 01, oktober 2018, 09:59:00 »
Håller med snyggt mynt men ska nog köpas för att behållas.
För det kan nog inte ses som annat än rent investeringsguld och ge runt,
spot vid en evetuell försäljning :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #28 skrivet: måndag 01, oktober 2018, 16:10:18 »
Ett rejält mynt!

Frånsidan har Perus riksvapen som motiv med text PESO: GRS. 46.8076 - REPUBLICA PERUANA - NUEVE DECIMOS FINO LIMA. Åtsidan har ett retro motiv som är liknande mynt från 1700-talet och texten CIEN SOLES ORO GRS: 42.1264 DE ORO FINO. Jag tycker det är intressant att man skriver ut den faktiska finguldsvikten.
Ja, det är lite udda. Det ser man lite här och där, men det är definitivt ovanligt. Det (geografiskt) närmaste exemplet är de finska 20 resp 10 Markmynten från när Finland var med i den latinska myntunionen (så 20 Mark = 20 Francs).

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
« Svar #29 skrivet: fredag 12, oktober 2018, 15:11:42 »
Nu är visserligen detta ett ganska litet mynt, men väldigt fint ser det ut att vara  :)
Kanske man skulle köpa ett nån gång...
Nån som vet om det är något lurt med dessa?
Förfalskningar, restrikes, eller annat man vill undvika?

https://tavex.se/guld/schweizisk-20-franc-helvetia/

EDIT: Fast kanske är svårt att hitta så fina exemplar som på bilden?
« Senast ändrad: fredag 12, oktober 2018, 15:19:16 av Seb »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44