Författare Ämne: Dags köpa en double eagle  (läst 4359 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 38
SV: Dags köpa en double eagle
« Svar #15 skrivet: tisdag 11, september 2018, 21:51:13 »
Jag köper i butik för det är enda sättet för mig att vara säker på att det är äkta.
99% säker i alla fall...
Även om jag har full förståelse för detta så kan det vara värt att nämna ett par saker:

1. Såvitt jag vet har vi hittills inte haft några affärer på forumet där det visat sig att mynt varit falska.
2. Jag har personligen blivit erbjuden mynt i ”butik” där jag blivit misstänksam och vi (butiken och jag) har enats om att myntet sannolikt är falskt (varvid de inte längre erbjöd det).
3. Jag har personligen kommit in med mynt i butik för att få en ”2nd opinion” innan jag köper det och butiken har sagt att det är falskt. Efter noggrannare tittar och litteraturkontroll har vi enats om att myntet var äkta.
4. Den stora fördelen med att gå till en fysisk butik är att man kan känna och klämma på mynten innan köp. När man med tiden får bättre egen koll blir den möjligheten allt mer värd. I början (när man inte har egen känsla för ”äkta”) är det mindre värt (men naturligtvis fortfarande trevligt).

Med detta vill jag inte ha sagt någonting annat än att du gör rätt som är försiktig, men att det finns många medlemmar här som har lika god koll som en butik, ibland bättre. Dessutom så har man här ett publikt renomme att vårda, vilket gör att alla är lite extra noga.

Micromax nämndes av någon och dels så driver han sin verksamhet i bolagsform, så det är en ”butik”, dels så ger han en äkthetsgaranti på varje mynt och slutligen har han extremt bra koll. Jag har gjort ett antal affärer med Micromax och måste säga att han står sig oerhört bra mot vilken handlare med fin butikslokal som helst.

Inloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: tisdag 11, september 2018, 22:07:29 »
Ja självklart fungerar det säkert ofta bra att handla online, från kända säljare.
Men jag har 20 minuter till en stor välkänd myntbutik, med stort sortiment och kunnig personal, så för mig är valet givet.
Värre om man bott ute i skogen nånstans, eller letat efter något väldigt unikt  ;D

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 141
« Svar #17 skrivet: tisdag 11, september 2018, 23:29:23 »
sff123 och august: många tack för rekar och fina ord: jag ska göra mitt bästa för att fortsätta förtjäna dem.. :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1654
  • Affärsomdömen: 171
« Svar #18 skrivet: onsdag 12, september 2018, 04:29:03 »
Ska nog främst leta efter 1914 från Denver eller San Francisco.
De verkar hålla fin kvalitet och vara hyfsat billiga.
Men man får väl rätta sig efter vad som finns i butik också, men 1914 verkar höra till de vanligare så...

https://www.ngccoin.com/news/article/2710/Saint-Gaudens-Double-Eagles-1907-1933/

Jag har en St Gaudens-samling med de flesta vanliga årtalen.

De vanligaste åren är 1922-1928. Ofta billigast och fin kvalitet. Jag har ett par extramynt graderade MS62 och MS64 ifall intresse finns. (inköpta från en av de största handlarna i USA. Kvitto finns.)
« Senast ändrad: onsdag 12, september 2018, 04:32:01 av mega_n »

Inloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #19 skrivet: onsdag 12, september 2018, 07:05:58 »
Ska nog främst leta efter 1914 från Denver eller San Francisco.
De verkar hålla fin kvalitet och vara hyfsat billiga.
Men man får väl rätta sig efter vad som finns i butik också, men 1914 verkar höra till de vanligare så...

https://www.ngccoin.com/news/article/2710/Saint-Gaudens-Double-Eagles-1907-1933/

Jag har en St Gaudens-samling med de flesta vanliga årtalen.

De vanligaste åren är 1922-1928. Ofta billigast och fin kvalitet. Jag har ett par extramynt graderade MS62 och MS64 ifall intresse finns. (inköpta från en av de största handlarna i USA. Kvitto finns.)

Ja de allra vanligaste är ju från 20-talet, men det är extra många förfalskningar just där tydligen.
Och sedan är det roligare med ett mynt från 1914 än från 1924, bara för det är lite äldre  ;D

Jag tackar för all hjälp, mycket snällt :)
Jag postar bilder senare när jag (förhoppningsvis) införskaffat mitt mynt  8)

Inloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #20 skrivet: onsdag 12, september 2018, 11:02:57 »
Blev inget köp idag, fanns nästan inga uppe i butiken, och vill ju ha lite att välja på.
Så ska bestämma och återkomma någon annan dag.
Men fina mynt är det allt  8)

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 595
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #21 skrivet: onsdag 12, september 2018, 15:12:19 »
Blev inget köp idag, fanns nästan inga uppe i butiken, och vill ju ha lite att välja på.
Så ska bestämma och återkomma någon annan dag.
Men fina mynt är det allt  8)
Vad tråkigt men vore jag som du så köpte jag ett via forumet bättre allt både kvalite och pris :)
Dom som har erbjudit sig köper jag hellre av än Mynthandlarn dessutom får du foton,
att titta på och förstora upp så du ser minsta detalj det kan du inte se hos mynthandlarn på stan  :)

Inloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #22 skrivet: måndag 17, september 2018, 13:00:21 »
Sådär, en 1914-S införskaffad hos Selins  8)

Jag kan ju inte bedöma skick eller äkthet något vidare, men det verkar vara ett hyfsat fint mynt i alla fall.
Mellan 1+ och 01 någonstans höftade han till med i butik, men vad det översätts till i MS-gradering vet jag inte, och spelar kanske ingen större roll ändå.

Fanns en annan 1914-S som kanske hade lite mer detaljer här och där, men som inte hade samma lyster, så jag valde denna.

Svårt fota med mobilen, men man ser väl att det är ett mynt i alla fall  ;)
Hoppas det inte är den fulaste, eller falskaste, Saint Gaudens som forumet har skådat  :-[ :-\

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: måndag 17, september 2018, 14:10:03 »
Hoppas det inte är den fulaste, eller falskaste, Saint Gaudens som forumet har skådat  :-[ :-\
Fint mynt, gratulerar till köpet!

Vad gäller grad så har det i detta fall nog inte så stor betydelse annat än för att ta beslut om att låta gradera det hos NGC eller PCGS. Om du i framtiden vill sälja det i USA så är det absolut en fördel med ett ”slabbat” mynt. Men det finns många double eagles, och många av finare grad än ditt, så jag skulle personligen lämna det som det är, så att det går att klappa. Det går alltid att gradera senare om behov skulle uppstå.

Inloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #24 skrivet: måndag 17, september 2018, 14:20:53 »
Fint mynt, gratulerar till köpet!

Vad gäller grad så har det i detta fall nog inte så stor betydelse annat än för att ta beslut om att låta gradera det hos NGC eller PCGS. Om du i framtiden vill sälja det i USA så är det absolut en fördel med ett ”slabbat” mynt. Men det finns många double eagles, och många av finare grad än ditt, så jag skulle personligen lämna det som det är, så att det går att klappa. Det går alltid att gradera senare om behov skulle uppstå.
Tack tack :)
Riktigt häftigt mynt att ha i sin lilla samling  8)
Och det gäller väl oavsett om man är total novis som jag, eller erfaren samlare.
Ska förvara det i kapsel, som mina andra guldmynt, men kul man kan ta ur det och känna lite på det utan att det tar skada.

Är skicket så pass ok att det skulle ge lite extra premie av en gradering tror du, eller?
Inget jag kan avgöra alls, det enda jag kan se är ju att skicket inte är uselt, då händer/fötter syns tydligt, och ansiktet inte är helt platt. En del bagmarks dock, men kanske inom det normala...

Hela guldsamlingen, inte så stor, men kul ändå  :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: måndag 17, september 2018, 15:49:49 »
Är skicket så pass ok att det skulle ge lite extra premie av en gradering tror du, eller?
Om du skulle sälja det till en amerikan, absolut. Men betänk att det kostar en bra slant att gradera, inte minst med försäkrad transport fram och tillbaka. Och skulle du sälja det i Europa så är detta med slabs för hisoriska guldmynt inte alls lika etablerat, så då vore det mer tveksamt. Dessutom så finns det alltid en risk för en dålig grad. Du kanske anser att det är en 01, men när det kommer tillbaka så har en surögd graderare satt 1+ eller kanske rent av 1. Då är det ju pengar i sjön.
Citera
Hela guldsamlingen, inte så stor, men kul ändå  :)
Den är inte så liten. Tar du den svenska guldreserven och fördelar över alla svenska så blir det sådär 13g/person. Du har samlat ihop nästan 4x mer än de flesta. Dessutom så har du det under egen kontroll, så det är ingen risk att ditt guld lånas ut till någon annan för att aldrig återkomma (annat än om du själv väljer att göra så).

Inloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #26 skrivet: måndag 17, september 2018, 16:23:07 »
 :D

Nästa mynt får nog bli en fullstor bullion (eller proof) i rent guld.
Typ Buffalo, Panda, eller liknande.
Men det får vänta nåt år, man vet aldrig vad som händer med guldpriset så bäst köpa in sig lite i taget.

Inloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #27 skrivet: måndag 17, september 2018, 17:42:40 »
Här finns ju en intressant sida som visar exempel på slitage/kvalitet.
Skulle tro att mitt befinner sig i mitten nånstans, MS63 eller lite under kanske?
Osäker hur alla bagmarks spelar in på gradering dock, men hellre lite kantstött än nedslitna ytor...

Definitivt inte bland de sämsta i alla fall, som är mycket slitna, det kan till och med en amatör som jag se!  ;D

http://coinauctionshelp.com/how_to_grade_saint_gaudens_double_eagle_grading.html
« Senast ändrad: måndag 17, september 2018, 18:08:49 av Seb »

Inloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #28 skrivet: måndag 17, september 2018, 17:54:21 »
Fick ju i butiken höra att det var "nästan 01", när han höftade till med något.
Det motsvarar då Extremely Fine enligt denna tabell:

https://en.wikipedia.org/wiki/Coin_grading

Och det tycker jag inte stämmer med bilderna ovan, då min har mer (?) detaljer än AU53, som i sin tur ligger högre i kvalitet än EF.

Hmm...

EDIT: Jag mejlar butiken och frågar...man måste fråga för att kunna lära sig nåt :D

I väntan på eventuellt svar från butiken...
Här är en MS62 på Ebay, ute för en jäkla massa pengar.
Jag kan verkligen inte tycka att denna är finare i detaljerna än min...möjligen på samma nivå.

https://www.ebay.com/itm/1927-SAINT-GAUDENS-20-GOLD-DOUBLE-EAGLE-NGC-MS-62-APPEALING-BEAUTIFUL-GORGEOUS/392037583569?hash=item5b4742cad1:g:hmAAAOSw6kVZ4nxJ
« Senast ändrad: måndag 17, september 2018, 18:38:27 av Seb »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1654
  • Affärsomdömen: 171
« Svar #29 skrivet: måndag 17, september 2018, 19:22:09 »
Så här tror jag det funkar...

Om myntet har förslitning på några av de högre partierna. Dvs, om myntet varit i cirkulation eller hanterats av människor
så är det som bäst AU (almost uncirculated). MS är endast om myntet inte har förslitningar (Mint State) utan bara myntmärken  (bagmarks) etc.

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bara på Tradera by sff123
Igår kl. 21:57

20kr 1880 Guldmynt säljes by Samlarens
Igår kl. 13:54

Heraeus Kinebar guldtackor by I_am_mine
Igår kl. 13:49

Köpes: 2 stycken Heraeus 10 grams guldtackor by Chrille
onsdag 14, november 2018, 18:16:07

Funderingar kring silver by Ritva